Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pompoen`bed` maken


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Alweer flink wat jaren geleden hebben Lie en ik een pompoenbed gemaakt voor onze pompoenen. Geïnspireerd door pompoenbedden in Afrika, waar deze stellages langs de weg te vinden zijn. Ook hadden we zoiets gezien in een kasteeltuin ergens in Gelderland..de naam zijn we vergeten.

Het was nog in de tijd dat ik tuinieren "à la Ruth Stout"uitprobeerde..de hele tuin bedekt onder een laag stro of hooi, zelfs de aardappels gingen zo op de boomgaard vloer, 40 cm hooi erop en zien waar het schip strand. Uit die tijd heb ik erg veel slakken over gehouden ..gelukkig heb ik dat nu onder controle

Maar goed het pompoenbed!!

Toendertijd hebben we het van de wilgentakken gemaakt die van het knotten waren gekomen, dit jaar willen we het bed maken van gesnoeide dikke hazelaartakken.

 

De basis bestaat uit 2 x 5 takken, staanders, die met schuine takken aan elkaar worden gemaakt ( touw, schroeven, tie-ribs).

ik had twee verdiepingen, gemaakt van een heleboel dunnere takken, waar de pompoenen op konden liggen.

Ook heb ik pompoenen die halverweg de liggers begonnen te groeien ondersteund met netten.

De afmetingen weet ik niet meer zo precies, maar ik had aan elke poot een plant, dus als je de afstanden voor pompoen planten in de gaten houdt zal het wel lukken

Het bed was niet ingegraven..het was dusdanig zwaar dat dat niet nodig was. De bovenkant was op ongeveer twee meter..dat kan ook lager natuurlijk!

pompoenbed225201330424597.jpgpompoenbed159081330424592.jpgpompoenbed377911330424594.jpgpompoenbed484071330424599.jpg

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad na twee jaar waren de takken vermolmd, en stortte het bed aan t eind van dat 2e seizoen in ( nadat de pompoenen eraf waren gelukkig) Hazelaar blijft heel wat langer goed, en daar hebben we dit jaar een flinke berg rechte zware takken van.

We hadden geen last van -in-groeiende wilg omdat de uiteindes op stro stonden...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen. Maar dat geeft enkele problemen: meer werk, want je moet regelmatig de uitlopers en groeiende takken wegsnoeien..en dat groeit hard bij een wilg.

nr 2: ondergronds..minder water voor je pompoenen, en minder wortelruimte, want daar gaat de wilg natuurlijk ook flink ruimte innemen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben afgelopen weekend hele grote wilgentakken in de grond gestoken, en daar moest juist wel de bast vanaf (in stroken).

Klopt Jorieke, dat wat Erny had gehoord kregen wij ook te horen met de bouw van een andere constructie..bast eraf..alles ging wortelen. Bast afhalen en beitsen oid kan wel

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig Appelvrouw ! Ik vind Pompoen 'bed ' eigenlijk een te min woordje voor dit moois.

Op z'n minst " Pompoen-kasteel "

 

en wat geeft het dat dat ding maar 2 jaar staat. Dat is toch leuk bouwen. en elke x een ander plekje. Kan me geen schimmel of rot voorstellen die het in zo'n burcht naar zijn zin heeft !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw wat gaaf zeg! Vind ik wel een heel goed idee. Pompoenen groeien hier langs de mesthoop (met 4 paarden ligt er altijd genoeg), maar ik vind het niet zo nodig dat ze stiekem met hun kont in de mest groeien. Ideale oplossing, en het ziet er prachtig uit.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze tot nu toe altijd de lucht in gaan, maar bouw daar dan een piramide voor van wilg of iets anders. Maar dit ziet er nog een stukje meer profi uit zeg. Mooi! Zit meteen al te bedenken waar ik zoiets neer zou kunnen zetten. Heb je nou bij elke staander een plant staan?

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bij elke staander een plant,of per strekkende meter..ik probeer het een beetje uit te mikken. ik probeer ook van elke pompoen er een uitloper over de grond te laten groeien voor extra wateropname in de zomer.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel prachtig appel, maar bij mij geen pompoen-kasteel dit jaar ( en volgend jaar ook niet hoor ) . Ik ben al blij als ik wat pepertjes en paprika's op de tuin weet groot te krijgen.

ik kijk wel lekker mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...