Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sorry Jet, het is nog nooit bij mij op gekomen dat een Vlijtige Lies of een Phlox eetbaar zou zijn. Voor de phlox zou ik zeker de Phlox paniculata nemen, die geurt daarnaast ook nog eens hemels/zacht/zoel.

maja, als je die nu zaait heb je volgend jaar pas bloemen. En dat is eigenlijk bij alle Phloxen zo. Zijn er eenjarige Phloxen ? Dacht het eigenlijk niet.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Zit ik eigenlijk al jaren te flassen op de aanschaf van een Magnolia grandiflora ( maar beperkt winterhard hier, dus ik durf niet zo goed. Ooit 1 gehad, maar die vroor dood )

Magnoliagrandiflora-flower1-300x24033501412956484.jpg

Het is een supergrote was-achtige bloem. En met een geur waar je U tegen zegt.

Waar ik nou net achter kom, is dat de bloembladen zeer goed eetbaar zijn ! Beperkt toevoegen aan salades, maar ook wordt hij in Engeland wel gebruikt bij maken Pickles enzo. Inmaak.

Beperkt gebruiken, omdat de toevoeging soms ongewild zeer sterk kan zijn vanwege het behoudt van de geur, ook bij inmaak enzo. Apart vond ik.

De bladeren van deze wintergroene Magnolia ( de bladeren lijken in vorm iets van een Ficus , die kamerplant ) zijn overigens óók goed eetbaar, versnipperd in salades, maar ook in roer en bak.

Moet ik nog uitzoeken of het allemaal óók voor ándere Magnolia's geldt. Is toch mooi op tafel: een salade in het voorjaar afgetopt met magnolia bloemen.

• 6 maanden later ...
  • 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb niet alle tien pagina's doorgespit, dus misschien staat er al wat informatie over borage tussen, maar ik waag het er toch maar op.

Ik heb wat borage gezaaid en daar komen nu bloemknoppen aan. Ze zijn nog niet open (gaan wel die richting op). En ik ben eigenlijk benieuwd of je alleen de bloemen eet als ze open zijn, of misschien ook de bloemknoppen, zoals je bij andere eetbare bloemen wel eens doet?

IMG942012241497977337.JPG

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ahhh. Was je op m'n werk Mellie? Had ik dat geweten, was ik even hallo komen zeggen! Ik kan sowieso even bij afd. dier en plant navragen of ze zelf wel es Dahlia gegeten hebben, of dat het 'kennis uit n boekje' is.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Dat de knol eetbaar is van de Dahlia had ik al gehoord. Ik heb eens een dahliaknol geprobeerd maar die was toch echt niet lekker, waarschijnlijk moet je het juiste ras hebben. De bloemknoppen wist ik niet van.

Geplaatst:

Voor mij ook nieuwe info! Ik kom heel vaak bij Artis. Lang leve de jaarkaart. Volgende x moeten we dus zwaaien naar Charly! Leuk hoor

Ben wel benieuwd of het boekeninfo is of proefondervindelijk is achterhaald.

@Simon mijn dahlia's zijn opgegeten dus kan het niet proeven, maar de bloem zelf ruikt best sterk? Ik heb in China chrysantensap gedronken en dat smaakte echt precies zoals een chrysant ruikt. Ik vond het echt te smerig voor woorden. Ben een beetje bang dat dahlia hetzelfde effect gaat hebben, zeker nu jouw knol niet te eten was!

Geplaatst:

Heb antwoord gehad van Artis.

Beetje standaard. Dus niet uit eigen ervaring.

Mijn vraag

He zeg, ik zit op een moestuinforum (nou ja, op hét moestuinforum eigenlijk) en daar vroeg iemand zich af of die eetbare dahlia uit onze tuin een speciaal soort dahlia betrof, en iemand anders gaf aan dat hij de knollen wel eens geprobeerd had, maar echt als vies ervaren had. Waarmee de 'welke soort dan' vraag eigenlijk onderschreven werd. Ook vroegen we ons af hoe je de rest van de plant dan eet. Rauw? Gekookt? En hoe die smaken. Want dat lijkt nog nooit iemand geprobeerd te hebben. En dan dus ook weer of dat voor alle dahlia's geldt, of voor enkele soorten. Nou dat dus!

Het antwoord;

De dahlia is in de vergetelheid geraakt als eetbare plant, maar het is juist een duurzaam alternatief voor bijvoorbeeld aardappels. Dahlia’s zijn namelijk in zijn geheel eetbaar, in tegenstelling tot aardappelplanten.

