Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Al het tuinafval en het meeste keukenafval.

Bedenk dat het keukenafval géén gekookt spul, broodresten en vlees bevat.

Ook 's winters de aardappelschillen niet gebruiken i.v.m. de kiemremmende chemicaliën welke zijn gebruikt.

Geen kattenbakvulling met uitwerpselen. Wel mag kippen-, konijnen- en hamsterpoep met strooisel (dus van zaadeters).

Verder geen oliën en vetten, as uit de open haard en de stofzuigerzak ook niet.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Thanks!!!!

Mijn man vind alleen dat ik te hard van stapel loop. Dus compost zelf maken stel ik nog even uit. Dan maar even kijken hoe het zo gaat.

Daarbij dacht ik ook dat er veel vliegen op af komen? Tja als dat zo is komt mijn jongste dochter helemaal niet meer buiten ahahaha. Die is zo panisch voor insecten en allerlei friemel beestjes ( ze wordt maandag 3)

Geplaatst:

En met een compost-vat zit er toch al een deksel op...

Ik maak al langer compost dan dat ik serieus een groentetuin heb. De border vindt dat ook lekker.

Krijg net voor de 3de keer een compost-vat kado Mijn man weet er nog niets van - "waar ga je die al weer plaatsen?"

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Krijg jij die zomaar kado?? Ik ben er een eeuwigheid naar op zoek....en jij krijgt ze gewoon. Oneerlijk verdeeld zeg...

Maar leuk om te doen, zo'n compostbak! Elke keer als ik er iets in gooi denk ik: dat gaat de tuin straks heel fijn vinden en ik dus ook.

Ilse, waarom vindt je man dat je te hard van stapel loopt?? Je hebt een bak en daar gooi je telkens iets in. Je moet alleen maar zorgen dat je het soort afval goed afwisselt. Voor de rest is het een eitje. Toch? (Oja, eierschillen zijn heel goed voor in je compost.)

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

Nou ik ben nogal enthousiast en dat heb ik eigenlijk in alles (zo ook me hobby naaien)

Als ik eenmaal de smaak te pakken heb dan wil ik van alles.

Maar heb nu ook andere verhalen gehoord op fb: Dat het zou stinken?

Klopt dat of valt het mee? We hebben niet echt een grote tuin en wil dat me buren geen klagers gaan worden

Geplaatst:

Jij bent gewoon erg enthousiast, en je man probeert je zo nu en dan wat af te remmen.... ik kan me er wat bij voorstellen... komt in meerdere families voor, zullen we maar zeggen.

Maar het is echt: zonder composteren kan je eigenlijk niet moestuinieren. Dan moet je alles met kunstgrepen gaan oplossen, want theoretisch kan je best tuinieren zonder composteren, dat wel. Je kan je plantjes zelfs laten groeien op water, met daarin opgeloste voedingsstoffen. Maar dat is gewoon een hele andere benadering.

Een composthoop is geen mesthoop... mest kan behoorlijk stinken (ik vind het wel lekker, trouwens), en je moet er beter geen gekookte etensresten op gooien, geen vleeswaren etc.

Gewoon plantaardig materiaal: ik ruik het niet. Je kan afgesloten containers aanschaffen... in jouw geval de beste oplossing als je rekening moet houden met buren...

gewoon eens want rondsnuffelen op internet over composteren... eigenlijk heel erg leuk....

Geplaatst:

Jasmin ik ben expres maar niet teveel gaan rond snuffelen want na jou bericht begon het opnieuw mega te kriebelen dus als ik dan ook nog eens op inet ga rond kijken wordt het helemaal erg.

Manlief heeft het niet in de gaten maar gister heeft hij in de tuin gewerkt en heeft een hoop bladeren enzo op 1 hoop gegooit... Dat is voor mijn gevoel al een begin whahahaha . Maar ook weet ik dat hij het heeft gedaan omdat de container vol zat. Mijn vader had gister al wel gezien dat 1x per jaar een nationale compostdag is en dat je dan gratis kan afhalen. Helaas is die dag al geweest dit jaar maar is wel leuk om eventueel te onthouden voor volgend jaar

Geplaatst:

VAM-Kompostbakken door de gemeente verstrekt.

Compost in wording stinkt niet wanneer dit stinkt is het te nat:

bild004091141337103841.jpg

Wanneer er geen wormen meer te zien zijn is de Compost klaar voor gebruik (na 1 jaar) en stinkt niet:

bild004178561337103833.jpg

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Geplaatst:

Heb net nog even m'n neus in het VAMvat gestoken, maar ik ruik ook geen vervelende geur. Beetje muffig hooguit, maar zeker niet vies.

Waar je wel op moet letten, is dat je geen wortels/zaad van planten op je hoop gooit die je kwijt wilt. Bijv. brandnetelblad en stengel is prima, maar niet de wortels. Ik moet erg oppassen met zevenblad. Staat hier overal... Ik zit dus ook te wieden met 2 emmertjes: 1 voor de wortels en 1 voor het blad.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

Het onkruidzaad kan geen kwaad als je echt een goede composthoop heb want de meeste branden dan gewoon kapot.

En compost stinkt niet heeft alleen een specifieke geur.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...