ecocycle Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 (edited) Voor het seizoen echt begint, de opstelling een SFG tuin (2x bak van 2,75m x 0,61m 9foot x 2foot ) in totaal dus 36 vakken, in spiegelbeeld geplaatst naast elkaar ( foto, volgt als ik het toonbaar vind, we zijn de tuin aan het verbouwen)Indeling per bak Gebruik van bestrijdingsmiddelen – geen (alleen slakkenkorrels escargo)Gebruik van meststoffen anders dan compost - geen Zaaigrond1/3 wormencompost – 2/3 alles wat op potgrond leek van voorgaande jaren (rijke zaaigrond dus)Gezaaid: 15 maart - alle bovenstaande, behalve aangekocht 20/3 broccoli, andijvie, diverse sla Doel 2012- met minimale middelen een acceptabele opbrengst te halen- kijken of het mogelijk is op alleen wormencompost genoeg voeding te geven- testen wat compost thee voor effecten geeft (de linker bak behandelen met compost thee, de andere niet)- twee wekelijkse update van dit item (als ik niets meer post, zit ik in een hoekje te bedenken hoe ik hier nu weer onderuit kom) De mix is zo veel mogelijk volgens de SFG methode opgebouwd (Amerikaanse versie : 1/3 vermiculiet, 1/3 turf, 1/3 5 soorten compost) Totaal uitgave tot nu toe aanschaf dit jaar : plantgoed 4.20, zaden al in bezit maximaal 5 euro Edited March 22, 2012 by Guest Quote
ecocycle Posted March 22, 2012 Author Posted March 22, 2012 De gebruikte composteer methodes: 1) Compostvat - voornamelijk restmateriaal uit het konijnenhok, de gezonde plantdelen uit de rest van de tuin, diverse materialen uit de tuinen van diverse buren 2) wormenbak - de niet verteerde resten uit het compostvat, koffiedik, oud papier en karton, fruit 3) roterende composter - alles wat organisch van oorsprong is http://www.eco-cycle.nl/media/TV.wmv het gaat om het 2e gedeelte, dan kan je de thuis oplossing zien, en hoe we hier composteren (ik en mijn dochter) Zaaien op compost kan volgens de meeste tuinboeken en diverse tuinders niet, aangezien een (te) rijke grond tot verbranding van de jonge wortels zou kunnen lijden, maar als je compost wil "testen" wordt er aan bevolen een kiemtest te doen met bv tuinkers. Als de kiemtest slaagd is de compost OK.De diverse tests hebben uitgewezen dat wormencompost in een verhouding tot 1/3 van je grond mix de ideale mix is. Er wordt ook gewaarschuwd voor onkruidzaden in compost, deze zouden voor veel "opslag" zorgen. Zaden keimen over het algemeen alleen in ideale omstandigheden en dat gaat in rijpe compost soms beter dan verwacht.Dit wou ik gewoon even kwijt Quote
Rantje Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Ik heb het filmpje even bekeken, leuk Maar nou heb ik wel een vraag waarom er in die roterende bak vlees en vis mag...ik snap niet zo goed dat het daar wel in mag en in een vat bijv.beeld niet. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
appelvrouw Posted March 23, 2012 Posted March 23, 2012 Leuk zeg. Ik heb het filmpje ook bekeken. Zelf heb ik 4 compostbakken ( twee dichte en twee open), en een berg paardenmest van de boer die ik in laagjes tussen mijn groen en tuinafval gooi.Wat is precies compostthee? Iets met kruiden om je hoop te stimuleren?ken jij: em-microferm-t4569.html Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
ecocycle Posted March 24, 2012 Author Posted March 24, 2012 Voornaamste redenen om geen vlees of vis op de composthoop of in een vat te composteren zijn stank, aantrekken van ongedierte en te kort temperatuur.Omdat het een vrijwel gesloten bak is kan ongedierte er niet bij en de stank wordt binnen de bak gehouden. De temperatuur zit gemiddeld zo rond de 55 tot 75 graden, daardoor breekt het in hoog tempo af. (langzaam verder koken). De wettelijke norm waar professionele compost installaties aan moeten voldoen om zaden/ziektes is geloof ik 3 dagen boven de 65 dagen, als de trommel goed opgang is haalt hij dat makkelijk. Vlees en vis composteren bij dat soort temperaturen zeer snel en geeft toch weer wat extra ingredienten mee aan de compost. Zieke planten gaan er alleen in als hij op temperatuur is. Een vat zal in goede omstandigheden rond de 45 graden komen, en dat is vaak niet genoeg op snel te composteren. De tijdsduur in de geisolleerde roterende trommel is 5 á 6 weken in een vat ik denk op z'n snelst 4 maanden. Ik heb een redelijke studie gemaakt van het composteren met wormen, en daar gebruiken ze wormencompost om een "thee" mee te maken. Compost thee kan je overigens met alle soorten compost maken. in het kort werkt het als volgt:een emmer water met een krachtig aquarium pomp, hierin een fijnmazig netje met de compost en soms wat andere ingredienten. 