Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ruillijst acpronk oktober 2023


acpronk

Aanbevolen berichten

Aangeboden:
- Stekken rozemarijn (juli, dus geworteld)
- Stekken bergbasilicum (update 3 oktober: op 6 oktober vers geknipte stekken zonder wortels)
- Stekken Salvia elegans 'honingmeloen', 'mandarijn' en 'ananas' (update 3 oktober: op 6 oktober vers geknipte stekken zonder wortels)
- Gewortelde stekken grootbloemige hibiscus, zie foto hieronder.
- Diverse oogst (waarschijnlijk verse bergbasilicum, peren, knoflook)
- Zaden tong ho (Shungiku / Glebionis coronaria, van Chiltern Seeds 2e generatie)
- kleine plantjes Peruaanse postelein
- ongeschoond zaad van papaver (maanzaad)
- Zaden diverse peper- en tomatenrassen:
42 Days
Amur Tiger
Ananas Bleu
Blue Betty
Blue Cherry
Blush
Chadwick's Cherry
Chocolate cherry / Black cherry (zelfde tomaat, andere naam)
Coyote
Datterino
Gelbe Kirschen
Green Grape
Honeybee
Jujube
Purple Apple
Rebel Starfighter Prime
Rose Quartz
Solar Eclipse
Sunviva
White Tomasol
De volgende wel rijpe vruchten maar nog geen zaad geoogst:
Adelaide Festival
Pink Champagne
Scottsdale Road 
De volgende zaden komen uit 2022:
Cherokee Lime Stripe
Gargamel
Hillbilly Flame
Northern Lights
P20 x Beauty King
Pineapple
Plan 9 from outer space
Wild Thyme
 
 
Gevraagd:
Moerasspirea (Filipendula ulmaria)
Roomse kervel (Myrrhis odorata)
Geurgeranium - smaak van rozen, munt, citroen, oranjebloesem, gember of sinaasappel, zie https://groei.nl/actueel/nieuws/10-planten-voor-thee-uit-eigen-tuin)
Lippia polystacha (Kauwgomplant / Argentijnse munt verbena)
Roomse kamille
Kruidenthee is altijd lekker
Diverse oogst of ingemaakte producten zoals jam
 

Geef:
Tanja65: tomatenzaden (blue cherry, blue betty, solar eclipse, scottsdale Road, Ananas Bleu), 3 salies w.o. ananassalie
Stan W: knoflook north #3, Guatemalan Ikede, Anton 
Mellie: stek hibiscus, tomatenzaden (adalaide festival En pink champagne), bergbasilicum
Jorieke: eierdozen, hooi en zaagsel, ontbijtzaken, suiker en zout
Goldfish: 3 salies -> ananassalie, honingmeloensalie en mandarijnsalie, zaad komkommerkruid, knoflook, framboos Autumn Bliss
Lia: ananassalie, eeuwig moes stekken
Appelvrouw: vijgenbladpompoen
Arja: stek ananassalie, gewortelde stek rozemarijn
Claudy: tomatenzaden (Gelbe Kirschen, Coyote, Rebel Starfighter Prime,Pink Champagne,Chadwick's Cherry,Coyote, Jujube)
MTFD: eten/drinken (bolletjes en drinken)
 
 
Krijg:
Goldfish: lift, kiwibessen
Arja: zaden lemon drop, jam
Ciska: colakruid
Tanja65: tomatenzaden (Artisan lucky tiger, Glossy rose blue, Goldita, Sunrise Bumblebee, Yellow submarine)
Stan W: knoflook lubaschja
Jorieke: moerasspirea (plant), roomse kervel (zaad of plant), eieren
Claudy: stek lavas, tomatenzaden (Miel du Mexique, Liguria, Japanese Trifele Black, Indigo Pear Drops, Chio Chio San, Iva's Sweet White) -> wacht op bevestiging
Appelvrouw: kruidenthee
 



aangepast door acpronk
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke123 Bedankt.
Ik zal sowieso eierdozen sparen, vorige voorraad had ik weggegooid.
Hooi heb ik nog van de hamster. Zaagsel een beetje.
Ontbijtzaken, zout en suiker kan ik ook voor je meenemen.

