Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2024


Gallox

Aanbevolen berichten

@herbalxl daar had ik nou net geen zin in, al dat getyp. Maar goed, omdat je er expliciet om vraagt
Van peperzaden.nl sweet pickle, beaver dam, dedo de moca, dulce d’italiano, Pasilla Bajio, patio paragon.

numex suave orange gekregen en purple peach van mezelf. Rest wel. O, ik zie er nog een niet. Pffff. Mazamort is ook gekocht en niet opgekomen. Een Turkse pepersoort. Die heb ik ook bijgezaaid, want wil die natuurlijker wel proberen. Blended lemon is prima opgekomen, maar daar heb ik ook meer van gezaaid om weg te kunnen geven. Ben mega fan van die peper. Alles wat een goede peper heeft, in mijn bescheiden optiek, heeft deze peper. De hitte, de crunch, de sappigheid. Ahahaha, , mijn speekselklieren beginnen gelijk te werken. Zo lekker dus.


Het ging over niet opkomen. 9 niet. Heb wel wat lege plekjes, maar die heb ik ook later gezaaid. Dus nog even aankijken hoe dat zich ontwikkeld. Ik ga niet meer bijzaaien in elk geval. Al zou ik alleen de rode stierenhoorn zaaien, dan heb ik al 30 planten denk ik… dus het is wel even goed. Ik heb ook nog een paar overwinteraars en dat zijn ook best grote planten. Moet alles een plekje zien te geven of afscheid van nemen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

IK ga voor de verandering eens ruig doen.

I.p.v. mijn gebruikelijke cayenne long slim voor de badjak van komend jaar heb ik besloten ook een aantal madamekes te zaaien.

Ik zag op Y.T. iemand die badjak maakte en een iets pittiger variant maakte door op een hele bos cayennes, één Madame Jeanette te draaien.

We gaan het beleven. ☺️

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn laatste peperzaden zijn vandaag gearriveerd! Morgen gaat alles in de deno. Vind het heel spannend 😊. 4 soorten:

  1. jalapeno (multi functioneel)
  2. pimientos de padron (omdat ik zo dol ben op in olie gebakken met zeezout)
  3. Madame Jeanette (kook veel Surinaams, zou leuk zijn, van eigen kweek)
  4. Chilhuacle negro (intrigeerde me door de smaakomschrijving en het feit dat het 1 van de oudste soorten zou zijn)

 

Ga alles in potten kweken, probeer tot 2 a 3 planten per grote pot te komen. Laatste 2 soorten komen van ‘pittige pepers’, leuke free gift: zaden van de habanero lemon. Misschien probeer ik die ook wel, maar ik voorzie nu al een volgepropte achtertuin, keuzes, keuzes…

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, Roelie said:

IK ga voor de verandering eens ruig doen.

I.p.v. mijn gebruikelijke cayenne long slim voor de badjak van komend jaar heb ik besloten ook een aantal madamekes te zaaien.

Ik zag op Y.T. iemand die badjak maakte en een iets pittiger variant maakte door op een hele bos cayennes, één Madame Jeanette te draaien.

We gaan het beleven. ☺️

 

Persoonlijk maar ik altijd een badjak variant waar ik 125 gram chilis voor gebruik en dan 5 habanero's of scotch bonnet door verwerk. Zelf eet ik meestal de pittige variant en de gasten eten dan de "normale" variant. Aanrader!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet nog even wachten... eerst het IFFR (Internationaal Filmfestival Rotterdam in Groningen). Dus vanaf volgende week mág ik zaaien.
 

Tot die tijd kijk ik toevallig hiernaar:

https://www.imdb.com/title/tt29740695/

Al ben ik dus zelf niet van de superhots, het is toch grappig om te zien wat een enorme hype dat in Amerika is.

 

22 uren geleden, Dahli zei:

Chilhuacle negro

Wel oppassen met deze, bij mij heb ik er niet één kunnen oogsten omdat de muizen deze veel te lekker vonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Erny zei:

Al ben ik dus zelf niet van de superhots, het is toch grappig om te zien wat een enorme hype dat in Amerika is.

