Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mijn half om half-tuin

Featured Replies

Geplaatst:

En hier het filmpje met het verschil tussen de mooie nette eigentijdse keuken, en de mini keuken die hij bij die moestuinen hoort (ik weet eigenlijk niet of die grote daar ook bij hoort, dacht het niet).

Good things come in small packages

Geplaatst:

En vergeet dan ook niet die 'pinch of pepper'

Bedankt voor de link. Heel raar maar ik had nog niet eens gedacht aan zijn eigen website Ik ga er eens induiken. Volgens mij doen ze daar ook alles in bakken kweken en niet zo in de volle grond, of lijkt dat maar zo?

Good things come in small packages

Geplaatst:
Hier zijn website over de moestuin:

http://www.jamieoliver.com/gardening/jamies-garden.php

Hoi Jorieke,

Bedankt hier was ik naar op zoek en kon hem niet vinden!!!

Groetjes Betty

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag een vrije dag en het was prachtig weer.

Ik ben dus aan het zaaien gegaan.

Omdat ik een heul klein tuintje heb, ga ik maar eens kijken hoe ik iedere cm kan benutten.

Dus nu heb ik radijsjes tussen de sjalotten gezaaid....Ben benieuwd.

Verder in de koude bak sla, kruiden en prei.

Oja, de stengelui is ook gezaaid.

Ik heb er van genoten!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Met zulk weer is het echt heerlijk om in de tuin bezig te zijn ^_^

Geplaatst:

Leuk tuintje

Geplaatst:
  • Auteur

Gefrut op de vierkante centimeter noemt mijn man het.

Foto-GKVZUPA6.jpg

Hier staan rode ui, sjalotjes, knoflook. Ik heb hier radijs, wortel en stengelui gezaaid.

Ik heb geprobeerd rekening tehouden met de groeisnelheid en de oogstijd. Er kan nog een courgette, prei en ui bij en een komkommertje. Ook is er nog ruimte voor potten met tomaat. En daartussen frut ik nog veel meer radijsjes.

Het zal natuurlijk lang niet allemaal goed gaan, maar ik heb wel een hoop lol.

Hieronder nog een foto van een ander stukje tuin, daar heb ik nu nog geen strak plan voor.

Tegen het hek komen kleine pompoenen, peulen en zonnenbloemen.

Oja, dat witte label ding heeft mijn vader gemaakt.

Voor de moeite heb ik hem een bak met bieslook en peterselie gegeven:

Foto-D3PBGFD3.jpg

Verder heb ik nog heul veul zaad....:

Foto-3JGPYHJU.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Joepie, ik ga vandaag tomaten zaaien!

Ik vind dat ik nu verantwoord lang gewacht heb.

Eens?

Geplaatst:

Van wanneer tot wanneer kan/mag je tomaten zaaien?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

Dacht vanaf nu t/m mei

Hier komen enkele zaadjes boven, maar moet nog beginnen met de serieuse zaai, dit waren een paar probeersels.

Geplaatst:

Ziet er allemaal goed uit!!!

En de tomaten, tje ik denk dat ik het vandaag ook ga doen. Nu nog aan het uitstellen, wie weet hou ik het nog een dagje vol.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag de tomaatjes gezaaid en de pepers verspeend. Dit laatste was eigenlijk te vroeg, het 2-de paar blad ging net groeien maar ik had geen zaaibakjes.

Oja, ik heb ook nog enorm lopen zeulen met boomstammen uit de buurt. Ik zag ze vorige week liggen en heb ze vanmiddag met een kruiwagen opgehaald. Als het goed is gaan daar oesterzwammen op groeien. Ze liggen inmiddels op hun plek naast het huis:

Foto-KPOGMFXY.jpg

Prachtig om te zien hoe de rabarber boven de grond komt:

Foto-4KPHRPPX.jpg

Geplaatst:
Als het goed is gaan daar oesterzwammen op groeien. Ze liggen inmiddels op hun plek naast het huis:

Heb je daar wat info over? Ik heb namelijk net een flinke boom omgelegd en heel veel van die stukken liggen zoals op de foto. [Wilde het eerst weggeven aan iemand met een open haard]

Geplaatst:

Cool die stammen, als je nog geen pluggen hebt er is nu op MP een meneer die pluggen voor in de stammen redelijk goedkoop verkoopt hij heeft nog andere soorten ook (die heb ik bij hem gekocht).

