FreyaS Geplaatst: 3 juli 2023 Geplaatst: 3 juli 2023 Hoi iedereen, Ik ben volop bezig met de planning op te maken voor onze (eindelijk bereikbare) achtertuin. Nu zou ik zoveel mogelijk uit onze tuin van 11 op 17 willen halen, beginnende met langs de linkerzijde, en de helft van de achterzijde van de tuin frambozen te leiden. Nu had ik het volgende lijstje opgemaakt qua rassen (bedoeling is de herfstframbozen zo te snoeien dat ze 2 maal oogst geven): - Malling Promise - Schonemann - Golden Everest - Tulameen - Meeker - Black Jewel - Heritage - Autumn Bliss - Himbo Top - Sugana Lubera Primeberry Bedoeling is van over een langere periode te kunnen oogsten, met af en toe grotere hoeveelheden die in één keer te oogsten zijn, zodat ik wat kan inmaken. Qua smaak liefst zo zoet mogelijk, bewaarbaarheid maakt minder uit, maar liefst wel goed of heel goed productief. Wat vinden jullie ervaren frambozenkwekers van dit lijstje? Ik vond het zeer moeilijk om keuzes te maken, zeker omdat niet altijd alle kenmerken werden vermeld... Ook vroeg ik me af, uit pure nieuwsgierigheid of jullie een idee hebben van de gemiddelde opbrengst die een 18tal lopende meters geleide frambozen zouden moeten opbrengen (per dag of totale opbrengst...)? Bedankt alvast! Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 3 juli 2023 Geplaatst: 3 juli 2023 Opbrengst is wel lastig te geven per dag, omdat het totaal afhangt van de snelheid waarin vruchten rijpen, en dat ligt aan een heleboel factoren. Kwa zoetheid zul je toch ook zelf moeten gaan ontdekken, ik heb 14 verschillende rassen staan de meeste zouden zoet moeten zijn gebasseerd op de omschrijving maar tot nu toe smaken de meeste niet echt zoet, degene die wel erg zoet zijn: sugana two timer, golden everest, Fall gold, Heritage, Zefa Herbsternte. De rest van jouw lijstje vindt ik niet heel zoet, overigens wel lekker hoor maar toch fris/zuur. Black jewel is wel een leuk kleurtje maar niet zo bijzonder van smaak vondt ik. 1 Quote
Swa Geplaatst: 3 juli 2023 Geplaatst: 3 juli 2023 Het ene jaar is het andere niet. Zoveel dingen dat de smaak en de opbrengst van het ene jaar naar het andere kunnen beïnvloeden. Zelfs op een andere plek zetten in dezelfde tuin kan al genoeg zijn om een heel ander resultaat te bekomen. Het moment van de dag waarop geplukt werd maakt ook wat uit en of ze echt wel goed rijp waren. Daarnaast is er natuurlijk nog uw persoonlijke smaak en die van de mensen rond jou. 'Wat is lekker?' is iets zeer subjectief, je zal het zelf moeten proberen en die planten zeker een paar jaar moeten proeven alvorens af te keuren. Over een langere periode kunnen oogsten vind ik een goede keuze. Super leuk om even naar die tuin te kunnen gaan en altijd wat te vinden om te smullen. Quote
Goldfish Geplaatst: 3 juli 2023 Geplaatst: 3 juli 2023 Goedgekeurd, maar met aantekeningen vanwege Black Jewel. Dat is een ander lid van de frambozen familie dan de andere rassen en gedraagt zich meer als een woekerende braam. Denk aan ranken van 3 meter lang (elk jaar) die zodra ze maar de grond raken wortel schieten. Verder zijn de stekels een stuk gemener. Leuk om te hebben als rariteit, maar niet super productief en ik zou die daarom niet in een haag willen hebben. Als alternatief zou je een Tayberry kunnen nemen. Misschien niet de aller allerlekkerste maar deze kruising tussen Braam en Framboos is wel goed productief dus een kandidaat om in te maken. Woekert minder dan zijn vader, maar je hebt er wel meer werk aan dan een nederige herfstframboos. Quote
FreyaS Geplaatst: 4 juli 2023 Auteur Geplaatst: 4 juli 2023 Bedankt voor jullie advies, ga denk ik wel wat kleine aanpassingen doen (black jewel vervangen door sugana two timer). Had ook nog wat vragen over blauwe bessen, maar neem aan dat ik hier beter een apart topic voor aanmaak Quote
MSDG Geplaatst: 5 juli 2023 Geplaatst: 5 juli 2023 De Sugana primeberry is denk ik een verkoopnaampje van Lubera, daar staan ze om bekend. Misschien dat je die nog kan vervangen of gewoon een ander ras dubbel planten. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 11 september 2023 Geplaatst: 11 september 2023 Even fotos toegevoegd van de himbo top is echt heel rijkdragend en van de bristol is wat vergelijkbaar met black jewel, die bristol gaat er zeker uit omdat die veel te veel woekert, vanaf elke stengel groeien meerdere nieuwe stengels. Fotos met vruchten is van de himbo top, al die stengels zijn van de bristol. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 11 september 2023 Geplaatst: 11 september 2023 Die vruchten doen me denken aan Autumn Bliss, ook heel rijkdragend. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
MSDG Geplaatst: 11 september 2023 Geplaatst: 11 september 2023 @Kevins Moestuindie Himbo Top zien er goed uit! Kan je daar misschien een paar stekken van reserveren voor mij? 😄 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 11 september 2023 Geplaatst: 11 september 2023 @MSDG volgensmij is die dit jaar uitgegroeid tot 5 nieuwe scheuten dus kan er zeker wel 1 a 2 uitgraven straks, of eventueel volgendvoorjaar airlayers van maken 😛 Quote
acpronk Geplaatst: 11 september 2023 Geplaatst: 11 september 2023 airlayers van maken Hoe maak je airlayers van frambozen?Top naar de grond toe buigen zoals bij bramen en Japanse wijnbessen? Zou dat eerder afleggen noemen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Kevins Moestuin Geplaatst: 12 september 2023 Geplaatst: 12 september 2023 (aangepast) @acpronk dan is het inderdaad afleggen, maar je kan ook eventueel er een stok naast de scheut plaatsen en dan op verschillende hoogtes van de tak een airlayer maken. Ongeveer elke +- 40-50 cm. De stok is dan voor extra stevigheid als je de airlayer maakt met bakjes of zakje gevuld met vochtige potgrond, dan bind om de scheut die je iets inkrast om meer wortelvorming te creeten en dan vast bindt aan de extra stok ook zodat de scheut niet gaat breken. 12 september 2023 aangepast door Kevins Moestuin 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.