 

Niet alleen een hype, op sites zoals Reddit wordt er ook grandioos met modder gegooid. Je bent voor of tegen Ed Currie respectievelijk Troy Primeaux. Want Carolina reaper is eigenlijk een 7 pot primo die Currie van Primeaux gejat heeft en een beetje doorgekweekt. Pepper X en Apollo bestaan ook helemaal niet. Allemaal gejat of gelogen. Enzovoorts.

Die serie is op Hulu of Disney+, toch? 

 

Fascinerend. Maar het gaat blijkbaar ook over behoorlijk wat geld.

 

Maakt mij niet uit, ik blijf gewoon bij de laffe pepers 😁. De eerste van de laatst gezaaide batch wurmen zich al weer uit de grond. Gisteren nog niks. Word ik zo blij van 🤗

aangepast door woldistel
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/26/2024 at 1:37 PM, woldistel said:

Deel twee van de pepers gezaaid. Dat zijn nu 28 soorten!

En er zijn er nog een paar onderweg 😊 Waar laat ik ze allemaal?

Ik moet echt ook zaailingen gaan weggeven. Overal vier van gezaaid, maar gelukkig ontkiemen ze niet allemaal.


Hahaha @woldistel, dit heb ik ook elk jaar 😅 ik heb voor mijn gevoel nog maar een klein deel gezaaid, maar ik ben nu al aan het zoeken naar genoeg lichte, warme plekken in huis. Dat wordt weer wat als de tomaten er over 1,5 maand bij komen. Maar goed, het lukt elk jaar, dus dit jaar vast ook. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-1-2024 om 23:30, MSDG zei:

Uitgekomen op 4 soorten, al verwacht ik nog wel wat te zaaien om over te hebben en her en der gewoon neer te kunnen knallen:

- Sugar rush stripey 

- Jalapeño Black magic

- Madame Jeanette

- Turuncu Spiral


Correctie/toevoeging op mezelf: 2x Aji Lemon drop voor startende moestuinbroer en bbq-ende collega die erg gecharmeerd was van de Aji in zijn chimichurri. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, mdubbelm zei:

Dat wordt weer wat als de tomaten er over 1,5 maand bij komen.

 

Zou ze bijna niet meer zaaien. Haha, grapje 🤣

En ook dat zal wel wat uit de hand lopen. Schuiven, constructies maken voor verticale ruimte, rolgordijnen die niet meer dicht kunnen. Fronsende huisgenoten.

Gelukkig hebben we rustige poezen, dus alles blijft in de vensterbank staan.

aangepast door woldistel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog 9 pepersoorten gezaaid. Nou moet ik echt ophouden. De teller staat op 37 cultivars. 

Sommige zijn nog weigerachtig, waaronder de Lemon Drop ( alweer). Dus niet alles wat ik heb gezaaid heb, heeft er zin in, hoewel de omstandigheden gelijk zijn.

 

Ik heb ook weer een aantal voor het uiterlijk dit jaar. Fish vond ik vorig jaar al erg mooi. Mooie gestreepte pepertjes met bont blad. Die heb ik dit jaar weer gezaaid omdat ik die wil vergelijken met nog twee bontbladige, nl. Mattapeño en Scarlett variegated. De eerste is een Jalapeño mutant en omdat ik bang was dat ie zich alleen zou voelen heb ik ook een paarse, een bruine, een lemon spice, een black van @rorror en een gewone Jalapeño gezaaid 😄 

Gelukkig krijg ik straks een grotere kas.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk de Madame Jeanette geskipt. M’n vriezer ligt nog vol met niet verwerkte pepers en m’n omgeving die wel van pittig houden eten toch niet zoveel als gedacht. 🤣

 

Dus maar even een jaartje met iets minder pepers, de jalapeño, turuncu spiral en Sugar rush stripey zijn overgebleven. De Aji Lemon drop gaan naar m’n broer en collega. 
 

