Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Een paar kruiwagens bijna rijpe compost verplaatst.

Het vak in de platte bak waar ik het in gooi is bijna vol.

Daarom eerst ruimte gemaakt en daarna drie rijen voor de tomaten uitgezet.

Daar compost gegooid en de eerste rij vast gespit.

Ik weet het, het is nog vijf maanden tot de tomaten er in gaan maar ik wil van de compost af, dat ligt maar in de weg.

Geplaatst:

Ik heb alleen even gekeken, de tunnelkas opgemeten, want ik denk dat deze volgend jaar vervangen gaat worden (en dan ietsje groter) en een rondje over het complex gedaan. Wat paardenbloemblad, venkel en wortelloof voor de konijnen verzameld en toen snel in de drupdrup weer naar huis. Mijn eigen tuin ligt wat hoger, maar tjonge wat is het nat op het complex.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Vrijdag alweer: wat materialen verzameld voor een last minute kerstkrans.

gemaakt van rode kornoelje. Bekleed met hulst, conifeer, rozenbottels, laurier.

IMG_6259.thumb.jpeg.cff290e3e41dc5c41bcbfdcb1a92a3db.jpeg

Geplaatst:

Jeetje, wat hebben jullie veel kunnen doen... hier alleen maar regen regen en nog eens regen. Loop te soppen in de tuin, wil er niets in zetten. Denk dat t snel weg rot 

Geplaatst:

Ik doe ook niks in de tuin zelf hoor, @Lia56. Kan daar echt niks zonder duikpak op het moment.

Geplaatst:

Gelukkig, dacht dat je veel kon doen in de tuin... nou ja... hier ook de kikvors laarzen aan 😌

Geplaatst:

Cornue des Andes oftewel Andenhorn gekruist met Gahalad om hieruit in maart nog F1 zaden te kunnen oogsten. (doelstelling is een goede saustomaat voor de buitenteelt te ontwikkelen) 

Aretxabaleta heeft nog geen bloemen, dus die kruising moet nog even wachten.

Geplaatst:
  • Auteur

Droog en een lijf dat vraagt om wat beweging....

Een emmer vol keukenafval naar de tuin gebracht en daar de laatste kruiwagens van de tijdelijke composthoop afgegraven.

Het tomatenveldje van compost voorzien en de rest opgeslagen.

De pallets en staken van de tijdelijke hoop verwijderd en opgeborgen en de plek gemarkeerd voor de courgettes straks.

Lekker, de tuin weer wat leger.

Met een mooi vol vol maantje en een goed gevoel en weer trek naar huis gefietst.

Geplaatst:

Eventjes wat kleine boodschappen doen, en op de terugweg even langs de moestuin met het plan de kas van DKB wat leger te maken. Was ik er net aangekomen, werd ik door vrouw gebeld om wat cadeaus bij de speelgoedwinkel te kopen.
Toch een paar emmers planten afval weg gehaald. En toen naar de speelgoedwinkel, bleek die gesloten...

Geplaatst:
  • Auteur

Zacht weer weinig wind en het werd 's middags zelfs droog.

Het tomatenveldje waar drie rijen tomaten moeten komen gespit en het Heermoes daar zo veel mogelijk verwijderd.

Er gelijk twee pallets op zijn kant neergezet en daar de staken weer bovenop gelegd.

Waar ze eerst lagen de pallets en palen opgeruimd, er ligt nu nog een restje mest en de mais en aspergestengels.

Dat zal het volgende klusje zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

Harde wind van Gerrit.

De laatste prei geoogst en wat kleine boerenkool.

Daar gelijk gespit.

Bij drie ramen de N-Z spinazie weggehaald in de lage kas.

Daar compost gegooid en bij een raam ook ingespit.

Terwijl ik wat spinazie zat af te halen kwam de tuinbuur palen halen.

Zijn tuinschutting stond op omwaaien.

Geplaatst:

Alweer niet veel... schaam mij een beetje... zou zoveel willen doen maar t weer werkt echt niet mee

Geplaatst:

Wat spinazie, 2 sla soorten, koriander en dille in de kas van DKB gezaaid. Hij had toch geen vroege plannen, dus het kon makkelijk.
Ook tuinbuur geholpen om de omgewaaide eucalyptus rechtop aan een boompaal vast te maken. Wat zwarte rammenas van hem gekregen. Die meegenomen samen met 2 vijgen in pot voor mijn zus die morgen langs komt, kan ze in haar nieuwe tuin zetten want ze is pas verhuisd.

Oh, en geprobeerd een musje weg te jagen die in de kas zat. Niet gelukt. Was via een open raampje naar binnen gevlogen (gat van 40*20cm schat ik, ruit is denk ik naar beneden gezakt). Maar naast de deur zit op de grond ook een gat. En er is nu genoeg eten, want ik heb net gezaaid [emoji29]

Geplaatst:

Ik geniet wel van de winterperiode en niet zoveel moeten hoor, Lia. Natuurlijk liggen er klusjes, maar die kunnen altijd later. Vanaf het voorjaar heb je die ruimte meestal niet, en moeten dingen gewoon op tijd gebeuren. En dan is het ook weer lekkerder weer. 

Geplaatst:

Al zou ik willen, er is niets te doen op mijn tuin. Behalve zo nu en dan spruitjes oogsten.

Onkruid doe ik nauwelijks aan dit jaar, ( geen idee waarom), plannen zijn gemaakt, grond is grotendeels bedekt.

