Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke tomaat varianten ga jij in 2024 uitproberen?

Gallox

Recommended Posts

Welke tomaat varianten ga jij in 2024 uitproberen?  🍅 Misschien kunnen we wat ideeën uitwisselen! In mijn blik met zaden voor 2024 heb ik deze al apart gelegd:

1. Coral Queen
  2. Cherokee Green Pear
  3. Gary Ibsens Gold 💚
  4. Cherokee Lime Stripes
  5. Cherokee Green 💚
  6. Brandywine Pink
  7. SunGold 💚
  8. Black Krim 💚
  9. Ananas Bleu
  10. Aunt Rubys German Green 💚
  11. Brandywine Apricot
  12. Cherokee Purple 💚
  13. Millefleur
  14. Mini Kumato 
  15. SunPeach
  16. Cherokee Rose
  17. Cherokee Chocolate
  18. Candy Sweet Icicle
  19. Brandywine Yellow
  20. Orange Jazz 💚
  21. Datterino
  22. Frosted Green Docters
  23. Sweet Aperitif
  24. Rainbow Jazz 💚
  25. Blush 💚
  26. Isis Candy 💚
  27. Zasweet 💚
  28. King of Siberia
  29. Yellow Fire
  30. Supersweet 100

• Like 1

Nou, daar ben ik eigenlijk nog lang niet aan toe, pas in maart / april denk ik.
Eerst de knoflook, uien en sjalotten de grond in krijgen. En de knolgewassen oogsten, want volgende week vorst aan de grond. Dan in januari de pepers en paprika's uitzoeken.

Maar als ik het niet vergeet, dan wil ik mijn lijstje wel delen hoor. Van elk ras 3 zaadjes in een potje, en blijven er max 2 over mochten ze alle 3 kiemen. Totaal een stuk of 20 rassen. Misschien minder, want zo veel plek heb ik niet meer.Heb een aantal interessante rassen erbij.

• Like 1

• 2 weeks later...

Wel ik ben er normaal ook nog niet zo mee bezig, alleen moest ik vorige maand mijn zadenbestelling via Velt doorgeven en dus is mijn keuze al gemaakt.

Vorig jaar had mijn man me overtuigd om niet zelf de tomaten te zaaien. Hij haat het dat ik "de hele keuken" vol zet met tomatenplanten (ik heb een kleine moestuin en zet echt niet zo veel planten). Ik was de voorbije zomer echter totaal niet overtuigd van de aangekochte planten. Ik vond er ook mijn ding niet in. Dus dit keer ga ik weer zelf zaaien.

Ik koos voor

• Blush
  • Ormato
  • Dorenia
  • Merveille des Sens
  • Philamina
  • Rotkäppchen
  • San Marzano
  • Like 3

Hallo, ik moestuinier nog niet zo lang (twee jaar). Volgend jaar krijg ik een kleine kas en dacht daar de volgende tomaten in te zetten. Heeft iemand nog tips voor mij?

Coeur de Boeuf Blanc

Coeur de Boeuf Rood

yellow pearshaped

sweety

helsing junction blue

black cherry

goldita

Tigerella

Maya

Indigo Rose

Pink Thai Egg

On 12/2/2023 at 10:14 AM, widdy said:

niet zelf de tomaten te zaaien.

Maar dan heb je maar heel weinig keuze! Juist door zelf te zaaien is de keuze uit alle rassen enorm.

• Like 1

Daarom zaai ik ook altijd zelf. Ik laat mij niet beperken in de keuze door een supermarkt of tuincentrum. De meeste soorten smaken namelijk veeeeeeeel beter dan dat wat je in de supermarkt / tuincentrum kunt kopen. 

Mijn partner beklaagt zich ook graag over alle vensterbanken die in het voorjaar vol met planten staan, maar als het om het opeten gaat, hoor ik nooit geklaag. 

Ik heb weer teveel aan tomaten, zoals elk jaar. Naast de planten die ik nog voor anderen opkweek.

Naast de vertrouwde, goed smakende, soorten ook weer nieuwe soorten. Voor zaadgoedvermeerdering en natuurlijk om op te eten.

• Like 1

Ei von Phuket. Rose quartz multiflora.  Dark Stripe micro dwarf. Orion's belt. En vele anderen.

Extravagante rouffiange. Meerkleurig met een zilver waasje. Van Pascal Moreau die ook Ananas Noir heeft geknutseld. Die Ananas Noir gaat volgend jaar zeker weer gezaaid worden. Lekker en enorm! En enorm lekker 😋

En verder heb ik zo veel verschillende varieteiten en niet zoveel ruimte dat ik alles kan planten, dus ik ga die tomaten-keuzestress pas in maart aan 😬

Moet me eerst nog onderdompelen in peper en paprika-keuzestress. 

• Like 1

Mijn partner beklaagt zich ook graag over alle vensterbanken die in het voorjaar vol met planten staan, maar als het om het opeten gaat, hoor ik nooit geklaag. 

Bij mij staan de zaaisels en overwinterende planten op 2 plekken die niet in het zicht staan, achter het schot op zolder (vlakbij mijn werkplek) en in de technische ruimte naast de wasmachine onder de wastafel.
Maar later vlak voor het afharden is er niet genoeg plek, en moet ik toch enkele vensterbanken in beslag nemen, en dat vindt ze minder leuk.

Ook niet leuk vindt ze de vele verschillende tomaten rassen, de normale die je in de supermarkt koopt vindt ze meer dan zat