Kevins Moestuin Posted August 12, 2023 Posted August 12, 2023 (edited) Vraagje er staat een hele rijkdragende hand perenboom op mijn volkstuin volgens vele geeft deze echt heerlijke peren dit jaar zal ik dat voor het eerst kunnen gaan proeven. Nu was ik benieuwd of iemand een idee heeft welk soort dit is, het zijn echt flinke peren, de meeste peren zijn geheel bruin met hier en daar wat groen zie fotos. hadden gedund moeten worden maar daar ga ik volgendjaar meer rekening mee houden. Toevoeging: ze lijken nu al deels oogstbaar, de afgelopen week viel het mij op dat er steeds meer peren op de grond lagen, vandaag de lift techniek gebruikt waarbij je de peer iets lift ongeveer 1/3 van de peren lieten meteen los met steel, heb al 3 12L bouwemmers vol Edited August 12, 2023 by Kevins Moestuin Toevoeging Quote
marcelru Posted August 12, 2023 Posted August 12, 2023 Schot voor de boeg: Triomphe de Vienne? Wat gedetailleerder: Zijn ze nu al rijp? Hoe is de smaak? Zitten er steencellen in (een beetje korrelig vruchtvlees, vooral rond het klokhuis)? Kun je er eens eentje in de lengte doorsnijden in het vlak van de steel (dus dat je de asymmetrie van de vrucht goed kunt zien)? 1 Quote
Kevins Moestuin Posted August 12, 2023 Author Posted August 12, 2023 (edited) @marcelruHelaas nog geen peer die rijp is ze zullen nog zo 3 weken moeten narijpen. Heb wel even een foto gemaakt. Ik zal anders even een update geven wanneer ze wel rijp zijn. T. de vienne is ook het eerst wat in mij opkwam na het bezichtigen van meerdere rassen hoop stiekem ook dat dit hem gaat zijn want dit is een ras die ik anders dit najaar had aangeplant Edited August 12, 2023 by Kevins Moestuin Quote
marcelru Posted August 12, 2023 Posted August 12, 2023 Even nagezocht: Petzold (1988) beschrijft dit ras. Met een beetje kijken en proeven kun je waarschijnlijk zelf wel beoordelen of 't 'm is. Quote
marcelru Posted August 12, 2023 Posted August 12, 2023 Vooral dat bolle en de schuine steelimplant zijn typisch Triomphe de Vienne. Tip voor de volgende peer: Bij een longitudinale doorsnede bij voorkeur het onderste stukje van de steel net meenemen en dan rechtdoor naar het midden van de kelkholte (zie plaatje), krijg je de inwendige structuur en de vorm van het klokhuis goed in beeld. 1 Quote
Kevins Moestuin Posted August 12, 2023 Author Posted August 12, 2023 Dankjewel marcelru met deze beschrijving moet het gaan lukken straks, kijk er nu al heel erg naar uit 😇 Quote
Stan W Posted August 12, 2023 Posted August 12, 2023 Bedankt voor de vraag Kevin en Marcel voor de handige informatie. Heb sinds dit jaar ook een Triomph de Vienne staan en er zitten 5 peertjes in. Helaas groeien de vruchten niet echt meer sinds dat boompje een tweede groeispurt kreeg in juli en daar lijkt het boompje nog steeds mee bezig te zijn. Post hier over ongeveer een maand wel wat foto's ter vergelijking. 1 Quote
Kevins Moestuin Posted August 13, 2023 Author Posted August 13, 2023 @marcelru ik denk nu wel zeker te weten dan het om de T. de vienne gaat, alleen de smaak nog niet kunnen proeven maar de peren zijn best bol en hebben bijna allemaal de schuine steelimplant, daarnaast is het van wat ik zo kan zien ook een van de weinige rassen die al in augustus oogstbaar is dat in combinatie met de omschrijving van de peer zal het bijna zeker dit ras zijn. Dankjewel voor de hulp Quote
