Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien topic ‘23,


Ruderalis

Aanbevolen berichten

Ze zien er overheerlijk uit @lia56
Mooi groot ook! Ik heb vandaag weer een paar lambadas gegeten tijdens het rondje tuin. Veel aangeprikte aardbeien aan de kippen gegeven. 1 grote de achterkant zelf opgegeten.

Ik zag dat er uit het niets een aardbei groeit onder de waterkraan. Ik heb nooit aardbeien uit zaad kunnen opkweken, maar ik neem aan dat dat wel degelijk kan. Heeft er iemand wel eens succesvol aardbeien uit zaad opgekweekt?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie Jazeker, 5 jaar geleden toen ik net een moestuin kreeg. Aardbei zaadje uit de supermarkt aardbei. Bleek helaas een mannelijke plant te zijn (het tweede jaar), want er kwamen nooit vruchten aan de bloemen. Terwijl de andere aardbei planten van de vorige tuinder wel gewoon aardbeien gaven.

En ik zie af en toe zaailingen groeien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal jaar geleden heb ik mijn Korona planten eruit gedaan omdat de donker rode vruchten smaakloos waren, te waterig. 

Vorig jaar weer een rij Korana planten gezet en daar kwamen heerlijk grote donker rood glanzende vruchten aan. Ik dacht bij mezelf dat ik mijn andere rassen wel weg kon doen omdat de Koronas zo goed smaakte.

Van deze planten heb ik vorig jaar stekken genomen zodat ik dit jaar 1 en 2 jarige planten heb. Echter zijn alle Korona vruchten dit jaar waterig. Dit terwijl mijn andere rassen super lekker zijn. De andere rassen hebben ook goede glanzende vruchten. De Korona vruchten hebben iets minder glans.

 

Toch vreemd dat de smaak per jaar zo kan variëren?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Mellie said:

Heeft er iemand wel eens succesvol aardbeien uit zaad opgekweekt?

Geen ervaring mee, maar ik had eind vorig jaar op een paar plekken  ineens veel spontaan opkomende aardbeienplanten (niet aan een uitloper / niet bij het aardbeienveldje). Moet ook uit zaad opgekomen zijn. Omdat ik nooit wat weg kan doen heb ik ze laten staan tenzij ze echt in de weg zaten. Nu geven ze heerlijke aardbeien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland klopt is echt heel bijzonder, ook ik merk echt wel smaak verschil, vondt vorig jaar de smaak vele male beter bij de soorten die ik toen heb kunnen proeven, merk zoiezo wel dat meer soorten enkele zoete hebben en soms dezelfde soort maar een andere plant dan ineens wel weer waterig is heel bijzonder, nog een hoop te leren in deze teelt merk ik al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Goudsbloempje2 zei:

Ik begreep dat in ieder geval de hoeveelheid zon grote invloed kan hebben.  Maar zo’n dit jaar genoeg zou je zeggen…

Zon inderdaad, maar ook voeding en water spelen een grote rol heb ik mij late vertellen door een proffesionele teler. Bij teveel water geven tijdens de vrucht ontwikkeling zouden ze ook wateriger kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had 2 dagen oude cherryberry aardbeien op. Ze waren nu behoorlijk roestbruin. Schijnt te kunnen, dus ik dacht niet dat er wat mee aan de hand was. Bovendien pas 2e dag.
Echt smeeeerig! Een heel heftige smaak, veel te intens voor mijn gevoelige smaakpapillen
Dus voortaan alles direct opeten.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren met de man de Elianny, evie, Vima zanta, rumba en de Maxim getest welke hij lekkerder vindt. Vorig jaar vanwege Corona en weinig smaak, kon hij alleen de rumba bekoren. Die vond ik te heftig van smaak. Dit jaar sowieso milder, maar mijn favorieten blijven Vima zanta en evie. Of 1 dag oude cherryberries

Hij vond ze allemaal naar aardbei smaken. Zijn smaak is in elk geval weer een stuk beter! Vorig jaar proefde hij natte spons ik lach erom, maar eigenlijk heel sneu natuurlijk. Smaak is zo belangrijk.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rassen Korona, Verdi en Favori beginnen op dit moment volop aarbeien te geven.

 

Echter heb ik twee rassen die tot op heden alleen nog maar uitlopers aanmaken, uiteraard knip ik die er steeds af maar heeft iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn dan deze geen of nog geen bloemen aanmaken.  Het betreft de rassen Charlotte en Bubbleberry, iemand een idee waarom deze planten nog geen bloemen geven? Ik heb er me verder nog niet helemaal in verdiept.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al een paar kg geoogst van mijn Korona en Limalexia aardbeien. Zitten nu in hun tweede productiejaar, dus ze gaan er na de oogst uit voor nieuwe planten van dezelfde twee rassen op een ander vak. 