Een keer per week effe checken of het vlies nog over de broccoli zit (meestal niet), is voldoende.

Het is daarbij ook veel te nat en naar mijn gevoel te koud om buiten rond te klooien.

Wat we wel gedaan hebben is de tweedehands kas opbouwen. Er ontbreekt hier en daar wat glas.

Dat wilden we aanvullen met glasplaten die we hebben staan.

Maar in tegenstelling tot wat je ziet op youtube filmpjes, is glas snijden niet makkelijk.

Dus voorlopig effe de gaten gevuld met oude kanaalplaten. Totdat we iemand vinden die handiger is met glas, dan meneer en ik.

Geplaatst:
  • Auteur

Het komt misschien omdat het oud glas is, dat is veel lastiger te snijden.

Oud glas

In oud glas kunnen van zichzelf al veel kleine scheurtjes zitten, wanneer u dit probeert te snijden, bestaat er een kans dat het glas breekt langs de verkeerde scheur. Daarom moet u niet te hard op het raampje drukken, het is mogelijk dat het glas dan afbreekt op de verkeerde plaats. Probeer een zo klein mogelijke druk uit te oefenen om het gedeelte af te breken en het op maat te maken.

Geplaatst:
  • Auteur

Harde wind, wat spatten en een zon die er niet doorheen kwam.

Twee ramen van de lage kas gespit, en aan de andere kant de ramen er vast afgehaald.

N-Z spinazie schoongemaakt tussendoor en er was een bultje mest gebracht dus nog wat kruiwagentjes achter op mijn tuin gekruid waar nog gemest moest worden.

Geplaatst:
  • Auteur

Rustig zacht winterweer.

De laatste begroeiing uit de lage kas verwijderd.

Een deel van de N-Z spinazie afgehaald en het laatste deel van de lage kas van compost voorzien.

De helft gespit en bij de Irisbollen er met de cultivator doorheen gegaan omdat het toch droog was.

Geplaatst:

Rond het middaguur enkele uurtjes in de moestuin bezig geweest.

De gisteren ontvangen rozen opgepot, zodra de plek waar ze moeten komen gereed is worden ze daar uitgeplant, dat zal rond februari/maart op z'n vroegst zijn, anders in mei.

Nog stekken geknipt van een andere druif, gekocht als Kodrianka maar het waarschijnlijk niet is, voor de zekerheid toch even stekken genomen. Weggooien of uitdelen als onbekende druif kan altijd nog. Nog enkele algemene dingetjes gedaan. Een een praatje gemaakt met DKB, die kwam even langs en een andere moestuinder die ik wel eerder deze maand heb gezien.

Later in de middag even voor zonsondergang nog even naar de moestuin, een van de drie pollen smeerwortel bocking 14 uit de grond gehaald om wortelstekken te nemen, want ik wil de hele slootkant er mee vol zetten. De pol ook getracht in tweeën te splitsen, soort van gelukt maar er zaten nog wat losse stukken in dus heb ik nu 5 polletjes (waarvan 2 met 1 oog). Voor de andere nog niet genoeg tijd gehad, komt volgend jaar hopelijk. Wortelstekjes mee naar huis genomen, in een plastic zak in de schuur opgehangen (er zitten nog steeds muizen...) en ga ik binnenkort wel oppotten.

Vlak voor vertrek nog een deel van de Ajuga reptans atropurea welke over de tegels kroop er af gerist, en bij de vijgen geplant. Vind het toch de beste bodembedekker, zowel in zomer als in de winter mooi dicht, maar volgens mij helaas niet beloopbaar.

Dit was voorlopig de laatste keer op de moestuin, zeker geen grote of middelgrote klusjes meer de komende maand.

De oppas cq. huishoudelijk hulp is na 30 dagen vertrokken, en nu moeten we zelf koken en voor de baby zorgen. Plus dat komende maand topdrukte met werk is, dus komende maand waarschijnlijk geen moestuin bezoek.

To do list voor begin volgend jaar:

- de pomp leeg laten lopen (had ik volgens mij nog niet gedaan, voor de vorst)

- als experiment om de breba vijgen te beschermen stukken stof om de takken met breba's te doen en afgedicht met een plastic zak (voor de vorst)

- andere 2 smeerwortel bocking 14 er ook uit wippen, en wortelstekken nemen (februari)

- de Chinese zoethout idem als de smeerwortel (staat in kuip, er is wel een dikke wortel tussen de tegels door naar beneden gegroeid)

- de crosne die in pot staat even omkiepen en kijken wat het geworden is (geen haast, wel voor het groeiseizoen)

En voor thuis:

- de zoete aardappels welke ik wil gebruiken om te stekken controleren, hangen in de schuur tegen de muizen ipv liggend, maar ze voelden behoorlijk zacht (dus rot) aan...

- wortelstekken smeerwortel oppotten

- rozen welke ik als onderstam wil gebruiken zaaien

- uien zaaien

(in deze volgorde)

NB: handig om zo'n lijstje te maken, dan weet ik tenminste wat ik moet doen en kan ik productiever werken.

Geplaatst:
  • Auteur

De laatste twee ramen van de lage kas gespit en het laatste beetje spinazie afgehaald.

De ramen van de lage kas gehaald om het door te laten regenen.

Drie kwart van de maisstengels klein geknipt, het loof op de compost en de harde stengelstukken  onder de bessen gegooid.

De laatste twee kruiwagens mest die daar nog lag bij de stengels weggereden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.