Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2024


Gallox

Aanbevolen berichten

On 4/7/2024 at 1:59 PM, Ruderalis said:


Het klopt idd dat de chocolate Primotalii nog heter/scherper moet zijn maar ik heb eerder de chocolate reaper gekweekt en de die had ronduit een smerige smaak terwijl de rode zoet en fruitig is dus ik ga ervan uit dat dat ook voor de Primotalii geld dus ik heb ook voor de rode gekozen, de rode is tevens de originele!

 

Het is idd een super traag peper ras zoals de meeste super hots, ben benieuwd naar je bevindingen dit seizoen.👍

 

Rood vind ik ook kwa kleur aantrekkelijker in saus, dan een bruine peper. Dat was voor mij ook een belangrijke factor.

 

Traag zijn de superhots zeker! Daarom extreem vroeg begonnen... De Habanada's zijn ook trager, op dezelfde tijd begonnen. Maar wel al knoppen...

 

Ze staan bij mij voornamelijk per 2 in een pot overigens, bij wijze van experiment.

De Tepin die er tussenin staat, is een maandje jonger. Gek genoeg ruikt die al naar de hete peper, de hele plant.

 

*Edit nummer 2, Rooster Spur toegevoegd, vensterbank plant, gezaaid in Januari, ook 2 stuks in 25cmØ pot. Staat al volop te bloeien nu.20240412_115313.thumb.jpg.3d87ffdcc044e2dd82d806d514afcfa7.jpg

20240412_113511.jpg

20240412_113522.jpg

20240412_114446.jpg

aangepast door Dashbro
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben erg vroeg begonnen, en het staat onder een zee van licht. Lampen zijn plafondlampen van 16-18W, 1400 lumen. En ze hebben de eerste 3 weken 24-7 licht gehad.

 

Gelijk zodra het kon de plantjes in grote pot gezet, met flink bemeste grond. Erg passen en meten omdat het al zo groot is, en de stabiele lente toch nog even duurt.. heb de tomaten buiten staan, ook niet zonder risico. Zijn net zo vroeg begonnen- bloeien ook al. Maar het zijn voornamelijk kerstomaatjes en soorten als Gold Rush en Sweet Pea- micro tomaatjes. Groter mislukt hier altijd.

 

Als je geen superhots zoals reapers hebt staan gaat het trouwens zeer waarschijnlijk nog wel goedkomen, die groeien zo langzaam dat voorgroei tot oogst bijna 3/4 jaar kan duren..

 

Dit veel te vroeg zo groeien kan ook nog volop fout gaan- maar ik experimenteer er graag mee.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met @Dashbro 👍,

 

zelf vind ik de grote van de peper planten op dit moment minder belangrijk dan het moment van ontkieming van je peper zaden!

 

Je peper planten moeten op het juiste moment oud genoeg zijn om op tijd goed in de bloei te gaan en een goede vruchtaanzet te creëren en op tijd de vruchten af te rijpen.

 

Er zijn allerlei factoren van belang om uiteindelijk grote planten in de tuin te krijgen, planten in een pot worden nooit zo groot als planten in de volle grond, geef je minimaal voeding of zit je tegen de max, heb je leeg getrokken grond of een verse mix van diverse grond producten, goede zomer / slechte zomer, zonnige standplaats of schaduw, etc.

 

Ik persoonlijk heb dit jaar mn best gedaan om mn planten te drukken en dus klein te houden aangezien ik niet weer met 25 tot 30 grote planten in huis wil zitten zoals in het verleden want dat is geen doen, wel is alles op tijd gezaaid.


Ik gebruik momenteel de tunnel tent overdag al om wat planten uit mn huis te hebben.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal eens @Ruderalis!

 

Het kan makkelijk zo zijn dat mijn pepers veel te vroeg beginnen, dat ze bloemen gaan verliezen zodra ze buiten staan. Daar heb ik bewust voor gekozen, omdat ik af en toe lekker dwars kan wezen, en afwijkende dingen wil proberen. Ben vaak zat nat gegaan daardoor- te vroeg planten buiten zetten, lekker vroeg willen afharden en slechts volgevreten slakken aantreffen...

 

Hier staan de planten al grotendeels buiten, en is het een chaos om ze bij kou, wind of slagregen veilig te zetten.. Heb al 2 geknakte pepers, en een compleet verwaaide tomaat. Het is niet allemaal pracht en praal hier... ik laat graag alleen mijn mooiste planten zien.😅

 

(Edit gedaan, met een foto van een paar van de planten van dezelfde tijd. Habanada en Primotalii met schade door rouwmug- daar heb ik nematoden voor gekocht, lijkt goed te gaan nu. Rooster spur achterin, is exact dezelfde tijd gezaaid als de plant vol bloemen..)

 

Het is niet alleen rozenschijn en manengeur...

20240412_210836.jpg

aangepast door Dashbro
Foto toegevoegd
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren alles enkele uurtjes in de schaduw in de frisse licht gezet. Alles staat in 2.5 ltr potten en groter.

Ik probeer water geven te beperken totdat het echt nodig is.  Ik geef dan 1 x per 7 a 8 dagen water. Maar krijgen ze dan niet ook te weinig voeding? Plantjes lijken het prima te doen, maar ik lees ook dat anderen iedere 3 a 4 dagen voeding geven

IMG-20240413-WA0000(1).jpg

aangepast door Polly168
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Polly168,

 

mensen op afstand advies geven over hoe je planten te voeden vind ik lastig en helemaal in het stadium van jonge kleine planten!

 

In principe is het handig als je weet wat de kleur van je peper planten moet zijn en dat je je planten kan lezen om te zien of ze voeding nodig hebben.

 

Ik doe alles op gevoel en niet volgens strikte standaard regels.

 

Pas vanaf mijn planten op hun laatste plek staan in een groot medium en de plant geen klein plantje meer is ga ik de voedingsgift verhogen langzaam naar maximaal.

 

Ik ben spaarzaam met voeding zolang de planten in 2,5 a 4 ltr potjes staan met oog op verbranding ook gebruik ik dan nog vaak vis emulsie of zeewier extract om dat dat minder kans geeft op verbranding.

 

Vis emulsie zorgt er vooral voor dat je plant makkelijker weer op kleur komt, hij gaat dan van te licht blad naar mooi donkerder blad.

 

Dus bij kleine potten als 2,5 a 4 ltr voed ik globaal nog maar 1x per week later wordt dat meer.

 

IMG_0304.jpeg

 

aangepast door Ruderalis
Foto toegevoegd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel alweer voor het uitgebreide antwoord.

Net terug van het Chili fest in Eindhoven. Was weer erg leuk.

Maar wat ik daar vooral heb gezien is dat we het zeker niet slecht doen. Er werden plantjes verkocht, en die van ons hadden daar zeker niet tussen misstaan. Ik zal verder gaan met de fish mix, wortelstimulator en calmag.

Zodra ze dan in de 20 ltr emmers komen gaat de dosering omhoog. 

17131074393954544529874052642488.jpg

17131074994031138895658883845615.jpg

1713107541706111279386090540637.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer mensen last van zeer slecht kiemen? 

Dit is nu het 2e jaar op rij waarbij ik problemen heb met de pepers en paprika's. 

 

Vorig jaar kwam er uiteindelijk wel wat op, maar echt heel erg laat waardoor ik amper oogst had. Dit jaar voor de zekerheid nieuw zaad gekocht (oa lidl en bij welkoop) en 2 weken eerder dan de rest gezaaid, en waar oa de tomaten al een week of 3 boven staan gebeurt er bij de pepers en paprika's wederom helemaal niets.

 

Ze staan pal voor een raam op t zuidwesten in een afgesloten kweekbakje, waar verder dus alles als een gek opkomt.

 

Iemand ideeën wat te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou peper en paprika zaden kunnen laten kiemen in een zakje, ik gebruik zelf kleine gripzakjes met een stukje nat keukenpapier er in. Vervolgens op een warme plek leggen, en in de gaten houden. Bij mij liggen ze bovenop de plank waaraan de ledlampen zitten, op een vaste 28 graden.

 

Zodra de penwortel zichtbaar is voorzichtig in stekgrond plaatsen. Dan weet je in ieder geval dat er kieming plaatsgevonden heeft..

In mijn propagator is het ook mooi warm, maar heb ik meermaals rotting ipv kieming aangetroffen. Dan is het een fijner idee om "op zicht" te kunnen werken.

 

Sommige peperzaden kiemen hier ook extreem traag. Aji Charapita en Jobito? 4 weken voordat er 1 begon te kiemen. Paprika gaat hier vaak rapper dan peper.

 

Ik kiem ze per 3 in een zakje, gemarkeerd voor het gemak. Soms gaat het heel rap, soms duurt het maanden.. Kappertjesplant duurt bij mij ook zo gruwelijk lang.

