Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vaalbara 2012


Erny

Aanbevolen berichten

Hier dus een verslag van de ontwikkelingen van en op Vaalbara in 2012.

 

Als ik op tijd begonnen was met dit blog zou dít de eerste foto zijn geweest:

fijn-2012-gewenst19811331027271.jpg

 

Mijn moestuinen en huisje met tuin zijn dus gelegen op de Piccardthof in Groningen.

http://www.piccardthof.nl/

Het complex heeft ongeveer 300 huisjes en 2 moestuingedeeltes. Ik zit op Noord:

moestuinnoord128171331027442.jpg

GoogleEarthfoto is zo te zien van winter 2007/2008.

Blauw geschreven is Fred (tuinvrind) zijn gebied, het stuk eronder delen we en het stuk dááronder is sinds 2011 van mij.

De compostbult zorgt voor veel aanwaaiend onkruid én natuurlijk ook voor wateroverlast. Om dat een beetje te compenseren hebben we de bult aan de achterkant "aangebroken" en scheppen en zeven we onszelf de hoogte in.

 

piccardthof113661331027824.jpg

In het blauw (links-onder) ligt dus mijn tuinhuisje (sinds sept 2010).

 

Zo, nou is het wel duidelijk waar ik zit lijkt me.

 

FEBRUARI 2012

 

6 februari

Eindelijk na maanden van bestellen, zaden organiseren en inventariseren (in my own excel Kweektimetable), planning en voorpret mag ik eindelijk thuis gaan beginnen met zaaien.

Want: voorál niet TE vroeg beginnen! Buiten is het nu -18 graden!!

 

Dit jaar nog maar een poging om zoveel mogelijk in sync met de kosmos bezig te gaan (vorige keer niet echt gelukt).

Vandaag bladdag en heb alle stratificeerders op kachel of in koelkast ter stratificatie (mooi nieuw woord geleerd) geplaatst: Eucalyptus in de koelkast, Hop, Roomse Kervel en Wu-Wei-Zi op de verwarming. Op hoop van zegen!

 

Dan op 8 februari nu echt aan het zaaien. De pepers zijn aan de beurt. Het is een vruchtdag vandaag.

Gezaaid: Aladin, Prairie Fire, Jalapeno, Jalapeno Early, Jalapeno Fooled You, Cayenne, Chechoslovakian Black, Piment de la Bresse, Black Hungarian, Paper Lantern, Pimenta de Neyde en Pimiento de Padron.

Staan nu in twee kweekkasjes boven op de kachel achter in de kamer. In de kasjes wordt het dan zo’n 25 graden.

dsc0001337241331028327.JPG

 

14 februari

Kosmos Bloemdag. Dus wat Akelei in bakje gezaaid en buiten in kast gezet met plastic erover. Het is nu ongeveer 5 graden en het regent. De winter is voorbij.

Thuis hebben na 6 dagen bijna alle pepers gekiemde zaadjes.

 

20 februari

Alle pepers hebben nu 3 of 4 kiemen (van de 4) behalve de Jalapeno Early, Paper Lantern en Chech. Black (die heeft er nog maar 1).

dsc0000536751331028430.JPG

dsc0001096541331028491.JPG

Ze verhuizen nu ook naar de vensterbank aan de voorkant. Ook niet veel zon maar meer dan op de verwarming, maar vooral meer licht. Worden nog wel wat door verwarming ónder de vensterbank deels verwarmd.

 

22 februari

Het is vandaag 8 graden en ik ben erg nieuwsgierig hoe de tuin er bij ligt en hoe nat het nog is. Dus op naar de tuin, de eerste keer dit jaar.

dsc0001740471331028592.JPG

Zicht vanaf achtereinde van de tuin. Links is van mij (vorig jaar in verwaarloosde staat overgenomen), rechts het stuk dat eigenlijk van iemand anders is maar die doet er nix mee. Ooit was het helemaal ontgonnen (2010) maar het gras groeit hier erg snel. En vooral vorig jaar met al die regen was funest voor deze natte tuinen.

dsc0001912961331028676.JPG

En wie zijn er de afgelopen winter allemaal op bezoek geweest? Wiens poepje is dit?! Deze zijn waarschijnlijk van een ree, zijn ook sporen van.

