Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

3 zusterstechniek... maar wanneer zaaien?


Metje

Aanbevolen berichten

Ik wil dit jaar op één perceel de 3 zusterstechniek toepassen. Dat houdt in dat je suikermaïs, peulen (of bonen) en courgettes (of pompoenen) bij elkaar plant. De maïs geeft steun aan de peulen, de peulen geven stikstof aan de maïs en de courgettes houden de grond onkruidvrij.

 

Maar... probleempje: de peulen (ik ga voor sugarsnaps) moeten naar ik begrijp nu worden gezaaid, terwijl de suikermaïs - waar de peulen in moeten gaan klimmen - pas in mei mag worden gezaaid. Hoe los ik dit op? Kan ik de peulen misschien later zaaien, of de maïs eerder? Sorry als dit een domme vraag is. Ik heb nog nooit peulen en nog nooit maïs gezaaid.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit van peulen bij de 3 zustertechniek gehoord. Normaal zaai je de bonen eind mei/begin juni bij de net uitgeplante maisplantjes. Bonen klimmen echt stevig om de stengels heen, peulen niet die ranken en hebben dus meer steun nodig. Dus je kan beter bonen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Dat ga ik dit jaar ook op één stukje grond proberen de 3 zusters te verbouwen. Ik ga het met Suikermais Bantam, Stokslaboon Cobra en Courgette proberen.

 

Er is trouwens een mooi boek (weliswaar in het Engels) waarin de methode uitgelegd wordt. Het boek heeft Gaia's Garden en een pdf ervan is hier gratis te downloaden. Zie pagina 149. Ik vind dit trouwens een zeer inspirerend en lekker leesbaar boek over permacultuur, ook als je niet specifiek naar de 3 zusters op zoek bent.

 

Verder zijn er nog wel een paar filmpjes op youtube te vinden over de 3 zusters.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen in onze tuinen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raar... ik heb hier gisteren twee reacties gepost - en er hadden ook al mensen op gereageerd - en nu is alles verdwenen!

 

Wat ik zo ongeveer zei:

Ik ben heel blij met die link naar dat permacultuurboek van GWD, want ik ben er geïnteresseerd in permacultuur.

 

En: ik wil nu (op aanraden van de twee mensen wiens posts ineens verdwenen zijn) éérst sugarsnaps op mijn perceel planten, en daarna de 3 zustertechniek toepassen. Ik vraag me nu alleen nog af of dat mogelijk is i.v.m. de oogst van de sugarsnaps in juni. Kan ik in juli nog maïs, kidneybonen en courgettes op dat veld zetten, of is dat allemaal een beetje laat?

 

Zou ik misschien ook al in mei de maïs en de courgettes bij de sugarsnaps kunnen planten? (zonder ze in de maïs te laten klimmen dus)

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...