1,5 a 2 dagen laten borrelen, 1 op 10 verdunnen en over de planten spuiten of gewoon water mee geven. De bedoeling is dat je met het beluchten de bacterie/schimmel groei op gang breng, deze bacterieën en schimmels hechten dan aan de plant waardoor er geen plek meer is voor de slecht bacterieën. In de grond breken ze de organische resten verder af. is wel een leuk filmpje, beetje overdreven maar ergens bij 5.10 min laat hij zien hoe het brouwen werkt. Ik heb er vorig jaar mee geexperimenteerd, maar was eigenlijk te laat in het seizoen en te kleinschalig om er iets nuttigs van de zeggen. Dit jaar wil ik vanaf het begin met de compost thee aan de slag. Quote
ecocycle Posted March 24, 2012 Author Posted March 24, 2012 EM is eigenlijk niet een composterings proces, maar meer een fermentatie proces (net als zuurkool). De organische reststoffen worden d.m.v. effectieve microorganisme omgezet. Nadeel vind ik dat het het nagenoeg zijn oorspronkelijke vorm houd, je breng de "compost" dan ook niet op de grond aan maar graaf het in. (boontjes zien er na fermentatie nog steeds uit als boontjes). Voordeel is dat ook nagenoeg alles er in mag, en dat alle grondstoffen bewaard worden en ook in de tuin is de "compost" een goede.En ik ben sowiezo een voorstander van op locatie verwerken/recyclen, en EM is daarin zeker een goede mogelijkheid Quote
jasmin Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 Hey Ecostyle... wat enorm interessant. Ik ga je hier volgen met je compost verhalen... Ik ben namelijk nog niet tevreden over hoe mijn compostverwerking gaat... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
appelvrouw Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 Dank voor je uitleg en het verschil tussen EM en b.v. compostthee. Ik heb op een bio-dynamische tuinderij wel gezien dat ze vaten met b.v. brandnetels iedere dag een uur omroerden..het waren dan twee a drie personen die ieder om de beurt roerden zodat er een continue borrelproces was.Wat denk je, dat is vast hetzelfde principe? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
ecocycle Posted March 24, 2012 Author Posted March 24, 2012 Das meer een "gier". Brandnetelgier (veel brandnetels in een emmer water voor ongeveer 2 weken)is meer een meststof schijnt nogal stikstofrijk te zijn, geeft wel een aardig boost, planten worden een stukje groener. Heermoes gier (200 gr op een liter) wordt wel gebruikt tegen schimmels, hier zit keizelzuur in wat voor extra stevige planten zorgt, en de gier is ook weer een meststof. In compost thee gaat het nauwlijks om meststof (2 of 3 eetlepels op een emmer van een liter of 5). Maar meer om de bacterie groei, van het continue beluchten schijnen de goede bacterien goed door te groeien. Daarnaast wordt bevoorbeeld ook wel lavameel toegevoegd voor wat extra mineralen, melasse (suikerstroop) om de bacterie wat extra voedsel te geven Quote
Helly Posted March 26, 2012 Posted March 26, 2012 Wat een handig ding die draaiende composter in dat filmpje En heel goed van dat restaurant dat ze dat meegeven. Scheelt ze zelf heel veel afval, betaling daarvoor en zo houd de klant er ook nog iets goeds aan over. Prima idee. Quote Good things come in small packages
Rantje Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Hebben er al even naar gezocht maar kan zo snel niets vinden dus vraag ik het maar hier.Ik heb een gewoon compostvat en vorig jaar heb ik deze erbij gehad, was flink in de aanbieding. Werkt dit ongeveer hetzelfde als die draaibak van jullie?En er zit een dingetje met 1 gaatje...op de verkeerde plek dus hij moet uitelkaar gehaald , zodat je dus daar ook compostleksel mee op kan vangen als je er een emmer onder zet. De gebruiksaanwijzing is niet zo heel duidelijk. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Henrietje Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Kan je helaas niet helpen Rantje....maybe iemand anders. Suc6. Quote
