Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2024


Gallox

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Jasophoria zei:

 Bedoel je een internet router?

Ik zit bij kpn, en heb zo'n experia box, en die word niet eens zo warm als een warmte mat, dus ik denk niet dat dat gaat lukken.

Kiemtemperatuur van paprika is 22 tot 25 graden, en pepers zelfs 25 tot 30 graden.

Ik bedoel inderdaad een internetrouter. Ik heb zo’n connectbox van Ziggo. Deze op zijn kant gelegd, wel op een rekje zodat hij de warmte van onderen ook kwijt kon. Een bakje van de Chinees erop gezet met de gripzakjes rechtop in het bakje. Plantenlabel in het zakje zodat er lucht bij kon komen. Ik betwijfel of de temperatuur 25 of 26 graden is geweest, maar het is prima verlopen. De pepers staan inmiddels al geruime tijd in potgrond, zie foto’s stukje hierboven. Hieronder 2 foto’s van het laatste zakje dat ik nog moet planten. Ik zou het echt proberen.

 

IMG_5697.jpeg

IMG_5698.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dahli

 

Ik zie net dat de Malawi Peppadew  gekiemd is op de warmte mat.

Ik denk dat ik misschien te ongeduldig was.

Maar ik weet niet zeker waar Malawi Peppadew onder valt, peper of paprika, want volgens mij is het een kruising daarvan?

En paprika's kiemen bij 22 tot 25 graden, en dat haalt de warmte mat net.

Maar geen 25 graden, althans niet als ik met mijn temp gun check boven op de grond.

Nou ja ik kijk wel, in het ergste geval heb ik dadelijk alles dubbel.

 

Mijn router kan niet plat liggen, daar is geen plek voor in de meterkast.

En er passen ook nooit 4 potjes op, want ik heb ze al in potjes gezaaid.

Maar wat je op je foto's hebt, is wel een idee voor de volgende keer.

aangepast door Jasophoria
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Jasophoria zei:

Ik denk dat ik misschien te ongeduldig was.

Dit jaar is de eerste keer dat ik pepers probeer te kweken en mijn grootste les tot nu toe is: geduld hebben, vreselijk 😉. Leuk dat de peppadew boven is! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag een aantal pepers getopt. Heb ik nog niet eerder gedaan en op het web lees ik verschillende meningen over wel of geen noodzaak, vruchtgrootte enz. Maar omdat ik van sommige soorten 100% opkomst had, heb ik nu de helft daarvan getopt.

 

Maar niet mijn favoriete exemplaar: deze Habanada 😍

 

IMG_20240329_174137298_HDR2.thumb.jpg.138e0e7a3c55571403b36539fbc490a4.jpg

 

Heel vroeg gezaaid en echt mooi gevormd aan het groeien. Heeft ook al kleine bloemknopjes. 

IMG_20240329_1742165903.thumb.jpg.77648b04b0b7884c16bfc7ccfc466a61.jpg

Dus binnenkort een grotere pot en een eigen naam, denk ik. En volgend jaar misschien als plant overwinteren. My preciousss.....

  • Like 10
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/20/2024 at 12:18 PM, Jasophoria said:

Ik heb zulke lampen nog nooit hier bij de action gezien.

Staan ze op de website?

Of kun je ze op de webshop kopen?

 

Mijn lamp kwam met een Europees verleng stekker, dus ik neem aan dat het dan goed is, hoop ik.

Ik heb hem al een keer eerder gebruikt om mijn Malawi Peppadew binnen te overwinteren, en dat ging goed.

Staan zowel op de website, als in de winkel. Sorry voor de late reactie, drukke week.

Let goed op bij die plafondlamp, ze zijn zowel in 1200 als in 1400 lumen te krijgen (lichtopbrengst), de 1400 is een stuk warmer, door een minder efficiënte led driver. Monteer je ze aan een oppervlak wat hitte af kan voeren (plafond), is het geen probleem, maar de 1200 blijft merkbaar koeler.

 

Ik ben veel te vroeg begonnen weer.. 1 grote jungle in huis. Heerlijk. Heb reserveplanten staan voor als de huidige batch echt te vroeg staat, maar ze staan er kwa groei prima bij. Een lekker milde lente zonder vorst, en deze hier gaat heel tevreden wezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan ik me heel goed iets bij voorstellen.  Ik wilde laatst bij de  potgrond en wormenmest, bemeste tuinaarde bijmengen. Zat de hele zak vol. Die heb ik meteen ver weg in de berm leeggemaakt.

 

En nu de tip:

Ik had een bakje met een laagje automatenolie (atf) staan die barstensvol vol zat met die vliegjes. Ik weet nu dus waar die vandaan kwamen, maar ook wat ze aantrekt (en waar ze vervolgens niet meer uitkomen).

