Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Oud topic, hoe staat het inmiddels met jullie aardappelen?

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Geplaatst:

Drie zakken eigen gekweekt 'pootgoed' staan te bloeien en groeien gestaag! Ook de aardperen doen het super! Over hooguit een maand hoop ik te kunnen oogsten en de tweede lichting vroege te kunnen poten.

Geplaatst:

10635635371887163438881127547140n41311372851712.jpg

Met mijn aardappels gaat het goed! Zag gisteren toen ik ging kijken dat het blad al wel een beetje geel begon te worden. Maar ben blij dat ik ze eigen bakkken heb gegeven ipv in ze in mijn makkelijke moestuin te zetten... Wat een joekels zijn het zeg!

Groetjes uit de Betuwe

Geplaatst:

O wat veel blad al, ik heb die van mij in een soortgelijk topic staan, en de potten staan ook al op de foto in het recycle topic, dus drie keer die foto op dit forum leek me wat veel.

Maar voor wie nieuwsgierig is, mijn aardappelton/olievat staat hier aardappels-in-grote-potten-t2762-60.html

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb al mijn aardappels geoogst afgelopen weken:

Ik had 60 aardappelplanten in de tuin op ruggen en 20 aardappels verdeeld over 10 jute zakken. (vergelijkbaar met ton of autobanden dus)

De aardappels in jute zakken had ik een week eerder gepoot dan op het veld (dat was nog niet klaar) en 3x aangeaard tot de zakken een cm of 50 a 60 hoog gevuld waren.

De aardappels in de zakken groeiden uitstekend, ook door hittegolven en droge tijden heen, ik heb ze nooit water gegeven, vergeten, maar ze bleven het goed doen. Ze zijn wel omgewaaid na een storm maar groeiden gewoon over de grond weer verder

Toen het spannende moment: de aardappels op het veld waren het eerst verdroogd en leverde een prachtoogst op van 2.5 kilo per poter!

Enige tijd later waren ook de aardappels in de zakken zover en die leverden uh, jawel, 800 gr per poter

De aardappels in de zakken waren iets mooier rood gekleurd (Sarpo Mira) dan op het veld waar ik hetzelfde ras pootte.

Ook bleken de jute zakken geheel vergaan, vooral aan de onderkant, maar wel schimmelvrij. De zakken zijn dus niet her te gebruiken voor dit doel, ik gebruik ze om als ik de tuin winterklaar heb de bedden mee af te dekken.

Zover mijn probeersel met zakken. Volgend jaar alleen een veldje voor mij

Geplaatst:

Ik heb inmiddels een eerste oogst uit de IKEA-zakken gehaald. Smaak, vorm en consistentie waren uitstekend. Zo'n kilo per poter, en de poter was zak-oogst van vorig jaar. De tweede lichting zit in de zakken en groeit uitstekend. Dat zijn nieuwe aardappeltjes uit de winkel, dus ik verwacht een grotere opbrengst per plant dan de eerste lichting. De IKEA-zakken gaan nu al voor het derde jaar mee. Sommigen vallen uit elkaar, anderen niet. Erg apart.

Geplaatst:

Dat wil ik volgend jaar ook eens uit proberen aardappels in zak poten. Maar waar koop je in hemelsnaam een paar aardappels in plaats van een zak aan te schaffen, of gebruiken jullie allemaal kleine aardappels van eerdere oogst...?

Geplaatst:

@Eveline68, De een heeft idd aardappels over als pooters en anderen kopen pootaardappels bij o.a.tuincentrum en Vreeken e.d.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ik poot het overschot/uitgelopen aardappeltjes van wat ik niet eet van een zak bij de supermarkt. Het fijne is dan dat je precies het ras poot wat je lekker vind. Inmiddels heb ik drie rassen waar ik zeer tevreden over ben. De aardappelen blijven vrij klein en daarmee smaakvol. Ik koop trouwens uitsluitend biologische. Dan is de kans op verontreiniging het kleinste.

Als zakken gebruik ik grote blauwe IKEA-zakken a 50 cent per stuk. Dat is geen geld voor de inhoud die het heeft. Zeker vergeleken met de gemiddelde bloempot-prijs van dat formaat.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Leuke tuin zo, Jeanine, met die gekleurde bakken en die vrolijke "vogelverschrikkers".....heb je nog meer foto's?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb een speciale zak gekocht om aardappels in te kweken, maar met die ikea zakken zal het zeker ook lukken.

De eerst volgende keer dat ik bij ikea kom zal ik er ook een paar mee nemen.

Geplaatst:

@leeloo die zakken heb ik ook, en ook door plaats gebrek. En als het beval dan neem ik er nog meer of ik gebruik die tassen van ikea.

3 tot 5 aardappels kun je er in poten.

Geplaatst:

Make jullie gaatjes in die wasmanden? ik vind het wel een leuk en vrolijk gezicht, die gekleurde manden. Ik ga het denk ik dit jaar ook maar eens proberen.

Geplaatst:

In zakken waar potgrond in was zou ook goed moeten lukken, dit ga ik alvast dit seizoen eens proberen, de zakken binnenste buiten draaien zodat de donkere kant langs buiten is, een 15tal cm aarde erin en dan 3 poten, vervolgens aarde erop en wanneer de plant boven komt een 10tal cm aarde er bovenop, dit zo'n 3 keer...

Ik hou jullie op de hoogte hoe het zal evolueren

grtjs, katrien

Geplaatst:

@Katrien888 Ik heb dat vorig jaar gedaan en de oogst viel wat tegen ( idee komt van de moestuin van Wim ). Ik had echter wel gewone aardappelen uit de winkel genomen die ik overhad en begonnen uitlopen om erin te doen...

Dit jaar doe ik het zeker opnieuw met meer zakken ( alle zakken nu bijgehouden van vorig jaar ) en mijn pootaardappeln zijn reeds gekocht en liggen te spruiten ( "Charlotte" ). Hopelijk meer succes deze keer...

Geplaatst:

Hoi Bee, inderdaad wil ik het eens proberen zoals Wim Lybaert. De meeste pootaardappelen gaan de grond in maar als test wil ik er wel enkele proberen in zakken.

Hier worden het rode eerstelingen en 'k ben ook benieuwd.

grtjs, katrien

Geplaatst:

Sliph, 'k ben ook benieuwd wat het verschil zal zijn... , hier wordt er ook zowel in volle grond als een test in zakken gedaan.

'k heb nog gehoord dat ze in zakken beter bestand zijn tegen ziektes, maar of dit klopt weet ik ook niet

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...