Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien topic ‘23,


Ruderalis

Aanbevolen berichten

Het is leuk als we een Aardbeien 🍓 verzamel topic beginnen!

 

Plaats hier je vorderingen en vragen en foto’s over het kweken van Aardbeien,

 

Ik heb 4 planten en ze staan er gezond bij, voor mij is het de eerste keer dat ik Aardbeien kweek.

 

IMG_0622.jpeg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mai Pensato,

 

ik zou het niet weten, ik verwacht doordragers want mn vrouw heeft ze niet al te lang geleden gekocht.

 

Ik zal straks is vragen wat ze er over weet als ze weer binnen is!😆
 

Het is meer een projectje van mn vrouw eigenlijk die heeft vroeger wel Aardbeien gekweekt, ik observeer.

 

update; mn vrouw weet ook niks 😆, dus het wordt afwachten.

aangepast door Ruderalis
Update!
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ruderalis mijn collectie van dit jaar 

 

Elianny Vroeg

Lambada Vroeg

Gariguetta Vroeg

Kimberley Vroeg

 

Malwina Midden

Vima Xima Midden

Korona Midden

Tago Midden

 

Senga Sengana Laat

Rumba Laat

Vima Zanta Laat

Maxim Laat

 

Evie 2 Doordrager

Ananas Vroeg/Midden

FMS Vroeg/Midden

Cherry Berry Vroeg/Midden

 

Extra Aangeplant:

Cabrillo Doordrager

Flamenco Doordrager

Tenira Midden

LimaLexia Midden?

Sonsation Vroeg

Induka Midden

 

Dit is mijn collectie van dit jaar met als doel: De lekkerste vroeg, midden, laat, doordrager vinden voor mijn familie. En daarnaast te kijken hoe de productie is, op den duur dan alleen verder gaan met de voor ons best smakende soorten en dan wil ik zo 300 plantjes in de volle grond gaan zetten.

aangepast door Kevins Moestuin
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Ruderalis zei:

 

update; mn vrouw weet ook niks 😆, dus het wordt afwachten.

Weet ze nog waar ze de plantjes gekocht heeft, want winkels bieden maar enkele merken aan. Dus als je winkelnaam weet, weet je teminste welk merk het kan zijn.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zo ver ik het kan achterhalen is het een; Fragaria - Elsanta of Korona!?

 

Ze komen bij de poiesz vandaan.

 

Allebei juni-juli bloeiers als ik het goed heb ben benieuwd of we er wat vanaf gaan halen, volgend jaar maar een wat serieuzere poging doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Ruderalis zei:

Elsanta of Korona!?

 

Beiden zijn inderdaad juni-dragers.

Elsanta is al heel erg lang het meest gekweekte ras door professionele aardbeikwekers, hoewel er heel langzaam aan meer andere rassen komen, zowel junidragers als doordragers.

Korona is ook al een erg oud ras. Wordt al lang niet meer commercieel geteeld, maar deze zijn wel erg lekker. Dat weet ik nog van vroeger, want ik ben opgegroeid tussen de aardbeien 😊

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Kevins Moestuin said:

Dit is mijn collectie van dit jaar met als doel: De lekkerste vroeg, midden, laat, doordrager vinden voor mijn familie. En daarnaast te kijken hoe de productie is, op den duur dan alleen verder gaan met de voor ons best smakende soorten en dan wil ik zo 300 plantjes in de volle grond gaan zetten.

Wat een enorme diversiteit heb je staan. Met planten en bordjes zie ik dat nog wel goedkomen, maar hoe doe je dat met oogsten & proeven? Hoe houdt je ze gescheiden?

 

Hier is het aardbeien seizoen ondertussen ook goed op gang gekomen. Zowel wat van de junidragers als wat van de doodgravers is goed aan het geven. Heb iedere dag een bakje vol. De hele mooie zijn voor directe consumptie. De misvormde gaan in de vriezer om later jam van te maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Goudsbloempje2 hoe ik ze tijdens het oogsten en proeven gescheiden houdt is dat elk soort een eigen bakje / ikea zakje heeft die gelabeled is. Bij de eerste proef pluk ik een enkele volledig rijpe aardbei van een plant, leg deze op een blaadje waarbij ik de soortnaam schrijf en proef dan zelf de soorten waarbij ik ze in een excel bestand zet met omschrijving gebasseerd op zoet/zuur verhouding / structuur / aroma en hoelang deze blijft hangen. Vervolgens pluk ik gedurende het seizoen meer vruchten en leg deze in de gelabelde bakjes waarbij ik mijn vrouw en kids laat proeven om te kijken waar hun voorkeur naar uit gaat. En alle aardbeien gaan hier eigenlijk wel dezelfde dag op hooguit worden ze 1 dag bewaard.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 sweet marathon en 2 x mariguette bij een bestelling gedaan eerder dit jaar. Ik heb gisteren de eerste Mariguette op. Misschien had hij nog iets rijper gekund. Dun ‘schilletje’ wat ik wel prettig vind. Die harde knoeperds vind ik nooit zo. Ik ben benieuwd of de belofte van het kaartje waar gemaakt gaat worden.

.ef96b0bde9bbef797f6c0d56bbff9aca.jpg

Die beschrijving klinkt toch niet verkeerd, maar heb die smaakbeleving met een bijna helemaal rijpe aardbei nog niet gehad.


