Ga naar inhoud

Boule de Siam ofwel Engelenhaar pompoen zaden

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wie heeft ze voor mij? Van het vruchtvlees kan je heerlijke Engelenhaarjam maken. Mijn man is afkomstig van Mallorca en daar hebben ze verrukkelijke Ensaimada's gevuld met deze jam.

Ik zou mijn man willen verrassen met zulke pompoenen in onze tuin en daarna met de zelfgemaakt jam en ensaimada's.

Hij heeft er zulke heerlijke herinneringen aan en het al zo lang niet gegeten. Wie, o wie?

Boule de Siam

• Like 1

Stel je voor: er komt oorlog en niemand gaat er naar toe.

Geplaatst:

Gezocht omdat ik t niet kende: Lijkt mij lekker

Pompoen 'Boule de Siam', (syn. 'Melon de Malabar') (Cucurbita ficifolia, syn. Cucurbita melanosperma) Een ronde tot eironde pompoen, die al opvalt bij het zaaien: zwarte zaden vertrouwt u toe aan een vochtige humeuze grond. Bij gunstige bemestingstoestand groeit de vrucht tot 20 kg! De kleur is afwijkend binnen pompoenenland: olijfgroen met lichtgroene lengtestrepen en vele stippen. Het leuke is, dat de vrucht bij bewaring nauwelijks verkleurd. Soms blijven vruchten 1 jaar of langer goed! Het recept van de traditionele confiture "Cheveux d'Ange"(= engelenhaar), Ooit in Parijs een zeer geliefde marmelade, willen we dit leuke recept aan u voorstellen: Het spierwitte vruchtvlees (zoals cocosnotenvlees) in klein stukjes snijden en in kokend water met wat zout gooien. Na een uur de stukjes met de schuimspaan van heet in koud water leggen. Na afkoeling met een vork fijnprakken. Dit "half-fabrikaat" (dat veel weg heeft van een soort zuurkoolachtig beslag) is al heel smakelijk met aardappelpuree, een omelet en Zwitserse kaas. Maar met een gelijke hoeveelheid acacia-honing gemengd, een dag laten rusten, dan een half uur koken tot de mooie barnsteenkleur ontstaat....zie hier de beroemde "Cheveux d'Ange". Veel plezier ermee! Vreeken’s Zaden, Dordrecht. Tel.078-6135467

• Like 1
Geplaatst:

Op mallorca heet het Cabello de Angel en wordt alleen als jam of vulling in gebak gegeten. Het recept voor Caballo de Angel is met suiker. Deze pompoen is kei en keihard en bijna niet door te krijgen. Als je hem eenmaal doormidden hebt kun je het vruchtvlees eruit halen. De pompoen is nl. niet te schillen. Ik ga eens kijken bij Vreeken's zaden, maar ik heb daar niet zulke goede ervaringen mee.

Geplaatst:

Dankjewel voor je tip. Dat ga ik zeker doen als forumleden mij er niet aan kunnen helpen. Het is niet zo dat ik het gratis en voor niets wil hebben. Ik wil er voor betalen en voor de verzendkosten. Ik heb al diverse slechte ervaringen met zaden van grote zadenleveranciers (nog niet overigens met zaden van deze pompoen) en ik hoop eigenlijk dat er forumleden zijn die zelf al een goede oogst hebben gehad en dat ze daarvan zaden (over) hebben, zodat de kans op slagen groot is.

De beschrijving op de site van Jansenzaden komt  in ieder geval al meer overeen met wat ik er van weet.

Geplaatst:

Oh, ik heb er niet zoveel verstand van als jij, Patrijs. Ik wacht dus verdere reacties af.

Geplaatst:

@MSDG bedoel je bij Jansenzaden? Dan ga ik ze daar ook bestellen. Ik bedoelde met diverse slechte ervaringen met grote zadenleveranciers eigenlijk niet zozeer de wederverkopers maar de "fabrikanten". B.v. Oranjebandzaden heb ik heel hoog zitten, maar toch had ik vorig jaar b.v. weer een grote teleurstelling met hun zellfbevruchtende courgettezaden (Parthenon): misvormde courgettes, kei en keiharde schil, niet te eten en een opbrengst van maar 3 courgettes in het hele seizoen. En deze zaden zijn echt niet goedkoop. Ik had ze weer gekocht omdat de zending een paar jaar daarvoor uitstekend was. Grote opbrengst en heel goede courgettes.

Geplaatst: (aangepast)

Je moet hier eens zoeken op vijgenblad pompoen, ik heb eventueel nog zaad van oogst 2021 liggen, 

. Maar aan die prijs bij Jansenzaden en zekerheid zaaigoed toch misschien beter daar bestellen, particulier verzenden vanuit België gaat ongeveer evenveel kosten. Ik kan er wel wat meebrengen naar MTFD.

edit:  @Patrijs vijgenbladpompoen of Boule de Siam kruist blijkbaar niet zo gemakkelijk met andere soorten dus dat valt wel mee : zaden waar ik van vertrokken was, waren die van @acpronk

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

@Ruderalis Ik heb ze al in het winkelwagentjezitten en struin nog even verder op hun website, ziet er heel vertrouwenwekkend uit, en die enthousiaste reactie van jou geeft me het laatste bemoedigende zetje. Ik ga ze daar bestellen!!!! Dankje.

