Geplaatst: 7 mei7 Mei Hier op het Brabantse zand groeien ze ook prima. Struiken die 10 jaar geleden zijn geplant zijn nu 1.50--1.70 hoog. 'Leningradsky Velikan' is de meest productieve en smaakt ook prima. Heb ook een van de Boreal soorten (dacht 'Blizard') en die groeit langzamer maar produceert zeer weinig bessen terwijl er toch kruisbestuiving kan optreden. Het probleem met de honingbessen is dat ze zeer goed rijp moeten zijn om goed te smaken. De bessen beginnen al vroeg kleur te tonen maar dan duurt het nog een tijdje voor ze goed op smaak zijn. En daar zit 'm juist de crux: mensen denken dat ze rijp zijn en proeven ze en zijn dan teleurgesteld over de zure smaak. "Honingbessen? Nee, zure krengen!". Moraal van dit verhaal: niet te vroeg oogsten. Helaas hebben de vogels de bessen hier ook ontdekt en die vinden ze al goed smaken als ze nog niet helemaal rijp zijn. Ze kunnen binnen een paar dagen een struik ontdoen van de bessen.
Geplaatst: 7 mei7 Mei Ja, oogsten is wel een dingetje. Heb nu aan alle bessen gevoeld of ze makkelijk loskwamen, maar dat is eigenlijk niet te doen. Met schudden vallen ze in de beplanting eronder, of ik moet er een laken oid onder leggen. Links 2 Indigo Gem, rechts de Honeybee vermoedelijk. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 mei7 Mei Mijn struiken lopen een paar weken achter op die van jullie, de bessen zijn allemaal nog klein en groen.
Geplaatst: 7 mei7 Mei Het is ook ras afhankelijk, de nieuwe Canadese rassen zijn (bij mij althans) later. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 mei7 Mei Ik heb de Kamtschatica's net na het werk nog even bekeken (moest naar de tuin voor sla voor straks en om een beetje te gieteren) en alles is nog groen. Sommige bessen worden al wel groter. De struiken zitten flink vol. De andere struikjes, waarvan ik de namen weer even kwijt ben (iets met Giant en iets met Strawberry) heb ik niet eens bekeken, maar kan me herinneren dat zo ook flink in bloei stonden, dus dat komt vast goed.
Geplaatst: 7 mei7 Mei @acpronk je kan het aan de structuur van de struik aflezen. Indigo Gem is vrij dicht en met kleiner blad. Zou geschikt zijn als ongesnoeide heg. Honeybee is breder en opener en de bladeren zijn groter.
Geplaatst: 7 mei7 Mei Ik ben nogal ontevreden over de Blue Treasure. De vruchten zijn soms niet gesloten en rottend aan de buitenkant. Sommige hebben alleen zo'n plekje.
Geplaatst: 13 mei13 Mei Gisteren de eerste twee vruchtjes gegeten, één van de Giant Heart en één van de Strawberry sensation. Beide smaakvol, ja, ook wat wrang maar dat hoort erbij. Giant Heart groeit echt goed en is nu ca. 1m hoog, hangt mooi vol met vruchtjes dus hopelijk ben ik de muizen en duiven voor. Strawberry sensation hangen misschien nog 5 vruchtjes maar is ook echt een ielig stokje. Het heeft me wel bevestigd dat ik ze wil houden en een plekje ga geven in de nieuwe tuin, met druppelslang en een dikke mulchlaag. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 24 mei24 Mei Gek genoeg, kan aan de overdaad aan zon deze lente liggen. Smaken de honingbessen voor het eerst best aardig. De volledig rijpe zijn duidelijk zoeter/minder zuur en wrang dan de voorgaande twee jaren. Ook een prima blauwe bessen achtig aroma. Hoewel deze laatstgenoemde nog altijd beter van smaak blijven. 24 mei24 Mei aangepast door Stan W
Geplaatst: 25 mei25 Mei Ik blijf de smaak maar matig vinden, één van de mindere bessensoorten voor mij, moesten ze niet zo vroeg zijn, denk ik niet dat ik ze zou houden. Heb nu bessen geproefd van 3 verschillende rassen.
