fre3ke Geplaatst: 16 maart 2023 Geplaatst: 16 maart 2023 Dat vroeg ik me ook af, of er dan veel groene aardappelen uit komen. Ik ben daarom des te nieuwsgieriger of iemand dit al eens geprobeerd heeft. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 16 maart 2023 Geplaatst: 16 maart 2023 @fre3ke 12L grond voor 3 tot 4 aardappels per bak lijkt mij ook wat weinig denk niet dat de aardappels deze ruimte kunnen benutten. Te weinig ruimte vermoed ik maar het zou kunnen werken. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 maart 2023 Geplaatst: 17 maart 2023 Ik heb vandaag 8 stuks Camillo gepoot. Ik heb de poters gekregen van @Charly Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Martijn Geplaatst: 20 maart 2023 Geplaatst: 20 maart 2023 (aangepast) Op 5-3-2023 om 12:27, Martijn zei: Dit jaar Slavnik 1 kg en 2,5 kg Frieslanders Ze zitten erin. Mede mogelijk gemaakt door dit familiestuk. Oude aardappelpoter van opa. 20 maart 2023 aangepast door Martijn 8 Quote
RobN Geplaatst: 23 maart 2023 Geplaatst: 23 maart 2023 Mijn klei blijft nog steeds zeer nat en koud momenteel. Ben er wel klaar voor om te poten, maar mijn tuin nog niet. Ik kan de grond nu slecht los maken, heb ong 15 vierkante meter wel los en van compost voorzien, misschien ga ik hier alvast vroege in poten Quote Onkruidmanager 1.0
Patrijs Geplaatst: 23 maart 2023 Geplaatst: 23 maart 2023 (aangepast) Op een beschut plekje drie dozijn Anais gepoot. De late aardappels liggen inmiddels ook te spruiten in de kas. 23 maart 2023 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 24 maart 2023 Geplaatst: 24 maart 2023 Ik zag in mijn m3 zak dat er wat stukjes aardappel omhoog kwam. Blijft altijd wel wat in zitten. Toch geinig. De 4 pytho resistente aardappels van @Spitskool gepoot. Heb verder mini hoeveelheden wat ik van vorig jaar nog had, helemaal uitgelopen en mega verschrompeld. Liggen gewoon al maaaaanden binnen in de warmte. Een wonder dat het geen soep is geworden. 3 x teufelshorn. Ooit gekocht vanwege de leuke naam, nu een leuke blijver vanwege de naam Én heel lekker uit de oven3 Arran victory poters. men noemt het blauw, maar ik vind het veel meer lichtwijnrood eigenlijk.Stuk of 6 kleine Apache aardappels dat zijn kleine rode aardappeltjes met een beetje crème erin. Ze smaken een beetje nootachtig. Had ik vorig jaar ook. 1 uitgelopen blauwe Elise kan ik me de smaak niet van herinneren. Maar hij lag er nog. En dan nog 3 uitlopers in de zak zelf. Geen idee welke dag zijn. Ik heb nog Linda, Rosalinde en Astrid voor de juffen en 1 van elk voor mezelf. Had ook nog 3 nieuwe soorten gekocht. Die moeten ook nog, maar moet nog een m3 zal vullen. Dat komt nog. 2 Quote
Stan W Geplaatst: 24 maart 2023 Geplaatst: 24 maart 2023 Binnenkort de Pink Fir Apple van de oktober MTFD en Sevilla aardappel poten. De laatste moet een goede resistentie regen phytophtora bezitten. Quote
Patrijs Geplaatst: 3 april 2023 Geplaatst: 3 april 2023 De laatste zestig Anais gepoot. Quote De moestuin van Patrijs
Vastone Geplaatst: 3 april 2023 Geplaatst: 3 april 2023 Ik heb dit jaar ook voor 't eerst pootaardappelen gekocht. Blaue St. Galler, Roseval en rote Emma. Als ik het goed heb allemaal Middelvroeg oogstbaar, half april poten? Of kan dat nu ook al? Quote
Patrijs Geplaatst: 3 april 2023 Geplaatst: 3 april 2023 Nu kan ook al, ik doe het in etappes, risicospreiding. Hou er dan wel rekening mee dat er tot eind mei nachtvorst kan zijn en je dan de kwetsbare planten moet aanaarden. Dat kan twee keer, na tien centimeter groei per keer. Ik zet er altijd eerder, onder een tunneltje of beschut tegen de koude oostenwind. Zet je er een paar vroeg dan kan je ze ook nog afdekken bij vorst, wel zorgen dat het plastic o.i.d. niet gelijk op het loof ligt, anders bevriest het alsnog. Oude soorten zijn niet bestand tegen fytoftora, dus vroeg poten geeft minder risico op ziek worden vanaf medio juni. 1 Quote De moestuin van Patrijs
