Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eefje's volkstuin + balkon 2012


Eefje78

Aanbevolen berichten

Tja, en dan ga ik toch ook maar een eigen topic aanmaken!

 

Lijkt me heel leuk om hier het wel en wee van mijn tuin en balkon bij te houden. Heb het eerder niet gedaan omdat ik een beetje bang ben dat ik het niet optimaal zal kunnen onderhouden: aankomende zomer wordt erg druk op werk/studie. Maar ik kan het toch niet laten. Dus ik ga het gewoon proberen!

 

We hebben een volkstuin van ongeveer 140 vierkante meter. Is kleigrond en voor een groot deel in de schaduw van bomen van de gemeente (waar we helaas dus niet aan mogen komen). Best wel een natte bedoening dus. Vorig jaar was niet best, maar het weer werkte ook totaal niet mee natuurlijk. Ondertussen zijn we gewoon lekker aan het experimenteren, dit wordt ons derde jaar. Heel erg gestructureerd zijn wel niet overigens. We gebruiken geen kunstmest en gif, wel compost, en we mulchen veel.

 

Tot nu toe dit jaar heb ik pepers, paprika's, kropsla, prei, sugar snaps, peulen, kapucijners en tuinbonen voorgezaaid. Buiten gebeurt nog weinig, op wat knoflook na . Over een paar dagen ga ik in de koude bak zaaien: raapstelen, pluksla, spinazie. En volgende week ga ik de tomaten voorzaaien.

 

Een paar fotootjes voor het eerste idee

 

Overzichtje, met sneeuw, en de (nog niet af) kruidenspiraal die we dit najaar hebben gemaakt. Ons stukje loopt tot net achter het eerste huisje.

 

cimg094859981329991577.JPG

 

Het hekwerk voor de peulen en sugar snaps staat al. Zoals te zien, alles ligt er 'gemulcht' bij

 

cimg102374811329991897.JPG

 

En nog 2 overzichts-fotootjes van 29 juni vorig jaar:

 

 

cimg019151261329992034.JPG

cimg019277131329992040.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog ter aanvullig (typte dit net in een ander topic, maar ook goed om hier te plaatsen):

 

'Mijn vriend is erg geinteresseerd in permaculture, en hij heeft een cursus van een half jaar (?) gedaan in Den Haag, en vele boeken gelezen. Hij zou het graag toepassen bij ons, maar dat is een beetje een dilemma: We hebben een volkstuin en het is maar de vraag hoe lang we hier blijven wonen, dus helemaal inrichten met vaste planten e.d. is voor ons niet zo handig.

We passen wel een paar principes toe (maar zijn niet erg gestructureerd, dat moet ik er wel bijzeggen). Zo laten we de grond nooit 'kaal' liggen, altijd een mulchlaag erop, en planten nogal veel door elkaar heen. Verder proberen we zo veel mogelijk insecten te trekken met bloemen, en schuilplekjes, en trekken we niet zomaar alle onkruid eruit. Verder spitten we niet, en gebruiken natuurlijk geen gif en kunstmest. Zo rommelen we wat aan Ik ben nog best een beetje van het conservatieve moestuinieren, vind het soms lastig om mijn bedjes niet netjes te schoffelen enzo, dus onze tuin is een reflectie van deze twee werkwijzen door elkaar '

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke stuk tuin, ziet er ook gezellig uit met al die bomen,

maar bomen kunnen ook lastpakken zijn weet ik uit ervaring, ik heb er 2 enorme joekels in mijn tuin staan en dat verknalt mijn hele tuin.

Heb jij met telen ook hinder van de schaduw of zet je er gewoon alles in?

Die kruidencirkel vind ik ook erg leuk gedaan

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij met telen ook hinder van de schaduw of zet je er gewoon alles in?

 

Ik teel de meeste soorten wel, maar niet de meest exotische. We hebben helaas ook geen kas. Dus aubergines, paprika's of pepers zijn eigenlijk nog nooit gelukt. Maar ik blijf gewoon proberen Tomaten zijn ook lastig, vorige jaar phytophtora net voordat ze begonnen af te rijpen, het jaar daarvoor toen er net een paar klaar waren. Aan de kant waar de bomen niet staan, is nog de meeste zon (logisch) dus daar komen altijd de tomaten. Aangezien de aardbeien nu 1 van de 3 bedden met enige zon innemen zijn er nog maar 2 bedden over. Dus ik kan niet zo heel erg veel aan teeltwisseling doen wat betreft tomaten. En vorig jaar in totaal wel 2 komkommers kunnen oogsten .

Wat betreft aardappels telen we alleen vroege, en ook mbt tomaten en paprika's/pepers probeer ik soorten te kiezen die vroeg afrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren ff naar de tuin geweest. Het was bladdag, dus het volgende gezaaid:

- in koude kas: spinazie Vroeg Reuzenblad, snijbiet, rucola, raapstelen en pluksla (mengsel van Vreeken, en Amerikaanse Roodrand). Vorig jaar deed de sla het niet zo vroeg, maar toch gewoon nog een keer proberen

- in volle grond (ik kon het niet laten ): spinazie Vroeg Reuzenblad

 

Verder op een nat keukenpapiertje een aantal zaden van Nieuwzeelandse spinazie gelegd, in een doorzichtig bakje. Eens kijken of het wil kiemen of niet.