 

Bij mij zijn de Korona aardbeien volgens mij gewoon even lekker als vorig jaar. Geef wel pas water als het bovenste laagje grond droog begint te worden of wanneer de aardbeien bijna droogtestress beginnen te krijgen. Een paar keer enkele slap hangende planten gehad, maar totaal geen waterige aardbeien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de aardbeien begin vorig jaar weggedaan. Vorig jaar hebben er bieten en lente uitjes ingestaan. Dit voorjaar radijsjes, en toen die opkwamen, kwamen de eerste aardbei zaailingen ook op. 

Ik heb er 2 weken geleden de 6 slechste peper zaailingen bij gezet. 

 

Ben benieuwd of die zaailingen lekkere aardbeien geven. 

DSC_1536.JPG

 

DSC_1537.JPG

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zoals eerder gezegd de Sonata, Daroyal en Malwina. Die laatste begint nu pas te geven, de Daroyal was twee weken geleden klaar en de tussentijd wordt opgevangen door Sonata. Een perfect trio qua opvolging en een constante stroom aan aardbeien van eind mei tot in juli.

 

Ik kan me goed vinden in het hierboven geschetste beeld. Per plant verschilt de smaak per aardbei en ik merk bijvoorbeeld dat de lichtrood gekleurde Sonata's veel zoeter en lekkerder zijn dan de op het oog beter gerijpte volledig rode aardbeien. De Daroyal mist sowieso smaak t.o.v. de Sonata, maar geeft wel het meeste van de drie. Malwina kan ik dit jaar pas echt proeven, vorig jaar teveel bemest waardoor ik giga-planten had, maar enkele 'plof'-aardbeien die echt niet te hachelen waren. Ik zou die Korona nog wel eens willen proberen, wordt toch wel geroemd om z'n smaak.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag hingen er veel rijpe aardbeien in de bakken en heb ik de meeste soorten kunnen proeven, sommigr soorten heb ik al eerder geproeft, maar als je ze achter elkaar proeft merk je toch al snel welke variteit je persoonlijk het lekkerst vindt.

 

De aardbeien in volle grond heb ik nog niet kunnen oogsten het was veelste droog en ik kon niet regelmatig water geven dus dat zal voornamelijk volgendjaar gaan worden, thuis in de bakken ging het opzich goed met water geven, alleen de voeding vergeten in de beginfase, dit in de bloeifase wel regelmatig geven.

 

ik heb wel last van thrips en die zorgen er helaas voor dat er veel aardbeien verloren gaan en soms wel de trossen van gehele planten, het is zonde maar op een natuurlijke manier nog geen oplossing voor gevonden meerdere dingen geprobeerd op advies van proffesionele kwekers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgend op mijn vorig bericht is hier dan de uitkomst voor mij van dit jaar, gebasseerd op mijn eigen smaak dit kan per persoon enorm verschillen, en zelfs per kweekwijze.

 

Ik heb de soorten ranksgewijs geplaatst de eerste op de lijst is dus mijn nummer 1, gebasseerd op smaak en nog niet op opbrengst.

 

Vroeg:

Kimberley: Groot, Zoet, Sappige textuur.

Lambada: Goed formaat, heerlijk fruitige smaak, textuur mooi middenin.

Elianny: Grote opbrengst, goede smaak, vaster van structuur

Gariguetta: goede aardbei, maar de minst favoriet ten opzichten van de andere 3.

 

Midden:

Korona: fantastische smaak, geeft middengrote konische aardbeien, textuur middenin.

Limalexia: Grote aardbei, smaak is goed maar niet heel sterk, wel lekker, sappige textuur.

Tenira: grote aardbeien, kontje blijft groen, lekkere zoete smaak, stevigere textuur.

Vima Xima: Zoet, lekkere smaak, dit jaar weinig opbrengst, sappige textuur.

Tago: frisse smaak, stevige aardbei vondt de nasmaak bij de Tago niet zo lekker.

Malwina: Kleine aardbeien, veel vruchten dus had gedund moeten worden, wel een lekkere aardbei maar niet heel bijzonder ten opzichten van de top 4, textuur middenin.

 

Laat:

Maxim: Grote aardbei, smaak was lekker maar komt niet in de buurt van een Korona of Lambada, Sappige textuur.

Vima Zanta: Mooie aardbei, goede smaak, Lekkere Aroma, middenin textuur.

Senga Sengana: goede productie van kleine aardbeien, goede smaak maar niet heel bijzonder, sappige textuur.

Rumba: Medium size aardbei, vondt hem wel sappig maar kwa smaak niet heel lekker.

 

Doordragers:

Cabrillo: iets stevig, wel een goede smaak en opbrengst, meer zuur dan zoet.

Flamenco: Groot, Sappig, maar vondt het geen aardbei smaak hebben, heel apart.

Evie 2: iets stevig, meer zuur dan zoet, voor mij iets te stevig.