acpronk Posted August 13, 2023 Posted August 13, 2023 Hmm, ik heb begin vorig jaar ook een Triomphe de Vienne geplant, dit jaar voor het eerst vruchten. Ze zien er niet bijzonder groot uit, volgens mij nu ongeveer even groot als een gemiddelde conference peer in de winkel.Wel handig te weten dat ze deze maand rijpen, dat ze niet plotseling uit de boom vallen. Alhoewel De Batterijen zegt dat ze in september/oktober pas rijpen.Als ik de volgende keer op de tuin ben, zal ik beter kijken. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
marcelru Posted August 13, 2023 Posted August 13, 2023 3 minutes ago, acpronk said: De Batterijen zegt dat ze in september/oktober pas rijpen. Plukrijp is niet hetzelfde als consumptierijp. Net als bijvoorbeeld een Schone van Boskoop (Goudreinet) kun je deze peer het beste een paar weken laten liggen. Wordt-ie lekkerder van. 1 Quote
Kevins Moestuin Posted August 13, 2023 Author Posted August 13, 2023 @acpronk op aatreeshop staat dat ze plukrijp zijn in augustus voor een periode van 6 weken af en toe even checken. @marcelru weet jij toevalling hoelang peren gemiddeld nodig hebben om te rijpen, volgensmij als ik ze net van de boom pluk minimaal 3 weken, zal het zelf ook snel merken wanneer ze zacht worden, en dan even wat peren inmaken van heb nu 3 12L emmers al vol en zoveel tegelijk rijp kan ik niet tegenop eten 🙈 volgendjaar ga ik dan ook een deel in de koelkast bewaren dan rijpen ze volgensmij een stuk langzamer, en dan haal ik uit de koelkast de hoeveelheid die ik sneller rijp wil hebben, weet niet of dit ook echt werkt 😛 Quote
marcelru Posted August 13, 2023 Posted August 13, 2023 (edited) 2 hours ago, Kevins Moestuin said: weet jij toevalling hoelang peren gemiddeld nodig hebben om te rijpen Is geen algemene uitspraak over te doen; dat verschilt per ras. Conference kun je meteen eten, Clapp's ook. Mijn winterrietperen worden pas een beetje lekker als ze twee maanden (in de koeling) hebben gelegen. A propos koeling: dat gaat inderdaad langzamer. Om langer te kunnen bewaren kun je de peren het beste een beetje vroeg plukken. Als ze bij de pluk echt rijp zijn kachelt de houdbaarheid behoorlijk achteruit (maar ze zijn dan wel lekkerder). Edited August 13, 2023 by marcelru 1 Quote
Kevins Moestuin Posted August 31, 2023 Author Posted August 31, 2023 (edited) @marcelru dankje voor de hulp om mijn perenboom te identificeren, weet nu bijna wel zeker dat het de triomph de vienne. Vruchtvlees is sappig, zoet, smeltend en korrelig. Ik wil in het najaar nog wel een extra boom neerzetten en twijfel een beetje tussen harrow sweet en de pastoorpeer. voordeel van de pastoorpeer lijkt dat die veel later pas plukrijp is in oktober, maar vindt de harrow sweet ook wel een mooi soort. Weet jij welke het beter doet? Ook als het gaat om ziekte resistentie, want ik ga niks spuiten. Alvast bedankt voor de input Edited August 31, 2023 by Kevins Moestuin 1 Quote
tielse flipje Posted August 31, 2023 Posted August 31, 2023 Le Curé is nogal schurftgevoelig en niet de lekkerste peer. Vaak gebruikt als tussenstam of stamvormer. Quote
marcelru Posted August 31, 2023 Posted August 31, 2023 Eens met tielse flipje. Pastoorspeer is een mooie peer, maar niet bijzonder van smaak. Ik zou wel een fraai Nederlands ras kiezen i.p.v. die Harrow Sweet. Beurre van den Ham bijvoorbeeld. Mooi Lunters ras. 1 Quote
Frank Houweling Posted September 3, 2023 Posted September 3, 2023 Vrijwel zeker dat dit inderdaad een Triomphe de Vienne is. Ik heb hierbij ook nog even een foto van een Triomphe bij ons. Zoals je kunt zien komen kleur en vruchtvorm geheel overeen. 1 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Recommended Posts