simonvb Geplaatst: 8 november 2020 Geplaatst: 8 november 2020 Yakon oogst viel tegen dit jaar, planten stonden mooi tot de nachtvorst van enkele dagen geleden maar de oogst is minder of de voorbije jaren. Meeste oogst is van de zoete aardappel die waren een succes. De knollen van de yakon zijn kleiner gebleven en liggen deels op de zoete aardappelen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 november 2020 Geplaatst: 12 november 2020 Ik heb 2 recepten van deze pagina geprobeerd: tastyyacon.be/#recepten De muffins: Lekker hoor, maar kan ook weinig mis mee zijn Ik heb geen peer gebruikt, alleen de yakon, en dan ook de hoeveelheid peer vervangen voor yakon. En de wokschotel, die vonden we erg lekker Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 12 november 2020 Geplaatst: 12 november 2020 Ik had weinig oogst, een dikke knol onder iedere plant. Twee knollen dus. @flup ik heb de knollen wel eens een stukken gesneden, de wonden wel aan de lucht laten drogen voor het oppotten. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
acpronk Geplaatst: 14 november 2020 Geplaatst: 14 november 2020 Mijn Yacon Morado in de huistuin doet het nog goed. Grote bladeren en alles (op slakkenvraat na) wegens de luwte nog heel. Die in de moestuin was al lang kapot gewaaid. De bladeren halen een doorsnede van meer dan 25cm.Dit zijn twee stekken die ik in juli genomen heb. Bloei begint hier net te komen.De komende 2 weken wordt er nog geen nachtvorst voorspeld, alhoewel we hier volgende week net als 2 weken geleden wel langs het randje gaan, minimaal 3 graden voorspellen ze nu (en de ervaring leert dat het altijd ietsje kouder wordt dan voorspeld).Die knollen van de moestuin heb ik net als de zoete aardappels gedroogd, maar ze zijn allemaal zacht geworden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Roland Geplaatst: 19 december 2020 Geplaatst: 19 december 2020 Dit jaar dus voor het eerst Yacon gekweekt. In februari 4 broedknoppen in een pot gezet in de woonkamer. Deze liepen na een paar weken uit en moest ik in maart alweer overpotten. In mei na ijsheiligen de planten uitgeplant in de tuin. Door het uitplanten kregen de planten wel een groeistop. In de hete droge zomer veel water gegeven maar ze wilden niet gaan groeien. En ineens in augustus kwam er een groeispurt. De planten werden over de 2 meter hoog en toch wel 1 meter breed. De kleine knollen en plantjes welke ik meer zon had gegeven doordat ze vooraan stonden zijn uiteindelijk tot grotere planten uitgegroeid en hebben meer oogst gegeven. De planten bleven groeien tot de eerst nachtvorst. De oogst in november was enorm. Deze heb ik in een kartonnen doos op een koele plaats voor 2 weken bewaard en na 2 weken zijn we hem gaan gebruiken in salades. Ook gekookt is de Yacon erg lekker. Maar in salades is hij een goede aanvullingen met knapperig, verfrissend en zoetige smaak. Welk ras ik heb weet ik helaas niet maar Yacon komt volgend jaar weer terug in de tuin. 2 Quote
weknow Geplaatst: 19 december 2020 Geplaatst: 19 december 2020 Je kunt ze tot mei/juni bewaren en blijven gebruiken mits ze gaaf zijn. Ik bewaar ze vrij koel en vorstvrij. Reageert slecht op veel voeding. Is echt een wortelgewas. Te veel loof geeft geen grotere knollen...dus ben zeer terughoudend met stikstof, is mijn advies. Ook zou de bewaarbaarheid er nogal onder kunnen lijden. (Vergelijk met uien bijvoorbeeld...plofuien lijken geweldig maar bederven zeer snel). De restjes van stokken/takken...een decimeter ongeveer...pot ik nu op en overwinteren in de koude kas...eventueel tijdelijk afgedekt onder een doek of zo mocht het echt hard gaan vriezen. Voortrekken in de woonkomer heeft weinig nut in mijn ogen. In de koude kas beginnen ze in april uit te lopen en zijn ze een 20 a 3 centrimeter hoog eind mei, om uit te planten. De knolvorming begint pas heel laat in het jaar, dus of je ze al vroeg voortrekt of pas vanaf mei/juni laat groeien zal in de oogst weinig uitmaken. Misstaat volstrekt niet in een siertuin. Er wordt momenteel volop geexperimenteerd in Vlaanderen met rassen voor agrarisch gebruik. Leent zich tot hier meer dan uitstekend voor biologische/ecologische teelt omdat er weinig tot geen schade is door schimmels/insecten en het gewas uitstekend en ook mooi gedrongen groeit op een ecologisch gezonde en gevoede bodem. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
