Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2023

Featured Replies

Geplaatst:

Vannacht toch eindelijk regen... 4 mm

Geplaatst:

Stevige doorgeregend gedurende twee uur. 20 mm in de regenmeter, maar daar zat ook al iets van 5 in denk ik.

Wel wat lastig voor de WK Superbike op het TT circuit maar inmiddels is het weer droog en ik kan binnen horen dat de races weer zijn hervat 🙂

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Met het weerbericht voor komende week vrees ik dat ik een afdakje voor mijn tomaatjes moet gaan fabriceren.

Geplaatst:

Derde keer deze maand dat het windkracht 5 (of hoger) is, zo gaan mijn tomaten en vijgen nooit rechtop staan...

Geplaatst:

Niet heel blij met het weer van de afgelopen tijd, lage temperaturen en te veel regen hier in het noorden!

Het is prachtig groei weer alleen is het daar nu niet de tijd voor we willen zon ☀️ en hoge temperaturen om flink te bloeien.

Geplaatst:

Lekker wat regen gevallen maar ook heel veel wind. Is weer t een en ander omgewaaid. Heb de zonnebloemen maar zo goed als mogelijk vast gebonden aan de schutting maar er zijn er toch wel geknakt. Inderdaad... we willen zon!

Geplaatst:

Zo veel wind…. Niet normaal meer.
Mijn paarse hibiscus is afgebroken, 2 grote takken en het bovenste stuk van de perzik platifor2. Toch weer ruim een halve meter korter. De regen kan ik nog wel hebben, prima voor de tuin, maar kan die wind alsjeblieft wat zachter mensen?! Er ligt elke dag een massa takken in de tuin, het is echt niet leuk meer. En de laatste appel die in de boom hing -die ene die dit jaar voor het eerst appels had-, heeft er inmiddels nul. Perzik nog 1. Zo zonde.

Regenmeter staat voor juli op 10-15-10-25-14 mm. Niet verkeerd als je je bedenkt dat mei nul was. Tuin blijft desalniettemin gortdroog. Ik denk dat ik vandaag heel lang ga sproeien.

Geplaatst:

Hier, van 27 april t/m 26 juli (= 88 dagen, bijna drie maanden!):

Volgens dichtstbijzijnde KNMI meetstation: 50 mm. 

Volgens mijn regenmeter: 42,4 mm

20230726_neerslag_drie_maanden.png

^ Het lijkt nog wat, maar dat komt door de dynamische verticale schaal. Het is en blijft 42,4 mm in de laatste 88 dagen.

Voor de komende acht dagen voorspelt buienradar maar liefst 67 mm. Eerst zien, dan geloven.

Toch hep ieder nadeel ze voordeel. Het was erg zonnig in die 88 dagen:

Opwek zonnepanelen: 1600 kWh, verbruikt 700 kWh. Dus 900 kWh overproductie, die ik gratis kan gebruiken tijdens de wintermaanden (zolang de salderingsregeling geldt). Hopelijk dit jaar weer een negatieve energierekening (gas+licht).

Geplaatst:

Hier deze maand al 111mm.
Vanochtend kwam er een pittige bui voorbij, met hagel en onweer, 12,4mm in ongeveer een half uurtje.

Geplaatst:

Hier nog geen 3mm

Geplaatst:

@Jorieke123 bofkont

Geplaatst:
8 uren geleden, acpronk zei:

Vanochtend kwam er een pittige bui voorbij, met hagel en onweer

Geheel doorheen geslapen, vriendin werd het er wel wakker van. Gelukkig geen schade gezien door hagel.

Geplaatst:

Wel gerommel gehoord en flitsen gezien ( ook de honden, die dat echt niet fijn vonden)  maar daar bleef t bleef bij de 3mm  😒

Geplaatst:

97248003cc790e317c32fc3b1fd54b54.jpg

Dit was vanochtend om 8 u en het is nog niet droog geweest. Soms heel hevig en soms miezeren, maar het blijft nat. Ik hoop dat het volgende week wel weer droog gaat worden. Volgens mij is het waterpeil wel weer ok hier.

Geplaatst:

Goed voor de regentonnen. Vanmiddag om 3u.

20230727_151801.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Lekker Lia! Jullie krijgen de laatste tijd niet veel als ik dat zo lees. 

Wij vinden het een heerlijke zomer zo ;) Lekker wat regen weer in de afgelopen 24 uur. We konden het water uit de regentonnen alweer naar de extra bak in de kas pompen en nu valt er alweer nieuw water in! 

Geplaatst:

@Jorieke123 ben ook helemaal blij, eindelijk water in de tuin. Is nu droog maar er is aardig wat gevallen 

Geplaatst:

Ik ben niet verschrikkelijk blij met dit weer hoor, de tomaten in potten vinden het koud en nat. Het regent en miezert vandaag de hele dag best flink door. En ik wilde zo graag even fietsen. Enfin voor de bij de buren gezaaide sla is het heel fijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb nu vakantie en ik heb als nieuwe vakantiekleding een regenjas, waterdichte wandelschoenen en een pet gekocht. Kom maar op met dit weer!

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Begin van de middag was er 15,4mm gevallen, maar ik denk het leeuwendeel in de nacht want ik heb geen noemenswaardige regen gezien. Bijna hele dag motregen, nu 16,4mm.

Maar ik zag net op Weeronline dat er zondag en maandag ALWEER windkracht 5 wordt voorspeld. 4e keer deze maand. Kan het wat minder? Ik heb de vijgen nog niet rechtop gezet, en de tomaten gaan ook steeds platter liggen, niet goed met die regen...

Geplaatst:

@acpronk Ik denk dat de eerste symptomen van phytophtora niet heel lang meer op zich laten wachten met de huidige en aanstaande nattigheid bij relatief lage temperaturen. Dan droogt het gewas (tomaat of wellicht aardappel) niet snel genoeg op. Ook maar af en toe zon, dat helpt natuurlijk eveneens niet.

Edit: typfout

aangepast door Stan W

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.