 

Atf olie kan je dus helpen.

 

Succes in ieder geval

aangepast door Polly168
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

So far, so good. Plantjes hebben er in die drie jaar nog nooit zo mooi bij gestaan. Nieuwe potgrond mengsel van 1/3 compost 1/3 kokos 1/3 wormenmest en een hand grof zand werpt z’n vruchten af zo lijkt ‘t. Vanaf ‘t begin heb ik ook 14 uur licht op de plantjes, kost toch geen drol met de zonnepanelen en de planten varen er wel bij. Dit zijn overigens de pepers en paprika’s bij elkaar met links de aubergines. See for yourself: 

E85CC624-F90C-4A38-B3AB-CC802793A520.jpeg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-3-2024 om 11:50, woldistel zei:

Ik vond nog een verwijzing naar katten die peperplanten eten @mdubbelm Dus dat schijnt nogal eens voor te komen 😄

Ja zo raar. Met mijn vorige katten nooit last van gehad, maar de huidige moet ik echt niet in de buurt laten. Voor Hungarian Wax is favoriet. 
 

Nou ja, over een paar weken gaan ze weer naar de tuin. Kan ik ze dan weer uit de knuistjes van de pissebedden zien te houden…

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jullie peperplanten zie, vind ik de mijne toch wel amateuristische slungels hoor 😕 

Misschien moet ik volgende winter toch eens iets met een lamp doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag één topaz, één purple flash en één 5 color getopt.  Je leest zoveel verschillende meningen, dus dacht, laat ik het zelf maar eens testen😁.

 

Eerste bloemetje is een feit. Ik vermoed een starburst, maar is het enige plantje waarvan ik niet weet wat het is.

20240402_193709.jpg

20240402_195057.jpg

20240402_193651.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik ook eens mijn peperplanten tentoonstellen.

Half februari gezaaid, we zijn nu dus ongeveer 1,5 maand verder. Groei is niet slecht.

Maar volgend jaar niet met 3 zaden in een 15 vaks tray doen, hooguit 1 zaadje per vakje, of anders 3 per P11 potje zoals vorig jaar. Kost wel meer ruimte, maar de planten verdringen elkaar zo minder.

Dus ik moet binnenkort de grote in het midden in P11 zetten. De grootste gaan al richting de 20cm.

 

IMG_20240402_224939.thumb.jpg.af350d86e16ad6decfdf773b6d190ea9.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vier soorten staan. Hieronder één exemplaar van elk soort. Voor de foto op de catwalk:

 

20240404_PeperShow.jpg

^ V.l.n.r. (van zeer heet naar zeer mild). Carolina Reaper red (11 feb); Madame Jeanette (22 jan); Cayenne (29 feb); Jalapeno (29 feb).

 

Het gaat niet snel, op een onverwarmde kamer, wel strak achter een raam op het ZO. Maar snel genoeg. Want het duurt nog 1 1/2 maand totdat ze naar buiten kunnen. Dat is vroeg genoeg om volledig te kunnen oogsten, ook de Chineses (buiten, op een zeer beschutte en zonnige standplaats).

(Tomaten zaai ik pas aanstaand weekeinde. Ook omdat het nu, onder de LED-battens en evt. op warmtematjes,  even heel druk is met ander spul.

 

Naar buiten en afharden:

Hier gaan ze de derde of vierde week van mei naar buiten, liefst als het die week bewolkt is. Alles in 1x. Bij teveel zon hang ik de eerste dagen een groot laken ervoor. En verder zoeken ze het zelf maar uit. Want waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan?

 

Ik ben benieuwd of er weer mensen zijn die heel binnenkort al dagelijks gaan zeulen. Even naar buiten, toch weer naar binnen, en dat elke dag, wekenlang. 

 

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, henkg zei:

Ik ben benieuwd of er weer mensen zijn die heel binnenkort al dagelijks gaan zeulen. Even naar buiten, toch weer naar binnen, en dat elke dag, wekenlang

Ja, ik, nu al! Ook met de tomaten als het te koud wordt 😁

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat sinds vandaag alles buiten in een soort van geïsoleerde serre. Nachttemp ligt rond 15 graden, en overdag rond 18 à19 graden. Zonnetje staat er vanaf een uur of 8 tot ongeveer 1400 op.

Ik kan het eventueel nog wat bijverwarmen met gaskacheltje.  Eerst een paar dagen aankijken hoe het zo gaat.

20240404_201349.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Polly168 zei:

in een soort van geïsoleerde serre.

 

En je kunt ook nog lekker relaxed toekijken hoe de planten groeien 😄

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...