Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien topic ‘23,


Ruderalis

Aanbevolen berichten

Nu haal ik dus zo goed als nooit aardbeien in de winkel, maar vandaag als uitzondering voor mijn dochter toch maar een bakje gehaald, prachtige kleur, voelde goed aan en dan proef je er eentje en dan wordt ik direct weer herinnerd waarom het vaak beter is deze niet in de winkel te halen een en al zuur, geen aroma, geen zoete smaak, overigens dan wel sappig maar echt heel zuur. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik was voornemens om nieuwe planten te maken na een teleurstellende oogst van de 3 jaar oude Daroyal en Sonata plantjes, alleen maken ze geen uitlopers aan? Zou het helpen om al het bestaande blad nu te knippen om ze even een ‘boost’ te geven om uitlopers te gaan maken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ouder de plant, hoe minder nageslacht.

Ook de droogte hier helpt niet mee.

Ik ben de planten nu aan het schoonmaken van onkruid en daarna ga ik ze gieten om ze te helpen met nageslacht maken.

Dat heb ik ook gedaan op het eind van de oogsttijd, maar ik heb het wat laten versloffen.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG wat je volgendjaar wel zou kunnen doen, is even nieuwe plantjes kopen van Korona, en dan in het eerste jaar geen vruchten aan laten komen, wel gewoon voeden aan het begin van het seizoen en tegen het einde aan, en dan kan je gemiddeld per plant 4-5 goede kwaliteit stekken krijgen, omdat alle energie gaat naar het maken van stekken. Zo kan je van 5-10 plantjes kopen en dan even een jaar geen opbrengst naar 25-50 plantjes gaan voor het jaat daarop.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de hoop opgegeven dat Daroyal nog goede stekken gaat geven en ook Sonata geeft maar vanuit één plantje. Ik heb ter vervanging nu Korona besteld en Flair, 10 stuks van elk. Mocht Sonata toch nog stekken geven dan ga ik Malwina stekken en niet terugplaatsen in m’n hoofbed. Ze komen dan waarschijnlijk overal en nergens tussen gepropt en meer als bodembedekker. De smaak van Malwina is prima, maar de opbrengst bij mij echt heel matig. Één golf aan bloemetjes en daarna was ‘t snel voorbij. Misschien 15 mooie aardbeien en 10 kleintjes van de meest productieve plant. Als ik dat vergelijk met Daroyal…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie keuze Korona stelt zeker niet teleur, blijft een heerlijk soort ben benieuwd wat je van flair gaat vinden volgendjaar, hier vondt ik limalexia echt een topper kwa productie en smaak. Enige die ik nog steeds niet begrijp is de Flamenco doordrager hele bijzondere kleur bijna geel/wit achtige binnenkant maar met een hele aparte smaak zou het niet eens een aardbei smaak kunnen noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Op 15-7-2023 om 19:27, Roland zei:

Dit jaar was Korona waterig bij mij, in 2022 was hij super lekker.

 

Heb je dit jaar nieuwe geplant of zijn het nog de planten van vorig jaar?

Korona bestaat al heel lang en ik herinner me ( als zoon van een aardbeiteler) dat het een van de lekkerste rassen was.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Mai Pensato zei:

 

Heb je dit jaar nieuwe geplant of zijn het nog de planten van vorig jaar?

Korona bestaat al heel lang en ik herinner me ( als zoon van een aardbeiteler) dat het een van de lekkerste rassen was.

 

Het waren dezelfde planten en uitlopers van de planten van vorig jaar.

Deze week worden ze allemaal vervangen voor nieuwe frico Korona plantjes. Hopen dat ze volgend jaar weer op het smaakniveau zitten van vorig jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Korona die ik vorig jaar voor het eerst had (toen echt geweldige oogst, eet er nog van) hebben bij mij dit jaat wel een stuk minder geproduceerd, maar de andere soorten aardbeien ook. Ik denk dat het echt aan het slechte voorjaar heeft gelegen. Eerst lang te koud en vervolgens heel droog. Ik heb geen extra water gegeven, dus mijn opbrengst was kleiner, maar ik kan niet zeggen dat de smaak minder was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aardbeienoogst viel dit jaar ook flink tegen. Volgend jaar maak ik weer een aardbeienbed in de moestuin in plaats van dat ik mijn verhoogde bedden op het terras eraan opoffer. En ik koop wat plantjes erbij, hopelijk helpt dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook heel weinig oogst dit jaar, al was de oogst in de kas wel ok. Maar dat waren maar 2 bato bakken, dus zo veel is dat ook weer niet.

Ik begin nu wel weer nieuwe aardbeien te krijgen. Ik denk ook dat het veel te droog is geweest. Nu met om de haverklap regen doen ze het beduidend beter. Ineens weer veel bloemen en aardbeien in wording. Terwijl ik toch meerdere keren in de week water heb gegeven…. Die wind droogde alles uit. Misschien dat dat het was.

Heb inmiddels ook veel uitlopers. De ananas aardbei heb ik ontzettend veel van, dat ik niet weet wat ik ermee aanmoet. Maxim loopt ook enorm uit. Daar deel ik ook veel van uit.

De frambeary aardbei heb ik maar een paar van kunnen eten. Alle nieuwe aardbeien hebben een schimmeltje erop… kan ik die plant houden? Oké acht dat ik er een foto van had, maar kan het niet zo snel vinden. Wel een flinke doorzetter deze plant, want de uitlopers die in het luchtledige hangen, hebben ook al aardbeien. Misschien die oppotten en de rest van de plant weg?
Alles kort knippen en zien waar het schip strandt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen tips voor de schimmelbeary?

Alle aardbeien vinden dit weer geweldig. Ze groeien ineens als kool, allemaal bloemenzee aardbeien. Heb ook weer flink wat aardbeien kunnen eten en er komt meer aan. Dat is dan wel weer leuk van de regen. Maar dat is eigenlijk ook het enige leuke van de regen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag m’n Ostara uitlopers van hun moeder gescheiden in P9 potjes, Flair en Korona ontvangen en daar meteen de bloemetjes uitgeknipt. In het nieuwe aardbeienbed staan nu nog tomaten, pepers, courgettes en een rijtje bieten. Ben er nog niet helemaal over uit of ik die vroeg ga verwijderen of dat ik gewoon er tussenin ga planten. Zo in de zomer kan wat extra schaduw voor de jonge plantjes denk ik helemaal niet zoveel kwaad. 🤔

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...