Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

De grond is hier veel te nat om iets in de tuin te doen. En vannacht weer kans op vorst aan de grond. Maar er komen betere tijden!

Of ja, toch iets: geteld hoeveel vroege aardappels al boven komen: acht. Jippy!

Goed om te weten @woldistel, dat dahlia’s nu al in een polytunnel naar buiten kunnen. Het is pas de eerste keer dat ik dahliaknollen over hou, en de bloemen waren zo mooi en zo overvloedig, dat ik er heel voorzichtig en zuinig mee ben. Misschien te. Als ik al een polytunnel had, dan had ik het waarschijnlijk nog niet aangedurfd. Leermomentje voor volgend jaar. Daar staat dan weer tegenover dat ik alle knollen wel goed geëtiketteerd had 😁

Geplaatst:

Zolang het alleen maar wat vorst a/d grond is zitten de knollen wel warm genoeg in pot in de polytunnel. En het is bijna half april.

Ik had mijn Aldi dahlia's inderdaad op kleur kunnen etiketeren want wat uit welke assortie zak kwam was ik door het geschuifel met potten allang kwijt. Ik ga eerst met deze en met de zaai dahlia's een paar jaar oefenen voordat ik een paar knollen met naam aanschaf 😀 

Geplaatst:

Gisteren  heb ik alvast wat herfst/winter groente gezaaid o.a spruiten, bloemkool en spitskool.

Verder heb ik ook al snackkomkommer (Iznik F1) en courgette ( Sure Thing F1) gezaaid.

De komkommer wordt over een paar weken uitgeplant in m'n plastic broeikas op balkon.

De courgette is best een beetje bijzonder want ze maakt talrijke vruchten zonder bestoven te hoeven worden 

en dat is wel fijn want er komen niet zo heel veel bestuivers op 4 hoog 😆

Elke vrouwelijke bloem groeit gegarandeerd uit tot een courgette. Verder wordt de plant ook niet zo heel erg groot

ongeveer een meter bij een meter en kan ze goed tegen een wat kouder klimaat zoals de onze in Nederland.

Vandaar dat ik alvast ben begonnen want normaal is het is eigenlijk nog wat te vroeg voor courgette zaaien.

En wat ik ook gedaan heb is orde in de chaos geschept. Ik had een grote bak met allemaal zakjes met groentenzaden

die allemaal door elkaar lagen. Heel irritant. Ik heb nu alles netjes over zakjes verdeeld en gelabeld en t ziet er een stuk netter uit

en werkt een stuk prettiger! 😄

Al met al best een productief dagje geweest.

aangepast door Jeannette
aangepast

Geplaatst:

Aardappeltjes: de laatste paar zitten in de grond Jeej!

Geplaatst:

Vandaag de voorgezaaide doperwten een plekje gegeven bij het nieuw gebouwde gaasrek. Er mag nog wel wat meer bij.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Nog 6 Job's blauwe aardappelen van Job gekregen en geplant. De witte braam uitgegraven en toch nog maar een kans verderop gegeven. Heel veel bloemen gezaaid, zowel in de volle grond als  voorgezaaid in de kas. De zakjes met cucurbita diversen in handen gehad en toch weer terug gelegd. Nog even een weekje wachten 🙂

Geplaatst:

Het was eindelijk weer eens lekker weer hier. Dus vandaag de tweede meter zomerwortels gezaaid, ongeveer 9 meter winterwortels. Schorseneren en dille gezaaid.

Gisteren begon de dag nog met nachtvorst en was het kil en koud. Indoor gezaaid: komkommer marketmore, pompoen butternut, sperzieboontjes fandago, tweede ronde grofbladige basilicum, tweede ronde peterselie krul en plat, tweede ronde snijselderij, tweede ronde ijsbergsla, tweede ronde knolvenkel, en de vierde ronde tomaat coeur de boeuf. Het eerste zaaisel al voor de tweede keer overgezet naar een grotere pot.

Zon en zomer: kom er maar in!

En ik heb de potten met dahlia's buiten gezet @woldistel. Binnen een paar uur zag ik bij twee van de zes een bladscheutje komen. Zo leuk! Dank voor de aanmoediging 😘.

Geplaatst:

Ik heb wat tomaten verpot. Die zaten echt te krapjes en nu heerlijk diep in een nieuwe bak waar ooit de mosselen in hebben gezeten.

Geplaatst:

Meloenen en watermeloenen gezaaid en de helft van de tomaten verspeend. Toen was de zelfgemaakte potgrond op en daarmee de motivatie. 🙃

Geplaatst:

Allemaal in de kas:
Komkommer liefje, Hoffmans Johanna. Gewone Johanna, Chinese slangen en Telegraph improved. Ik ga kijken wat ik lekker vind. Van alles 2, behalve van Chinese slangen. Daarvan hele zak. Op 2 na gaat dat naar school.
Bietjes, yellow bladibla. Egg geloof ik. En groene hokkaido. Ook veel te veel, 10 stuks. Ik houd er 2 en rest gaat ook naar school.
Ow ja en een handje zonnebloemenmix en wat zonnebloemstruiken van Nasuada. Die had ik vorig jaar ook gezaaid. Vind die heel leuk. Sowieso dol op zonnebloemen.