Bij mij weten is het geen speciaal ras. Je vindt overal op internet verwijzingen naar eetbare dahlia’s, zie bv https://www.cruydthof.nl/eetbare_bloemen_per_seizoen.html. De dahlia’s in ARTIS zijn natuurlijk wel biologisch gekweekt. Ik zou afraden dat ze een zakje dahliaknollen uit de winkel of zomaar een bos van de bloemist in de pan gooien…

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Hmm, aardig dat je collega moeite heeft gedaan om een antwoord te geven, maar eigenlijk wordt er niet zo veel uitgelegd

Alsnog bedankt voor je queeste Charly!

• 3 years later...
Geplaatst:

Daglelies smaken ook heerlijk! Ik vind het een van de smakelijkste bloemen die er zijn. Zó lekker krakend en knapperig met milde pizza nasmaak. Echt proberen!

• Like 1
Geplaatst:

Ja hoe. Jij dat eet, dat wil ik ook weten! Men zegt rauw volgens mij, naast,op,in je salade bv. Op de permacultuurcursus was het een van de eetbare planten die voorbij kwam. Ik loop ( liep) er altijd met een boogje omheen omdat het zulke vlekken maakt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Van de site van PermacultuurNederland:

De bloemen van de daglelie zijn zeer goed eetbaar. Ze zijn fris en knapperig en kunnen licht zoet tot ietwat pittig smaken. Het doet een beetje denken aan frisse ijsbergsla met een ietwat zoetige of juist ietwat pittige smaak. Je kunt ze ook vullen met een mousse, puree of een zachte kaas. De bloemen vormen verder een prachtige versiering in salades.

Er zijn vroege, middelvroege en late bloeiers. De vroege Hemerocallis bloeit in juni, de middelvroege in juli en de late in augustus. Door slim aan te planten, kun je de hele zomer bloeiende daglelies hebben en er van genieten zowel met de ogen als met de maag. 

In Japan en China worden dagelijks de uitgebloeide bloemen verwijdert en gedroogd. Deze kunnen vervolgens vermalen worden gebruikt als bindmiddel in soepen en sauzen.  

Naast de bloemen zijn ook de jonge scheuten van de plant eetbaar. Ze kunnen gekookt worden gegeten als groente. 

Tot slot zijn ook de knollen eetbaar, ze hebben een ietwat nootachtige smaak. Ze kunnen onder meer gekookt en/of gebakken en/of geroosterd worden. De jonge knolletjes smaken het best al zijn de meer centrale en oudere knollen ook prima eetbaar. Ze zijn gemakkelijk te oogsten als je de wortels van de planten scheurt voor vermeerdering. 

Dat klinkt allemaal veelbelovend. Misschien een wat uitproberen met elkaar?

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik eet ze gewoon rauw op. Plukken, evt wassen en dan zo uit het vuistje of mooi op een bord met wat grassier olijfolie. Echt heerlijk! Als ze nu al zo mooi in bloei staan, zou ik er gewoon een hap van nemen. Kijken of het je bevalt. Ziet er prachtig uit die volle bossen.

• Like 1
Geplaatst:

Maar niet voor de poes!

Het geslacht Lilium en Hemerocallus kan acuut nierfalen bij katten veroorzaken. Als katten bijvoorbeeld  in aanraking komen met het stuifmeel en zich dan likken of van het water in de vaas drinken ontstaat nierschade met vaak een dodelijke afloop.

Geplaatst:

Nooit geweten dat daglelies eetbaar zijn. Groeit hier ook in de tuin en zolang de honden niet in mijn lelieveld naar muizen graven, komen er ook mooie bloemen aan. Dat eten ga ik eens proberen.

Geplaatst:

Ik eet er nu eentje, 1 die vanmorgen open is gegaan. Verrassend knapperig, of iig beter afhapbaar dan ik had gedacht. Ik kan niet zeggen dat het echt ergens naar smaakt, ietwat zoetig en komkommer misschien? Echt wel een goeie voor in salades enz. Bedankt Mellie, dat je me hebt laten proeven ;) Er was hier ergens een eetbarebloementopic, ik verplaats deze berichten even daar heen als ik tijd heb. 

• Like 2
  • 1 year later...
Geplaatst:

Ik keek naar een Netflix serie over de Chinese keukens. Flavorful origins heet het en toen kwam aflevering 2 over lelies. Ik viel nog net niet van mijn stoel.

Kennelijk kun je zowel de bloembol als de bloemen zelf eten. Heel wonderlijk en ik ga het komende zomer zeker uitproberen! Dat geroosterde bloembollen er zo lekker uit kunnen zien Heeft iemand ervaring met het eten van lelies? En dan bedoel ik niet daglelies.

Als je nieuwsgierig bent geworden;
Kijk “Flavorful Origins” op Netflix
https://www.netflix.com/nl/title/80991060?s=i&trkid=13747225&vlang=nl&clip=81384886

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...