Geplaatst: 20 oktober 20241 j Ook hier wat kastanjes geraapt. Ik vind ze erg groot!, nu nog denken wat te doen ermee….in ieder geval door de spruitjes.
Geplaatst: 21 oktober 20241 j Het is een goed kastanjejaar. Zijn knoeperds. Nu nog bedenken wat ik ermee ga doen. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 26 september26 Sep Kastanjemeel is niet erg lang houdbaar. Het beste in de vriezer daar kan je het tot een jaar bewaren en in de koelkast toch wel een half jaar. Als je zelf het meel maakt kan je ook de kastanjes ongemalen maar wel gedroogd bewaren die blijven langer goed dat het meel. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 september28 Sep Auteur We hebben dit jaar weer bijna geen kastanjes van eigen bomen, deze keer was het de hitte/droogte? Nou goed.. gelukkig konden er er vandaag wat rapen en kon ik eindelijk mijn kastanjetang uitproberen: Ging mooi! Je hoeft niet eens heel hard te knijpen, bij te hard knijpen druk je ook bijna de hele kastanje in kwartjes. Dus gewoon voelen/horen wanneer het velletje scheurt en dan kan je al stoppen. Scheelt heel wat qua gevaar met snijden in eigen vingers. En na een berg kastanjes snijden had ik dan ook altijd kramp in mijn vingers maar dat zal nu niet zijn. (we hadden maar weinig kastanjes hoor, ik ga dit jaar niet aan de gang met het maken van meel enzo ) Ik kan me wel voorstellen dat een wat slappere tang nogal snel verbuigt. Ben benieuwd of deze dat ook nog gaat doen, zeker als de velletjes bijv. wat stugger zijn als ze al even hebben gelegen. Maar zo vers kwam er niet teveel kracht op het scharnier. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 28 september28 Sep Super ding dus. Tsja, qua opbrengst zie ik bij @Arja enorme kastanjes voorbij komen, dus er zal wel heel wat vershil zitten tussen plaats en ras en andere omstandigheden. Wij rapen meestal pas rond de herfstvakantie, alles wat nu op de grond ligt, is onrijp. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Ik heb vandaag veel kastanjes geraapt. Deel rauw gepeld. Toen gekookt en door een groffe zeef gedrukt. Ging redelijk. Ik heb nu best veel meel dat nog wat vochtig is. Ik wil het met melk, wat gesmolten pure chocolade en poedersuiker tot een toetje maken. Lekker met cognacroom, ik maak dat normaal met die zakjes kastanjes uit de supermarkt. Wat in de zeef zit wil ik tot soep maken en opnieuw zeven. De kastanjes die niet wilden pellen heb ik een kruisje gegeven en in de magnetron gegaard. In een porseleinen schaal met deksel erop en een bodempje water. Dat ging supersnel. Toen zo gegeten. Uit de oven zijn ze wel lekkerder. Maar om verder te verwerken ga ik ze voortaan in de magnetron garen.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt De soep was lekker, maar ik miste wel een 'bite'. Als kruiderij had ik alleen knoflook, zout en peper gebruikt.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Op zoek naar kastanjerecepten stuitte ik op deze Franstalige video met een interessante pelmachine voor kastanjes, en meer informatie over wecken. https://www.youtube.com/watch?v=cRR913096CYKastanjes worden met schil en al gekookt en dan door de machine gegooid (de Reber 9000 N, kost 435 euro op Ebay) en er komt puree uit! Kijk vanaf minuut 10:30. Erg indrukwekkend, hoe weinig werk dat ik vergeleken met pellen. Er zijn ook handmatige machines van Reber, die kosten 100 euro. Nog steeds veel geld. Wel beter voor het milieu. En voor je spierballen. Eigenlijk zocht ik naar mogelijkheden om de kastanjes in te maken. Dat wordt in de video ook gedaan. Een zoete versie, net als jam met 750 gram suiker op 1000 gram puree. Wel wat water erbij om het cremig te maken. Na het verhitten en mengen wordt het geweckt. Hij maakt ook een hartige versie met zout, maar daar is geen uitleg bij. Ik denk gewoon wat water en zout erbij en in potten stoppen. In een andere video weckt iemand gepelde kastanjes in hun geheel met alleen 3 eetlepels water per pot. Verder alleen lucht. Mijn met de hand door een zeef gedrukte kastanjemeel heb ik koud gemengd met suiker en 12 uur laten staan. Nu is er een soort pasta ontstaan doordat de suiker vocht uit het kastanjepoeder trekt en oplost. Dit kan waarschijnlijk zo geweckt worden maar ik heb geen potten meer ;( Dus ik moet nu eerst op zoek naar weckpotten.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt 2 uren geleden, fre3ke zei:Nu is er een soort pasta ontstaan doordat de suiker vocht uit het kastanjepoeder trekt en oplost.Oh man, die zoete crème de marron, heerlijk. Ik koop dat af en toe. En dan een mousse van maken. Wat leuk dat je hier inmaak mee probeert! Hoe smaakt hetgeen je nu hebt? Dus voor de weck?
