Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verschil Chinese Bieslook en Daslook


dennislp

Aanbevolen berichten

BIESLOOK / CHINESE BIESLOOK / BIESLOOK/KNOFLOOK / Chin Suan

Grasachtig plat blad met witte bloemen. Heeft een milde knoflooksmaak. Mag meegekookt worden met de gerechten.

DASLOOK / ALLIUM URSINUM

Een aan knoflook verwante plant met een knoflook/bieslookachtig aroma. Na de bloei in mei/juni sterft het gewas boven de grond af en bloeit pas opnieuw het volgend jaar. Zuiverwit. Bij voorkeur aanplanten in halfschaduw of schaduw. Hoogte 20 cm.

Is er veel verschil tussen deze twee soorten? Weet iemand dat?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de vraag niet net of je vraagt wat is het verschil tussen een appel en peer.

 

Deze vraag stelde ik aangezien er bij beide stond; Knoflook smaak Dus toen dacht ik: Welke is beter/lekkerder??

 

Maar denk toch maar dat ik die Daslook niet aanschaf, die Chinese is denk even wat praktischer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De daslook is gewoon echt een heel ander plantje. Andere standplaats , andere tijd dat het er is , en andere smaak ook wel. Daslook is erg lekker, maar ( smaken verschillen natuurlijk ) wel wat ver afstaand van de gewone knoflook hoor. Al zit het er in ja , dat wel. De smaak is 'groener' als iemand dat wat zegt. wel aangenaam trouwens. Prima voor in de keuken ( je gebruikt alleen de bladeren )

Chinese bieslook is een lekkere plukplant, waar je inderdaad het hele seizoen van kan nemen, zachtere knoflooksmaak , wat sterker ( rijker , vetter )dan de daslook. Maar de knoflook is de knoflook.

 

althans, zo ervaar ik ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en @Eva, hier tegenovergestelde hoor. Daslook is ahw een onuitroeibaar onkruid. zaait erg makkelijk , en zaait zichzelf erg simpel vanzelf uit.

Ik zou het ook gewoon lekker wel nemen , en in een overhoekje planten, of onder vaste struiken , als je blauwe bessen hebt bv, onder zulke struiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf hier ook daslook in een verloren hoekje staan. Meer voor de witte bloempjes dan voor keuekengebruik eigenlijk.

Het is zo een van die plantjes die je zet waar niks anders wil gedijen, halfschaduw en voor de rest vult ie het plekje zelf wel.

 

Als keukenkruid is het hoedanook maar voor een korte periode van het jaar leuk. Na de bloei heb je er niks meer aan.

 

Eentje met looksmaak die ik best leuk vind is de Alliaria Petiolata, de nederlands benaming is me onbekend maar het is familie van de Eruca Sativa (aka roquette). EDIT: Hebbes: Look-zonder-look.

Daar kan je tot in het late voorjaar het blad van gebruiken in allerhande salades.

Komt net als daslook (eerder zeldzaam) hier nog vrij veel in het wild voor aan bosranden e.d.

 

 

img188785291330619047.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...