Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een slak grootgebracht blijkbaar. Vond al een poosje slakkensporen, maar geen bijpassende slak. Vandaag weer onthoofde planten. Jank…

De jongste heeft geholpen met zoeken en voila… de etter is naar de eeuwige graslanden gegooid.

3239759c3e3157a6a2280884daa7a0cb.jpg

• Like 5
Geplaatst:
Na 5,5 dag laat de eerste peper al weer een teken van leven zien. De Blended Lemon van een peper van @Mellie geeft al een 'lusje', de kiemblaadjes zijn nog niet te zien.

Oooohh ik ben zo dol op deze peper! Ik ben benieuwd of je hem niet te pittig vindt. Je gaat er wel een beetje van fluiten
Geplaatst:

Opkomstrapport:

Bijna alle Padrons zijn gekiemd, behalve jaargang '19: 0x en jaargang '16: 1x

Een paar voor nieuw zaad gezaaiden komen zowaar ook boven dit x.

Blij met dat ik de Cseresnye niet had afgeschreven, beide kleuren 3 kiempjes.

Yatsufusa ook 1 kiem, dat is genoeg.

Criolla Sella is denk ik afgeschreven, 0 opkomst tot nog toe.

De Rode Surinamer probeert nu ook boven de grond te komen... ook voor nieuw zaad...

En van de paprika's van Diana zijn ook alle 4 de zaadjes gekiemd.

Toch al weer 36 zaailingen in mijn bakje...

Als die Criolla zn koppie nog gaat laten zien vind ik het wel genoeg. Mag de rest ondergronds blijven. :mrgreen:

• Like 3
Geplaatst:

Zoals al eerder vermeld heb ik afgelopen donderdag de plantjes weer verpot. Nu in goede potgrond. Bij het verpotten heb ik ze goed gewaterd voor de worteltjes. Grond dus weer flink nat. Helaas heb ik ze in hun prille plantenleventje al te vaak verpot.

Maar hoed, ze leven nog, maar hebben wel duidelijk een groeistop. Ze zijn wel goed aan het wortelen overigens.

Maar nu? Blad is wat lichtergroen aan het worden. Grond is inmiddels weer zo goed als (kurk)droog. Sommigen hebben de bladeren gekruld.

-nog een dagje droog laten staan?

-wateren met wortelstimulator

-wateren met Biobizz fish mix?

-alleen wateren?

Dank alvast!

20240303_143924.jpg

20240304_192700.jpg

Geplaatst: (aangepast)

@rorror of @Ruderalis kan hier beter antwoord op geven maar ik denk dat je ze iets te hard wil vertroetelen. Krullen van bladeren kan komen door teveel water, te snelle groei binnen t.o.v. buitenblad, combinatie licht temperatuur, de droogte van de grond kan je voelen aan het gewicht van het potje, op het eerste zicht lijkt me die grond niet echt uitgedroogd (als die pepers of paprika's echt te weinig water hebben gaan de bladeren slap hangen)é. Kleine plantjes hebben weinig water nodig (ze verdampen nog niet veel) en normaal zit er na het pas verpotten meer als voldoende meststoffen in voor de komende weken.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

Dank voor je reactie. Waarschijnlijk heeft het vaak verpotten en daarbij water geven geen goed gedaan.

Inmiddels was de grond wel echt droog, en het oprollen was nog meer.

Ik heb dan net ook 1 plantje water met wortelstimulator gegeven. Van deze soort heb ik er drie staan. Hiermee wil ik zelf experimenteren én leren wat te doen.

Als deze er morgen weer goed bij staat, weet ik wat te doen.

20240305_192541.jpg

Geplaatst:

Dankje, aandachtig bekeken. Nu zou het in mijn geval ook nog eens de lichtintensiteit kunnen zijn.....