 

dsc0002297691331028795.JPG

Overzicht vanaf het hoofdpad van mijn laatst verworven tuin (125 m2). Ik hoef mij dit jaar duidelijk niet te vervelen. Knoflook staat er nog goed bij in het laminaatbakje (opgehoogd met gezeefde aarde van de compostbult).

 

dsc0002376591331028852.JPG

Het “veroverde” stuk land. Laminaatbakjes zijn duidelijk deel van mijn territorium. Dit stuk staat dus op nietsdoener zijn naam. Bewerk het samen met Fred (die helemaal achterin links zijn hokje beetje in shape probeert te duwen. Het stuk links staat wel weer op zijn naam. Zag er ooit uit als een stuk natuurmonument met passende beplanting, riet, berkebosjes, wilg, pitriet, riet, gras, kweek, winde, distels etc. Maar hoorde eigenlijk gewoon een moestuin te zijn.

 

dsc0002484611331028937.JPG

En dit is zijn stuk nu. Wel in gedachten houden dat Fred alles op zijn éigen manier doet. Goede raad ís welkom maar wordt niet persée opgevolgd. Knoflook doet het goed op het verhoogde bed. In het midden staan heel veel aardbeien veel te dicht op elkaar maar er kwamen vorig jaar ongelofelijk veel aardbeien af. Was blijkbaar een soort geheime tip geworden hier op het complex, hier kan je uitlopers krijgen van hele goeie aardbeiplanten. Wij denken dat het vooral aan de grond lag en minder aan de aardbeien want dat waren geen vreemde soorten.

De Maxim daarentegen heeft nix gedaan. Alleen gegroeid en uitlopers gemaakt. Geen enkel bloemetje is er verschenen. Als ie dit jaar nog nix eetbaars produceert wil ik me geld terug!

Links staat een rij met allerlei frambozen. Hier stonden vorig jaar zelfs mensen te plukken die al bakjes hadden meegenomen! En dan zeggen dat ze niet wisten dat het van "iemand" was! Sommige mensen stuurden zélfs hun kínderen met bakjes eropuit om onze tuinen leeg te plukken

 

dsc0002588651331029187.JPG

Vanwege de overdadig aanwezige modder alhier werd het 2 jaar geleden tijd voor leuke laarzen! Denk dat iemand op dit forum ze wel zal herkennen (en ja ik wist dat ze bij de kuiten waarschijnlijk wat te strak zouden zijn maar ik wilde ze zo graag en zo gaat het prima.)

 

dsc0002995871331029298.JPG

Voortuin van het vorig jaar gekochte (verwaarloosde) huisje op het complex. Behalve grasmaaien en dood onkruid weghalen is hier nog niet veel gebeurd. Wel de buxus grof ingekort en de hortensia’s aan de voorkant ook goed gesnoeid. Misschien dat ze dit jaar laten zien wat voor kleur ze zijn.

Bedoeling is wel dat ik het zo ga bebouwen dat het lekker dichtgroeit want ik hou niet zo van inkijk en de hele dag zwaaien naar iedereen die langskomt.

Verder ligt het grasveld er goed bij vergeleken bij heel veel buren hier. Hun gras is zo mooi en hun grond is zo lekker los dat er nu voor 1/3e deel molshopen in liggen. Bij mij dus geen enkele molshoop Zelfs de mollen vinden mijn grasveld te min. Houwe zo dus.

 

dsc0003298541331029431.JPG

Thuis staan de pepers er zo bij. Zijn even in een groeistop.

 

26 februari

Het is zondag en de zon schijnt!! Het is op de tuin in deze beschutte hoek toch minstens 12 graden!

 

dsc0003426521331029514.JPG

Gelukkig hadden de tuinlieden een bergje houtsnippers op het hoofdpad gestort. Helaas te weinig voor alle paden maar 1 pad (de natste) is nu tenminste weer begaanbaar.

 

dsc0003525931331029580.JPG

Foto vanaf mijn kashok. Groene gedeelte voor was vorig jaar ooit een prachtige schone bak met grote courgetteplanten. Tot de natte zomer genadeloos toesloeg.

dsc0003721161331029633.JPG

Dit stuk vlak voor het kashok stond eigenlijk vorig jaar nog ter beschikking van de oude buurman. Om de overgang naar het niet meer tuinieren iets makkelijker te maken. Was zogenaamd een kruidentuin... Nu hoef ik er alleen wat kruiptijm te redden en tegels te oogsten en dan plastic erop. Is ook al zeker 5 jaar niet goed gespit dus zit ook bomvol riet en kweek.

