Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Polycarbonaat of glas


Moestuinpassie

Aanbevolen berichten

Welkom, moestuinpassie.

 

Misschien kan je wat meer info geven.

Er is veel verschil tussen de kassen en ook de plek van plaatsing en budget is bepalend.

Hier aan de kust heb ik tijdens stormen kassen zelfstandig zien vertrekken en dun polycarbonaat zien wegvliegen.

Goede kassen zijn over het algemeen van glas. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Patrijs zei:

dun polycarbonaat zien wegvliegen.

 

Dat lukt in Drenthe ook, hoor 😄

 

Ik heb zowel een kas met 3 mm glas (staat al bijna 20 jaar in de achtertuin, wat glasschade tijdens strenge vorst vroeger,  maar het meeste vanwege vervelend buurtuig) en polytunnels op de moestuin. Ook daar beschadigingen door tuig, maar de polycarbonaatkas die ik bij een buurtuinder zie heeft vooral last van wind en bij kleine stormpjes liggen alle platen er weer uit.

 

Ik vermoed dat de duurdere exemplaren met een stevig geschoord basisframe en dikkere platen het best goed doen, maar voor die prijs heb je ook een kas met glas. Die zou ik dan persoonlijk weer niet op een tuincomplex zetten. Misschien is een polytunnel dan handiger.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Polycarbonaat is goedkoper maar glas is een stuk steviger

Polycarbonaat is tegenwoordig duurder dan glas, maar ik heb ervoor gekozen om elke glasplaat wat stuk gaat te vervangen door poly. Als dat kapot gaat met een storm, heb je glassplinters… het kost €20 meer per plaat weet ik helaas uit ervaring.

5dad875f389728f614327f1bed23ad22.jpg

Vandaag gezien…. Was al een polycarbonaat plaat omdat het glas kapot was gewaaid. Elk jaar minimaal 1 plaat dat stuk gaat met heel heel heeeeel veel glas overal… daar had ik geen zin meer in. Nou. Het scheelt dat ik niks hoef op te ruimen. De volledige plaat is spoorloos.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Patrijs! Om wat meer informatie te geven, de kas komt in mijn achtertuin. Redelijk beschut dus, maar we hebben een hoekhuis dus er zal best wind komen. Qua budget wil ik het liever in een keer goed doen, ik heb ook geen plaats voor een hele grote kas, wordt denk ik iets van 200x200 max, dus dan zullen de kosten niet veel schelen denk ik. Glas is denk ik mooier, maar wordt ook heter las ik dus moet je kalken. Hebben jullie verder tips waar ze goeie kassen verkopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Moestuinpassie Ik kalk nooit. Ik heb bij de aanschaf van mijn kas ook schaduwdoek gekocht. Het hangt ook een beetje af van de plek en richting van je kas, hoor. Maar tijdens hoogzomer, veel zon, warme temperaturen gooi ik het schaduwdoek over de kas en zet het vast met knijpers. Deur en raampje open en dan valt de hitte wel mee.

 

Qua tips: ik heb die van mij laten plaatsen, toendertijd gekocht in Haulerwijk. Dat was wel duurder dan zelf doen, maar dan wordt ie ook goed neergezet. Fundering uitlijnen, kas opbouwen, glas plaatsen. Vooral dat laatste was fijn, want het glas wat een week tevoren geleverd was, bleek voor de helft gebroken. Montagemannen belden gelijk de baas, die dezelfde dag voor een pallet heel glas zorgde. 

 

Ik denk dat het nadeel van polycarbonaat tunnelplaten (vooral bij dunnere platen, zoals die van onze goedkope koude bak) t.o.v. glas is, dat ze veel meer meegeven met wind, waardoor ze vrij snel ergens uit vallen/waaien. Hoe dikker de plaat hoe sterker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een vraag van mij. Ik heb een kas gevonden die de perfecte maat heeft voor mijn tuin, totaal 3.3 m², maar helaas van polycarbonaat 10mm platen. Daarnaast heb ik een andere kas gevonden (dubbel zo duur) maar wel heel mooi zwart aluminium en glas maar het oppervlakte is 1.8m² . Ik weet niet hoe lelijk polycarbonaat is, maar ik kijk vanuit mijn woonkamer zo op de kas, dus dan neig ik toch naar glas omdat dat veel mooier is. Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga je voor t mooi of voor functionaliteit?

De eerste (kleine) kas hier was van polycarbonaat, stond recht tegenover de schuifpui op ca 3m afstand. Helaas vond ik t na 3 jaar toch wel erg klein en de platen waren al een keer weggewaaid, dus toch besloten om een grotere te nemen.

De kas die we nu hebben is glas, staat nu meer tegen de schutting aan ( dus niet recht in t zicht) en heb veel meer ruimte... als je t nu zou vragen zou ik een nog grotere kas willen maar dat kan helaas niet in mijn achtertuin.

Als je de ruimte hebt zou ik gaan voor de grotere.

Succes

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik plug maar weer eens Greenspan. Al de 3e kas (wegens tuinverhuizingen, niet ondat de kas niet meer goed was) besteld, inmiddels 5 jaar geleden.

 

Hele aardige 1-pitter met duurzaamheid hoog in het vaandel. Kassen zijn zeer stormbestendig, hij plaatst ze zelfs in kustplaatsen als Katwijk aan Zee. 
wordt geplaatst en helemaal ingegraven met fundering etc. 
 

Zeer betaalbaar ook en nee, ik heb geen aandelen 😄

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-11-2023 om 18:17, Lia56 zei:

Polycarbonaat is goedkoper maar glas is een stuk steviger

 

Echte dikwandige stechdoppel is ook best zwaar. Maar nadelen zijn lichtdoorlaatbaarheid en brandbaarheid een keer brand en je bent zo een paar hectare kwijt, dat heb je met glas niet. Dus ondanks isolatie waarde wordt het commercieel weinig meer gebruikt enkel voor wanden. Die moet je vaak toch schermen bij daglichtverlenging.

  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 2 maanden later ...

Hoi allemaal, ik heb ook een polycarbonaat tuinkas, mijn man heeft extra aluminium strips over de platen aangebracht zodat ze extra vast zitten. Van de week stond ik in mijn kas en zag dat de platen bol gezogen werden maar dankzij de extra strips bleven ze op hun plek! 

IMG_20240409_091443.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...