Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hallo


Gerwin

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Gerwin, via mijn zwager ben ik op deze site gekomen.

Ziet er gezellig uit.

 

Sinds augustus ben ik met mijn gezin begonnen op een klein stukje tuin. Erg leuk met mijn vrouw, dochtertje en zoon in de tuin hobbyen. Er staan paardjes naast, dus mijn dochter is steeds aan het voeren, verder heeft ze haar eigen vierkante meter waar ze zonnebloemen gaat zaaien en ook nog een groente.

Mijn zoon probeert pinda's, rabarber en komkommers te laten groeien op zijn eigen tuintje van 3 bij 3. En verder wil ik veel tomaten en andere groenten uit de tuin halen.

 

Tot nu toe heb ik al sla, hongaarse pepers en aardbeien gehad. Inmiddels is de knoflook uit Frankrijk meegenomen in de grond gezet en ontsproten. De eerste zaadjes (bloemkool, tuinboon, erwt en ijsbergsla) heb ik binnen staan. Hierbij schiet de ijsbergsla al met 3 cm uit zijn grond.

 

Het leuke van de tuin vind ik dat het hele gezin er zo mee bezig is. Ik heb er verder geen geschiedenis in of verstand van, maar boeken en oma maken een hoop goed.

 

Ik weet niet of ik veel inbreng zal hebben , maar vragen heb ik genoeg . Mijn eerste ga ik gelijk aan Frank stellen over de juiste appelboom voor in het noorden aan de kust (ongeveer 300 meter van de zee af.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Gerwin, lekker joh dat jullie met het hele gezin er zo van genieten. Mijn dochtertje is er ook helemaal gek van net als papa die het heerlijk vind om maar in die tuin te wroeten, bovendien heeft ze ook nog een hele speelhoek en een zandbak. mijn vriendin geniet nog het meest: voor haar heb ik een heel nieuw terras aangelegd in de zon met luie stoel, bijzettafel en flessenkoeler voor de rosé

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat komt mij ook bekend voor. Daar heeft mijn vrouw het ook steeds over. Maar voorlopig is zij steeds, als ze in de tuin komt, fanatiek aan het wieden.

 

Voor een zandbak heb ik geen ruimte, de tuin is maar 11 bij 8 meter. Maar om mee te beginnen is dat groot genoeg. Gelukkig dat die paardjes ernaast staan. En de buren in de volkstuin zijn ook fantastisch. De een heeft 2 lieve honden en de ander is gek op het onderwijzen aan kinderen over groente en fruit. Geen moment verveling dus. Ik heb nu al zin in de zomer. Kan niet wachten tot de eerste plantjes uit de grond komen, de wortels opkomen, de boontjes gaan klimmen, de aardbeien, bramen en frambozen gaan bloeien en mijn tomatenkas gereed is. Maar aan de berichten op het forum te zien ben ik niet de enige.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Gerwin,

 

Dat lezen we graag, zoveel enthousiasme! Ik heb er ook weer erg veel zin in.

 

Ik weet niet of ik veel inbreng zal hebben , maar vragen heb ik genoeg

Reageer maar gewoon op berichten hoor, niemand hier is alwetend Wij kunnen vast ook van jou frisse blik leren.

 

Voor je vraag moet je even een nieuw bericht aanmaken, dan blijft alles netjes geordend

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum Gerwin.

Ik reageer een beetje laat door omstandigheden.

Nog een beetje koud bij jullie op dit moment ?

Zo kort bij de zee denk ik dat je best wel wat aparte groenten kunt kweken.

Mij valt natuurlijk gelijk zeekool in maar er zijn er vast meer.

Een beetje buiten dit kader maar in Schotland zag ik drie jaar geleden prachtige varkens aan de kust genieten van de gezouten kruiden in de wei, toen wist ik waar ze de heerlijke bacon vandaan haalden.

Moet je toch maar niet doen met kinderen in de buurt.

Veel plezier met je tuin en we kijken uit naar je resultaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Jos,

 

Bedankt. Maar het eerste jaar doe ik voornamelijk de gewone groenten. Beetje boontjes, zowel groene als gele, kool e.d.

in de koude bak aubergine en courgette. Pomodori in de tomatenkas. En een appelboom. (gaan we eind maart ophalen)

Mijn zoontje doet wel gelijk exotisch met zijn plannen voor pinda's. Daar ben ik stiekem ook erg benieuwd naar.

 

De uitdaging in het eerste jaar gaat hem toch liggen in het inrichten van het tuintje. Tuinhuisje, tomatenkas, allebei projectjes die eerst zijn. Als alles draait naar tevredenheid, dan gaan we op zoek naar de bijzondere groenten.

 

Oh ja, bietjes zijn erbij gekomen. Mijn gezin heeft deze nog nooit gegeten en dat willen ze wel proberen als ze uit eigen tuin komen. Dus ik ben benieuwd.

Op RTL4 zag ik laatst een engels programma waarin de presentator op zoek gaat naar voedsel van het land. Hierin hadden ze het over bietjesrecepten wat er errug lekker uitzag. Helaas weet ik de naam van het programma niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee dingen:

Pinda's super leuk heb ik vroeger met de kinderen ook gedaan.

