Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bollende/ opengaande schroefdeksel, wat gaat er mis ?


tuinLB

Aanbevolen berichten

Al een jaar of 6 a 7 maken wij tomatensaus in diverse varianten welke we heet in potten met schroefdeksel doen en dan als ze afgekoeld en de deksels " gepopt" hebben in de kelder bewaren. Hier is zelden een pot "slecht" uit de kelder gekomen of opengegaan tijdens het bewaren.  

 

Dit jaar hebben we echter al meerdere potten gehad waarvan de deksel bol gaat staan als ze in de kelder staan. En er zelfs al 1 opengegaan was. Aangezien ik dit nooit eerder gehad heb vraag ik mij af wat dit zou kunnen zijn ? 

 

Deksels zijn allemaal gepopt, het zijn potten  uit minimaal 2 verschillende rondes van saus maken. Ingrediënten wisselen enigzins maar in grote lijnen bestaat het uit tomaten, ui, paprika en kruiden.

 

Iemand enig idee wat er mis gaat? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je met gepopt, dat de deksel vacuum getrokken is naar beneden?

Enige wat ik kan bedenken dat er iets niet steriel genoeg was, en dus bacteriën erbij komen die gassen los laten zoals co2. Waardoor deskel bol komt te staan.

Daarna zal zuurstof in de pot op zijn, vervangen door andere gassen. En zullen bacteriën weer doodgaan. 
De pot die opengegaan was, daar zal waarschijnlijk schimmel op gekomen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, gebruik je misschien deksels die niet meer echt goed zijn? Dat er zo'n deukje in de zijkant is getikt of gedrukt met zo'n opener om hem makkelijker open te maken en waardoor ie dus nu niet meer goed sluit? Maar goed, dan 'popt' zo'n deksel volgens mij ook al niet na het inmaakproces. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zat nog geen schimmel op de pot die open was gegaan. En met gepopt bedoel ik inderdaad het vacuüm trekken van de deksel. 

 

Ik zit inderdaad ook te denken dat het kwam doordat de deksel te oud waren, zien allemaal potten waarvan ik vrijwel zeker weet dat ik ze al langer in gebruik heb. 

 

Niet steriel genoeg werken zou ook  mogelijkheid zijn. Maar het vreemde is dan dat ik niets anders gedaan heb dan afgelopen jaren en dat het in verschillende rondes een aantal potten  zijn die er last van hebben en ook een aantal niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk gewoon te oude deksels. Eigenlijk kun je na 2/3 inmaakrondes deksels wel vervangen merk ik bij tomatensaus. Ik heb dit jaar ook 3 potten die niet vacuüm waren getrokken. Bij inspectie bleek de deksel de boosdoener te zijn en 1 had ik waarschijnlijk niet goed aangedraaid wegens loeiheet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, fre3ke zei:

Meestal is het melkzuurgisting. Draai je de potten ook om na het afvullen? 

 

Ja de potten gaan op de kop na vullen. 

 

Ik ben bang dat het toch vooral te maken heeft met de aantal keren dat de deksels gebruikt zijn. Ik kan niet aan de deksel zien hoe vaak ze precies gebruikt zijn maar het waren wel allemaal deksels waarvan ik zeker weet dat ze bij de oudere deksels horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de deksel popt, dan sluit hij goed af dus dat probleem is geëlimineerd.

 

Dan is het waarschijnlijk dat er al een bacterie in de pot zat en deksel of vrije ruimte niet heet genoeg zijn geworden om die te doden. Dat het een oud deksel is, is niet de primaire reden. Lijkt mij. Maar omkeren zou voldoende moeten zijn om ook deksel en lucht te verhitten. Dus ik snap het niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Kleine update: er blijven potten van de eerste 2 rondes bollen en openspringen. Theorie dat het te wijten is aan oude deksels gaat in mijn ogen niet meer op. Zou wel heel toevallig zijn dat al deze deksels gelijktijdig de geest geven. 

 

Andere rondes saus lijken er gelukkig geen last van te hebben. 

 

Wel jammer dat dit net de 2 grootste batches waren die ik dit jaar gemaakt heb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...