appelvrouw Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 (edited) Alweer flink wat jaren geleden hebben Lie en ik een pompoenbed gemaakt voor onze pompoenen. Geïnspireerd door pompoenbedden in Afrika, waar deze stellages langs de weg te vinden zijn. Ook hadden we zoiets gezien in een kasteeltuin ergens in Gelderland..de naam zijn we vergeten.Het was nog in de tijd dat ik tuinieren "à la Ruth Stout"uitprobeerde..de hele tuin bedekt onder een laag stro of hooi, zelfs de aardappels gingen zo op de boomgaard vloer, 40 cm hooi erop en zien waar het schip strand. Uit die tijd heb ik erg veel slakken over gehouden ..gelukkig heb ik dat nu onder controle Maar goed het pompoenbed!!Toendertijd hebben we het van de wilgentakken gemaakt die van het knotten waren gekomen, dit jaar willen we het bed maken van gesnoeide dikke hazelaartakken. De basis bestaat uit 2 x 5 takken, staanders, die met schuine takken aan elkaar worden gemaakt ( touw, schroeven, tie-ribs). ik had twee verdiepingen, gemaakt van een heleboel dunnere takken, waar de pompoenen op konden liggen. Ook heb ik pompoenen die halverweg de liggers begonnen te groeien ondersteund met netten.De afmetingen weet ik niet meer zo precies, maar ik had aan elke poot een plant, dus als je de afstanden voor pompoen planten in de gaten houdt zal het wel lukken Het bed was niet ingegraven..het was dusdanig zwaar dat dat niet nodig was. De bovenkant was op ongeveer twee meter..dat kan ook lager natuurlijk! Edited February 28, 2012 by Guest Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Even een fotootje bekeken: goed plan, ziet er super uit!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Super, wat leuk . Nu nog takken zien te scoren. dank voor het Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Te gek! Maar het blijft dus niet lang goed? (omdat je nu andere takken wilt gebruiken?) Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Wilgen lopen makkelijk uit maar meestal wil je op deze plek geen wilgen, dan gaat het misschien 2 jaar mee. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 28, 2012 Author Share Posted February 28, 2012 Ja inderdaad na twee jaar waren de takken vermolmd, en stortte het bed aan t eind van dat 2e seizoen in ( nadat de pompoenen eraf waren gelukkig) Hazelaar blijft heel wat langer goed, en daar hebben we dit jaar een flinke berg rechte zware takken van.We hadden geen last van -in-groeiende wilg omdat de uiteindes op stro stonden... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Misschien is het juist beter als die wilgenstaken wel wortelen en gaan groeien? Dan hoef je alleen af en toe de liggende stokken te vervangen. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 28, 2012 Author Share Posted February 28, 2012 Zou kunnen. Maar dat geeft enkele problemen: meer werk, want je moet regelmatig de uitlopers en groeiende takken wegsnoeien..en dat groeit hard bij een wilg.nr 2: ondergronds..minder water voor je pompoenen, en minder wortelruimte, want daar gaat de wilg natuurlijk ook flink ruimte innemen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marieke Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Wauwie, dat ziet er prachtig uit! Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Ik heb mij ooit laten vertellen dat als je de bast onderaan de wilgetak (waar ie dus de grond in steekt) erafhaalt hij ook niet gaat wortelen. Goed idee trouwens Wilgebosje hier is ook net gesnoeid dus takken zat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Wij hebben afgelopen weekend hele grote wilgentakken in de grond gestoken, en daar moest juist wel de bast vanaf (in stroken). Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Tja... nou zeggen die ouwe mannetjes hier op tuin wel meer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Dit waren ook wel hele dikke takken, misschien moet het dan wel? We zullen zien Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 29, 2012 Author Share Posted February 29, 2012 Wij hebben afgelopen weekend hele grote wilgentakken in de grond gestoken, en daar moest juist wel de bast vanaf (in stroken). Klopt Jorieke, dat wat Erny had gehoord kregen wij ook te horen met de bouw van een andere constructie..bast eraf..alles ging wortelen. Bast afhalen en beitsen oid kan wel Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Wat een handig idee dit! Eens kijken of ik zoiets dit jaar ook ga proberen, scheelt wel in de ruimte op de grond! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Prachtig Appelvrouw ! Ik vind Pompoen 'bed ' eigenlijk een te min woordje voor dit moois.Op z'n minst " Pompoen-kasteel " en wat geeft het dat dat ding maar 2 jaar staat. Dat is toch leuk bouwen. en elke x een ander plekje. Kan me geen schimmel of rot voorstellen die het in zo'n burcht naar zijn zin heeft ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Leuk idee dit !!! Ga ik ook eens over nadenken.....om na te apen ....klaar met denken.....lijkt me wel leuk op het eigen in te vullen stuk van de dahliavereniging. Allemaal lekkere pompoenen op een bed Gaikookdoen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 1, 2012 Author Share Posted March 1, 2012 Mooi! Ik verwacht natuurlijk wel foto`s voor wie het ook probeert (Bit? ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted March 1, 2012 Share Posted March 1, 2012 Wauw wat gaaf zeg! Vind ik wel een heel goed idee. Pompoenen groeien hier langs de mesthoop (met 4 paarden ligt er altijd genoeg), maar ik vind het niet zo nodig dat ze stiekem met hun kont in de mest groeien. Ideale oplossing, en het ziet er prachtig uit. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenepeen Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Ik laat ze tot nu toe altijd de lucht in gaan, maar bouw daar dan een piramide voor van wilg of iets anders. Maar dit ziet er nog een stukje meer profi uit zeg. Mooi! Zit meteen al te bedenken waar ik zoiets neer zou kunnen zetten. Heb je nou bij elke staander een plant staan? Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Ja bij elke staander een plant,of per strekkende meter..ik probeer het een beetje uit te mikken. ik probeer ook van elke pompoen er een uitloper over de grond te laten groeien voor extra wateropname in de zomer. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Ik vind het wel prachtig appel, maar bij mij geen pompoen-kasteel dit jaar ( en volgend jaar ook niet hoor ) . Ik ben al blij als ik wat pepertjes en paprika's op de tuin weet groot te krijgen.ik kijk wel lekker mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 @ Bit, mss houd je niet van pompoengerechten, maar pompoenen kweken is volgens mij veel gemakkelijker dan paprika's en pepertjes grootbrengen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Pompoenen kweken is inderdaad heel simpel, maar wel ruimteslurpend (tenzij je zoals hier een pompoen-hemelbed bouwt). Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Pompoenen kweken is inderdaad heel simpel, maar wel ruimteslurpend (tenzij je zoals hier een pompoen-hemelbed bouwt).En dan neemt het nog steeds ruimte in! maar wel wat overzichtelijker..en leuker... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts