Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2024


Gallox

Aanbevolen berichten

Ik heb in januari thai hot yellow, thai hot red, cedrino en grandpa's homepepper van eigen zaden gezaaid. Daarvan kwam bijna niks op, ondanks dat ze in een verwarmde propagator staan, waarschijnlijk omdat ze in een koude kamer staan. Nu heb ik alle zaden gezaaid en de kamer verwarmd en na een week zijn ze massaal opgekomen. In de zomer, na de ijsheiligen, gaan ze naar buiten waar ze het prima doen en een mooie oogst geven. Bijvoeden doe ik pas als ze al een poosje in de tuin staan, anders groeien ze te hard binnen. Ik gebruik culterrakorrels, maar andere mest zal ook wel voldoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ricusg ik kan niet echt volgen,  "in verwarmde propagator staan, waarschijnlijk omdat ze in een koude kamer staan. Nu heb ik alle zaden gezaaid en de kamer verwarmd en na een week zijn ze massaal opgekomen. "    

Normaal hebben ze binnen een propagator dezelfde temperatuur waar je naar regelt,  onafhankelijk wat de kamertemperatuur is, tenzij je warmte element te zwak is. Heb je eventueel iets anders gewijzigd ?

 

 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren veel te veel water gegeven. De kartonnen bekertjes schimmelen aan de onderkant. Water komt er echt uit.

Hoewel de plantjes het vooralsnog goed doen, is het denk ik wijs om ze droger te krijgen. 

Voor nu heb ik ze op een rooster geplaatst en de bodem 3/4 verwijderd. 

Ze hebben of zijn aan hun tweede bladpaar bezig.

Kunnen de plantjes nu al omgezet worden naar 1 ltr potten?

 

20240216_190705.jpg

20240216_190650.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Polly168,

 

ik weet dat die kartonnen bekertjes vaker gebruikt worden maar ik zou ze lekker weggooien en voortaan meteen in de 1 liter potjes zaaien, dat doe ik zelf ook vaak en dat werkt prima.👌 

 

Je plantjes kunnen prima overgepot worden naar de 1 liter potjes alleen is dat een secuur klusje met zulke kleine kiemplantjes, voorzichtigheid geboden dus.

 

Ook zou ik de peper planten niet continu nat houden ook al zijn het nog kleine kiemplantjes, het is beter om de potjes van nat naar droog te laten gaan (niet kurk droog), dus goed nat maken en dan weer droog laten trekken enzovoort.

 

Af en toe je plantjes sproeien met lauw warm water helpt ook mee om de plantjes te ondersteunen als je de grond droog laat trekken.

 

Succes.👍

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-1-2024 om 23:36, Mai Pensato zei:

Het gaat lekker met mijn potpepers.

Op 20 dec gezaaaid 3x2 zaadjes, allemaal gekiemd na 6-8 dagen.

Op 13 januari heb ik ze verspeend: 3 in steenwolblokken die ik zelf door ga kweken.

 

De 3 potpepers groeien lekker door. Bij de Aurora is zelfs al een bloempje open ! Mooie paars met witte kleur. En nog heel veel andere bloemknopjes. Ben benieuwd of deze ook gaan zetten. De Solar Flare heeft ook al de nodige bloemknopjes.

 

Foto van de bloeiende Aurora:

HotPotpeppersAurora2024-02-15.thumb.JPG.302eabb87ff05f704a0ab2c7dde0f659.JPG

 

 

Op 15 februari heb ik de andere pepers en alle paprika's gezaaid.

 

Naast de 3 potpepers (22 dec gezaaid), Carolina Reaper ein Habanero Orange (13 jan gezaaid) nog 7 andere soorten pepers:

Anaheim             Sco 1.500

Jalapeno M         Sco 5.000

Samira Shiny      Sco 5.000    (ook een rode Jalapeno)

Zebrange            Sco 12.500   (voor het eerst)

Lemon Drop      Sco 22.500   (voor het eerst)

Thunder Cacho Brown  Sco 25.000

Cayenne             Sco 25.000

 

Het zijn allemaal Capscium annuum behalve Zebrange en Lemon Drop dit betreft Capsicum baccatum

 

Gezaaid in een propagator op een warmtemat (temp 27,5-28,5 graden) in steenwolpluggen.

 

Pepperssowing2023-02-15.thumb.JPG.42fae5289b045bb3325e5ff459044328.JPG

 

 

 

 

 

  • Like 5

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond nog snel naar winkel geweest en potjes van 0,9 ltr gekocht en de zeiknatte plantjes verpot.

Nu weet ik niet hoe lang het duurt voordat een zaailing verlept,  maar ze lijken er nu 24 uur later er netjes bij te staan

 

 

IMG-20240217-WA0004.jpg

Screenshot_20240217_222914_WhatsApp.jpg

Screenshot_20240217_222840_WhatsApp.jpg

aangepast door Polly168
Meer foto's toegevoegd
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er prima uit @Polly168. Ik zou vanaf nu proberen water te geven vanaf onder. Liever te droog dan te nat in dit stadium, maar probeer te voorkomen dat je grond helemaal uitdroogt want dan neemt ‘t weer heel lastig vocht op. 😉

 

Ik ga vandaag denk ik de eerste pepers verspenen, anders van de week. Alles behalve de Lemon drops zijn gekiemd, maar dat was vorig jaar volgens mij niet anders. Is het niet zo dat de baccatums sowieso wat trager groeien? 🤔

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites




Is het niet zo dat de baccatums sowieso wat trager groeien?


2 jaar geleden: Brazilian starfish en lemon drop wel.
Vorig jaar: sugar rush stripey, aji mandarin, aji pineapple en butter cookie groeiden als kool...

Verschil is wel, die van 2 jaar geleden waren kleinbladig, en die van vorig jaar grootbladig. Maar of dat uitmaakt?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eens even bij mijn kweeklijstjes van afgelopen jaren gekeken wat de Lemon Drop deed qua kiemduur. En zag dat deze toch wel meestal bij de vroege kiemers zat. 7 tot 14 dagen.

En zag ergens een notitie waar ik de Lemon Drop bij de Chinense heb onderverdeeld... weet niet of dat klopt?

Dus het lijkt erop dat de Lemon Drop een eigenwijs kiemertje is. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regen en wind buiten.... prima tijd om de pepers te zaaien. Op dezelfde datum als vorig jaar.

 

Bedoeling was weer wat minder proberen te zaaien en dan vooral de gebruikspepers. Geen gekke dingen en geen speciale sauspeperafdeling. De Green Chili Jam van vorig jaar bevalt me prima en daar zijn de Jalapeno's perfect voor. En moet eerst maar de rest van de sausjes opmaken!

Maar ja... dan kom je weer soortjes tegen waarvan de zaadjes vernieuwd moeten worden of die een kiemtest nodig hebben...

En dan koop je nog wat paprika's bij Diana....

En dan zijn er ook nog vakjes over... en lege vakjes, dat kan natuurlijk niet.

 

Dus de gebruikspepers:

- Jalapeno M (van de Lidl)

- Aji Blanco Cristal '20

- PdPdP '16

- Cayenne Marie Annuum '20

- Padron x Marie Annuum '22 + '23

- 7 jaargangen Pimientos de Padron

 

Kiemtest en voor het zaad:

- Grandpa's Siberian Home Pepper '13

- Criolla Sella '12

- Yatsufusa '13

- Cseresnye Geel + Cseresnye Rood '14

- Suri Rood '20 (hete dikwandige surinaamse peper met erg weinig zaadjes erin)

 

En dan die twee paprika's:

- Paprika Violet Mist

- Paprika Gypsy Baron

 

Tja... en toen bleek dat er toch wel weer 60 zaadjes de grond zijn ingegaan.... :shock:

En nu maar hopen dat er een deel niet op gaat komen want... 60 is zeker niet minder dan vorig jaar. Wat is minderen toch moeilijk zeg... :lol:

 

Ze staan op de warmtematjes, temperatuur moet nog afgeregeld worden naar 25 graad ongeveer. Als ze opkomen hebben ze eerst 18W TLletjes boven hun hoofd, later de kweeklamp.

 

aangepast door Erny
  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste lading zit in de zaaitray. 
 

1. Carolina Reaper
2. Rocotto
3. Suger Rush Stripey
4. Pink Tiger
5. Black Pearl Psychedelic
6. Brazillian Starfish
7. Cyklon

8. Aji Mandarin
9. Aji Butter Cookie
10. Explosive Ember
11. Murseillaise
12. Ari Bode Amarela
13. Kardokla
14. Purple Fish
15. Kung Pao
16. Portocoleva Fifironca

17. Jalapeno Family Market
18. Yellow Bumy
19. Hurrikan
20. Topaz

21. Tabasco Short Yellow

22. Chrismas Bell

23. Jalapeno Purlple
24. Piri Piri

25. Suger Rush Peach

26. Biqueno

27. Jalapeno Azerbache (bruin)

28. Marupi Amarela

 

  • Like 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik sinds vandaag een kweeklamp boven mijn peperzaailingen heb gezet, zie ik eindelijk eens wat. Er valt me opeens iets op: 1 mme Jeanette en 1 early jalapeno hebben 3 kiemblaadjes ipv 2. Is dat normaal, speling van de natuur? Of slecht teken en wordt dat dan niets? Het is de eerste keer dat ik pepers kweek, dus ik heb werkelijk geen idee. Vond het wel leuk!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dahli  Maak eens een foto en plaats die hier? Want er willen nog wel eens stiekem andere "onkruid" zaadjes in de potgrond zitten. Het hoeven dus geen peperkiemen te zijn die je ziet. :wink:

 

Lampje erboven is slim, als de kiemen dan boven komen hebben ze gelijk genoeg licht en gaan ze daar niet naar zoeken en heel lang en dun worden. 💡

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror heeft maar liefst 28 soorten pepers gezaaid. En dat is -schrijft hij- nog maar de eerste lading ! ?

Hoeveel soorten ga je in totaal zetten?

 

(kom ik aan, met 4 soorten. Drie voor de keuken (10x Cayenne, 4x Madame Jeanette, 3x Jalapeno), en één soort voor de grap (2x Carolina Reaper rood))

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog iets van 8 soorten, de zoetere soorten, b.v. punt en bell paprika's en dan mijn favoriete jalapeno's. Maar dat worden denk al wel meer dan 20 planten bij elkaar.

Een aantal van de gezaaide pepers ga ik in de vollegrond zetten bij een kennis in zijn tuin.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erny ik heb de zaden vanuit deno laten ontkiemen en eergisteren in de grond gezet, moet volgens mij wel de peperplantjes zijn. Hierbij de foto’s. Bovenste is mme Jeanette, onderste een jalepeno.
 

IMG_5657.jpeg

IMG_5656.jpeg

aangepast door Dahli
Toevoeging
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...