Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zonnenpanelen systeem


Kevins Moestuin

Aanbevolen berichten

Zijn er hier leden die ervaringen hebben met een zonnenpaneel instalatie op de moestuin[volkstuin]

 

Ik ben dit zelf namelijk aan het overwegen, nu weet ik dat ik daarvoor in iedergeval zonnenpanelen nodog heb, een accu instalatie en een omvormer en volgensmij nog iets waar ik nu niet op kom. Maar waar houden jullie rekening mee m.b.t. accu sterkte? Zonnenpaneel sterkte etc.

 

Alvast bedankt 😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er dan meteen een beveiligingscamera bij plaatsen, volkstuinen zijn hoe dan ook al gewilde plekken waar onze "nietzonauwnemende" medelanders het op hebben voorzien. Gereedschap, vruchten, ach dan kunnen enkele zonnepanelen ook in  één moeite door mee in de auto...😟

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is Kevin straks ook de dure camera kwijt, @Roelie...

 

Ik weet ook niet wat je allemaal van plan bent @Kevins Moestuin, maar ik zou het ook niet aandurven. Zeker op een terrein dat niet bewoond/bewaakt wordt. Als het voor licht en gereedschap is, dat is er vaak wel in oplaadbare vorm, dat zou je tuis kunnen opladen.

 

Maar je vraagt naar ervaringen, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven, geen ervaringen en ook nog niet gezien/ gehoord dat het op een volkstuincomplex gebruikt wordt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paneeltje.

 

Diefstal valt tegenwoordig erg mee, de prijs van gebruikte panelen is niet hoog meer.

Zelfs een vriendin in Amsterdam haalt ze niet meer van het dak in de winter zoals vroeger.

 

@Kevins Moestuin:
 

Begin met het maken van een stroomplan.

Welke gebruikers wil je, hoe lang wil je die gebruiken (Wh) , wat voor accu, laadregelaar en hoeveel Pw panelen.

Dan maak je een tekening van je stroomplan.

Daarna ga je kijken naar draaddikte i.c.m. draadlengte. (belangrijk bij gelijkstroom) en zekeringen.

Hou ook rekening met vocht, vooral 's winters.

 

Zelf heb ik een zooitje, maar dat kan, mijn verbruik is minimaal.

Een gekregen heel oud 90 Wp paneel, een gekregen laadregelaar heb ik af moeten schrijven i.v.m. corrosie door vocht.

Ik heb daarna een goedkope waterdichte gekocht.

Een gekochte waterdichte usb poort en gekochte anderson stekkers om alles te koppelen.

Een oude zekeringhouder met zekering en mijn draad is oud stofzuigersnoer.

Een gekregen huishoudaccu met oude gebruikte accuklemmen.

Een multimeter van een paar Euro van de Action.

 

Ik kan spullen laden op de usb poort, een 12V waterpomp gebruiken 1,5 A.

En eventueel meer doen als ik een oude omvormer 12V-230V meeneem. 

Ik heb extra (gekregen) accu's staan.

Dan kan ik ook de accuboor opladen of een ander licht 230V apparaat gebruiken.

 

Maar daarvoor kan ik ook de camper bij de tuin zetten, daar zit een installatie die meer als drie keer zo groot is.

 

 

 

aangepast door Patrijs
aanvulling
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@HuubvG bij ons zijn er al 2 mensen op het complex met een zonnenpanelen systeem, en bij beide staan ze nog ik woon in een heel klein dorp dus bang voor diefstal ben ik eigenlijk niet, het systeem zal vooral dienen voor ventiliatie en warmte voor mijn tunnelkas in de maanden dat het nodig is, en wellicht een water systeem. Heb nu een dompelpomp op accu die kan ongeveer 1 uur mee gaan tot die leeg is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Besef wel dat warmte op stroom heel veel stroom kost, en dus ook een zeer uitgebreide installatie.

  Voor een kas waarschijnlijk niet rendabel.

 

Wel wordt in de beroepsteelt de restwarmte van de kassenverwarming gebruikt in een warmtekracht installatie.

Die stroom kan de teler gebruiken of terug leveren aan het net.

 

 

WKK: Kas als energiebron

 

Je vraag over stroom is erg summier, het is lastig om dan gericht antwoord te geven.

aangepast door Patrijs
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...