Heb je nog kippeneieren voor me? Die vallen hier altijd in de smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was te snel met het beloven van die roomse kervel: de engerlingen hebben het jonge plantje om zeep geholpen. Ik heb wel veel vers zaad wat nu al rijp is. Ik ga dat sowieso oogsten en heb er ook al weer wat van gezaaid. 

Eieren heb ik dan voor je! 

 

Edit: ik zie dat roomse kervel-zaden pas kiemen na een koudeperiode dus ik geef je lekker wat zaden die je dan ergens in de tuin zaait en dan heb je komende lente heel wat gekiemde plantjes. Ik kon ze eerdere jaren in april ook altijd uitdelen, dan komen ze hier vanzelf op. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@appelvrouw ik weet nog niet wat de diverse oogst is, knoflook heb ik wel. Als het niet te koud is kan ik ook verse bergbasilicum meenemen. Geen garantie, want ik heb al een heel klein beetje botrytis gezien. Veel later dan normaal, want andere basilicums hebben er veel sneller last van.
Peren heb ik misschien ook wel wat, maar het aantal is beperkt. Voor de rest, volgens mij valt er nu niet zo heel veel te oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie komt in orde.

Stekken is niet zo moeilijk. Net zoals ik yakon stek, alleen dan een half jaar eerder. Eind mei kwam deze pas op omdat die altijd in de schaduw staat (alleen hoogzomer in de zon, staat aan noordkant van de schutting). Er kwamen 11 takken, daarvan heb ik er 6 geknipt, de andere 5 mochten doorgroeien.
Deze stekjes opgepot in een oude bubble tea beker (andere pot of beker kan ook), met vochtige grond (volgens mij gebruikte ik hergebruikte tuinaarde/compost), hier de stek in gedrukt (helft tot 2/3 blad er af) en de stek voor de helft tot 2/3 de grond in. Hierover een plastic zak, en op een schaduwrijke plek buiten laten staan (bij mij onder de trampoline). Onder de zak blijft het relatief vochtig, en ook droog omdat de regen niet in de bekers komt. Af en toe een slak weghalen, indien die de planten gevonden heeft.

Tijdstip van stekken weet ik niet meer precies, dacht eind juni of in juli, maar dat heb ik ook in het topic "wat heb je vandaag gedaan" gezet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Goldfish wil je verse, pas geknipte stekken, of stekken op water die je zelf kunt oppotten?
Sorry, ben er helaas nog niet aan toe gekomen om ze te knippen. Bergbasilicum ook nog niet.

Een van de 3 is trouwens een hele grote bos zonder bloemen, en de andere 2 kleine planten met bloemen waar dus niet zo veel van te knippen is helaas (wel wat, maar niet veel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-8-2023 om 20:48, Jorieke123 zei:

ik zie dat roomse kervel-zaden pas kiemen na een koudeperiode

 

Ik heb toch nog een jong plantje gevonden en opgepot. En ik zie wat zaailingen die best wel eens van de roomse kervel kunnen zijn, maar ik wacht nog even op hun 1e echte blaadjes. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@acpronk ik zag in een ander topic dat je ananas salie stekjes had, en zie nu in je ruillijst maar liefst drie salie soorten staan. Ik heb alleen nog de zilveren en wie weet een paarse, daar staat de stek dapper van te proberen. Ben echt gek op salie. kun je nog een of meer stekjes missen? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tanja65 de ananassalie groeit echt als een malle, daar heb ik veel stekjes van op water gezet. De andere 2 zijn klein en bloeien meer dan ze groeien geloof ik (ze krijgen weinig aandacht, want ik ben niet zo vaak op de tuin). Ik zal kijken hoeveel ik daar van af kan knippen. Je krijgt dan alleen een takje die je zelf moet wortelen, want tijd is helaas schaars...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...