Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De eerste paprika's en volle emmer tomaten geoogst.

Net als courgettes, mais en wilde postelein.

De tomaten geschoffeld en de paprika's gegoten.

Begonnen aan het snoeien van de abrikozenboom en de jonge takken klein knippen en naar de compost brengen.

• Like 1
Geplaatst:

Pompoen geruimd die plaats moest maken voorde nieuwe aardbeien. Korona’s uitgeplant. Het zijn wat kleinere plantjes als andere jaren dus ik heb wat backups in potjes gezet. 
Frambozen geoogst en wat steun gegeven. 
Tomaat, komkommer, boontjes, wortel en courgette geoogst. Ook de aardbeien en ananaskers zijn nu goed op dreef. De komkommer is op zijn retour. 
De hele tuin water gegeven met het laatste regenwater. 

Geplaatst:

Ik had ruimte nodig. Verder heb ik ook een raar pompoen jaar. De hokkaido die hier stond is een kleine plant gebleven. De plant was ook helemaal ‘op’. Er zat al een hele tijd een medium kleine pompoen aan. Steeltje was nog niet volledig uitgedroogd, maar dat maakt denk ik niet zoveel uit. Hij ligt nu na te drogen en deze eet ik komende weken een keer op. 

Geplaatst:

De rest van de verknipte abrikozentakken naar de tuin gebracht, een courgette geoogst maar verder te warm voor mij om wat te doen.

Vanavond uien en een paar knolookbollen gepeld en bezig een flinke pan tomatensaus te maken.

Geplaatst: (aangepast)

Turkse spinazie gerooid, winterspinazie en bladmoes gezaaid. 

edit: en bloemzaden geoogst (oa zonnebloemen, nachtschone, cosmo), want ze zijn nu nog mooi droog. Vanaf morgen bijna elke dag regen. 

aangepast door Arja
  • Like 3
Geplaatst:

Gister nog een paar pepers geoogst, om ze vervolgens schoon te maken en in de droger te leggen zodat we vanavond chilivlokken en poeder kunnen maken !

• Like 4
Geplaatst:

Courgette, palmkool, wortelen, en tomaten geoogst. Water gegeven. Het schaduwdoek van de kas gehaald om de pepers wat meer licht te geven nu de temperaturen weer omlaag gaan.

• Like 2

Fruitbomen enigszins gesnoeid. Ik word helemaal dwaas van die dingen. Oeroud, nooit behoorlijk bijgehouden en nu loop ik tegen takken op, moet me in bochten wringen om langs te komen etc.etc. Ze blijven staan, niet voor het fruit, maar voor de (betrekkelijke) mooi, en de schaduw.

Verder heb ik mij zelf verboden iets te oogsten, want ik weet effe niet waarheen met het spul.

Meneer en ik slaan intussen groen uit van al de vegetarische maaltijden. En de diepvries is vol.

Dus, maar 1 asperge geplukt en verder HELEMAAL NIKS.

aangepast door Amrutten
Spelling
  • Like 8

Vanochtend even een ruim uur naar de moestuin, heb alleen tomaten geplukt en het restant butter cookie pepers (alleen de bevruchte vruchten van binnen nog, de nieuwe groei nog niet), een maiskolf en het eerste trosje druiven (ras nog opzoeken).

Daarna naar huis want heb een afspraak bij de huisarts (zit nu in de wachtkamer) vanwege een oorontsteking, beter gezegd een ontsteking in mijn gehoorgang.

Er zijn nog andere pepers te plukken, maar die moeten even wachten.

Ook is nu echt officieel Phytophthora vastgesteld, een stukje stam van de chocolate cherry was aangetast.

Vrees het ergste voor de rest van het seizoen, want de komende dagen blijft het nog regenachtig terwijl de afgelopen dagen droog waren (op dauw na).

Straks als ik weer thuis ben de Scottsdale Road wegen, dat is by far de zwaarste tomaat dit jaar.

IMG_20230824_110055.jpg

Toevoeging: buitenste gehoorgang ontsteking.

aangepast door acpronk
  • Like 3
Geplaatst:

Beterschap, @acpronk!

Vies warm weer. Toch even een uurtje in de tuin gerommeld, twee patissons en wat zaden geoogst, slakken uit de bonen gepeuterd, onkruid gewied, sla en winterpostelein gezaaid.

• Like 2

Harde buien, onweer en tropisch drukkend.

Snel even groenaval weggebracht en courgettes, lavas en boontjes geoogst.

In het begin van de avond werd het weer droog, vier kruiwagens mest op de composthopen gegooid.

Tomatenblad en tomaten geoogst.

Ook nog andijvie gezet.

En beterschap voor het oor.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Hmm…. Ik ben al een paar uur bezig met dieven. De jungle is niet bij te benen.

Maar allereerst heb ik in alle vroegte met gevaar voor eigen leven, de vijgenboom schoon gespoten van alle wespen en ander vliegend gespuis. Helaas moesten ook de vlinders er aan geloven. Het waren er zeker honderd, maar ik moest en zou die vijgen plukken. Gisteren dacht ik een stuk of 30 vijgenprutjes te hebben gezien. Vandaag in daglicht gaat het om wel meer dan 200 vijgen. Jeetje dat doet pijn zeg! Hoe kun je nou geen vijgen plukken? Ik ga het 1 x zeggen nog en dan stop ik. Aaaaah, tuinoppas, why, whyyyyyy??!