Staan ook 2 doornloze bramen. En het kasje kreeg ik er ook bij.

Ton lijkt me wel handig om in de grond te duwen (graven hoeft hier niet) en dan aardappels erin en elke keer gewoon een stukje omhoog trekken en bijvullen... Gelijk minder kans dat mijn aardappels dit jaar weer verdrinken.

 

dsc0003882251331029697.JPG

Plastic van stuk 6 gepeld. Heb deze 2 jaar geleden al schoongemaakt en dus ligt er nu 2 jaar plastic op. Ziet er goed uit maar begreep (via dit forum) dat dan echt ook alles in de grond nu dood is, behalve de woelratten natuurlijk. De bedoeling is dit jaar dat ik hier een koude kas ga bouwen. Er is iemand op het terrein die wat hout voor mij heeft. En dan met gaas en worteldoek aan de onderkant tegen woelbeesten.

 

dsc0003981471331029808.JPG

 

dsc0004091301331029851.JPG

Knoflookbak. Rechterkant is mijn knoflook. Is mooi opgekomen en heeft de winter overleefd. Links hoort ook knoflook te staan van H. (mag in ruil voor arbeid ook tijdelijk wat stukjes bewerken, tot ie eigen stukje heeft) maar die is niet opgekomen blijkbaar. Is raar want het is dezelfde grond en deels dezelfde biologische knoflook. Het enige dat ik kan bedenken is dat die van mij er 2 weken eerder in stond.

 

dsc0004137961331029943.JPG

Vorig jaar achtergelaten voor de beestjes die er duidelijk gebruik van hebben gemaakt.

 

dsc0004313161331030006.JPG

De compostbult die wij van achteraf afgraven (hebben er zeker al 4 meter vanaf) en dan zeven en vervolgens onze bakken mee ophogen. Zit wel heel veel troep in maar nood breekt wet. Is wel erg voedzaam en uien en wortelen vinden het ook erg fijn in deze losse aarde. Maar zakt ook elk jaar weer in tot ¼ van startpunt.

 

dsc0004667271331030097.JPG

Overzicht van bovenop de compostbult, achterstrook van de 3 tuinen.

 

dsc0004784521331030210.JPG

Voorzijde van de tuinen.

 

dsc0004973611331030269.JPG

Nog hoger geklommen voor totaaloverzicht van moestuinen noord lange zijde.

 

dsc0005257201331030331.JPG

Kasbakje lekker overwoekerd. Staat als enige hoog genoeg en is dus droog genoeg om bewerkt te worden. ’s Zomers bouw ik hier een grote plastic kas overheen.

 

dsc0005331361331030391.JPG

Hoezo worteldoek

 

dsc0005631921331030460.JPG

En alweer schoon. Lekker in het zonnetje zitten bakken tijdens het schoonmaken. Gezicht gloeit ervan.

 

dsc0005765021331030527.JPG

Ook even een vijftand door het plastic landje (nr 6) gehaald, grond is lekker schoon. Kan het nu verder wat opdrogen.

 

dsc0006139331331030591.JPG

dsc0005943641331030649.JPG

Omdat alles er in de zon beter uitziet

 

dsc0006577641331030730.JPG

Gezaaid!! Erwten, snijbiet Witrib, spinazie Securo, pluksla, rucola en asperge-sla.

 

dsc0007079711331030785.JPG

En ik had natuurlijk dit kasje nog staan. Mist wel 2 raampjes dus eerst maar provisorisch zo opgelost. Volgende keer ook maar sopje en sponsje meenemen voor een ramenwassessie. Kan het kashok ook wel gebruiken.

 

dsc0006495661331030837.JPG

Mooi bruin is niet lelijk

 

dsc0006746741331030908.JPG

Niet dat ik zo dol op plastic ben maar toch maar even wat onkruidontmoedigingsbeleid ingevoerd op het stuk waar vorig jaar de courgettes jammerlijk zijn verdronken.

