Geplaatst: 12 juni 201510 j Hoi allemaal, ik lees in verschillende reacties dat de test die er is om de aanwezigheid van de bacterie borrelia in de teek aan te tonen onbetrouwbaar zou zijn. De test is een DNA test, dus je test de aanwezigheid of afwezigheid van de bacterie aan de hand van het genetisch materiaal.Nu wil ik zeker niet zeggen dat ik deskundige ben op dat gebied maar het is wel of niet aanwezig en dat zegt dan toch genoeg.Aangezien een teek niet alleen lyme kan overbrengen maar ook andere ernstige ziektes blijf je alert op symptomen van deze ziektes zodat als je het niet vertrouwd je de huisarts kan aangeven wanneer je gebeten bent door een teek. als iemand mij kan vertellen waarom de test niet betrouwbaar zou zijn graag gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 12 juni 201510 j ik denk dat deze pdf dit het makkelijkste uitlegt: www.lymevereniging.nl/file.php?id=178van de lymevereniging. inmiddels is de ontwikkeling iets verder maar nog niet ver genoeg
Geplaatst: 12 juni 201510 j Dieren zijn even gevoelig voor Lyme als mensen. Alleen de meeste dierenbezitters herkennen de symptomen niet en weten niet beter. Waardoor Fikkie wel besmet is, maar dat staat dus nergens geregistreerd want de eigenaar ziet het niet. Er zijn Amerikaanse studies die hebben vastgesteld dat zo'n 35% van de honden Anaplasmose heeft, tegen 10/15% Borreliose. De symptomen van beide ziekten én het verloop vertoont best wat overeenkomsten. Ik geloof ook niet zo in de werking van dat dierenmedicijn, het is vreemd genoeg niet eens getest. Daar ga ik mijn dieren niet aan blootstellen, ik wacht wel totdat er meer bekend is over de werking. De enige test die betrouwbaar is bij mens en dier is een bloedtest waarin de titer bepaald wordt. In Duitsland standaard, in Nederland helaas niet.
Geplaatst: 12 juni 201510 j welke test is dat precies? ik ken namelijk geen bloedtest die betrouwbaar is.
Geplaatst: 12 juni 201510 j Geen idee wat de officiële naam is, maar de titerwaarde wordt met wat bloed bepaald en deze test is in Duitsland standaard en betrouwbaar ook bij mijn weten. In Nederland niet helaas.Ook mijn honden laat ik aan het eind van het tekenseizoen altijd op die manier testen. De uitslag krijg ik mee, ik kan er wel een inscannen, misschien zegt dat meer? Wordt wel morgen dan.
Geplaatst: 13 juni 201510 j Titer bepalingen kun je onder andere laten doen bij holistisch dierenarts Tannetje Koning+Althans op de ´normale´ hondenziekten waarvoor geènt wordt+ van een titer bepaling op Lyme heb ik nog niet gehoord, Zou ook niet kunnen omdat er geen enting gegeven wordt, dan is er ook niks te titeren, toch..Een aantal door mij gefokte honden hebben alleen hun pup entingen gehad maar hun titers zijn nog steeds hoog genoeg om niet te hoeven enten. Wat je wel kunt doen is een test op lyme, dat is de duitse test inderdaad en die is betrouwbaar maar ook duurder dan da wat ze in Nederland doen. Bloed gaat naar hetzelfde lab als de hunane testen overigens Mijn eigen lyme testen waren in Nederland allemaal negatief, tot aan de liquortesten toe, zijn ELISA testen.In Duitsland gebruiken ze andere, ligt er aan welke arts het onderzoek voor je aanvraagt er zijn er meerdere.Uiteindelijk ben ik getest door het borreliose centrum in Augsburg en positief bevonden op Borrelia Burgdorferi, Chlamydia Pneumoniea, Anaplasma, Bartonella en is er vermoeden van Mycoplasma en Babesia.. Bij mij heeft de bacterie zich in het zenuwstelsel verstopt en mijn klachten doen erg denken aan ALS en MS of reuma.Ik kan niet meer zelfstandig functioneren,, niet meer eten, drinken, praten, en mijn gewicht was eind Februari 31 kg. Na het plaatsen van een PEG sonde weeg ik nu 37 kg. Bij heel veel dieren met Lyme zie je soortgelijke klachten+ alleen worden die meestal niet als dusdanig erkent. Mijn eigen klachten ebgonnen overigens pas vijf jaar na de beet.
Geplaatst: 13 juni 201510 j Dat is heel heftig borderrose! Het is zonde dat er nog slecht getest wordt én dat er zoveel onkunde is op het gebied van tekenziekten. Want teken brengen meer over dan alleen Lyme. Het aantal teken neemt al jaren toe. Waar je vroeger bijvoorbeeld nog ongestoord in het hoge gras kon liggen spelen als kind, kun je dat nu niet meer doen. Er waren in Nederland ook gebieden die ik in de zomer meed in verband met de zeer vele teken. Nu woon ik zelf in bosgebied en valt er weinig te mijden, alleen preventief handelen én je na elke tocht door het bos goed nakijken.
Geplaatst: 13 juni 201510 j Hoi Borderrose, als je zoveel meemaakt na een beet van een teek zit het je ook echt niet mee! Gelukkig is er steeds meer aandacht voor het gevaar van tekenbeten en is verder onderzoek naar de ziekte lyme in volle gang al kan ik me voorstellen dat het voor jou en vele anderen niet snel genoeg kan gaan. In ieder geval heeeeel veel sterkte. Het pdf file dat je hebt bericht gaat over het aantonen van o.a. lyme als je deze ziekte onder de leden hebt. De test waar ik het over heb is het aantonen van de bacterie Borrelia die aanwezig kan zijn in de teek. gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 13 juni 201510 j Heb hier een tekentestuitslag van één van onze vorige honden. Deze is als stokoude en doodzieke herplaatser uit een asiel bij ons gekomen. Deze bloedtest had ik eerder moeten doen, dat had heel veel van de klachten verklaard. Anaplasmose + Borreliose en de eerste zeker in een chronische fase. Anaplasmose komt ook veel vaker voor dan Borreliose bij honden. De dierenarts dacht niet dat zij een tekenziekte had en ik ook niet. Het was een laatste middel om te kijken of wij wat aan haar klachten konden doen. De hond heeft hier 3/4 jaar nog gelukkig en dierwaardig geleefd, maar als dit eerder was ontdekt dan had de hond een makkelijker leven kunnen hebben. En dan heb ik nog een dierenarts ook die ook de tekenziekte Anaplasmose kent.
Geplaatst: 13 juni 201510 j Ah paddestoelgekh dan had ik je verkeerd begrepen. Die test lijkt wel betrouwbaar. Maar daar heb je zonder teek helaas niets aan, niet iets waar ik mij dus in heb verdiept.(hier aantal aandoeningen die overlap hebben met lyme. wel op getest maar test was negatief. Zoals we hier weten zegt dat nog niets maar zolang de situatie stabiel blijft ook geen rede tot zorgen. ) bloedonderzoek is sowieso een lastige aangezien de bacterie niet in de bloedbaan blijft. Is ook goed in verstoppen waardoor het lichaam geen anti-stoffen aanmaakt. Uit diertesten blijkt juist dat deze groep het ergste ziek wordt, de groep die dus buiten de boot valt bij de standaard Nederlandse test.
Geplaatst: 13 juni 201510 j Heb hier een tekentestuitslag van één van onze vorige honden. Deze is als stokoude en doodzieke herplaatser uit een asiel bij ons gekomen. Deze bloedtest had ik eerder moeten doen, dat had heel veel van de klachten verklaard. Anaplasmose + Borreliose en de eerste zeker in een chronische fase. Anaplasmose komt ook veel vaker voor dan Borreliose bij honden. De dierenarts dacht niet dat zij een tekenziekte had en ik ook niet. Het was een laatste middel om te kijken of wij wat aan haar klachten konden doen. De hond heeft hier 3/4 jaar nog gelukkig en dierwaardig geleefd, maar als dit eerder was ontdekt dan had de hond een makkelijker leven kunnen hebben. En dan heb ik nog een dierenarts ook die ook de tekenziekte Anaplasmose kent. De eerste is de ELISA die borderrose ook al noemde. wordt in duitsland ook titer genoemd zo te zien. De 2e lijkt ook een antistoffentest als ik google mag geloven. Dan heeft je hond 'geluk' gehad dat er antistoffen aanwezig waren. fijn dat deze doodzieke herplaatser bij jullie (en jullie dierenarts) terecht is gekomen al is het inderdaad spijtig dat het niet eerder is ontdekt
Geplaatst: 13 juni 201510 j Je hebt gelijk, de Borreliosetest is ook een ELISA-test. Zelf ben ik dit jaar ook getest op Borreliose, ik zal even kijken wat dat voor een test was. Misschien dat er bij mensen een ander type test gedaan wordt hier?
Geplaatst: 13 juni 201510 j dat is mogelijk. er zijn verschillende testen en soms lastig te achterhalen op welke manier er nu precies op is getest. het gebrek aan een goede gestandaardiseerde test is ook een van de problemen die vaak wordt genoemd. Onvoldoende standaardisatie: van veel testen bestaan allerlei variaties, waarvan soms de details niet bekend zijn (vanwege commerciële belangen, patentkwesties etc.). Laboratoria gebruiken hun eigen procedures en beoordelingsnormen en vergelijking met andere methodes/labs blijft meestal achterwege.
Geplaatst: 10 juli 201510 j Vandaag weer een teek, dit keer op mn achterhammetje, onsuccesvol verwijderd door onhandige buurvrouw die bij navragen niet duidelijk gemaakt heeft dat ze er géén sjoechel van heeft... Het kopje zit er nog in dus. Even hier noteren dan maar. Voorgaande teken (de afgelopen jaren) hebben geen gevolgen gehad dus ik maak me niet ongerust. Heb het lijfje dus zou 'm eventueel op kunnen sturen om te laten testen.
Geplaatst: 10 juli 201510 j Is het nou bij iemand bekend of het ook persoonsafhankelijk is ( zoals ook wel bij muggen bv, ik heb echt wel heel erg last van muggen ) of je teken 'aantrekt' of niet ? Ik bedoel dus; ik heb nog nóóit een teek gehad. M'n hele leven nog niet. En m'n hele leven al een buitenmens geweest, van wandelen door de ruigste gebieden, van hooien in korte broek, van kruipen door talloze tuinen, hoog gras, weiden, hoog onkruid en en en ..... 1x een teek gezien. Op een wandeling uitrustend in een weiland met schapen. De wandelvriend naast mij in het gras zittend had binnen 5 minuten een teek te pakken, kruipend op zijn been. Ieniemini spinachtig dingetje. Niet dat ik het 'tekenprobleem' bagatelliseer. Een tuinbuurman heeft de ziekte van Lyme. Die jongen is in het begin van zijn hoge carrière geknakt en kan al jaren nog maar heel weinig. Ik snap dat het heel erg kan zijn. Maar waarom heb ik nog nooit een teek gehad ?
Geplaatst: 10 juli 201510 j teken lijken idd net als muggen een voorkeur voor bepaalde personen/dieren te hebben. (of juist een afkeer van bepaalde personen/dieren, het is maar hoe je het bekijkt)
Geplaatst: 13 juli 201510 j Is het nou bij iemand bekend of het ook persoonsafhankelijk is ( zoals ook wel bij muggen bv, ik heb echt wel heel erg last van muggen ) of je teken 'aantrekt' of niet ? Ik bedoel dus; ik heb nog nóóit een teek gehad. M'n hele leven nog niet. En m'n hele leven al een buitenmens geweest, van wandelen door de ruigste gebieden, van hooien in korte broek, van kruipen door talloze tuinen, hoog gras, weiden, hoog onkruid en en en ..... 1x een teek gezien. Op een wandeling uitrustend in een weiland met schapen. De wandelvriend naast mij in het gras zittend had binnen 5 minuten een teek te pakken, kruipend op zijn been. Ieniemini spinachtig dingetje. Niet dat ik het 'tekenprobleem' bagatelliseer. Een tuinbuurman heeft de ziekte van Lyme. Die jongen is in het begin van zijn hoge carrière geknakt en kan al jaren nog maar heel weinig. Ik snap dat het heel erg kan zijn. Maar waarom heb ik nog nooit een teek gehad ? Goeie vraag. Ik vroeg me laatst ook al af op basis waarvan teken hun gastheer selecteren. Vooral omdat teken in elke levensfase een andere gastheer gebruiken. Het antwoord op die laatste vraag is denk ik ook gelijk antwoord op jouw vraag.
Geplaatst: 27 juli 201510 j Een teek gebruikt maar 1 gastheerdit om zich te voeden met bloed en daarna te paren en eitjes te leggen gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 27 juli 201510 j Tja, ook ik heb nog nooit een teek gehad en ben altijd buiten in bos en veld. Ooit liep er een teek op m'n broek, kroop wat onzeker heen en weer, en liet zich vervolgens gewoon van m'n been vallen. Heeft volgens mij echt iets te maken met bloed, geur of weet ik wat. Mijn vrouw is echter een tekenmagneet....
Geplaatst: 29 juli 201510 j Teken schijnen onder andere mensen/dieren te mijden die (elke dag) knoflook eten. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 29 juli 201510 j Auteur Mijn vrouw en ik eten graag knoflook en producten met knoflook.Ik kan mij niet herinneren ooit door een teek gebeten te zijn. Mijn vrouw daartegn is net zoals de vrouw van Roelie een " tekenmagneet ". Een verschil is er echter wel, zij zit vaak op de knieën in de tuin, terwijl ik het meest staande en bukkend doe.Mijn vrouw is vaker (langer) in de tuin dan ik.Ik daartegen, loop veel vaker door het hoge gras en bossages. Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 29 juli 201510 j Ik eet (bijna) elke dag knoflook en toch zoeken de teken mij op... Die theorie werkt dan voor mij in ieder geval niet...
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.