Ga naar inhoud

Tomaten toppen dieven en bladsnoei

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tomaten buiten top je best begin augustus.

Van nieuwe bloemen die zich moeten vormen tot rijpe tomaten is er ca. 8 weken nodig...dus die worden toch niets meer. De trossen die wel nog moeten rijpen krijgen dan nog de voeding en vocht om lekker te kunnen worden in plaats van de groeikracht naar nieuwe groei en bloei zou gaan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Even voor Itoero; Ace 55 VF is een struiktomaat, lekker laten gedijen dus. Dat ie maar 70cm hoog wordt is geen probleem.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Nog even terugkomend op mijn vragen iets eerder in deze topic. Als ik mijn sungold zijn gang laat gaan, heb ik straks meer dan 5 trossen hangen. Hij groeit als een speer buiten. Gewoon zijn gang laten gaan? En worden deze trossen dan allemaal rijp? Ik ga in augustus toppen. En de tweede stam met twee trossen gewoon laten staan? Of beter 1 stam aanhouden?

Geplaatst:

Beter die Sungold niet laten "gaan". Twee stammen kan waarschijnlijk wel, temeer omdat je al volop bloei hebt. Maar 5 of meer stammen is een te veel van het goede voor goede vruchtzetting en rijping en zal echt ten koste van je opbrengst gaan. Bovendien wordt de plant een moeilijk te hanteren jungle. Daarom best nu wel dieven wat er bij komt aan okselscheuten.

Geplaatst:

@ weknow: Ik heb geen 5 stammen hoor.. maar reeds 5 trossen bloemen/tomaatjes. Ik wil de tweede stam toppen na de eerste bloemtros anders groeit hij te breed uit en daar heb ik geen plaats voor. Maar ik kan dus tot begin augustus onbeperkt bloemtrossen laten ontwikkelen en daarna dus toppen?

Geplaatst:

@ Caatjeh. Dan had ik het verkeerd begrepen.

Maar zoals je beschrijft, is het inderdaad de goede manier.

Heb je van de Sungold de F1? (Ik heb namelijk zaad van een zaadvaste variant, die daaruit is voortgekomen).

Had je al gezien dat de Sungold ook in het "Zoetekesproject" zit? Ik ben benieuwd naar je smaakervaringen!

Zie voor het zoetekesproject dit topic:https://www.moestuinforum.nl/tomaten-uitdaging-op-zoek-naar-zoetekes-t11591-70.html

Geplaatst:
Halen jullie de onderste bladeren aan de stam ook weg ??

Ik niet. Tenzij dat onderste blad lelijk wordt ( lelijk vind ik dan : geel / kapot gaat, vlekken krijgt, whatever )

Vaak is dat natuurlijk het eerst onderin de plant, maar is het allemaal nog fris groen, haal ik niks weg aan bladeren onderin.

Voor dit moment heb ik van zeg 20% van de planten die ik heb staan al eens een blad onderin weggehaald wel ja.

Ik haal wél eens een hoger stuk blad weg als dat duidelijk op een ander blad blijft liggen, wat dan na regen of sterke dauw veels te lang nat blijft daartussen. Luchtig en droog houden zeg maar.

Maar ik knip zo weinig mogelijk. Waarom zou je iets van blad van een plant halen als het geheel gezond is ? ( ik dief wél hoor )

Geplaatst:

Ik wel. Ik haal ook blad weg dat te veel op elkaar zit. De onderste bladeren haal ik weg wanneer de plant een 60 cm is....laterop haal ik de volgende onderste bladeren ook weg.

Ik vind dat makkelijk met water geven en de planten zijn in de ochtend eerder "dauwvrij". Ik hoop zo ziektes zo lang mogelijk op afstand te houden.

Geplaatst:
Ik wel. Ik haal ook blad weg dat te veel op elkaar zit. De onderste bladeren haal ik weg wanneer de plant een 60 cm is....laterop haal ik de volgende onderste bladeren ook weg.

Ik vind dat makkelijk met water geven en de planten zijn in de ochtend eerder "dauwvrij". Ik hoop zo ziektes zo lang mogelijk op afstand te houden.

Dat was dus ook mijn idee

Geplaatst:

Ik haal meestal ook de onderste bladeren weg. Rond deze tijd zijn die meestal toch al wat lelijk. Ik heb stro rond mijn planten, ik moet zeggen dat dat ook fijn werkt.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wij hebben een beetje lopen stuntelen met onze tomaten. We hebben er een stuk of 5 in onze tuin staan, toen we ze plantten waren er 2 superklein (we dachten eigenlijk dat die dood zouden gaan) en 3 van mooi formaat. Bamboestokje bij gezet, hoofdstengel vastgeknoopt en klaar. Eerst groeiden ze nauwelijks maar toen zomaar ineens ging het erg rap en nu hebben we ineens een heus OERWOUD. Werkelijk een OERWOUD!

