Geplaatst: 28 juli 20231 j En dan, wat deed je ermee? Ik heb alleen voorzichtig aan mijn tomatenplanten geschud, ze moeten zo snel mogelijk drogen vind ik, ze zijn al al te lang nat geweest. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 juli 20231 j Die gaan in de kliko. Sorry, slakken, maar ik wil nog een beetje groente voor mezelf overhouden.
Geplaatst: 28 juli 20231 j Aspergehaantjes gevangen, wel 10 stuks. Druiventrossen in zakjes gedaan, de wespen hebben al lopen snoepen van de Frühburgunder. Gebarsten druiven verwijderd en ook nog een beetje gekrent. Nashipeer ook ingepakt in zakjes.
Geplaatst: 28 juli 20231 j Auteur De laatste aardbeien schoongemaakt, de stekken gaan hard nu. Ook de sperziebonen schoongemaakt en het laatste peulenzaad geoogst. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 28 juli 20231 j Door de regen groeien de aardbeien hier nu ook ineens hard. Was ook nodig want ik wil graag een nieuw bedje Korona aanleggen. Ik heb vandaag de laatste aardappelen geoogst. Redelijk resultaat uit pot. Slechte opbrengst uit de volle grond. Was een experiment op en stukje in de halfschaduw. Verder veel teveel komkommers geoogst. Morgen op zoek naar een goed doel daarvoor.
Geplaatst: 28 juli 20231 j Bramen geplukt, tomaten gediefd en opgebonden, Japanse wijnbes gesnoeid en gefatsoeneerd, aardbei uitlopers opgepot, akkerwinde uitgegraven, stukje afwateringsgeul hersteld door de tegels opnieuw te leggen en de geul onkruidvrij te maken. 😊 Verder genoten van de rust en alles wat er lekker groeit. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 29 juli 20231 j Auteur Komkommers, courgettes, postelein, tomaten, rucola, snijbiet, koriander, selderij en de eerste Cereza aardappels geoogst. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 29 juli 20231 j Oh jee, vergeten naar de courgette te kijken (en te plukken)...Wel geplukt: vijgen, bramen, blauwe bessen, Japanse wijnbessen, aardbeiframbozen, tomaten en pepers.En tomaten bijgeknipt (gediefd en wat blad verwijderd).En toen werd het donker... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 30 juli 20231 j Gras gemaaid, wat aardappel gerooid om te kunnen eten. De rest mag echt nog blijven staan. Ik heb alleen late aardappelen omdat ik hier pas in april ben komen wonen.Onkruid weggehaald, courgettes, ontplofte rode kool, boontjes, aardbeien, komkommer en augurk en frambozen geoogst. Uien opgebonden om verder te drogen. Vandaag de rest vd uien rooien en de gekregen boerenkool erin. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 30 juli 20231 j Oh ja, en een paar slakken doorgeknipt die in een tomaat zaten, alleen het schilletje was nog over van enkele.Nog wat andere slakken getracht de sloot in te gooien, niet allemaal gelukt, sommige belanden met naast de sloot nog in de tuin. Ze waren wel kleverig. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 30 juli 20231 j Oh ja, en een paar slakken doorgeknipt die in een tomaat zaten, alleen het schilletje was nog over van enkele.Nog wat andere slakken getracht de sloot in te gooien, niet allemaal gelukt, sommige belanden met naast de sloot nog in de tuin. Ze waren wel kleverig.Oja, gisteravond ern halve emmer slakken geplukt. Ik wist niet wat ermee te doen. Massamoord lukte me niet. Toen maar op 300 meter van huis gedumpt. Ze ff de emmer ophalen. [emoji13] Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 30 juli 20231 j Gisteren weer druiven en nashiperen ingepakt in gaaszakjes. Bij de mirabel waren de wespen al bezig dus daar heb ik een handje pruimen geoogst, veel meer hangt er niet want tijdens de droogte is veel afgestoten. Vanmorgen doornloze braam verwijderd. De vruchten rijpen zo onregelmatig dat ik er weinig mee kan. Wat rijp is,wordt door wespen aangevreten. En de takken zijn drie meter, dus hij is moeilijk te herplaatsen. Er vallen nu ook bramen op het natuurstenen pad, waar zuur vlekken kan geven. Ik ga wel die bloemenpracht missen. Ik had wel meteen plaats voor de laatste pardancanda zaailingen.
Geplaatst: 30 juli 20231 j Auteur Lekker koel weer met een stevige bries. De laatste rijen asperges schoongemaakt en touw en palen gegeven tegen het verwaaien. De tomaten gedaan, veel opnieuw opgebonden zodat ze beter tegen de wind kunnen en veel blad verwijderd. Dat op de composthoop gegooid samen met een laag onkruid en een laag verse weidemest. Het blad van de komkommers verwijderd en afgevoerd i.v.m. valse meeldauw. De laatste droge peulen gedopt voor het zaad. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 31 juli 20231 j Omgewaaide zonnebloemen in de composthoop gemikt, een paar tomaatjes geplukt, radijs en wortelen geoogst.