Als je pluggen erin hebt geslagen moeten de boompaddestoelstammen zeker 2 weken vorstvrij liggen tot de stammen goed doorgroeid zijn met de schimmeldraden maar dat gaat vrij vlug, daarna kunnen ze gewoon naar buiten ook als het vriest, want de oesterzwam is winterhard.

@ Rick paddestoelen kweken op stam is leuk, ben een fan van boompaddestoelstammen !

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik weet nog niet veel van het kweken van de oesterzwammen. Ik moet me nog inlezen. Ik ga niet meer lopen zeulen met die stammen dus ik wacht dan nog wel even tot de vorstkans kleiner is. Ik kan het evt. wel afdekken, dus helemaal wachten tot half mei is ook niet nodig.

Ik zal even kijken op mp.

En Rick, de stammen dus niet wegdoen. Oja, naaldhout is niet geschikt en het hout mag ook geen jaren oud zijn. Ik begreep dat een jaartje wel kan. Maar info is best lastig te vinden.

Geplaatst:

Wisselend wordt aangeraden om verse houtstammen of juist oude boomstammen (deze moeten dan een poosje in waterliggen) te gebruiken.

Je vindt vooral info. op de paddestoel zijn naam (latijnse), opzich is er wel info. over de kweek te vinden hoor die stapgewijs alles uitleggen die man van MP heeft er een site over niet met veel maar wel duidelijke info.

Nee je hoeft niet tot eind Mei te wachten met de pluggen erin slaan, maar dan wel 2 weken vorstvrij leggen, als je dat niet kan of wil zou ik wel wachten tot half Mei.

Geplaatst:
Cool die stammen, als je nog geen pluggen hebt er is nu op MP een meneer die pluggen voor in de stammen redelijk goedkoop verkoopt hij heeft nog andere soorten ook (die heb ik bij hem gekocht).

Als je pluggen erin hebt geslagen moeten de boompaddestoelstammen zeker 2 weken vorstvrij liggen tot de stammen goed doorgroeid zijn met de schimmeldraden maar dat gaat vrij vlug, daarna kunnen ze gewoon naar buiten ook als het vriest, want de oesterzwam is winterhard.

@ Rick paddestoelen kweken op stam is leuk, ben een fan van boompaddestoelstammen !

Sorry, maar wat zijn pluggen?

Hoe ziet dat er uit?

Geplaatst:

Van die houten pluggen die je bij doehetzelfzaak kan kopen, gebruiken de mensen die het broed verkopen om te enten met de sporen van de

paddestoel, (je koopt dus een zakje beschimmelde houten pluggen) dan boor je gaatjes in de stammen waar je de pluggen inslaat en opdeze manier

groeid de stam vanbinnenvol met schimmeldraden hierdoor verschijnen later de paddestoelen op de buitenkant van de stam.

De grijze oesterzwam is met een hogere opbrengst ook op nat stro te kweken maar veel andere soorten moeten op houtstammen.

Voor paddestoelen te kwekenb heb je een schaduwplek nodig of in een geventileerde kist of moet je een laag afdak bouwen, bv puntdakje van dakpannen waaronder je de stammen dan plaatst in de schaduw, ziet er top uit maar er zijn nog enkele manieren die erg mooi zijn bv stammen bos, op schraagjes gelegd in bakken met mos en blad en nog wel meer ideeen kun je vinden op internet vooral foto's zijn leuk om te zien.

Van welke boom heb je hout liggen Rick ?

Geplaatst:

Kikken! Ga ik zeker doen. Hele grote schaduwplaats hier achter het huis. Ik zal eens googlen op dat stammenbos en schraagjes. Hartelijk dank!

Nu nog iemand vinden met die pluggen.

Geplaatst:

Dat zijn een soort dopjes met daar in de sporen van de zwammen... je boort een gat, en plugt de plug er in... daarna moeten de sporen zich gaan verspreiden door het hout.... en uiteindelijk groeien er zwammen op het hout...

Geplaatst:
  • Auteur

Hansm: ik kan die man niet vinden op marktplaats.

Kan je me even helpen?

En ik zal proberen wat gerichter op internet te zoeken.

Ik heb berk, eik, beuk en vogelkers hout.

Leuk voor een vergelijkend warenonderzoek.

En natuurlijk een schaduwplekje naast het huis.

Misschien ga ik ook wel shiitake proberen.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.