Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Grasveld omspitten

Cathelijne

Recommended Posts

In mijn voorsteltopic heb ik al een ontwerp geplaatst van mijn toekomstige moestuin. Nou moet ik daarvoor wel 220m2 gras om gaan spitten. Wat is hiervoor de beste manier?

Welk gereedschap is handig (tuinfrees?) of kan ik beter een boer vragen de boel om te komen ploegen?

Dank u, alweer wat wijzer geworden. De zoekfunctie inmiddels ook gevonden

220m2 gras in plaggen spitten is volgens mij onbegonnen werk. dan ben ik volgend seizoen nog niet klaar... ook frezen niet handig dus omdat het gras dan toch weer opkomt en dat is niet wenselijk.

n.a.v. het bovengenoemde topic nog een vraag:

als ik een (aantal) zeil(en) neer ga leggen, hoe lang moeten die dan blijven liggen? daarna alles onderspitten of is het handiger om een deel af te steken voor op de composthoop?

Daar waar je het gras afsteekt, kun je lekker meteen beginnen met zaaien en poten. Daar waar je plastic legt....is een beetje afhankelijk van de zon...als die 2 dagen goed schijnt, verbrand het gras eronder nogal snel, maar de worteltjes niet en neem je het plastic weer weg, komt het ook weer terug dus zul je het 2 schoppen diep moeten onderspitten.

Wat ik doe is afsteken , grond losmaken en meteen planten of inzaaien. Wanneer ik nog niks te zaaien heb, laat ik het plastic liggen...gewoon stukje bij beetje uitbreiden.

Zou het nut hebben om een boer te laten komen die alles om/onder ploegt? Is dat afdoende om het gras te laten afsterven?

220m2 zeil heb ik niet Maar ik kan inderdaad eerst met 1 perceel beginnen natuurlijk. (veel geduld ook niet merk ik al )

50m2 afsteken voor mijn vaste gewassen moet ook wel te doen zijn. Binnenkort dus de handen uit de mouwen steken

Ohja, en dat wat ik afsteek, kan op de composthoop?

Hier heeft een (kleinere....-)boer onze weide veranderd in een moestuin. Je zult nog wel weer wat gras tegen komen later in het jaar. Maar daar valt mee te werken vind ik zelf.

Je moet wel even aangeven dat het om 220 m2 gaat, anders komt de boer met een ploeg met 4 van die omwenteldingen, en dat is toch net iets te groot voor zo'n stukje gras.

wij hebben vorig jaar een 150 m2 ongeveer laten doen door een soort loonbedrijf dat jongeren een kans biedt.

we hebben eerst compost en paardemest verdeeld. Die twee jongens hebben toen de bovenlaag met gras/compost/mest gefreesd. Daarna met een minikraantje gespit. Aan de randen en op sommige andere plekken kwam wel wat kweekgras boven, maar in het algemeen is het goed bevallen.

Wat ik doe is afsteken , grond losmaken en meteen planten of inzaaien. Wanneer ik nog niks te zaaien heb, laat ik het plastic liggen...gewoon stukje bij beetje uitbreiden.

Zo doe ik het ook. Bevalt prima!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Op de klei zal ik niet door een boer doen,want hij rijd de grond vast .

De helft van de tuin onder het plastix,en de andere helft zelf doen. Elke dag één uurtje dan ben je er zo door en goed voor je zelf hoeft je niet naar een fitnis centrum en je ben lekker buiten bezig.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Ik zit niet op kleigrond, maar op afgegraven veen. Zal straks even informeren bij een boer/loonbedrijf hier in de buurt. eerlijk is eerlijk, het scheelt wel heel wat werk

Mijn ouders hebben een kleine tuinfrees, waarmee ik alles daarna nog 25cm diep om kan gooien. Wellicht een optie voor wanneer het gras er af is.