Geplaatst: 31 juli 20231 j Auteur Eindelijk wat echte regen hier. Het gras afgereden en bemest. Een slootje schoongemaakt. Een derde van een compostvak met bijna rijpe compost leeggemaakt zodat er weer een leeg vak is om te vullen. De tot nu toe geoogste aardappels gesorteerd, er zitten veel krieltjes bij. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 1 augustus 20231 j Wat echte regen........?! PfffffEr is hier meer dan 60 mm gevallen. Er is zelfs een noodsloot gegraven. Ik ben wel heel blij met mijn verhoogde bedden met compost. Anders waren mijn planten door 't hele weiland gedobberd. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 1 augustus 20231 j Hier is t ook nog steeds niet droog 😪 Zijn een weekje met de kids en kleinkinderen naar Frankrijk.... nou ja, spelletjes genoeg maar is toch wel vervelend
Geplaatst: 1 augustus 20231 j Haha, hier zitten we voor de maand juli ook al op meer dan 100 mm. Anyways. Het is even droog. Ik heb de broedbolletjes ook maar in de grond gezet. Onkruid op dat stukje weggehaald. Blijft maar groeien. ook de tomaten gediefd. Er is al een milde verkleuring. Nou nou, iedereen heeft al kilo’s op. Wij hobbelen er weer eens achteraan. Gestaard naar de hete pepers in de kas. Gezien dat de peachdew al prachtige pepers heeft. Onkruid verwijderd. Mental note gemaakt dat ik de kippen toch echt daar moet laten logeren van het najaar… eerste x onkruid in de kas. Echt niet normaal! Wat was ik toch verwend zeg @charly na die tip. Nooit geweten dat het zo erg kan zijn!Cucurbitea toegesproken dat ze nu moeten opschieten met groeien. Zelfs die half aangevreten door slakken ziet er na alle regen beter uit. Wie weet komen er zelfs nog courgettes aan. Voor de pompoenen is het toch al te laat. Niet eens bloemen eraan. Courgettes wel alleen mannelijke, maar tenminste een bloem. Gras geplukt voor de kippen. Robotmaaier is alweer een maand stuk, dus er is weer voldoende. Wat rondzwervende bakjes opgeruimd. 1 raam van de kas wat steviger vastgezet met een kastanjehouten paal… die was zo eng aan het wapperen met de wind er tegen aan… ik blijf mijn hart vasthouden met die rukwinden. Slazaadjes rondgestrooid. Mag wel weer wat bij. Elke dag salade vergt nogal wat van de sla [emoji854]
Geplaatst: 1 augustus 20231 j Paar vierkante meter aardappel gerooid. Nog nooit zo'n slechte oogst gehad, het is gewoon lachwekkend 😭. Gelukkig hoef ik er niet van te leven en er zaten wel heel veel kleine aardappeltjes bij, dus daarvan kunnen we wel een paar keer ongeschild en gestoomd eten, hoor. Het stukje grond voorzien van wat koemestkorrel, mag nu lekker inregenen, daar kan ik mooi weer iets anders zaaien voor de herfst/winter. Tomaten in de tunnel bijgewerkt en opgebonden. De Dark galaxy beginnen te kleuren. Buiten tomaatparaplu 3 neergezet en her en der wat blad verwijderd en stengels opgebonden. Alles een beetje tussen de buien door. Ook her en der wat wieden, onkruid groeit nog steeds alsof het nog voorjaar is. Nog wat stokbonen, courgette en komkommer geoogst. Ga ik straks iets mee koken. Thuis weer even door de zakjes gefriemeld om te kijken wat ik nu nog kan zaaien. Dat valt niet tegen.
Geplaatst: 1 augustus 20231 j Auteur Wat geschoffeld, want het droogt toch wat ondanks de buien. Ook flink wat wilde postelein omgeschoffeld en per ongeluk een pompoenplant.... Wat primeur aardappeltjes geoogst en het watervat volgepompt. Ook nog wat gezaaid. Courgettes, tomaat en ui meegenomen. 1 augustus 20231 j aangepast door Patrijs De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 2 augustus 20231 j Auteur Nee, ik heb de vruchten mee naar huis genomen. Mijn tuinburen hadden hun eerste courgettes, zij hebben twee keer moeten zaaien voor ze plantjes hadden, ik heb nog gevraagd hoelang het duurde, dat waren weken, minder dan twee maanden wat ik dacht, maar ik ben vergeten hoeveel weken. (Ze hadden nog wel warm weer.) Vandaag wat opgeruimd en planten klein geknipt voor de composthoop. Rucola mee genomen voordat het weer ging regenen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 2 augustus 20231 j Appels op de foto gezet. De meest bijzondere is deze: Sweet Cornelly, ook genoemd Zoete Nel. Ontwikkeld door Arie Schaap van het IVT Wageningen, 1954, zo'n beetje tegelijk met de Elstar (waar Arie's naam posthuum in verwerkt is).
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.