Wordt er kierewiet van, lekkere ontspanning dat tuinieren🤣🤣

• Like 1
Geplaatst:

😄, het wordt uiteindelijk ontspannend, want je kan het niet forceren, het teveel aan aandacht

en tegelijk willen doen is soms slecht voor de plantjes, 

• Like 2
Geplaatst:

@Polly168 dat is een hele goede eigenschappen om te hebben, blijven onderzoeken 😇 

ik had vorig jaar enkele variteiten die gingen zweten alleen kan ik dat in mijn set up niet oplossen waarom? Omdat de wortel temperatuur op het warmte mat altijd hoger is dan de omgevings temperatuur van de zolder, en ik niet de gehele zolder ga verwarmen voor een paar plantjes, uiteindelijk deden alle planten het prima buiten in de tent 😇

Geplaatst:

Ben zoals gewoonlijk weer veel te vroeg begonnen, heb nu de knoppen al in de planten staan. Gaat een gezellige jungle in huis worden. 

Ik doe zelf veel aan voorkweken, de 2e ronde start nu.. Heb er een vroege oogst van, en de 2e ronde gaat "zoals het hoort".

Hier staan van mild naar heet, habanada- biquinho- chiltepin- medusa- rooster spur- primotalii. En 3 hybrides tussen aji charapita en biquinho red, hoop op een redelijk scherpe peper met hoge opbrengst.

Alles behalve de primotalii voor saus en vers gebruik, de superhots staan er voor de sier bij. Ze groeien ook een stuk trager, daar is echt de voorkweek wel van nodig..

Wel een paar planten (Habanada en Mini chocolate paprika) met oedeem helaas, konden hun vocht niet kwijt in de kweekbak. Maar dat moet wel goedkomen, met wat ventilatie en drogere lucht.

Leuk topic, gaat allemaal mooi zo te lezen! Iedereen een goede oogst alvast, en een goed kweekseizoen!

• Like 2
Geplaatst:
Wat is het voordeel om planten via de bodem te wateren ipv via bovenkant?
En als ik dan via bodem waterbgeeef, hoe lang moet ik ze dan water laten opnemen?
Beter wortelgestel, want de wortels groeien zo naar beneden in plaats van dat ze boven blijven hangen. En minder last van rouwmugjes, die leggen geen (of minder) eitjes in droge aarde.

Als je een onderbak of lekbak gebruikt, dan kun je daar water in doen, en wat ze nodig hebben nemen ze op. Als je te veel hebt gegeven, kun je dat eventueel weggooien, maar meestal is dat niet nodig.
  • Like 1
Geplaatst:

Alle soorten, behalve die Criolla Sella, zijn gekiemd. Gelukkig niet alle zaadjes, dat was teveel geweest.

De eerste kiemers hebben nu hun eerste echte blaadjes, de Suri komt net uit het ei.

Verschil moet er zijn.

Staan nu niet meer op warmtematje maar wel onder TL.

Geplaatst:
Op 6-3-2024 om 22:31, Dashbro zei:

Hier staan van mild naar heet, habanada- biquinho- chiltepin- medusa- rooster spur- primotalii. 

Leuk om te lezen dat je ook de Primotalii kweekt, welke kleur?

Ik kweek ‘m ook dit jaar (de rode) en ik wil ‘m gaan kruisen met de Carolina Reaper, ik heb nu 5 kleine zaailingen 🌱 staan, ben benieuwd of ze de hitte overstijgen van de Reaper!

Ik heb een topic geopend voor de super hots pepers daar kunnen alle peper soorten vanaf 1 miljoen shu geplaatst worden dus ook jouw Primotalii’s,

Geplaatst:

Kleine peperzaailingen worden groot...

20240309_183742.thumb.jpg.618fdcee558443ff190e999ec6dc330b.jpg

20240309_183632.thumb.jpg.7a277fff6a1a49e319200faa6e5138a1.jpg

Dat gaat dan opeens best wel snel.

Potgrond was op dus kon ze niet naar P6 verpotten.

• Like 9

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...