ecocycle Posted March 27, 2012 Author Posted March 27, 2012 Het principe van het draaien is hetzelfde, alleen is het bij een 1vak systeem de bedoeling dat je hem in een keer vul (of in gedeeltes), en daarna laat rijpen, bij "ons" twee vak systeem blijf je continue vullen en draaien. Je doe zeg maar elke dag je keuken restanten in de linker vak tot hij bijna vol is. Dan ga je naar het rechter vak om te vullen, terwijl het linker vak "afrijpt" oftewel het laatste wat je erin gedaan heb, krijgt dan ook even de tijd om in compost omgezet te worden ( 5 weken zomers, 6 weken in de winter), vul je het rechter vak als deze vol is, oogst je de compost uit het linkervak en ga je die weer vullen terwijl het rechter vak "afrijpt". Ik kan het op de foto niet goed zien maar ik denk dat op de foto geen geïsolleerde composter staat. Deze zal in de winter minder goed werken.De 2 vaks composter is vrij zwaar geïsolleerd, waardoor hij midden in de winter ook blijft composteren, je heb tenslotte het hele jaar door keuken restanten. (ik moet er wel bijzeggen tot -10 gaat het goed, maar afgelopen winter met -20 ging de temperatuur toch langzaam eruit). Ik heb vorig jaar 2010/211 voor de belgische compostmeester organisatie een soort dagboekje (midden in de winter) bij gehouden. Ik zal deze eens opvragen en kijken of ik het hier kan posten. Wordt wel volgende week i.v.m met vakantie van de contactpersoon. Maar elke draaiende composter werkt sneller dan een compostvat of composthoop. We zijn nu druk bezig de volgende site http://www.compostmeester.nl in de lucht aan het helpen, dus als iemand nog leuke foto's heeft van de eigen compostvaten, composthopen, wormenbakken etc. Of te wel alles wat met composteren te maken heeft, die we mogen gebruiken op deze nieuwe site laat maar komen. (mocht je spel of taalfouten ontdekken, we houden ons aanbevolen, want ook wij zijn maar vrijwilligers) Mocht iemand nog wat willen weten over composteren met wormen http://www.wormenbak.nl is een site die ik gebouwd om het wormencomposteren te promoten en wat uitleg te geven. Zie dit a.u.b niet als reclame, het zijn promotie sites om het thuiscomposteren in nederland van de grond te krijgen, beetje naar het belgisch model van de compostmeesters, Niels en ik (johan) zijn ook door de compostmeester organisatie in Belgie opgeleid en gediplomeerd. Mochten jullie nog tips en trics hebben laat maar komen. Het SFG systeem sluit bijna naadloos aan op thuis composteren vandaar dat ik dat al een jaartje of 4 be-oefen. Ik ben bijna continue allerlei testjes aan het doen, om te kijken wat werkt en bepaalde "vooroordelen" uit de wereld aan het helpen, vandaar met de billen bloot. De kennis die ik heb deel ik graag (toch nog een lap tekst geworden, sorry) Johan (commerciele link voor de draaiende composters http://www.joraform.nl ) Quote
Rantje Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Dank je wel voor je antwoord!Vind het erg interessant hoor. Ga de site van de week even bekijken, mijn moeder heeft nu pas door dat ik én achter de pc zit én dat de klok nog niet verzet is Én ze is een beetje boos Maar super hoor al die info!En idd. dat ding van mij heeft een vak en zou het wel koud hebben in de winter...maar ja die van jou is wel erg prijzig dus we doen het er maar mee Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
ecocycle Posted March 27, 2012 Author Posted March 27, 2012 Prijzig zijn ze inderdaad wel, meer dan 90% van wat in de gft kan je op goedkopere manieren composteren, maar wij(mijn vrouw en ik) hadden ons voorgenomen de gft container niet meer te gebruiken en das gelukt. En volgens de fabrikant zou hij een jaar of 15 mee moeten gaan en dan valt het wel te overzien. Voelt alleen wel af en toe of je de gemeente aan het sponseren ben, krijg helaas geen korting op de afval stoffen heffing onder het motto van "de vrachtwagen rijdt toch, het is een collectief systeem".Enne de buren komen ook regelmatig even vullen, als hun gftcontainer vol zit, bij ons "produceerd" hij ongeveer 40 liter compost per 2 maanden. Dat scheelt ook weer een ritje tuincentrum. Alhoewel, dan hoef ik alleen geen compost mee te nemen.... Quote