kaz Geplaatst: 6 april 2023 Geplaatst: 6 april 2023 Wellicht een vreemd moment op het te vragen, maar wanneer is het beste moment om aardappels te oogsten (waarbij mijn primaire doel is: grootste opbrengst, zo groot mogelijke kruimigheid en zo lang mogelijke bewaarbaarheid)? Dit vraag ik omdat ik dacht gelezen te hebben "oogst je aardappels als het loof strijkt / afsterft". Dus ik wachtte zo lang als mogelijk. Maar afgelopen jaar bleef het maar doorgroeien, zowel bij de vroege als de late aardappels. Ik meen dat het loof er in september er nog groen bij stond. Mogelijk dat het na een drogere periode opnieuw de groei er in kwam, maar dat is een gokje. PS: ik schrijf kruimige aardappels omdat de rassen die ik heb niet kruimig zijn maar ik las dat als je aardappels laat oogst ze minder vastkokend zijn, klopt dat? Quote
Patrijs Geplaatst: 6 april 2023 Geplaatst: 6 april 2023 Om te bewaren neem je liefst late aardappels. Laat zegt iets over et aantal dagen het gewas op het veld staat, voor late is dit meer dan 120 dagen. Kruimig ligt vooral aan de soort, zelf neem ik vastkokende soorten. Je oogst als het gewas afgestorven is of bij vaststelling van ziektes. Poot je half tot eind april dan zijn ze vanaf eind augustus klaar. Het kan langer duren en je kan doorwas krijgen. Dat is hernieuwde groei na stilstand. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 6 april 2023 Geplaatst: 6 april 2023 Van de website van Garant zaden: Pootaardappelen zijn er in verschillende soorten. Er zijn vroege, middelvroege en late soorten. Vroege aardappelen hebben een korte groeiperiode en worden geoogst voor ze volledig rijp zijn. Ze bewaren niet zo lang. Middelvroege aardappelen worden rijper geoogst en kunnen tot in de winter worden bewaard. Late aardappelen hebben een langere groeiperiode en kunnen de hele winter door worden bewaard. Er zijn ook vastkokende of bloemige soorten. Vastkokende aardappelen hebben een fijne structuur en behouden hun vorm perfect na het koken. Het zijn de aardappelen bij uitstek om gekookt of gebakken op te dienen. Bloemige aardappelen vallen bij het koken uiteen en zijn nagenoeg voor alle toepassingen geschikt. Quote De moestuin van Patrijs
hebeentuin Geplaatst: 10 april 2023 Geplaatst: 10 april 2023 Hoi, Willen jullie deze poters eens beoordelen? Het zijn Sevilla, mid/laat. Hebben ze niet erg weinig uitlopers? Er staat mij iets bij van dat ik de uitlopers kan verwijderen zodat de aardappel op ieuw uitlopers maakt. Meer misschien? Is dat te adviseren? Ze liggen al vijf weken zo in het doosje. Anders gaan ze volgend weekend, half april, de grond in. Quote
Patrijs Geplaatst: 10 april 2023 Geplaatst: 10 april 2023 Koel en licht zetten, bijv. droog buiten zolang het niet vriest. Ze kunnen prima gepoot worden, nu als je ze in mei aan gaat aarden, anders inderdaad komende weken. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Jeannette Geplaatst: 10 april 2023 Geplaatst: 10 april 2023 Is er toevallig iemand in Almere die een paar pootaardappeltjes over heeft? een stuk of 4? Hoeft niet gratis hoor. Ik vind t alleen zonde om minimaal een kilo te moeten bestellen als ik er maar een stuk of 4 nodig heb. Ik wil ze gaan poten in groeizakken op m'n balkon. Quote