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Hier nog een receptje « uit de oude doos »Crème de marron en meer..In de Morvan hebben we een bergje kastanjes geraapt. Volgens de Morvanesen was het geen goed kastanjejaar; de kastanjes waren klein geblev... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 oktober8 Okt 2 hours ago, Dahli said:Oh man, die zoete crème de marron, heerlijk. Ik koop dat af en toe. En dan een mousse van maken. Wat leuk dat je hier inmaak mee probeert! Hoe smaakt hetgeen je nu hebt? Dus voor de weck?Het is een beetje te zoet. En ik had een deel met 90% chocolade gedaan om het zoete wat te compenseren, maar dat was een te sterke chocoladesmaak. Ook een scheutje rum erin gedaan (70%) en dat was heerlijk. Dus een volgende keer met minder suiker, en maar een beetje chocolade, en rum. Ik heb het nu in gewone potten ingemaakt omdat het te veel was om snel op te eten. Dat ging zo: gevulde potje in de magnetron meermaals verwarmen en omroeren, tot 95 graden. Dan deksel erop, en daarna nog eens op zijn kop in een pannetje met kokend water zodat ook het deksel goed gesteriliseerd is. Zo heb ik 900 gram ingemaakt, de rest heb ik opgegeten omdat het echt te lekker was, net marsepein. Ik denk dat als ik in de winter een potje meng met ongezoete geslagen slagroom, het een makkelijk en lekker toetje is. @Jet dank voor het recept. ik zie dat je het kookvocht had gebruikt, maar smaakt dat niet vrij bitter? Ik weet eigenlijk niet hoe het kookvocht van de buitenste schillen smaakt.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Ik moet nog corrigeren dat je kastanjes niet kunt wecken. Ik vond het al vreemd, omdat ze geen zuur hebben. Ze kunnen blijkbaar alleen met pressure canning worden ingemaakt, omdat dan de temperatuur hoog genoeg gaat. Dat de man in het filmpje wel weckt, is misschien omdat ze al uren hebben gekookt.Dus heb ik mijn ingemaakte potjes nu in de koelkast gezet. En de overige kastanjepuree aangezuurd met vruchtensap uit eigen tuin. Kroosjes, kaneel en rum. Citrus mitis. Cassis. En honingbes. Dan kan het wel geweckt worden. De versies met cassisbes en citrus mitis en honingbes zijn heerlijk! Als ik die sapjes niet had, zou ik citroensap nemen. En het kookvocht bevat altijd extreem veel tannine. Ik zou zelf het recept dat @appelvrouw linkte, daarom niet gebruiken. 12 oktober12 Okt aangepast door fre3ke Andere vruchtensmaakjes toegevoegd.