Beetje gek misschien maar denk erom dat je ongebrande pinda's neemt bijvoorbeeld uit het papagaaienvoer.

Met de bietjes wens ik je veel succes, mijn ervaring is dat kinderen er niet erg dol op zijn. Het is een van die dingen die ze moeten " leren" eten.

En ze zijn ook zo verrekte rood.

Persoonlijk vind ik ze koud heerlijk. Gekookt dan geschild, in blokjes of schijfjes gesneden, peper/zout, dun gesneden uitje en naar smaak beetje azijn en mayonaise erdoor.

En uiteraard bovenstaande variant met zure haring/stukjes erdoor voor de ware liefhebber met een stuk brood met stroop.

Sorrij maar ik denk dat ik honger heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wat je bedoelt. Zelf ben ik soms wat (volgens mijn zoon altijd) streng, maar ik heb met mijzelf afgesproken dat de tuin voor het plezier is.

Vandaar dat ik ze allebei een stukje heb gegeven waar ze eigenlijk helemaal zelf mogen weten wat ze ermee doen. Resultaat: mijn zoontje heeft zijn stukje deze week uit zichzelf helemaal omgespit en het onkruid verwijderd.

 

Voor mij is het al honderd procent geslaagd. En als mijn dochter straks haar stukje kan gaan bezaaien verwacht ik dat zij ook weer in haar eigen tuintje bezig is. (nu rent ze over de paden van het complex heen om warm te blijven ) En om te zorgen dat ze niet teveel zaait gaan we thuis voorzaaien. Want honderd zonnebloemen in een tuin van ongeveer 80m2 vind ik weer zo overdreven.

Verder mag zij in maart een appelboom uitzoeken, ook iets waar ze echt naar uitkijkt.

 

Laat mij alsjeblieft weten hoe het bij jullie gaat, mischien heb je nog tips voor mij om de kinderen enthousiast te houden? Er zijn er vast nog meer op het forum die hun kinderen in de tuin mee laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een tip, het hangt er een beetje vanaf wat voor kids je hebt en in welke leeftijd...

mijn ervaring (als Jeugd natuur gids) is dat alle kinderen in wezen onderzoekers .zijn

haal een fijnmazig netje(aquariumnetje) een paar kleine doorzichtige bakjes, een vergrootglas en een pincet en laat ze kleine beestjes op de tuin onderzoeken. een boekje over insekten is ook handig...

het vergrootglas zullen ze vast ook gebruiken om de zaailingen uit de grond te kijken.

 

heb je een slootje bij de tuin? koop een boekje over waterbeestjes, een emme en een schepnet en ze zullen zich er uren mee vermaken...

natte kleding inclusief, maar je moet er wat voor over hebben

 

geef hen de verantwoordelijkheid over de 'zaailingcheck'

dwz, iedere keer dat jullie naar de tuin gaan moeten zij kijken wat er boven is gekomen, of er nieuwe blaadjes aan de plantjes gekomen zijn en laat ze er een schriftje over bijhouden.

let wel, elke keer dat ze iets zien moet je er ook daadwerkelijk naartoe en ze de hemel inprijzen later kun je afspraken maken over wanneer ze je kunnen storen onder het werk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Eva,

 

Bedankt voor de tips. Het vergrootglas is bij ons wel een apart verhaal. Mijn dochter wilde op vakantie in een winkel ineens een vergrootglas hebben. En met die grote blauwe kijkers kreeg ze die van mij.

Mijn zoon liet haar toen zien hoe ze de zonnestralen kon bundelen op een takje en dat vond zij dus heel erg interessant. Nu durf ik haar niet meer alleen met een vergrootglas te laten.

Gelukkig heeft ze ook nog zo'n insektenpotje. Die stopt ze vol met lieveheersbeestjes. Maar dat komt helemaal mooi uit, want als we die los laten in de tuin dan eten ze de bladluis weer.

 

Over die zaailingen ga ik zeker proberen. Als de zon maar gaat schijnen en we Malawiese temperaturen krijgen, dan zal het verblijven in de tuin voor de kleinste al snel weer makkelijker gaan. Dan komen ook de honden en paarden weer terug, zwembadje erbij en inderdaad insecten zoeken. (het liefst rupsen..) Maar dat kan ik wel aan die kleine onderzoekster overlaten.

 

Oh ja, mijn dochtertje is 4 en mijn zoon 11.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, de jongen kun je wel aan het werk zetten

maar de dame wordt een probleem...

ik ben er namelijk van overtuigd dat meisjes een beetje gek zijn

toen ik vier was had ik ook een vergrootglas! en idd, ik zette verschillende dingen in de fik die niet in de fik mochten

toen ik eindelijk wist hoe lucifers werkten ging het allemaal nog een stuk sneller ook

toen mijn dochter 4 was klom ze in de hoogste bomen en zette daarboven van alles in de fik!

 

hoe dan ook, je dochter klinkt als een avonturier. dat is een goede eigenschap! daar kun je ze goed mee bezig houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...