Geplaatst: 1 juni1 Jun Ik vind ze juist erg lekker. De wat wildere Kamtschatica vind ik eigenlijk lekkerder dan de kweekvormen die ik heb. Heeft wat wrang én wat bitter én wat zuur. De kweekvormen zijn wel wat zoeter, maar ik vind ze ook wat vlak. Dit jaar heb ik echt veel bessen. Nog niet eerder zoveel gehad. 1 juni1 Jun aangepast door woldistel
Geplaatst: 1 juni1 Jun Hier ook veel bessen, en ik ga de rest woensdag ook maar plukken. Ook de nog wat vastzittende exemplaren. Op de foto's is het niet zo duidelijk te zien, maar de planten zitten goed vol. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 1 juni1 Jun @acpronk ze zitten gewoon te goed verstopt voor foto's. Vanaf de buitenkant zie je niks en dan til je een tak op en hop; alles blauwe bessen!
Geplaatst: 4 juni4 Jun De oogst van de honingbessen is gigantisch. Blue Treasure heeft mooie grote bessen (de grootste van al mijn rassen). 1 500 gram blauwe bessen emmertje is nog niet voldoende om de helft van de bessen van 1 struik in te doen. Idem voor Strawberry Sensation. Ik denk wel 3 of misschien 4 emmertjes per struik nodig te hebben. De struiken zijn iets van 5 jaar oud. Giant Heart liep wat achter qua groei, en dus ook in opbrengst. Qua vroegheid. De eerste waren Indigo Gem en Honeybee. Strawberry Sensation zit nu een beetje los. Blue Treasure en Giant Heart zitten hoofdzakelijk nog wel redelijk vast aan de takken, dus net iets minder rijp. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 4 juni4 Jun Hoe oogst je de redelijkst smakende rijpe bessen voordat ze van de struik af vallen? Wat er onder lag smaakte ironisch genoeg beter dan alles wat in de struik hing. Inmiddels ligt er een dun laagje mulch van honingbessen onder elke struik.
Geplaatst: 4 juni4 Jun Oogsten net voordat ze er af vallen😉 Maar dat is nou het lastige eraan.. Ik had net 2 bessen geproefd, eentje van Blue Treasure en Strawberry Sensation. Allebei zurig (vrouw vond ze erg zuur), maar niet bitter of zo. In het vervolg als ze kleuren 3 weken laten hangen en dan oogsten. Anders wordt het oogsten een te grote opgave en kan ik beter wat anders planten. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 5 juni5 Jun Heb het idee dat ze er hier voordat de 3 weken vanaf blauwe kleuring om zijn, al van de struik vallen. De vogels komen er gek genoeg niet eens aan, terwijl ze razend zijn op alle andere bessensoorten. Vind het wel mooie struiken qua groeiwijze en blad, maar om ze enkel daarvoor te behouden. Moet er nog maar eens over na gaan denken. Heb thuis genoeg alternatieve bessen (voornamelijk uit de Ribesfamilie) in pot als potentiële vervangers.
Geplaatst: 5 juli5 Jul Vandaag heb ik mijn honingbeslikeur geproefd. Best lekker. Niet erg uitgesproken van smaak, maar wel frisser dan mijn cassislikeur.Recept: 358 gram bes en 232 gram grappa in een pot gedaan gedurende 2 maanden, af en toe schudden. In het begin deksel los, want er kan wat gisting optreden. Na twee maanden heb ik een beetje kalk erbij gedaan omdat het te zuur was. Na de kalk-zuurreactie zeef ik de besjes eruit, zet die weg met suiker, en eet de gesuikerde besjes zo op. De suiker/siroop die van de besjes overblijft, gaat tzt bij de grappa, plus extra honingbessiroop die ik had gemaakt bij de oogst. En dan is het likeur. Maar ik had dus al een beetje aangemaakt en geprobeerd.
Geplaatst: 6 juli6 Jul Hier is letterlijk de helft van de oogst op de grond gevallen, want dan is de andere helft van de oogst super lekker. Je moet ze echt oogsten als ze al helemaal los zitten. Tijdens het plukken moet je dan voorzichtig doen, want anders valt er nog meer op de grond als je andere takken aanraakt. Maar ontzettend lekker, dat wrange herken ik totaal niet. Ik heb toendertijd een setje van 5 gekocht bij Arjan Mekelenkamp (eetbaargoed) en hij heeft de rassen gekozen. Het is eigenlijk 1 van mijn leukste fruitsoorten want ze zijn elk jaar als eerste samen met de bosaardbeitjes, heel betrouwbaar qua oogst, enorm veel per plant, en erg lekker.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.