 

dsc0007131071331030974.JPG

 

(En nu (6 maart) zie ik het zonnetje buiten schijnen.. buienradar lijkt ook positief dus eerst naar de tuin!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dat is me een verhaal geworden. Waar is eigenlijk het andere topic gebleven? Of staat die nog gewoon in de lijst? Vond ik ook geen slecht begin hoor.

Je hebt er wel werk aan zeg zoveel tuin. En wat een compostbult heb jij tot je beschikking

 

Edit: dacht dat je al een moestuintopic was begonnen maar t was je voorstel topic

Met zoveel foto's ga je er eigenlijk al bijna van uit dat het een moestuin topic is

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat ziet dat er groot uit! Voor hoeveel vierkante meter ben je nou verantwoordelijk in je eentje? En je hebt nog een stuk van een vriend erbij ook? Al dat gras, ziet er uit als een hoop werk als je dat nog allemaal wilt gebruiken dit jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Riet graaf ik uit tot op het veen (daar groeit namelijk nix in), dat is ongeveer 70 cm diep ofzo. En bij eenzame rietjes doe ik aan ontmoedigingsbeleid door ze steeds zo diep mogelijk weg te steken (zijn ze weer een paar maand weg) tot ik ze kan/wil uitgraven. Maar het is hardnekkig spul. Groeit gewoon door worteldoek heen en gaat niet zomaar dood onder plastic...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu nog even wat verder updaten:

 

28 februari

Thuis is het weer zaaitijd. Vruchtdag volgens kosmos, dus gezaaid.

Aan de beurt waren: Pepers overnieuw: Paper Lantern, Jalapeno Early, Chech. Black, Hungarian Black. En moesten nog: Rocoto Mixture en Rocoto Aji Largo.

Tomaten: Gartenperle, Ida Gold, Yellow Pearshaped, Mix, Moneymaker, Tigerella.

En in aparte bekers: Tomatenpaprika Top Girl en de Kruisbestomaat.

 

MAART 2012

 

2 maart

dsc0011366961331129650.JPG

Pepers in de vensterbank. Moeilijke kiemers op de verwarming.

 

dsc0011417401331129719.JPG

Niet te zien natuurlijk maar de pepertjes zijn echt begonnen met hun tweede bladpaar!

 

3 maart

Vandaag goed nieuws gehad. De niks uitvoerende pachter van het stuk dat wij bewerken heeft eindelijk besloten op te zeggen. HOEZEEEE. Dat bespaart mij (als beheerder van deze groentetuinen noord) de moeite om hem dit jaar uit de pacht te zetten. Het stuk is nu verdeeld onder Fred en mij. Ik het voorste stuk (75m2), Fred het achterste stuk. Vaalbara (het eerste supercontinent op aarde...) heeft weer een uitbreiding. Als moestuin dus een stuk van 125m2 + 75m2 en dan nog het stuk bij het huisje.

Nu kunnen we ook anders investeren in de grond. Zolang het van iemand anders was heb ik er alleen tijd, bloed, zweet en tranen gelaten(en natuurlijk ook veel pret, groenvoer en geluk afgehaald). Nu kunnen er andere beslissingen gemaakt worden.

dsc0011755381331129822.JPG

En gelijk al H. aan het werk gehad, hij had energie teveel. Hij mag dan als dank dit jaar de voorste reep van dit stuk bewerken. Dit stuk lag ook al een jaar onder plastic (en was al gezeefd) dus ging makkelijk, met de rechter stukjes gaat hij het nog moeilijker krijgen. Ook erg nat en heel veel kweek.

Aardbeibakje (rechts) is echt 2 jaar geleden heel diep gereinigd van kweek, winde en andere onverlaten maar de aardbeitjes werden toch steeds weer overwoekerd door die troep.

De “twee spaden diep” methode hebben we hier natuurlijk ook al uitgeprobeerd maar zonder succes. Kweek groeit gewoon door en komt weer boven. Soms trekken we veters van meer dan 2 meter uit de grond. Dus ik doe alles het liefst met de hand. Bakje voor bakje...

 

dsc0011814441331130058.JPG

Kruisbes van voorstuk ook tijdelijk hier even geparkeerd (bij Fred’s blauwe bessen). Mijn blauwe bes (met kaartje) stond hier ook al tijdelijk.

