Linamana Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 Weet iemand op dit forum hoe gehele aspergeplanten verwijderd moeten worden? Quote
MSDG Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 Schep er bij en uitgraven. Ga je je nog even voorstellen in het voorsteltopic of blijft het bij één vraag? 4 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Stan W Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 Haha inderdaad, gewoon met de spade of bats graven en de volledige klauwen uit de grond verwijderen. Hetzelfde als bij elke andere vaste plant. 1 Quote
Tanja65 Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 Ni het toch over asperges gaat - in onze moestuin staan enkele verwilderde exemplaren. Kan ik daar nog iets mee of moeten ze gewoon er uit en weggegooid? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Roelie Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 Ik vind het ook een beetje een vreemde vraag. Uiteraard met een schep, hoe anders. Wellicht krijg je geen antwoord en is het een bot, je weet het niet. We wachten af... Quote
Patrijs Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 Er is verder weinig info, maar als je met een scherpe steekschep het hart uit de klauwen steekt zal de plant ook verdwijnen. Zelf heb ik de nodige uitgegraven, een flinke klus en de wortels die achter blijven verteren maar langzaam. Quote De moestuin van Patrijs
MSDG Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 @Tanja65 wat bedoel je met verwilderd? Asperges kunnen wel 20 jaar oud worden… Je oogst de jonge stengels in ‘t voorjaar tot St Jan (of 21 juni) en daarna laat je de planten doorschieten zodat ze weer energie kan opdoen door fotosynthese. Dit ziet er wellicht wat wild uit met varenachtig loof op stengels van 1,5m+ hoog. Anders even een fotootje? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Tanja65 Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 (edited) Wel, ze staan op een achteraf plek waar we ze tussen doorgeschoten bessen en (inmiddels omgehakte) zieke bomen per ongeluk ontdekten. Een stuk of vier. Geen idee hoe oud, en ook niet erg logisch daar. Vandaar mijn ‘doorgeschoten’. Hoge pluimen, minimaal een aantal jaar niets mee gedaan. Moet ik ze daar dan nu laten staan? En dan volgend voorjaar verplanten? Edited October 26, 2023 by Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 Ik zou deze weg oogsten als ze tussen je bessen staan. Gewoon ze blijven opeten, dat ga je winnen. Wil je nieuwe planten koop of zaai die dan, dan begin je in ieder geval goed en het scheelt heel veel werk. Quote De moestuin van Patrijs
Tanja65 Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 (edited) Wat bedoel je precies met ‘weg oogsten’ @Patrijs? De wortels/asperges blijven oogsten tot hij niet meer opkomt? ik dacht ze juist een betere plek te geven als dat mogelijk is. Ik ben gek op asperges en als ze niet weg moeten vanwege te oud mogen ze van mij juist een ereplek. En ja, we overwegen inderdaad (ook) een rij nieuwe planten. Wij zijn sowieso van plan de bessen heel erg terug te snoeien want die struik is volledig verwilderd en geef nauwelijks nog bessen. Moet nog uitzoeken of terugsnoeien een optie is en anders helemaal weg. Edited October 26, 2023 by Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 Ja, precies. Er naast gaan zitten en snel alles opeten wat bovenkomt. 🤭 Ik ken de situatie niet maar en bessen en asperges wortelen erg horizontaal. Er zal dus bij beide veel wortelschade zijn bij opgraven. Kijk eens op mijn foto wat een slagveld dat is.... Je zal zeker een jaar moeten overslaan na verplanten. Koop je twee/ driejarige klauwen dan maakt het qua tijd ook weinig uit. Bessen kunnen veel hebben, asperges minder. Een bessenstruik in de schaduw zal weinig geven, bosbessen uitgezonderd. Ieder jaar vervang ik een derde van de bessentakken om jonge vruchtbare takken te houden. Ik ben met veel voorstander er van om gewoon opnieuw te beginnen, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen. Je kan dan veel beter omstandigheden creëren, sterke planten opkweken van een gewenst ras op een goed voedende ondergrond. Asperges geven maar weinig per plant per seizoen maar blijven wel lang staan als je ze eenmaal hebt. Tot meer als 25 jaar na opruimen kan je geen asperges meer op dat perceel zetten. Voor mij is dat wel een investering waard. 252151 (wur.nl) Quote De moestuin van Patrijs
Recommended Posts