• Like 1

Geplaatst:

@redzebra  Ik houd me ook aanbevolen voor jouw zaden, want je pompoenen zien er fantastisch uit en ik wil dat risico wel nemen. Ik heb net gekeken wat een brief sturen vanuit nederland naar belgië kost (€ 1,65) en omgekeerd zal dat toch niet veel duurder zijn? Verzendkosten bij Jansenzaden zijn € 5,95, ook voor brievenbuspost! En ik kan helaas niet naar de MTFD. Ik weet alleen nog niet hoe wij dan in contact kunnen komen met elkaar om persoonlijke gegevens uit te wisselen. Ik ben pas sinds vandaag lid van het Forum.

Rechtsboven "envelopje" aanklikken en dan kan je een persoonlijk bericht sturen.

Edit Post nl is een stuk goedkoper. Bpost brief naar Nederland 0-50 gram 2,53 Euro / 50-100 gr  7,59 Euro dus Jansenzaden is zo duur nog niet.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

@redzebra Die zaden en envelopje  wegen toch minder dan 50 gram (?), dus vanuit België al met al toch goedkoper. Bij PostNL hbben wij de tussenstap 0 -20 gram. Ja,ja, die Belgische post is zo dom nog niet om te kunnen overleven.

Geplaatst:

@woldistel Hoezo verpakkings en administratiekosten? Een pakketje dat (net) niet door de brievenbus kan gaat via DHL en kost óók € 5,95. Dan zijn er dus géén verpakkings en administratiekosten in het spel?

@acpronk Die wil ik ook wel (zei ze hebberig) want ik heb inmiddels begrepen dat redzebra de zaden via jou heeft gekregen en zijn oogst zag er prima uit.  Wil je ze naar mij opsturen?  Ik ben van plan om heel veel potjes Cabello de Angel in te maken. Komen er meerdere pompoenen aan 1 plant?

aangepast door BasMar
foutje in tekst

Geplaatst:

Ja hoor, als je mij een pb stuurt regelen we het wel.

Er komen meerdere vruchten aan een plant, het eerste jaar (ik denk 2018) had ik maar 1 plant en toch zeker wel minimaal 10 vruchten.

Tweede jaar was 2020, en toen had ik meerdere planten maar geen 10 vruchten per plant want ze gingen door elkaar groeien en elkaar dus beconcurreren.

Geplaatst:

@BasMarAlle winkels die iets verzenden doen dit. De meeste hanteren een minimumbedrag per bestelling.

Deze is bijvoorbeeld van De Bolster:

Verzend- en administratiekosten Nederland en België

Bestellingen vanaf € 25,- worden binnen Nederland en België gratis verzonden. Bij bestellingen onder de € 25,- brengen wij de verzend- en administratiekosten (kosten voor handling, administratie en versturen) wel in rekening:

• Nederland: € 5,00
  • België: € 7,00

Geplaatst:

Fijn dat AC dit kan regelen. Ik heb een paar jaar geleden ook zaden gekocht (bij Vreeken) omdat je deze pompoenen ook goed kan gebruiken als onderstam voor komkommers. Uiteindelijk nooit aan toegekomen.  De vraag is wel of de zaden nog kiemkrachtig zullen zijn, maar misschien dat ik dit jaar wel ga enten. 

Geplaatst:

@acpronk Dankjewel voor je fijne geste. 't Is toch wat met die planten, 't zijn net mensen: geef ze niet genoeg ruimte en je hebt "gedonder in de glazen".

Ik ga ook met 1 plant beginnen. Eerst ervaring opdoen en ik heb niet zoveel ruimte in onze dorpstuin dat ik er meerdere kan planten. Hooguit voor 2 planten, anders kan ik geen courgettes meer kwijt. Als ik er 5 pompoenen aan krijg zal ik me al een bevoorrecht mens voelen. Daar kan ik al heel wat heerlijke potjes Cabello de Angel van maken.

Heb jij tussentijds nog gesnoeid als het allemaal wat teveel werd? Ik leer graag van een ervaringsdeskundige.

Geplaatst:

@woldistel Ik waardeer het dat je opkomt voor de bedrijven en hun personeel(skosten). 

Ja,veel bedrijven doen dat wel, maar niet allemaal. Ik heb vaak op internet besteld waarbij de kosten voor brievenbuspakjes relatief lager waren dan voor pakketpost via PostNL of DHL. Er is op zich niets mis met de verzendkosten als je een navenant redelijke bestelling te doen hebt, maar het hoge tarief waarover we het hier hebben  voor een doodgewone envelop met 1 zakje zaadjes  van € 2,50 (+€ 5,95 verzendkosten maakt € 8,45) is gewoon een verkapte poging om je meer te laten bestellen. Ook als je verder niets nodig hebt op dat moment. Zulke klanten zijn ze liever kwijt dan rijk. Het gaat mij dus om het principe.

Geplaatst:

@Goldfish Ja, en redzebra heeft ook al wat zaden voor me. En dat op mijn eerste dag als lid van het forum.

Ik hoop voor je dat de kiemkracht nog in orde . Ik heb inmiddels begrepen dat deze zaden in Nederland vooral gebruikt worden om als onderstam voor komkommers te dienen. Ik niet, ik ga er heerlijk mee kokkerellen als ik hopelijk in het najaar kan oogsten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...