 

Bijna alle peulen en sugar snaps komen boven de grond kijken! Ze staan overigens nog binnen, in een koude kamer. De kapucijners en tuinbonen doen er iets langer over, maar daar komen ook al enkele van boven. Ik wordt zo vrolijk van die groene puntjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen ga ik tomaten zaaien. Vorig jaar heb ik ze half maart gezaaid, maar ik vond toen toch dat dat iets te laat was. Had ze half mei liever ietsjes groter gehad. Aangezien volgens de maankalender morgenavond vruchtgewassen de grond in kunnen, en anders pas weer half maart, wordt het toch morgen. Blijft natuurlijk een gokje. De afgelopen 2 jr zijn alle tomaten echter ten onder gaan aan de phytophtora net voordat ze dingen afrijpen. Dus ik ga het toch gewoon eens proberen, 2 weken vroeger. Misschien over 2 of 4 weken nog een zaaisel. Ivm weinig tijd morgen, nu alles al zoveel mogelijk klaar gemaakt.

 

Helaas kom ik er net achter dat mijn kweekkasje niet compleet is...balen! Een paar weken terug kocht ik bij de Intratuin zo'n 3-deling ding met 27 vakjes, een onderbak en een overkapping. Ik had er al 1 van vorig jaar, daar staan nu de paprika's en pepers in. Nu blijkt dat de overkapping mist! Stom stom stom. Het bonnetje heb ik natuurlijk niet meer, en Intratuin is hier nou ook weer niet direct naast de deur. Toch maar weer met plastic folie aan de gang dus denk ik....(helaas moet dat er natuurlijk veel vroeger af).

 

Edit: Niet goed gekeken...toch aanwezig! Wel blij

 

Ik ga de volgende tomaten zaaien:

Early Wonder (struik)

Yellow taxi (struik)

Kondine Red

Grape

Oranje van Goeijenbier

Roma

En een paar zaadjes bewaard uit een bakje met verschillende soorten grappige tomaatjes

 

Gisteren bij vrienden een aantal hele grappige bonen meegenomen. Geen idee wat het zijn. Hebben de vorm van een tuinboon (maar wel iets platter), maar zijn gespikkeld van kleur. Ik ga eens proberen of ik er plantjes uit kan groeien. Alleen geen idee of ik ze nu moet planten (vorm van tuinboon), of toch later bij de 'gewone' bonen. 'k Ga dus beide maar proberen. Ik ga ze op keukenpapier leggen om te kijken of ze willen kiemen. Heb nu mijn camera niet hier, maar zal later eens een fotootje maken. Misschien dat iemand hier wel weet wat voor bonen het zijn?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat je last hebt met je tomaten. Je wisselt toch wel ieder jaar van plek met de tomaten he? (ik vermoed van wel, maar toch voor de zekerheid even vragen.)

Je kunt ook proberen om een heel eind van de plek waar je vorig jaar tomaten had te planten (maar meestal zijn tuinen niet groot genoeg dat je ver genoeg weg kunt. Tot nu toe gaat het bij mij in de achtertuin goed. Ik ga het dit jaar ook weer op de tuin proberen (vorig jaar zijn de planten niet echt groot geworden en hebben geen vrucht gedragen).

Ben benieuwd hoe het met de jouwe gaat dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wisselt toch wel ieder jaar van plek met de tomaten he?

 

Ik heb maar twee bedden die ik geschikt vind voor tomaten dus ik wissel ze in die twee bedden. Maar dit is pas het derde jaar, dus ze hebben nog niet op dezelfde plek gestaan

Ik denk dat het gewoon komt door de natheid, en vele schaduw in onze tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mopper mopper, 4 weken loge in de kamer met het beste raam, al weeeken schilders aan het werk op beide balkons....met ook nog steigers voor de ramen dus nog minder licht. Zo kan ik mijn plantjes toch niet lekker laten groeien

 

De sugar snaps zijn erg lang geworden, alhoewel de kapucijners en tuinbonen wel goed gaan. Zou het zo horen bij de sugar snaps? Eerste keer dat ik ze teel, maar ik denk toch niet dat het zo hoort. Nu zijn ze toch naar het balkon verhuisd, zodat ze hopelijk volgende week de tuin in kunnen. Langer binnen houden lijkt me geen goed idee. Nu maar hopen dat de schilders eromheen werken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een heerlijk weer vandaag!

En flink aan de slag geweest.

Oa de peulen en sugar snaps uitgeplant...

cimg137027921331482788.JPG

En de kapucijners uitgeplant...

cimg137421751331482845.JPG

De kapucijners hebben we tussen de aardappelen gezet. Ook de (vroege) aardappelen hebben we dus al gepoot. D'as nogal vroeg maar met de goede weersvoorspelling voor aankomende week durfde ik het wel aan, alhoewel het voornamelijk ook werd ingegeven door mijn overvolle agenda voor de komende weekenden. Dus was eigenlijk blij dat ik even tijd had om het te doen. Dat is natuurlijk niet de meest geschikte reden, maar ik hoop dat het goed komt.

Ook de tuinbonen zijn uitgeplant.

Verder wat raapstelen en radijs in de volle grond gezaaid, de opgekomen zaailingen in de koude bak (pluksla, spinazie, rucola, raapstelen) water gegeven enz.

 

Overduidelijk nu dat de lente er aan komt!

Narcisjes op de composthoop :

cimg137936881331483099.JPG

Klein hoefblad verschijnt in de tuin:

cimg137866231331483151.JPG

En de fruitstruiken (hier: framboos) beginnen uit te lopen:

cimg138043261331483183.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...