 

dsc0012085881331130172.JPG

Even wat ruimte gemaakt voor de geredde kruiptijm. Dit was vorig jaar de kruidenbak. Nu nog één natte derrie. Maar de bieslook komt er al aan. Kan niet wachten!! Gooi het óveral doorheen

 

dsc0012163171331130251.JPG

En alweer een stuk plastic (stuk vóór het kashok). Stuk eerst geknipt, alle hooi enzo er weer bovenop verdeeld en dan plastic erop. Waarschijnlijk ga ik hier dan een soort laag pompoenenbed (á lá Appelvrouw) bovenop bouwen. Pompoenen gewoon door gaten in het plastic. Heb ook nog wel wat paardemest om hieronder te verdelen.

 

dsc0012663791331130631.JPG

dsc0013171541331130830.JPG

Elfenbankje op het paddepoelbankje.

dsc0013382781331130916.JPG

 

4 maart

Bijna alle tomatenkiemen zijn in 1 dag opeens de grond uitgesprint!

Van de nieuw gezaaide pepers nog niets te zien.

dsc0014041251331131281.JPG

 

5 maart

Alle stratificeerders op hun respectievelijke volgende plek geplaatst. Nu maar weer 3 weken wachten.

 

6 maart

Onderweg naar de tuin bij de Welkoop langsgeweest en pootuitjes (rood en wit), sjalotten (rood), knoflook en vijvermandje voor de waterkers gekocht. En stuk of 20 van die PH-testen meegenomen. Deden ze hier niet moeilijk over.

 

dsc0014248171331131216.JPG

Vervolgens op de tuin labje gespeeld... Uitslag vindt ik beetje vreemd, dacht dat het hier van die zure grond was maar volgens de testjes zit alles hier tussen de 7,5 -8,0.... Regenwater was 6,5-7,0

Vanwege verzwikt enkeltje geen zwaar werk (ronde steen verstopt onder gras was dit keer de boosdoener) dus verder wat in bakjes aan het wieden geweest en aanstormend kweek verwijderd (kwam er ook weer één van een meter lang ofzo opgerold uit een mollegang zetten).

Verder de net gekochte knoflook bij de andere knoflook gepoot.

 

dsc0014318681331131565.JPG

En in het kasje zie ik opeens wat kleine groene stipjes... Heb helaas niet zo'n goede zoom als sommigen hier op't forum (erg jaloers daarop ben ik wel!) maar 't gaat om het idee. Het is de pluksla-mix by the way.

dsc0014595221331131826.JPG

Ach, en kijk 'ns wie ik tegenkwam... Zag er vorig jaar nog zo uit...

dsc0548546481331131977.JPG

Mag ie dit jaar weer in de grond om voor meer mooi vervormde aardappelkindjes te zorgen.

 

dsc0014960531331132116.JPG

Onkruidjes uit net schoongemaakt bakje. Heb het idee dat die rechter wel eens "iets" kan zijn?

Die andere is er elk jaar als eerste bij... gaat dan heel snel mini-biotoopje vormen vóórdat de grote boze onkruiden hem verdringen.

 

7 maart

Blij dat ik gisteren naar de tuin ben geweest want vandaag is het écht te “waterkoud”. En toen ik de Aldi uitkwam viel er ook nog écht koud water uit de lucht. “Vóór de bui buiten” Brrr. Gelukkig woon ik dichtbij.

Gekocht bij de Aldi: tuinkers, Oost-Indische kers (de meerkleurige versie, die andere groeit hier als massaal als onkruid op de bult), courgette, stekgrond, plantenvoeding, opbergbakken én Dahliaknollen. Zal me voor die laatste maar eens gaan inlezen hier op’t forum want weet er helemaal nix van. Mijn vader kweekte ze vroeger ook op de moestuin voor mijn moeder want die vond ze zo mooi.

dsc0015372961331133110.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb helaas niet zo'n goede zoom als sommigen hier op't forum (erg jaloers daarop ben ik wel!) maar 't gaat om het idee.

 

Kijk eens of je een bloemetje op je toestel hebt(macro-instelling). Meestal is dat de aanduiding voor kortbij opnames. zit bij hetzelfde knopje als landschappen en vergezichten(vaak aangeduid met bergjes).

 

btw leuke reportage weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de ontspanknop eerst half indrukken, dan kan je zien, meestal met rode stipjes, waar hij op scherp stelt en dan pas indrukken ZONDER de camera te bewegen. Daar zit meestal de fout in

 

De landschap modus betekent dat hij scherp stel op oneindig.