acpronk Geplaatst: 4 maart 2021 Geplaatst: 4 maart 2021 Mijn ervaringen over yacon stekken tot nu toe. De stekken moet je afdekken met een plastic zak of iets dergelijks. Gestekt zonder zak ging rond de 90% dood, afgedekt tegen vochtverlies ben ik er maar 1 kwijtgeraakt, van de 6. En dan heb ik nog ongeveer 10 stekken van de stekken gemaakt, in 3 potten. Die gaan ook allemaal goed.De broedknollen van vorig jaar had ik opgepot, maar hebben helaas redelijk tot erge schade opgelopen afgelopen vorstperiode. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Roland Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 Een paar dagen terug hebben we de laatste knol van de Yacon opgegeten. Dit was de grootste knol en aan het uiteinde begon hij zacht te worden. De broedknol had ik bewaard op een koele plek in papieren zak. Deze was best zacht geworden. Hiervan heb ik kleine broedknollen gescheurd en deze in potjes opgepot. Ik zie inmiddels de eerste ogen uitlopen. Dus ondanks dat ze zacht waren geworden hebben ze het wel overleeft. Wat is eigenlijk beter: Een knolletje met een enkel oogje opkweken? Of juist de hele broedknol met vele ogen van het afgelopen jaar in een geheel gebruiken? Mijn doelstelling is om minder maar grotere knollen te krijgen omdat deze langer te bewaren zijn in de winter. Quote
Erny Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 Paar maand geleden de laatste Yakonknollen ingemaakt voordat ze helemaal gingen verrimpelen. In suikersiroop met sinaasappelsap en citroensap (zoals Thea ergens vermeld). De broedbolletjes niet losgemaakt van de steel maar deze in zijn geheel onder turfmolm gelegd en koel, donker en vorstvrij bewaard (dat betekende dus ook dat ze afgelopen vorstperiode even binnen hebben gelegen). Afgelopen week de bolletjes zo mogelijk losgemaakt van de rest en in eigen potjes gezet. Deze staan nu eerst ff onder een TL omdat daar toch nog plaats is nu. Quote
acpronk Geplaatst: 6 april 2021 Geplaatst: 6 april 2021 Zojuist (weer) 2 yakon gestekt. De wortelaanleg is er al. Voor de zekerheid nog wat blad ingekort en plastic zakje over de plant. Broedknollen waren helaas verrot, wegens de regen was het te vochtig geworden. Dus op deze manier aantal planten toch wat uit kunnen breiden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 8 april 2021 Geplaatst: 8 april 2021 Mijn yakon is allemaal weggerot... nog nooit gehad. Weet ook niet waar het aan ligt en ik was nog wel zo blij met al die broedknolletjes toen ik alles aan het oogsten was... nu heb ik nul Zo irritant als je ook niet weet waar het aan heeft gelegen. Lag netjes in een bak zand, net zoals elk jaar. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 april 2021 Geplaatst: 8 april 2021 Ik moet die van mij nog weer opgraven uit de emmer met zand die ik in de kelder heb staan nu, maar er komt iig al 1 gebleekte uitloper boven de grond. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Spitskool Geplaatst: 8 april 2021 Geplaatst: 8 april 2021 Toch even snel gaan kijken nu ik jullie zo lees. Mijn broedbolletjes lagen in een donkere bak met kartonpapier in het koele souterrain. Ze lopen alweer uit zie ik! Eens kijken of ik ze dit weekend in potjes kan overzetten. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Roland Geplaatst: 8 april 2021 Geplaatst: 8 april 2021 Planten jullie een enkel broedknolletje uit of laten jullie een hele cluster aan elkaar zitten? ik vraag me af of een enkel broedknolletje minder maar grotere knollen geeft? de grotere knollen kun je langer bewaren. Quote
Erny Geplaatst: 8 april 2021 Geplaatst: 8 april 2021 @Mellie Als de plantjes, die ik in de koude kas heb geparkeerd, het hebben overleefd dan heb ik wel wat plantjes voor je (heb nl. nog wat reserve hier in huis). Kan ik tzt naar je broer brengen. Mits jullie elkaar opzoeken in C-tijd. 😷 @Roland Ik plant zoveel mogelijk aparte bolletjes uit, indien dat mogelijk is. Allemaal in eigen potje en dat worden dan allemaal grote planten met elk hun eigen knollen. Denk dat als ik een kluster zou doen dat de knollen elkaar dan in de weg zouden gaan zitten. Helemaal als ze zo groot worden als een paar jaar geleden. Heb qua grootte van de knollen alleen verschil gemerkt als gevolg van hoe de zomer was qua droogte/natheid. Droge zomer = kleine knollen, natte zomer = grote volgezogen waterbommen. Quote