 

Speciaal:

Cherry Berry: Hele fruitige smaak, textuur middenin.

Fms: Textuur van een framboos, sappig, framboos achtige smaak.

Ananas: bijzondere plant en vrucht maar voor de smaak hoef je het niet te planten.

 

Volgendjaar gaan wij door met dit project, dan ga ik goed op de voeding zitten, op water geven en het uitdunnen van de vruchtrossen. Dit jaar liet ik teveel bloemen hangen aan de trossen waardoor de grote van de aardbeien duidelijk kleiner waren dan wat ze zouden kunnen worden.

 

Veel mogen leren dit jaar waar ik volgendjaar weer op verder kan gaan bouwen, voor de thrips moet ik nog even mijn opties bekijken een optie zou zijn om alle 40 bakken nieuwe substraat in te doen, planten helemaal uit te spoelen en dan hopen dat ze volgendjaar niet alsnog terugkeren, maar het zijn nu tweedejaars planten dus ik denk dat ik het nog eenjaar laat voor wat het is en dan volgendjaar in het najaar de substraat ververs en met nieuwe uitlopers[planten] aan de slag ga.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aardbeienveldje dit jaar met 2 soorten vroege aardbeien (achterin) en 2x doordragers. (Links) Daarnaast (Midden) aardbeien uit zaad opgetrokken die nog de eerste aardbeien moeten geven. 
 

99B434A5-B9C0-41F4-BD20-BAEFD8DD50C1.thumb.jpeg.9c14dca1c90c91a72696e9ea14f3e560.jpeg
 

Vraagje aan jullie: zoals jullie zien, houd ik van structuur. Elk jaar hoop ik netjes in potjes de uitlopers op te vangen zodat ik deze heel ergens anders in de tuin kan planten en op die manier het veldje gestructureerd kan blijven vernieuwen. Nu lukt het me altijd wel om de plantjes wortel te laten schieten in 9 cm potjes maar elk jaar is het ellende omdat die potjes zo snel uitdrogen en ik vaak maar 1x per week op de Moestuin ben. Gevolg: dode aardbeienstekken. Ik hoop eigenlijk een betere oplossing te hebben om die stekken optie vangen en vervolgens over te planten. Hebben jullie tips? Ik overweeg ‘smoothiebekers met een transparante dome te kopen zodat ik de scheuten in de dome kan opvangen en op die manier het in de dome vochtig te houden zodat de aardbeienplanten niet uitdrogen.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind aardbei Maxim erg imposant met die grote aardbeien, maar of ze worden gepikt door vogels of ze hebben een bruinige gloed. Volgens de kwekerij kwam dat door een of ander beestje die in de bloem dan eitjes legt. En die paar die ik dan wel kan eten, heeft zo’n nep smaakje. Ik vind hem niet lekker. En ze hebben elk jaar toch wel een wat andere smaak, maar vorig jaar vond ik ze ook niet lekker. Ik ga deze weghalen en vervangen.

Vima zanta en evie vind ik heel lekker. Ik twijfel of ik juist iets onbekends ga nemen. Wat zouden jullie doen? Oude bekende of wat nieuws erbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie als het lukt je handen te krijgen aan limalexia planten is dat echt wel een aanrader, hoge productie, grote aardbeien, en heel sappig. Maar voor puur smaak zou ik gaan voor Korona of Lambada. Dat bruinige gloed kan ook nog komen door thrips, ik kan al heel vlot aan de vruchten zien of in mijn geval ze aangetast zijn door thrips, groeit de aardbei helaas nooit meer overheen, ik pluk ze zelf direct weg en gooi ze in een afvalbak.

 

Bij mij was de hitte dit jaar een groot probleem en een keer per dag water geven, had fotos gemaakt en opgestuurd naar een kweker die vertelde mij dat met de hitte en gebrek aan regen, ik eigenlijk 2x per dag water moest geven en nog beter een watersysteem die de gehele dag druppelt, dat lukt voor mij niet dus zat ik met veel uitgedroogde aardbeien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 6/16/2023 at 3:26 PM, HerbalX said:

Rassen Korona, Verdi en Favori beginnen op dit moment volop aarbeien te geven.

 

Echter heb ik twee rassen die tot op heden alleen nog maar uitlopers aanmaken, uiteraard knip ik die er steeds af maar heeft iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn dan deze geen of nog geen bloemen aanmaken.  Het betreft de rassen Charlotte en Bubbleberry, iemand een idee waarom deze planten nog geen bloemen geven? Ik heb er me verder nog niet helemaal in verdiept.

 

 

 

Omdat de charlotte geen  bloemen aanmaakte heb ik geprobeerd wat voeding te geven die ik normaal gebruik om peperplanten te stimuleren extra bloemen aan te maken en met succes zo lijkt het want in vrijwel alle planten heb ik gister bloemstengels aangetroffen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...