Frans Geplaatst: 10 april 2023 Geplaatst: 10 april 2023 12 uren geleden, hebeentuin zei: Er staat mij iets bij van dat ik de uitlopers kan verwijderen zodat de aardappel op ieuw uitlopers maakt. Meer misschien? Is dat te adviseren? Niet doen ! ! 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Bearded johnie Geplaatst: 11 april 2023 Geplaatst: 11 april 2023 17 maart deze aardappels gepoot. Ik liep bij tuincentrum en zag ze staan, schoot me te binnen dat ik nog geen pootaardappelen had dus maar meegenomen, bij de kassa echt ff schrikken. Zaterdag zoonlief ff 16 aardappels laten halen bij onze eigen groenteboer om het aardappelveldje vol te maken, ben echt benieuwd naar het verschil. 1 soort van tuincentrum kwam Zaterdag al boven aarde dus gelijk maar ruggen gemaakt 1 Quote
Swa Geplaatst: 12 april 2023 Geplaatst: 12 april 2023 Tijdens het lange weekend eindelijk beginnen planten. Annabel (vroege, eigen kweek van vorig jaar) Rode Eersteling (vroege, Aveve) Fleur Bleue, ook gekend onder de naam Bleu Belle (9 kleine patatjes in een zakje bij Aveve) Er moet nog een kilo of 2 de grond in, het bed is wel al klaargemaakt. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 12 april 2023 Geplaatst: 12 april 2023 Vraagje aan de kenners, 4 weken geleden heb ik aardappels gepoot in emmers en zakken nu 4 weken later zie ik nog helemaal niks boven de grond, ik voor de zekerheid toch maar even wat emmers gechecked en in alle emmers identieke situatie, aardappels zitten er nog in, geen rot of schimmel plekken, uitlopers zitten er nog aan maar verder geen enkele groei. Is dit omdat het te koud is geweest? En gaan ze het nu dan alsnog doen of? Quote
Arja Geplaatst: 12 april 2023 Geplaatst: 12 april 2023 Ik nam van de vorige mtfd een eierdoosje met pootaatdappeltjes mee, weet niet meer welk ras of van wie ze kwamen ( @Claudy?) Het goede nieuws is dat ik ze zojuist boven de grond zag verschijnen. 30 dagen geleden gepoot. Blij! Quote
Patrijs Geplaatst: 12 april 2023 Geplaatst: 12 april 2023 De middellate Cereza gisteren en vandaag gepoot. Cereza – Agroplant Holland B.V. Een voor mij ook nieuwe soort die beter tegen droogte moet kunnen. Ze staan wel op een van de vochtiger stukjes van mijn tuin, we gaan het zien. Ook kiemen ze laat, ook het voorkiemen gaat langzamer als ik gewoon ben. De Texla die ik gelijk behandeld heb hebben al veel langere uitlopers. Cereza is een middenlate consumptieaardappel. Dit ras is verpakkingsgeschikt. De knollen zijn lang ovaal met rode gladde schil en een gele vleeskleur. De opbrengst is zeer hoog en de knollen uniform. Cereza heeft een hoge droogte resistentie en heeft een goede resistentie tegen phytophthora. KruisingLaura x Bellini RijptijdMiddenlaat LoofontwikkelingGoed Sencor gevoeligheidNiet gevoelig KnolvormLangovaal SchilkleurRood VleeskleurGeel Vlakheid van ogenVlakogig OpbrengstHoog Grootte van de knollenGroot KiemrustLange kiemrust MarktTable potato & Tradioneel KooktypeAB (vrij vastkokend) Verkleuring na het kokenGeen verkleuring Onderwatergewicht336 Droge stofgehalte18,5 % Ziekten resistentie Phytophthora loof8 Phythopthora knol6 Schurft6 Virus X- Virus Y6,5 Droogteresistentie8 Wratziekte Fysio 1Resistent Aardappelmoeheid Ro1 & Ro4Resistent @Kevins Moestuin Dat kan, het is nog vroeg en het is een fris voorjaar. Ik ga er voor het gemak van uit dat je NAK pootaardappels hebt. Heb je consumptie aardappels dan kunnen ze met groeiremmer behandelt zijn. Ik heb dat wel eens gehad met aardappeltjes van de LIDL. Die lopen dan amper uit en gaven ook geen oogst. De Anais primeur komen nu boven, die staan in een plastic tunnel en zijn op 4 maart gepoot. Het tunneltje had ik al een paar weken eerder gezet om de grond vast op te warmen. Quote De moestuin van Patrijs
Kevins Moestuin Geplaatst: 12 april 2023 Geplaatst: 12 april 2023 @Patrijs het klopt inderdaad dat het hier gaat om NAK gekeurde pootaardappels, ik wacht het nog even af nu het wat warmer wordt hoop ik dat ze alsnog omhoog komen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.