02ce6cc02f386a6fc4fb2deb4a3ed96f.jpg
7ca6dbb42c0760880c384a69fcd52227.jpg

be55a448cb1cca56d4163611c90bc438.jpg
d191fb41fa60d93869191e2371fb25de.jpg
6de255c0a490cee67a96885382dbc48f.jpg

Ze zijn heerlijk.

e630148f7cc07858569c0d4beb3a2ea8.jpg

f6390620501f0a8e367f37c0f88e139e.jpg

Deze boom is een Brown turkey.
Ik weet niet welk ras die hierboven is met de miljoen bedorven vijgen. Deze geeft nog niet zo veel vruchten. Wel voor het eerst meer. Maar 3 van gegeten in totaal. Rest ook prut.

De kinderen hebben hun tuintjes gedaan. Pompoen geoogst. Pink lemonade doperwten en aardbeien en frambozen. Veel op maar er zit nog wat in een schaaltje.

Ik heb wat pepers getopt en wat opgeschoond, maar focus ligt op tomaten. Meer dan een kruiwagen vol aan blad. Ik was voor vertrek heel royaal aan het opschonen geweest dat ik zelfs nog had getwijfeld of ik ze niet te kaal had gemaakt. Was bang dat sommigen het juist daardoor niet zouden overleven. Nou… die angst was ongegrond! Grote jungle. Nauwelijks door heen te komen, dus héél voorzichtig eerst aan de voorkant en toen stapje voor stapje naar achteren.

ae629fe1943eb9bc5943abdd2cd7066a.jpg
735638797a5c6ee89e37f8bc84b710f6.jpg
7ebda3dc7670a5ed8134b71081461d19.jpg
d96ace246053c9ef39d741b43261018f.jpg
ca38f9895ff60736f9b0cd3cd859cd02.jpg

Ook per ongeluk met mijn haren wat tomaten geplukt. Niet helemaal de bedoeling, maar dat krijg je als het een jungle is.

Rozen en druiven gesnoeid. 4 takken van de vijg weggeknipt omdat ik anders geen vlugge uitweg voor de wespen had. Die op goed geluk gestekt. Wie weet slaan ze aan. Het gras komt later. Een zijdehoender heeft een eitje gelegd en dat schijnt voor het eerst te zijn sinds dat we weg zijn. Dus misschien moeten die toch maar apart. Ik heb geen kopzorgen, maar kipzorgen…

Anyways. Nog veel te doen. Tuinier ze!

• Like 5

Onder de regenboog naar de tuin om een volle emmer groen keukenafval weg te brengen en uien en knoflook op te halen.

Er moet weer geoogst en opgeruimd worden, en de laatste aardappels er uit, maar eerst maar eens droog worden.

Binnen drie potten ketchup gemaakt.

neerslagsom 27-8-2023 2000 uur.png

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

Ik ben veel onkruid aan het uittrekken geweest. Heeel veel maar als je het ziet, zou je zeggen dat ik niets heb gedaan.

2,5 kg boontjes geplukt. De purple queen doet weinig en de ander waar ik even de naam van kwijt ben, doet nog minder. Heel apart. De stamslaboon door gaat echter nog steeds als een malle. Blijvertje.
De tentkas schoongemaakt. Bijna helemaal onkruidvrij. De pepino hier doet ook helemaal niets. No way in hell dat ik dat ooit nog zaai. Ik kijk wel naar plaatjes ervan als ik het mis
Heel veel radijs weggehaald. Ik was onder de indruk van de rammenas. 3 knoeperds. De artisjok onthoofd. Zaadjes rondgestrooid. Komt er altijd wel een of 2 op. Zo veel slakken geraapt dat ik niet eens meer weet hoe veel. Overal zaten ze. Zitten ze nog vrees ik… veelal naaktslakken dit jaar. Alles wat ik zag een enkeltje sloot.
De aubergines bewonderd. 1 geplukt. 1 per ongeluk onthoofd. Bijna mezelf ook onthoofd. Ontoord eigenlijk. Bleef met mijn oorbel in het kippengaas hangen. auw…

Rucola geoogst. Eitjes geraapt. 1 buiten het hok. Nog steeds hommeles in kippenland. En toen was de koek op.

• Like 1
Geplaatst:

Ik kon eindelijk weer naar de tuin, die babykamer vraagt toch wel weer een hoop uurtjes. Heb ze er met liefde voor over, maar mis de tuin al. 🥲

Jonge aardbeien ingekuild totdat hun bed eindelijk leeg is en ze op ruimte uitgeplant kunnen worden. Veel geoogst, kostte me zeker een uur. Eerste valfruit opgeruimd, de Clapp’s favorite peren. Een mooie geum en perovskia uitgeplant, een moestuin kan toch niet zonder mooie bloeiers. 😊

Stukje geschoffeld, braam (weer 😅) gesnoeid, wat bamboestokken opgeruimd, vogelnet opgeruimd en een voor de helft van de prijs op de kop getikte zuilappel even snel in de grond geplopt. In ‘t najaar even een definitief plekje zoeken. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...