Altijd zonder flits en ook heel geschikt om vanuit de auto of bus foto's te maken of dieren die achter glas zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach een rimboe wordt het toch wel, mét of zónder tomaten.

Maar aangezien ik een hevige TE-factor heb, heb ik mij dit jaar wat proberen in te houden. Ga maar zo'n 22 tomatensoorten zaaien dit jaar Bedoeling is meer soorten met van ieder minder planten...

 

Pepertjes staan per stuk in hun vakje. Bij de tomaten kon ik me al wat minder goed bedwingen (en er sneuvelen er natuurlijk hoogst waarschijnlijk ook nog wel wat bij verspenen en verpotten en per ongeluk verkeerd snoeien) en die staan met tweetjes (of per ongeluk met zn drietjes) per vakje. Deze kunnen ook goed in pot en buiten enzo. Nog genoeg ruimte bij mn huisje in geval van nood...

Dit zijn trouwens nog niet alle tomaten hoor... Moet nog meer gezaaid maar wil niet zoals vorig jaar te lang met die te lange dingen in huis zitten omdat het nog te koud in de plastic kas is dan. Probeer te leren van mijn fouten

 

En qua veel werk... had even wat in te halen toch? En heb wel al 3 maanden dit forum zitten doorlezen en van jullie postings zitten genieten.

 

En dat fotograferen doe ik dan waarschijnlijk ook weer TE snel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies Sannie! Snippers op de tussenpaden ipv veel TE veel tijd besteden aan gras knippen rond de bakjes (gras=vocht=slakken=nix goeds), etc. etc. Dát soort beslissingen, bakken bouwen van iets anders als laminaat... Die gast had gewoon de moestuin en al zijn voortbrengselen alléén in zijn hoofd. Grote plannen... maar de basics bleken al van een te grote lichamelijke inspanning gepaard te moeten gaan dat ie dat (in 5 jr!) nooit heeft gered. 2x per jaar was ie er gemiddeld

Was al heel blij met mijn éigen stuk vorig jaar. Maar deze hebben Fred en ik ook écht verdiend want we hebben echt gepionierd hier en dat hele stuk ontgonnen.

Maar... zonder "die gast" z'n onrealistische moestuinondernemingsplannen had ik nu niet mijn Vaalbara gehad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Vandaag helaas niet naar de tuin want moest thuis nog aan het zaaien zolang het nog vruchtmiddag was.Vind het tot nog toe wel handig zo'n kalender die me verteld wannéér ik wát mag doen. Hoef ik niet álles zelf te bedenken en beslissen.

 

Gezaaid:

Paprika Oranje (Barancio)

Paprika Rood

Paprika Sweet Lilac Bell

TomatenPaprika (nog een keer)

Tomatillo Purple

dsc0016014781331224771.JPG

 

Tomaten:

Andrina

Sprite

Yellow Taxi

Thumbler Red

San Marzano

Besjestomaat (World's Smallest)

dsc0016190651331224811.JPG

 

En ondertussen gaan de op 28-2 gezaaide pepers nog helemaal niet goed. De verwarming staat nu natuurlijk ook niet zo hard te brullen als toen het vet vroor... Heb nu de thermostaat al graadje hoger gezet, speciaal voor de plantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Past niet op de ziggoHDrecorder Rantje, die staat in kastje

En ach, alles wat dit jaar niet wil krijgt toch gewoon volgend jaar een nieuwe kans? Het is niet alsof ik verder niet genoeg te zaaien heb...

 

Edit: Besjestomaatervaringen zijn tot nu toe erg beperkt en omvatten eigenlijk alleen het aanschaffen en het vandaag zaaien.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een heerlijke bende is het daar op Vaalbara! Fantastisch dagboek, fijne foto's, warrige verhalen en het plezier spat er van af! Heerlijk ook om te lezen dat je het doet met wat je hebt: natte derrie, gras, stukkende kasjes, onkruid. Gewoon de mouwen opstropen en aan het werk.

 

Succes met al het spul, enne mocht je er nog een tomaatje bij willen: chico rosso van de lidl - 29 centen maar kerstomaatjes zo heerlijk, dat geloof je gewoon niet.tcerisetomaateentjeh67101331228342.JPG

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...