Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bestrijden hoornaar


HerbalX

Aanbevolen berichten

Hi mede forumleden, 

de afgelopen jaren zit ik met een behoorlijke uitdaging in mijn fruittuin, tot nu toe ben ik nog er nog niet in geslaagd succes te boeken. 

 

Als onderdeel van mijn fruittuin heb ik een mooie boomgaard met daarin iets meer dan 20 appel-, peren-, pruimen- en kersenbomen. Helaas heb maar amper oogsten uit deze boomgaard omdat de gedurende de zomer al het fruit wordt opgegeten of aangetast door de europese hoornaar. Als gevolg hiervan moet ik jaarlijks honderden kilo's fruit weggooien.  

Dit jaar heb ik besloten de strijd aan te gaan met de reuzenwesp die onder meer mijn tuin teistert, echter heb ik nog geen idee hoe en wil ik jullie hulp vragen bij de vraag; hoe bestrijd ik de europese hoornaar, of voorkom ik dat ze mijn fruittuin leegeten? 

 

Uiteraard kan ik elke appel en peer in een zakje of netjes verpakken, maar dit is eigenlijk wat ik wil voorkomen, ondermeer omdat het arbeidsintensief is, relatief veel kost, het enorm veel verbruiksmateriaal vraagt en het soms door de hoogte niet mogelijk is. 

Wie-o-wie heeft hier in ervaring mee of heeft ideeen om er voor te zorgen dat ik die jaar wel appelmoes kan maken :D

 

 

 

De ene hoornaar is de andere niet | Natuurpunt

Links de hoornaar, rechts "de normale" wesp. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat de overlast al een heel stuk minder is door al het fruit dat op de grond ligt en al het fruit dat aangetast aan de boom hangt goed op te ruimen. Dus op de composthoop en het liefst afdekken met ander afval.

Chemische bestrijding mag al enkele jaren niet meer en het wrspenpoeder dat afdoende werkt is ook niet meer te koop.

Je zou voor ondersteuning wespenvallen in de bomen kunnen hangen.

 

Succes met de bestrijding.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit wel in het zelfde schuitje.

Vooral de vroege soorten appels worden grotendeels door de hoornaars weggevreten. Maar Melrose was ook erg gewild vorig jaar.  

Dit jaar wil ik het eens proberen met zelfgemaakte wespenvallen van petflessen vanaf begin augustus, 

Het wegplukken van aangetaste vruchten werkt averechts want dan beginnen ze onmiddellijk met een andere, terwijl ze normaal gesproken de aangevreten vruchten eerst leegeten. Fruit wat op de grond of  'composthoop' ligt  is volgens mij ook minder aantrekkelijk, Daar komen de gewone wespen verhoudingsgewijs meer op af.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige keuze, want hoornaars hebben ook hun nut omdat ze ook insecten eten. Ik heb afgelopen zomer een nest hoornaars moeten laten verwijderen (doodspuiten, helaas) omdat ze in de spouw/kelder van mijn huis zaten. De verdelger begreep mijn keuze, maar zou een nest in de vrije natuur nooit weghalen.

Met overlast in de boomgaard heb ik geen ervaring, maar nogmaals, dat lijkt me een lastige keuze. Misschien kun je te rade gaan bij zo'n verdelgingsbedrijf.

aangepast door Klavertjevier
tikfout
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...
  • 2 weeks later...

In een grote bloempot (van een meter hoog en breed) op mijn terras heb ik een nest van Europese hoornaars. 

Geen enkele last van de hoornaars gehad, maar ze komen wel erg laag over. Het zou fijn zijn als ze wat verticaler kunnen aan- en afvliegen. Vanmiddag lag het nest deels gesloopt op het terras, ik denk dat een specht de dader is.

 

 

20231028_152623.thumb.jpg.a70975ee9866137c5dad46115da638ad.jpg

 

20231028_152616.thumb.jpg.2df7c13abc9f7ed070d9487248ff2d47.jpg

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...