4caef8e0e79308233fcd044037f37ebb.jpg

Deze doet nog niks. Geen bloem te bekennen. Ook nog behoorlijk ielig vergeleken met de rest.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een samenvatting voor mijn vroege soorten, deze heb ik allemaal  kunnen proeven. Eerst even er bij vermelden dat ik ze dus kweek in bato bakken en in sommige planten last heb van thrips, wanneer die de aardbei aantasten kan ik ze weg gooien dat komt vanaf dat de aardbei jong is al niet meer goed en ne ziet het heel snel aan de vrucht of ze aangetast zijn. Later zal ik de kimberley en elianny ook nog kunnen proeven uit volle grond[zware klei].

 

Elianny: lekkere aardbei, veel aroma, goede zoet/zuur verhouding, zachte bite maar niet sappig, geeft hier de meeste trossen, en aardbeien van de vroege soorten.

 

Lambada: lekkere aardbei, goede aroma en smaak, vondt de lambada iets zoeter dan Elianny, maar niet zo zoet als kimberley heeft dan wel weer meer aroma dan kimberley. Gaf matige trossen en productie.

 

Kimberley: heerlijke aardbei, iets minder aroma, zoete smaak met een klein zuurtje, waren hier lekker sappig en favoriet van de vrouw en kinderen, geven mooie grote aardbeien.

 

Gariguetta: Is hier helaas dit jaar teveel aangetast, was een bijna rijpe vrucht maar die is opgegeten door vermoedelijk een vogel, hoop dat hij/zij er van genoten heeft. Ik heb dit soort vorig jaar wel geproeft vondt hem wel lekker maar ten opzichten van de andere 3 soorten wel de minst lekkere aardbei.

 

Kleine toevoeging: zojuist nog wat andere familieleden de vroege soorten laten proeven en tussen hun is unaniem besloten dat Kimberley de favoriet is omdat die zo zoet is =]

 

Op naar de midden / late / speciale soorten in batobakken :) en de wat later geplanten frigo soorten in de volle grond.

aangepast door Kevins Moestuin
Toevoeging
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaaa ik heb meer dan 4 aardbeien!

22b03574cdba69548617a878140a89df.jpg

De ananas aardbei staat buiten, maar de vogels snappen dit rare witte ding niet. Daar blijven ze dan ook van af.

Alle andere aardbeien zijn een paar happen uit of volledig weg…. Het lukte maar niet om meer dan 5 of misschien 6 aardbeien te eten op een dag. Dat is veel te weinig. Vandaag de kas aardbeien geplukt voordat het gulzige kind er was. Die snoept ze elke x veel te snel op. nu ga ik het met hen delen.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie hoe ervaar jij de ananas aardbei, ik had hem van het weekend geproefd, en uitgedeeld op een verjaardag, meningen waren heel verschillend maar over het algemeen vondt niemand hem bijzonder kwa smaak wel in kleur natuurlijk. Vindt het ook een lastige aardbei omdat je hem precies rijp moet plukken wil je hem het lekkerst eten, maar soms voelt die zacht aan en is die toch nog niet helemaal rijp en op kleur zie ik geen verschil 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons net als bij @Melliehet voordeel dat de vogels ze met rust laten. De kinderen overigens niet hoor.. die hebben goed in de gaten dat je kan ruiken of ze rijp zijn. Ook krijgen ze bij ons een heel licht blosje.

 

Qua smaak niet bijzonder, maar wel prima en wij vinden het sowieso qua kleur leuk om erbij te hebben. 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@kevinsmoestuin ik ben het wel eens met Vastone dat het niet een heel bijzondere smaak is. Het is vooral leuk voor de verandering.
Als ze richting overrijp zijn, dan krijgen ze blozende wangetjes. Ze zijn goed rijp als de zaadjes heel bol er uit zien. Als de ananasaardbei nog niet rijp genoeg is, zijn de zaden platter in de aardbei is mijn ervaring.

Maar een prima aardbeitje hoor. Sappig ook. Laat je vooral niet afleiden door de niet bijzondere smaakomschrijving! De kleur maakt het sowieso een stuk bijzonderder. De smaak is met een licht zuurtje. Ik vind het erg leuk voor de heb en dat mort ook kunnen. Grotere ananasaardbeien vind ik beduidend meer smaak hebben dan de kleintjes overigens.

Edit: de cherryberry heb ik vandaag trouwens goed geproefd ipv zoals eerdere jaren achteloos in mijn mond gepropt. De naam klopt wel vind ik. Heel erg berry-ig. Een oud ras schijnt. Heel lage opbrengst. Klopt ook. Wel jammer, want vind het wel een lekkere soort. De 3 linker kersenrode aardbeien op de foto hierboven. Ik lees net dat deze ook wel hansa of schwarzer ananas wordt genoemd. Weer wat geleerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie dankje, dan ga ik dat blosje en de zaad ligging even in de gaten houden bij oogsten, ik hou er 1 bak van maar meer niet, daar in tegen is inderdaad de cherry berry en de fms soorten waar ik wel meer bakken van wil, lage opbrengst maar wat een super smaak zeg, hiervan zou je gewoon siroop kunnen maken en jam puur op de smaak maar dan moet je alsnog suiker hebben voor houdbaarheid en structuur maar de suiker voor de smaak/zoetigheid is bij deze aardbeien niet nodig zijn echt zoet en smaakvol van zichzelf.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Merk in de smaak van de latere aardbeien variteiten al duidelijk dat de eerste vruchten daarvan veel zuurder waren, kregen toen een minder cijfer maar tijdens de tweede pluk ronde toch de cijfers / notities aan moeten passen omdat ze toch ineens wel sappig en zoet waren. En in de eerste pluk meer zuur en wat steviger. Rede daarvan is ook dat ik nu echt goed op het water geven en voeding zit, dit had ik in de eerste weken minder gedaan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...