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Nog steeds bezig met de kastanjes. Ze lagen een paar dagen en konden niet meer rauw gepeld worden. Nu heb ik een makkelijke pelmethode ontdekt: poffen in de magnetron.Methode: een handje kastanjes in een linnen zak, of doek, of washandje wikkelen. In een glazen/porseleinen/aardewerk schaal leggen, met bijbehorend deksel (want zwaar genoeg). In de magnetron doen. Ik doe 90 seconden voor 100 gram kastanjes. Een deel 'poft', net als mais. Daarom de doek en het glazen deksel, om dat geweld tegen te houden. Je kan ze natuurlijk ook insnijden van tevoren, of met een hamer slaan. Dan poffen ze niet.De gepofte kun je zo pellen.De rest op een plank in de lengterichting snijden. Ik snij het liefst net onder het kapje. Niet helemaal doorsnijden, het mes op het onderste schilletje neerdrukken zodat dat niet beweegt, en de binnenkant wegpellen.Het vruchtvlees laat heel makkelijk van de binnenschil los. En je brandt niet je vingers aan holtes met heet water, zoals bij inkruisen en koken. Ik heb vrij snel een half kilo gepeld. 12 oktober12 Okt aangepast door fre3ke
Geplaatst: 12 oktober12 Okt 1 uur geleden, fre3ke zei:90 seconden minuut voor 100 gram kastanjes.90 seconden of minuut? En op hoeveel watt dan? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Oeps, verschrijving. Heb het aangepast. Mijn magnetron is 1450 watt. Dus 90 seconden op 1450 watt. Maar je merkt het ook als ze gaar zijn, ze gaan sissen of knallen.
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Op 9-10-2025 om 01:27, fre3ke zei:het kookvocht had gebruikt, maar smaakt dat niet vrij bitterOp 11-10-2025 om 16:24, fre3ke zei:bevat altijd extreem veel tannineHet is 9 jaar terug nog in Frankrijk en ik herinner me het niet als bitter, het kookvocht. Ik heb het wel lekker genoeg gevonden anders had ik het niet geplaatst. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 oktober14 Okt Met Lie ben ik een peltest aan t doen. Het gaat dan om hoe gemakkelijk het vliesje eraf gaat.10 ingekruiste kastanjes ruim twee minuten in een pannetje kokend water gooien ( 2.15 minuut) eruit schuimspaneren en pellen. 1 van de tien ging echt gemakkelijk, de rest was pielen.10 kastanjes in een washand voor 55 seconden op 800 watt. Hierbij gingen er twee gemakkelijk en de rest iets gemakkelijker als met het kook water, maar de kastanjes waren minder rauw en ook wat brokkeliger als bij de kook water test.Nu 10 kastanjes de buitenschil gewoon gepeld ( heeft Lie zijn voorkeur voor alle bruine schil handelingen) en de kastanjes in een bakje schoon water. Morgen of zo gaan proberen of het vlies er al gemakkelijk af gaatVerder gaan we morgen ook nog een deel van de buitenste schil ontdoen en invriezen. Deze bevroren kastanjes met je dan in kokend water doen als je ze wilt gebruiken..omroeren en even wachten, afgieten en nog een keer kokend water erop en dan pellen.Deze info komt voor een deel hiervandaanOok heb ik gelezen dat je de kastanjes die je nog niet verwerkt goed in een emmer water buiten kan bewaren!Rechts de gekookte kastanjes 14 oktober14 Okt aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 16 oktober16 Okt Hier ook verdere experimenten. Vandaag heb ik drieënhalf kilo kastanjepuree in de vriezer gestopt en alles was gepeld met de magnetronmethode. De methode heb ik wel veranderd.Nieuwe magnetronmethode: steeds 7-9 kastanjes met een bodempje water in een hittebestendige glazen pan met dekse, ongeveer 2,5 minuut in de magnetron. Ik weet van deze magnetron het vermogen niet, maar waarschijnlijk 700-800 watt. Geen washandje, het deksel was zwaar genoeg en sowieso pofte maar één kastanje van de 100. Dan één voor één uit de pan halen, en doorsnijden en pellen. Steeds het deksel terugleggen.Ze waren heel heet, ik heb latex handschoenen aangedaan om het iets minder erg te maken.De plaats waar je de kastanje doorsnijdt, maakt weinig verschil. Het moet wel met een kartelmes, want de schil is taai.In het begin was het zoeken om het te laten werken. Ik deed ze waarschijnlijk te kort, want bijna alles liet zich slecht pellen. Maar toen ging het beter. En uiteindelijk waren dit de verhoudingen: een 3-liter pan gepelde kastanjes (die zijn daarna met water en melk gaargekookt) en een klein bakje kastanjes met het velletje er nog aan.Die met het velletje heb ik in water gekookt en daarna door een zeef gedrukt, maar de smaak van het velletje trekt er in, dus die puree is niet zo lekker. 16 oktober16 Okt aangepast door fre3ke
Geplaatst: 16 oktober16 Okt Leuk topic. Ik heb de afgelopen weken mijn kastanjes gewoon rondom met tomatenmesje van victorinox ingekerft. 15 minuten gekookt en kon toen makkelijk schil en dun vliesje verwijderen. Ik heb lekkere soepgerechten gevonden met champignons of bloemkool. Mijn kleinkind vond dat super lekker. Dus zakjes van 200 en 300 gram in de vriezer. Ook zakjes van 150 gram voor zo n overheerlijk broodsmeerseltje. Ik plaatst het recept daarvan nog wel . Leuke tips om ze in de magnetron te bereiden.
