Adrielle Geplaatst: 8 november 2023 Geplaatst: 8 november 2023 Hey hoi, Een zeldzame eigen post van mij. Ik heb laatst een zoot bollen kunnen scoren, maar het spoelt hier al weken en dat blijft ook wel een tijdje doorgaan. Ben ik correct te denken dat als ik die bollen nu in potten plant, deze dan verzuipen/verrotten? En zo ja, wanneer kan ik ze dan max planten? Quote
Patrijs Geplaatst: 9 november 2023 Geplaatst: 9 november 2023 (aangepast) Kletsnat najaar zorgt voor uitpuilende bollenschuren in de Noordkop: "Dit is uniek" 9 november 2023, 06.30 uur · Aangepast 07.38 uur · Door Matthijs Gemmink De aanhoudende regen zorgt voor problemen bij de bollenboeren. Normaal gaan in oktober en november de nieuwe bollen de grond in. Maar het is zo nat dat planten er voorlopig niet in zit. Vooral op de kleigrond in de Wieringermeer is er nog geen beginnen aan. Foto: Bollenschuren vol door ongekend nat najaar - Matthijs Gemmink/NH "Het is een zeiknat jaar, zoals we dat zeggen. En we lopen flink achter in de planning", zegt bollenboer Maarten Vijn aan de Wierweg bij Slootdorp. In zijn schuur staan de kisten vol bollen klaar om geplant te worden. "Dit zijn tulpenbollen, die mogen de grond in, het liefst zo snel mogelijk. Dan kan de kachel hier weer uit." Aldus Kletsnat najaar zorgt voor uitpuilende bollenschuren in de Noordkop: "Dit is uniek" - NH Nieuws En: Bollenkwekers in West-Friesland hopen op droog weer - NH Nieuws Maar plant je ze in potten dan is dat toch geen probleem? Zet de potten droog of zorg voor zeer goede afwatering (scherf over het bodem gat en desnoods wat grind o.i.d. en iets van de grond af zetten) en de potgrond zal een stuk sneller opdrogen. Het verschilt ook per soort wanneer ze uiteindelijk de grond in moeten. Mij Irisbollen heb ik een paar weken terug al geplant, die moeten vroeg, net als bijv. Blauwe Druifjes. 9 november 2023 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
De aanhoudende regen zorgt voor problemen bij de bollenboeren. Normaal gaan in oktober en november de nieuwe bollen de grond in. Maar het is zo nat dat planten er voorlopig niet in zit. Vooral op de kleigrond in de Wieringermeer is er nog geen beginnen aan.
Anna3 Geplaatst: 22 november 2023 Geplaatst: 22 november 2023 (aangepast) Ook al heb ik zandgrond, ik ben ook nog aan het wachten met planten in de volle grond tot het wat minder nat wordt. Na dit weekend lijkt het beter te worden. In pot zou nu wel moeten kunnen, als je zorgt voor goede afwatering zoals Patrijs aangeeft. 22 november 2023 aangepast door Anna3 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 5 december 2023 Geplaatst: 5 december 2023 Na uitzonderlijk nat najaar kunnen de bollen eindelijk de grond in - NH Nieuws 1 Quote De moestuin van Patrijs
Wortel Geplaatst: 24 december 2023 Geplaatst: 24 december 2023 Ik heb onze nieuwe tulPen pas 2 weken terug gepoot. Was zowaar een drogere dag en eerder geen tijd gehad. Quote
Arja Geplaatst: 25 december 2023 Geplaatst: 25 december 2023 Oja, ik heb er ook nog wat liggen. Vandaag eens doen, het is een droge dag. Quote
Wortel Geplaatst: 25 februari 2024 Geplaatst: 25 februari 2024 Bij mij beginnen de tulpen zich nu langzaam te laten zien, de eerste punten zijn boven😁 Quote
Patrijs Geplaatst: 28 februari 2024 Geplaatst: 28 februari 2024 (aangepast) Verdronken en gestikt: bloembollen staan in kletsnatte grond De tulpenbollen konden dit jaar door de extreme regenval pas erg laat de grond in. Daardoor, en omdat het sindsdien niet is gestopt met regenen, is het nog maar de vraag of de tulpenvelden straks wel volledig in bloei komen te staan. Veel boeren in Noord-Holland zien nu al de eerste voortekenen van een oogst met enorme schade. Verdronken en gestikt: bloembollen staan in kletsnatte grond - NH Nieuws 28 februari 2024 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
De tulpenbollen konden dit jaar door de extreme regenval pas erg laat de grond in. Daardoor, en omdat het sindsdien niet is gestopt met regenen, is het nog maar de vraag of de tulpenvelden straks wel volledig in bloei komen te staan. Veel boeren in Noord-Holland zien nu al de eerste voortekenen van een oogst met enorme schade. Verdronken en gestikt: bloembollen staan in kletsnatte grond - NH Nieuws
Patrijs Geplaatst: 26 maart 2024 Geplaatst: 26 maart 2024 @Adrielle En, staat er bij jou al wat boven de grond? Bollenkwekers opgelucht: ondanks nattigheid staan bollen mooi in bloei - NH Nieuws Quote De moestuin van Patrijs
Adrielle Geplaatst: 2 april 2024 Auteur Geplaatst: 2 april 2024 @Patrijsjazeker, en de tulpenvelden staan bijna op springen. Valt hier gelukkig allemaal wel mee met de natheid 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.