Ik ga wel 2 planten per soort overhouden om ze zodanig uit te planten. Is me vorig jaar prima bevallen. Mooie groene bossen. Of er ook daadwerkelijk meer pepers te oogsten zijn daar heb ik geen idee van, maar boeit me ook niet zoveel. Het junglegevoel als je de kas binnen komt is ook wat waard. 😄

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

De biquinho black en padron hebben tot nu toe geen zin, net als de lemon drop en de white pumpkin. De rest van de eerste twee zaaisels is gelukkig wel opgekomen (niet alle zaden, maar ik ben al blij als ik één goeie plant per variëteit krijg waar ik zelf zaad van kan winnen).

Van het derde zaaisel heb ik de biquinho white inmiddels gezien en de Mattapeño ook. Die laatste is nog niet helemaal stabiel, maar wel bijzonder qua uiterlijk 😍

 

Kijkje in de bak met Habanada, Mirasol, Bola, Poblano en het eerste zaaisel plantjes:

 

IMG_20240210_170522_198.thumb.jpg.6cad8859dbe4553cbd845d2c8bed6eb7.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistel Wat staan ze er mooi bij! Ik krijg er de kriebels van! Straks maar eens de groeidoos in orde maken, en morgen de eerste hete soorten zaaien.

 

Wat gaat de tijd toch snel. Ik bedenk me net, dat het al weer 5jaar en 1 dag geleden is, dat ik mijn allereerste peper had gezaaid. Welke uiteindelijk de bonchi(bonsai chilie) is geworden!  Heeft 3 maanden in redelijk donkere hoek van de huiskamer gestaan, totaal geen groei gehad en veel blad val. Helaas wel wat rare bruine/en geel achtige vlekjes op bladeren.. is hopenlijk geen ziekte.  We gaan het vanzelf zien, zal hem deze week verpotten, en dan mag die ook op een warmte mat en onder de lampen.


 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak wel een plaatje als ze iets gevorderd zijn, maar hier staan de eerste Habanero's boven de aarde.

Ik had voor de pitte variant badjak de Jeanette willen gebruiken, maar die had de lokale groenboer niet.

Met deze zal het ook wel lukken. 😋

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn net ook alle peper soorten gezaaid.

 

Soorten:

- Madam Jeanette

- piri piri

- big bomb

- chinese 5 color

- purple peach

- sugar rush peach

- westlandse rode

- lemon drop

 

Dit word het tweede jaar met zelfgezaaide pepers en de meeste soorten zijn voor mij onbekend dus ik ben heel erg benieuwd naar de verschillende smaken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 1 week Deno heb ik mijn eerste Madame Jeanette en Pimentos de Padron kunnen planten. De Early  Jalapeno is bijna zo ver. Chilhuacle laat al een klein worteltje zien, denk dat die volgend weekend zo ver is 😃.

IMG_5639.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen welke soorten jullie allemaal gaan kweken.

Ik kweek nu voor het derde jaar pepers en dat gaat over het algemeen best goed (en is erg verslavend, steeds meer planten, meer soorten, meer recepten voor hotsauce etc.)

Hier probeer ik dit jaar naast de usual suspect (jalapeno gigante, habanero, florida wild bird) een lemon drop, aji mango en een sugar rush peach.

De eerste blaadjes staan inmiddels boven de grond.

 

Ik heb wel een vraagje:

Wanneer beginnen jullie met het toedienen van extra voeding?

Ik gebruik vaak vloeibare moestuinvoeding die ik (eerst sterk verdund) door het water meng bij het water geven.

Nu kiem ik de zaden via de deno methode en daarna gaan ze gelijk in de potgrond.

Daar zit wel al wat voeding in, maar de vraag is voor hoe lang dat voldoende geeft?

En of het bevorderlijk is om al in een vroeg stadium extra voeding te geven?

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, KleineTuinGroteDroom zei:

Daar zit wel al wat voeding in, maar de vraag is voor hoe lang dat voldoende geeft?

En of het bevorderlijk is om al in een vroeg stadium extra voeding te geven?

 

Meestal wordt voor nieuwe potgrond zes weken aangehouden. Daarna kun je wel wat bijvoeden. Teveel voeding kan je planten ook om zeep helpen. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...