Geplaatst: 17 oktober17 Okt 150 gram basterdsuiker1 zakje vanillesuiker suiker170 gram waterHalve tlp kaneel ( 3 gram)7 stukjes gedroogde citroen. ( citroenrasp)1 steranijs2 kruidnagelen.Dit samen laten inkoken tot 180 gram vloeistof.Kruiden eruit halen.Mix dan 150 gram kastanjes met 115 gram van bovenstaande siroopje met blender.Evt door een zeef.Restant siroopje lekker voor in toetje.Ik heb er kleine potjes mee gevuld en in de vriezer bewaard. En uitgedeeld. 17 oktober17 Okt aangepast door peulenschil
Geplaatst: 17 oktober17 Okt Ik zie veel mensen hier worstelen met de schilletjes. Heb ik dan zoveel mazzel gehad? Ik heb volgens recept de kastanjes op de bodem ingekerfd, behoorlijk diep (voorbij de rand van de grijzige onderkant, tot in het bruin). Met een gewoon maar goed scherp mesje. Daarna de kastanjes gekookt volgens recept 15-20 minuten. Even wat af laten koelen. En toen pelde ik ze zonder enige moeite, ook omdat ze al open waren gekruld bij het bruin, en ging ook zeker 80-90% van het vliesje er vrij gemakkelijk af. De rest opnieuw gekookt met alle lekkers volgens recept. En daarna door de passeerzeef. Geen enkel probleem met bitterheid (meeste vliesjes er af) en ook geen restjes velletjes door de passeerzeef. Misschien een tip? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 18 oktober18 Okt Er is blijkbaar geen universele methode, daarom is een topic als dit handig.Het pellen na koken vind ik vervelend omdat er steeds kokend heet water uit komt stromen. En bij mij is altijd wel een stukje kastanje tot snot gekookt als ik ze insnijd en kook.In de magnetron is het pellen 2 seconden werk, dat vind ik fijn bij een grote hoeveelheid. Het gaat zo snel omdat de kastanje nog niet gaar is, en omdat je een houvast hebt doordat je met het mes de buitenschil op de plank drukt. Je pelt de binnenkant in één beweging eruit. Bij koken mis ik een startpunt of houvast.En ik ga voor 100 procent gepeld, omdat ik het verschil proef. Maar iedereen moet zelf afwegen hoe belangrijk dat verschil in smaak is, en of een beetje tannine de smaak juist verbetert.Het hangt ook met de soort samen, de echte marrons zijn makkelijker te pellen, terwijl bij chataignes het vliesje in allerlei holtes groeit. 18 oktober18 Okt aangepast door fre3ke
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Volgens mij is het ook best belangrijk wanneer je je kastanje oogst verwerkt.Meteen Na het vinden of weken later.Ik had bv rauwe kastanjes gegeten met mijn kleinkind die ik niet in de koelkast had bewaard. Ze waren lekker zoet. Maar die uit de koelkast waren minder zoet.Het is ook kwestie van timing denk ik, wanneer je ze klaarmaaktJe hebt gelijk fre3ke ieder zijn ding. Met gekookte kastanjes zitten er idd bij die tot moes gekookt zijn. Voor mijn verwerking verder geen probleem. Omdat ik ze helemaal rondom insnijd hoef ik ze maar open te klappen. Ik heb geen last van heet water dat er uit komt. Het lekkerst was gewoon vroeger op de kolenkachel . Of nadat ik een ovenschotel had gemaakt dan gelijk gebruikt gemaakt van de oven. Legio mogelijkheden dus
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.