Rantje Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 Ik vind het een prachtig ding!Dus wie weet komt 'ie er ooit wel!Zou z'n geld ook gewoon waard zijn hoor, maar het zit er hier gewoon niet in. M'n moeder ziet me al aankomen Bij dat ding van mij zou ik natuurlijk uit het vat de boel kunnen scheppen?En die dan steeds draaien, nieuw afval in het vat en als die in dat draaiding goed is weer nieuwe uit het vat daar in scheppen. Gewoon puur om te versnellen Hoe kan je compost eigenlijk het beste bewaren? Dus stel in mijn draaiding heb ik een mooi goedje maar heb de compost nog niet nodig?Kan ik dat bewaren en hoe zit dat met kwaliteits verlies e.d.? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Kruidje Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 Doe je er ook wortelonkruiden in? Leuk onderwerp wat ik graag verder volg. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
ecocycle Posted March 28, 2012 Author Posted March 28, 2012 We draaien hem elke keer dat we erwat indoen, dat kan dus meerdere keren per dag zijn, maar ook weleens een bijvoorbeeld een weekendje niet. Als het alleen is om de versnellen zou je het kunnen overscheppen ik gebruik de methodes naast elkaar. Ik bepaal aan de hand van het soort restant wat de beste methode is. Uit de keuken gaat eigenlijk altijd in de draaiende. Ik bewaar de compost gewoon in emmers in de schuur, dan droogt het niet uit en blijft het eventuele bodemleven/bacterieleven gewoon doorgaan. Ik doe juist alles wat met zaden, wortels, zieke plantdelen in de draaiende omdat de temperatuur er aardig in oploopt en dan de meeste dingen direct afgedood worden. Net even gekeken zat effe boven de 40 graden en ongeveer een kwart vol, dus begint te komen. Quote
Kruidje Posted April 6, 2012 Posted April 6, 2012 zit ik een beetje te surfen, kom ik ineens deze handleiding tegen om zo'n ding zelf te maken; http://www.permaculture.co.uk/readers-solutions/diy-compost-tumbler Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
sky Posted April 8, 2012 Posted April 8, 2012 Een drietal jaar geleden heb ik er ook zelf een gemaakt aan de hand van een doe-het zelf-filmpje.Maar heb mijn versie een beetje aangepast door er 4 zwaardere wielen onder te zetten.Dat draaide veel makkelijker. Ondertussen heeft hij plaats gemaakt voor mijn grote compost/wormenbak buiten omdat ik met heel wat groenafval zit en ook een plaats nodig had waar mijn wormen konden overwinteren. In de tumbler vroren ze dood omdat deze te klein is. Quote
ecocycle Posted April 11, 2012 Author Posted April 11, 2012 Ik heb de eerder beloofde foto's van de composter binnen kregen, het zijn er misschien wat veel maar geeft denk ik wel een goede indruk.is de periode 28/11/2010 -9/12/2010. 28/11 29/11 30/11 1/12 zo das deel 1 Quote
ecocycle Posted April 11, 2012 Author Posted April 11, 2012 en deel 3.... (laatste) 5/12 6/12 7/12 zo dat was het..... Quote
ecocycle Posted April 11, 2012 Author Posted April 11, 2012 Even een update wat betreft de tuin en zaailingen.Tomaten staan boven de grond in de vensterbank, redelijk stevig gewas aan het worden, opkomst tegen de 100%, alleen de black cherry laat het af weten, 1 van de 10. Komkommers 8 van de 10 gekiemd (zaad van vorig jaar). In de koude bak hier en daar een ontkiemend zaadje maar niet wild.De planten in de nieuwe sfg-bak zijn er vandaag in gegaan, in het half donker dus op de foto nog heel eventjes wachten. Quote
sky Posted April 12, 2012 Posted April 12, 2012 Wow.. Ik sta te zien van de hoge temperaturen die je tumbler bereikt in de winterseizoen!Met mijn zelfgefabriceerd tonneke was dat niet het geval Het interresante van jouw bak is dat het composteringsproces niet stilvalt in de winter en de hoge termperaturen die ervoor zorgendat zaden en ziektekiemen het niet overleven. Quote
Recommended Posts