Mellie Geplaatst: 9 april 2021 Geplaatst: 9 april 2021 Planten jullie een enkel broedknolletje uit of laten jullie een hele cluster aan elkaar zitten? Kan alletwee. Ik laat het aan elkaar zitten, tenzij het een makkelijk deelbare vorm heeft. De knollen zitten dan geclusterd aan elkaar die je net als bij een dahlia kunt delen. @erny graag! Heb hem al een jaar niet gezien wegens ms, hypochondrie én Corona... maar eind mei doen we een half uurtje buiten bezoek. Ik duim dat jouw knollen het wel hebben gered... Quote
Erny Geplaatst: 9 april 2021 Geplaatst: 9 april 2021 @Mellie Mijn broedbolletjes zijn al plantjes. Tegen eind mei dan dus behoorlijke planten. Geef maar een seintje als het zover is. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 april 2021 Geplaatst: 9 april 2021 Verdere afhandeling graag via PB 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
acpronk Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 Eerste bloem!Off topic: iemand trouwens een idee waarom de eerste foto upload altijd mislukt (met tapatalk)? Moet altijd minimaal 2 keer uploaden. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Roland Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 Die van mij hebben net de eerste blaadjes Quote
Erny Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 @acpronk Is dat een plant van vorig jaar of heb je deze uit broedbolletjes opgekweekt. Ben verbaasd... heb nog nooit een bloem in mn Yakon gehad. Quote
acpronk Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 Het is een stek van een stek, van het ras Morado.Het was afgelopen jaar mijn eerste jaar yakon, met Morado en Dimi. Morado had toen een klein beetje gebloeid aan het einde van het seizoen. Bij het oogsten had ik toen stekken geknipt, als backup mochten de broedknollen niks worden. En terecht, want helaas zijn alle broedknollen verrot. Onder wit kunstlicht groeien ze goed. Heb er nog meerdere stekken van kunnen knippen.1 of 2 herfst stekken hebben in de winter nog gebloeid, en dit is de eerste die bloeit van de tweede stekken.De herfst stekken heb ik genomen van jonge plantendelen, en deze getopt. De nieuwe stekken heb ik niet getopt. Dat maakt geen verschil. Je moet ze echter wel een hoge luchtvochtigheid geven door er een plastic zak over te doen, anders heb je 90% kans op verlies. Met plastic zak juist 90% kans dat het goed gaat. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jorieke123 Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 Zouden ze nog wel oogst geven dit jaar, als ze nu al bloeien? Aangezien de plant dat normaal pas ergens aan het einde van het seizoen doet, en er dan al flinke wortels onder zitten? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
simonvb Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 De broedknollen bewaar ik in een plantzak met oude potgrond in een (hier juist) vorstvrije plaats, tijdens de winter geef ik ze geen water. Vanaf februari begin ik met terug af en toe een beetje water te geven. Lukt toch al een jaar of vier. Vanaf begin april staan ze in de serre in de plantzak en sinds vorige week komen ze terug boven. Vraag me ook af of de stekken wel mooie knollen gaan geven als ze al bloeien, ben benieuwd. Hier bloeien ze ook een klein beetje op het einde van het seizoen. Quote
acpronk Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 Ik heb geen flauw idee, we zullen het zien. Maar ze geven sowieso nieuwe takken, dat hebben ze vorig jaar ook gedaan. Of broedknollen. Derde foto overzicht met 17 bakken, waarvan 4 afgelopen weekend gestekt. De 2 van 3 weken geleden hebben al mooie wortels. Edit: bij de 4 stekken van afgelopen herfst zie ik nog niks van knolvorming, wellicht dat dat te maken heeft met daglengte? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.