En! Ik had 2 batobakken aardbeien, die stonden vergeten in een hoekje. Er was er 1 al heel enthousiast bloemen aan het maken. Die heb ik samen met een andere bak ook verhuisd naar de kas. Mogen ze maar snel gaan rijpen. [emoji39] [emoji526] en nu doe ik niks meer. Mijn rug vind dit getuinier echt helemaal niks… [emoji3064]

Geplaatst:

Het enige wat ik mocht doen, is in de klaarstaande bakken wat dahlia knollen zetten.
2e09db138645b82eb503ac6b0461690f.jpg

Myama fubuki is nu al mijn favoriet.

Geplaatst:

De helft van de gezaaide tomaten in grotere potten gezet en in de kas gezet. Van de afgelopen zondag gezaaide bloemen komen de eerste kiemblaadjes al boven de grond. Straks na het koken nog wat cucurbita's diversen zaaien en dan eerst werken. 

Geplaatst:

Vandaag de stoksnijbonen voorgezaaid die rond half mei de kas in zullen gaan. Verder zijn vandaag de snackkomkommers ontkiemt, maar de courgette nog niet. Beide gezaaid op 13 april. Ik heb eigenlijk maar twee komkommerplant jes nodig. Ff zien wat ik met die andere twee ga doen... 

IMG_20230420_193732.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Het kiemen gaat hier ook supertraag door het koele voorjaar.

Broccoli onder plastic gezet samen met wat slaplantjes.

Geplaatst:

Ik heb de pompoenen net gezaaid. Maar ik moet inderdaad ook courgette en komkommer gaan zaaien, dus dat gaat morgen gebeuren. Moet wel gaan kijken waar nog potjes kunnen staan in huis 😬

Geplaatst:

Nog wat courgette, komkommer, patisson, pompoen, loofah en zonnebloemen voorgezaaid. 

Geplaatst:

Vandaag zijn de kapucijners en peulen geplant.  En de goudsbloem en cosmea.  En wat dahlia knollen verkregen met de moestuindag. En de zonneoogplantding van Jorieke ook geplant. 

Geplaatst:

De nieuwe aspergeplanten gepoot/geplant/ op grondbult gedrapeerd.

Nog wat witte kool, broccoli en sla gezet. Hele grote bos narcissen geplukt.

De zoveelste tuinzoeker te woord gestaan.

De gemeente heeft de grond van een complex tot bouwgrond verklaart.

Dus per 1 januari 2024 zijn 23 tuiniers hun stekje kwijt, zonder dat er een alternatief geboden wordt.

Wachtlijsten overal intussen.

Geplaatst:

Drie soorten komkommer. Marketmore, Beth Alpha en Moneta.

Geplaatst:

@woldistelMarketmore, Beth Alpha en Moneta. 

Ik ben heel benieuwd naar je resultaten, vooral de vergelijking onderling.

(Heb zelf altijd Marketmore, bevalt prima, zowel de teelt als de vruchten. Maar misschien zijn er nog betere rassen, voor beschutte buitenteelt) 

Geplaatst:

Hier ook Marketmore gezaaid met ook een aantal buren (kinderen)  om ze enthousiast te krijgen voor t moestuinieren. 

Geplaatst:

@henkg Ik heb Marketmore ook al een paar jaar, maar in de kas. Dit jaar ga ik buiten proberen.

Beth Alpha heb ik ook vaker, dat vind ik denk ik de lekkerste komkommer. Die gaat buiten en in de kas dit jaar.

Moneta ken ik niet, maar die lag bij de Aldi voor 49 cent per zakje, dus het moet nog blijken of dat wat is.

Geplaatst:

Bietjes 🤗! Want dat had ik nog niet gedaan. Alles wat ik eerder al in de vollegrond had gezaaid, doet het prima. En ik heb de eerste aardappelen ook boven de grond zien piepen. Vind ik altijd spannend 😬 Bij een erwtensoort moet ik bijzaaien, want die heeft het wat moeilijk.

En ik had ook nog wat tomaten in grotere potten willen zetten, maar dat moet morgen maar, want nu zit ik nog te wachten op een pakjesbezorger.

Verder komt er best veel op, zowel de voorgezaaide bloemen (dahlia, zinnia, strobloemen) als de direkt gezaaide (papavers) komen goed op in de kas. En in huis komen de eerste courgettes op. Je kunt ze bijna zien groeien!

IMG_20230429_163804_813.thumb.jpg.172e4fe11698d9b10a84c9c3268148f6.jpg

Geplaatst:

Dahlia's in de tuin gezet..

Geplaatst:
Op 10-4-2023 om 20:31, henkg zei:

Ik denk dat Erny bij de verkeerde maand van haar zaaikalender heeft gekeken ... 

Nou, ondertussen blijkt dat Erny een voorzienende blik had want er waren bijna geen courgettes opgekomen.

De opgegraven zaden bleken ondertussen een melkachtig sap te bevatten.

Dus vandaag maar weer een stel zaden in de grond gelegd. Want wil er toch nog echt wel een paar planten bij. :mrgreen:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic