Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag heb ik nog wat kunnen plukken buiten. Ook wat groene chiluacles dit keer geplukt om te proeven hoe ze groen smaken (op de foto rechts). Die chiluacles die er nu nog hangen zijn echt fors, had ik niet verwacht. Aangezien dit mijn eerste peperjaar was heb ik geen referentiekader, maar ben echt dik tevreden! De early jalapenos en Jeanettes komen volgend jaar zeker terug. De Padrons niet, daarvan vond ik de opbrengst tegenvallen. De chiluacles waren ook een succes, maar ik wil volgend seizoen wat nieuwe soorten proberen. Ik heb zoveel leuke zaden gekregen van @woldistel, daarvan ga ik minstens 4 proberen te kweken.

IMG_6662.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Vandaag nog wat lemon drop en big bomb schoongemaakt en ingevroren. Zaden liggen te drogen. Voor mezelf en voor de biozadendoos heb ik al meer dan genoeg, dus deze kunnen naar het plantenasiel.

Een handje venijnige pepertjes van vorig jaar uit de diepvries gehaald en chilisaus van gemaakt. Die werd ook vrij venijnig, ondanks de hoeveelheid suiker die erin ging. 

PXL_20241018_200802375.jpg

• Like 8
Geplaatst:

@arja ook heel erg tegenstrijdig met zo’n lief flesje! oppassen denk ik!

Ik heb gelukkig nog veel pepers in de vriezer. Van dit jaar moet ik het niet hebben. Elk pepertje heeft wel knaaggaten erin.. beetje jammer.

Ik zit in elk geval alweer plannen te maken voor volgend jaar. Vooral na deze hopeloze zomer heb ik daar veel zin in!

• Like 4
Geplaatst: (aangepast)

@rorror, pepers drogen is "spicy air" maken ;)

Hier ook zo fijn met nog een lading primotalii te gaan. Eerst nog een batch beef jerky gemaakt, handig zo'n voedseldroger.

Hier bijna alles van de planten af gehaald om binnen verder af te rijpen.

Laatste Habanada batch, zo veel aan die plant, niet normaal. Volgend jaar weer. Paar andere (vergeten) pepers, een chili soortje van een kennis gekregen, gaven ook enorm veel opbrengst.

20241019_152645.thumb.jpg.571d93a34d2df545f52eff56247e688a.jpg

en de rijpingsbak..

20241018_175342.thumb.jpg.80f50be3d240c7d3ff5a6dc037f2f2c7.jpg

Nu staat alleen nog de chiltepin en medusa buiten, met een paar kleine rooster spur pepers.

*edit* Hete geodes...

20241022_003044.thumb.jpg.6c2100dc9b8de194cc78c4f1dfa17ba9.jpg

aangepast door Dashbro
  • Like 5
Geplaatst:

Bij mijn dagelijkse rondje peperplanten viel me opeens op dat de Mme Jeanette een soort roestachtige stippen op wat blad heeft. Een van de onrijpe pepers heeft hetzelfde. Rest is nog niet aangetast. Heeft iemand een idee of dit een ziekte is? Of is dit verval/rotting door het weer? Bedankt alvast!

IMG_6674.jpeg

Geplaatst:

Die ronde vlekken heb ik ook, @Dahli. Denk dat het onvermijdelijk is met dit weer.

Hier rijpt nu het spul na in een curverbox, banaan erbij voor extra ethyleen voor het afrijpen..

Rijp je gezonde vruchten af zegt mijn lekenverstand.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

20240928_1452291.jpg.29daa9f844a6433e84f830e55696866a~2.jpg

Weten jullie raad? Deze zomer kweekte ik prachtige Pimenta Lisa's, paper lanterns en five colours. Maar omdat ik op de peper uit het bamipakket na, nooit pepers gebruikte weet ik nu niet goed wat ik er het best mee kan doen. Wat raden jullie aan? Hoe te verwerken en in welke recepten kan ik ze het best verwerken?

(En hoe kun je de foto draaien?)

Geplaatst:

@Caatje Je kunt ze invriezen en later gebruiken. Of lekkere chilisaus van maken. Recepten voor saus vind je gemakkelijk als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt, rechts bovenin in beeld.

edit: ik heb je foto even gedraaid.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Hier gaat alles wat niet versgeplukt is, de droger in, om per soort of gecombineerd, te gebruiken in van alles en nog wat wat wat pit kan gebruiken.

Vlokken later laten wellen in saus, droog over gerechten. Beetje poeder over een eitje. De hele scherpe soorten spaarzaam gebruikt, de mildere wat meer.

Ingevroren laat het zich ook prima gebruiken, en ook nog prima drogen *in een droger* mocht daar de wens naar zijn.

Hier gaat binnenkort weer een batch beef jerky de droger in, snuf eigen peper mix in de marinade. Wandelvoer...

• Like 4
  • Thanks 1
Geplaatst:

Heeft er iemand zaad van de peper waar je Gochugarupoeder van maakt? Taeyang is de naam maar er zijn veel verschillende schrijfwijze. Ik ben er gek op. Juist omdat het mild is kan ik er lekker veel van gebruiken waardoor je het zoete en rokerige goed proeft. En je kunt nog eens uitschieten zonder drama.

• Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Oh. Ik zie nu dat ik het nogal aso heb opgeschreven. Ik bedoelde eigenlijk; heeft iemand zaden van die peper gevonden? En waar? Ik kan ze in Nl niet vinden.

• Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
5 uren geleden, bonnie f zei:

Ik zie nu dat ik het nogal aso heb opgeschreven.

Vind ik reuze meevallen, hoor.

Maar wat ik vooral lees is dat voor gochugaru vooral een mildere cayenne peper wordt gebruikt.

Taeyang kom ik o.a. in duitse zadenshops wel tegen, dus als je ze niet in nederland kunt vinden zou ik daar kijken. Bestel gelijk wat andere zaden van pepers, paprika en andere groenten en dan vallen de verzendkosten misschien ook weer mee 🤷

• Like 2

Ook dit jaar is er weer de Pass The Parcel Turbo snelle zadenruil voor peperliefhebbers, onder leiding van Sol. De liefhebbers hier zijn dan ook van harte uitgenodigd. Ga na de site in mijn onderschrift. Meld je aan, ga naar het alleen voor leden Turbo topic en post een berichtje dat je wilt deelnemen. Dan stuurt Sol je de instructies hoe de online spreadsheet te benaderen via PM.

Hopelijk zien we jullie daar.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Nog wat spontane zaailingen van (gokje) wat uitgespuugde Habanada zaden. Gewoon buiten in oktober in een bakje met verwaarloosde gember.

IMG_20241031_113247009_HDR.thumb.jpg.28cd6c91f53dc3e0596708489ed1f7f9.jpg

Ik ga er vanaf nu maar vanuit dat het kweken op bodemwarmte wel heel bevorderlijk is voor de ontkieming, maar niet noodzakelijk voor verse zaden 😁

Ik heb er dit jaar wel een hele serie favorieten bij gekregen. Grappig genoeg zijn die vooral heel mild, snackpepers dus. 

Habanada wil ik volgend jaar gewoon een heel veld van.

Aji cachucha purple splotched ging regelmatig mee in de lunchbox, Aji delight ook en van Peachadew en Zebrange ben ik ook groot fan geworden. Heerlijke smaken en geweldige opbrengst. En weinig tot geen hitte.

Ik ga dit jaar ook weer proberen wat planten te overwinteren. De Sugar rush peach van vorig jaar leeft nog steeds, de Mattapeño en de Scarlett variegated zijn dit jaar gezaaid zijn goede kandidaten.

aangepast door woldistel
  • Like 4
Geplaatst:

Wij zijn hier niet zo heel erg van de pepers. Alhoewel ik ze vast wel zou gebruiken als ik ze in de tuin zou hebben, maar ik koop ze dus bijna nooit. 

Maar al deze prachtig gekleurde foto's 😍, daarvan krijg ik gewoon zin in pepers eten. Zo mooi!

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ik heb de laatste rijpe gedroogde shishito pepers tot chilivlokken gemalen. Ik heb ze bij de pot van de oogst van vorig jaar gedaan. Eigenlijk wachtte ik tot deze pot leeg was, maar ik wil dit zo graag gebruiken. Die van vorig jaar is een mix van shishito en Ethiopian brown. Ik vind deze zo veel lichter en vrolijker. Stom hoe dat werkt.

8b368248e1e604bfbab6807425aa2af1.jpg

• Like 4
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Zo goed als de laatste pepers van dit jaar. 400 gram geknipt en in de diepvries om later hete saus te maken.

IMG_20241122_163323058_HDR2.thumb.jpg.f48db107e70d7e964e9cdee03286d1ad.jpg

Er staan nog wat planten in de tunnelkas op de moestuin, maar daar ben ik al twee weken niet geweest. Misschien hangt er nog wat aan, maar er is net zoveel kans dat het allemaal al te ver heen is. Maakt niet uit, voor mij was dit een geweldig peperjaar 🌶️

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...