De stokjes zijn ook niet afdoende, ze hebben zo verschrikkelijk veel en grote zijtakken die ook weer allemaal weelderig bloeien dat er geen beginnen aan is om de boel nog enigszins van de grond te houden. Nu was dat met de hitte niet zon probleem, maar momenteel zitten we in een supernatte periode, en het ziet er naar uit dat die nog wel ff aanhoudt. Om ze toch dus wat van de grond te kunnen halen (om rotting en fytophtora enzo te voorkomen) zou ik ze eigenlijk wel willen snoeien. Alleen... kan dat nu nog wel? De stengels zijn allemaal verschrikkelijk dik, dus ik ben bang dat bij snoei de wond te groot wordt (zeker met dit weer?). Alle planten geven al gestaag tomaatjes en hebben ook nog een boel bloemtrossen er aan. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Mijke ik heb het zelfde probleem, nog nooit zulke grote planten gehad, de stokken kunnen de planten haast niet houden.

Zit vol met trossen en tomaten die helemaal niet rood willen worden.

En hu met de regen al helemaal niet pffff.

Ik heb ze nog nooit groene tomaten geplukt, kan dit en kunnen ze dan nog na rijpen ?

Vind het zo zonder als alles nu door dit slechte weer straks allemaal weg rot.

Geplaatst:

Tsja ik heb uiteindelijk er inderdaad een soort leitomaat van gemaakt. Sommige bladeren zagen er al dubieus uit met grijszwarte (schimmel?)vlekken. Ik heb rigoreus gesnoeid; de hoofdstam gezocht en per plant een aantal zijstengels laten staan waar al flinke bloem of tomatentrossen aan zaten. Elke stam is getopt en gediefd, alle aangetaste bladeren en de onderste bladeren zijn er allemaal af, en elk zijstammetje heeft zijn eigen stok. Nu alleen nogal een stokkentekort ineens We zullen wel zien of het nog wat wordt met de rest!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Helemaal goed toch ?

Ga er als een soort van principe maar vanuit, dat bij het nu onderhanden nemen van je tomaten, dat de bloemen die nu nog bloeien of in bloei moeten komen, geen tomaten meer maken, of kunnen maken, of als wel, de kans heel klein wordt dat ze nog zullen afrijpen voor het echt helemaal over is met de tomaten.

Dat wetende, is het misschien een idee de huidige tomaten wat forser onder handen te nemen: wegsnoeien beginnende bloemtrossen; sowieso alles getopt ? Misschien ook nog wat trossen toppen als de kleinsten niet veel meer willen groeien. Alles wat de plant aan energie nú nog in nieuwe scheuten en bloei steekt is sonde ten opzichte van de aanwezige / groeiende tomaten en het rijpen.

Geplaatst:

met trossen toppen, bedoel je dan dat je het uiteinde van de trossen bloemen of tomaat-beginseltjes er af knipt? Beginnende bloemtrossen zitten er sowieso niet meer aan, ik heb alleen zijstengels laten staan waar al tomatentrossen aan zaten of bloemtrossen die al goed in bloei stonden. Maar die laatsten dus ook wegsnoeien verhoogt de kans dat de tomaatbeginselen nog uitgroeien tot volwaardig tomaat begrijp ik?

Wat is trouwens de minimumhoeveelheid bladeren die een tomatenplant moet hebben? Want ik heb echt heel rigoreus gesnoeid wat dat betreft, kan dat ook te?

Geplaatst:

Ja, dat bedoel ik. Ligt ook wel aan het soortje he ? Kleine tomaatjes, met vaak hele lange strengen / trossen kun je laten zitten, of wat inkorten als je bang bent dat ze anders niet allemaal volgroeid raken. Of je topt een hogere tros / kort hem in, om de rest meer kans te bieden. Beetje zelf inschatten. Niet dat je nu alles moet afkappen, dat moet je zelf weten, maar nu nog bloemen laten bloeien heeft echt niet veel zin meer.

Blad weghalen doe ik alleen als het echt slecht er uit ziet. Gezond blad weghalen vind ik zo'n rare actie; nooit begrepen ( tenzij de hoeveelheid zo groot is, dat het de doorluchting van de plant tegenhoudt )

Heb daar dus geen antwoord op uit ervaring. Ik haal weinig blad weg.

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Hoi,

Ik heb ook een vraagje...

De stam van mijn tomaat splitst zich bij de eerste (beginnende) bloem/tomaten tros in twee. Waarom en wat moet ik doen? Op de verpakking stond vleestomaat, verder niets. Ik heb drie van dit type tomaat opgekweekt en ze doen alle drie precies hetzelfde (splitsen na de eerste tros). Op de bijgevoegde foto is het misschien niet goed te zien, maar beide toppen zien er hetzelfde uit, met ook kleine bloemetjes en al. Ik weet het niet meer, wie kan deze arme tomatenkweker helpen?

e7xjjm.jpg

Gr,

Wouter

Geplaatst:

Ja gebeurt wel es. Eéntje weghalen geeft wel een hele grote wond he ?, niet dat dat niet zou kunnen , maar ik kies dan voor het in stand houden van de splitsing. gewoon een dubbele top. wel navenant ook de trossen later uitdunnen enzo ( althans, dat doe ik )

Niks aan t handje hoor.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...