 

Je zou ook met oude thee kunnen weken, zodat het "schilletje" wat opgelost wordt. Zelf weinig ervaring mee, maar op youtube staan er mensen zat die het aanbevelen..

 

Succes gewenst in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga maar eens een poging wagen met keukenpapier.

 

Ik jan de temperatuur niet veel constanter houden. T daalt hier niet onder de 18C, overdag stijgt de temp in t kasje natuurlijk tgv de zon, maar t is afgesloten dus t zou redelijk mieten blijven hangen. T is er ook licht vochtig, deksel is altijd wel ietsje beslagen.

 

Ik gok dat t dan toch te koud is, want anders heb ik al 2jr enkel slechte zaadjes ook al zijn t verschillende soorten en 'merken' en nu nieuwe zakjes. Ik ga echter niet specifiek voor zaadjes de verwarming aan zetten, maar keukenpapier is nog wel een optie gezien ik nog genoeg zaadjes over heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je electronica zoals de wifi router, modem oid, of bijvoorbeeld de warme kant van de koelkast kunt gebruiken, hoeft de kachel er niet voor aan. Al zou ik dan wel zeker weten een goed afsluitbaar gripzakje gebruiken..

 

Maar een goed vochtig keukenpapiertje in z'n eigen ziploc "kasje" moet wel kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal de vraag hier ook eens neerleggen:

 

Is sedum substraat een goede basis om de pepers straks in te verpotten? Ik wil het dan aanvullen met wormenmest en compost. 

Aangezien sedum ook niet graag vochtig staat, is dat in de basis gelijk aan peperplanten. 

 

Als ik één plantje als test zou willen proberen, hoelang moet ze dan in het substraat staan voordat ik er iets aan kan zien/merken?

 

 

Screenshot_20240417_182555_Chrome.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groei zit er bij deze peper ook goed in. Wordt wel wat groot voor in huis. Eerste bloemknoppen sinds deze week zichtbaar. 1jaar oud. 

_20240417_203235.JPG

Wel wat donkere oudere wortels van vorig jaar. Voelen en ruiken niet rot. Dus ok? Nieuwe worteluitgroei ziet er goed uit. Geen algen groei, daar ben ik eigenlijk wel verbaast over. Aangezien de witte emmer wel licht door laat. 

DSC_1953.JPG

 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror Prachtige plant! Denk dat de donkere kleur uit de oudere, dikkere hoofdwortels komt. Komt toch ook iets van een "bast" vorming omheen uiteindelijk. Wat is het voor soort? Lijkt me een Biquinho kwa groeiwijze en blad?

 

@woldistel Weet niet of het ook bij de trager groeiende soorten verstandig is om de eerste bloemen te verwijderen.. Deed het wel bij Rooster Spur, maar die groeit snel, Habanada staat hier op 30cm pot wel met knoppen- maar nog niet in bloei.

 

Denk dat wat meer groeiruimte voor de wortels de plant geen kwaad doet, als ze zich kwa wortelruimte beperkt voelen dat ze eerder geneigd zijn om in bloei te gaan.

 

Hieronder op de foto staan 2 Habanada's in 1 pot, vanwege de beperkte ruimte voor het blad groeien de planten het eerste stuk horizontaal om vervolgens omhoog te groeien. Niks aan gedaan kwa binden enzo- slechts 3 zaailingen kort bij elkaar in een pot.

 

Heb nadat ze goed gesetteld waren de kleinste weggesneden, gestekt en na wortelvorming begint die nu ook op z'n grotere collega's te lijken. Ik kies voor onder een hoek snijden en op stekgrond- met lostrekken of uitgraven ben ik bang om de grotere planten te beschadigen.

 

De 2 dunnere stengels in het midden zijn uitlopers, die door het wijken van de hoofdstengels nu meer groeiruimte hebben. De Primotalii laat zich op dezelfde manier laag houden, waardoor ze een dikkere stam vormt laag bij de grond, zo hoop ik ze mooi bossig en stabiel te krijgen voor ze de tuin in gaan.

20240420_122042.thumb.jpg.df02c9c2827cff6e08e74f2bd581121c.jpg

aangepast door Dashbro
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze pluizige pepervreter is toch op een onbewaakt ogenblik in de kraamkamer geglipt…. 😾

 

gelukkig zijn de planten al vrij groot, dus ze overleven het wel. Maar ik dacht eerst nog: “Hey, die regenboogpepeper had ik toch niet getopt?”

 

IMG_7669.thumb.jpeg.c4a61c4899368a37e26c478702751af4.jpegIMG_7670.thumb.jpeg.a9347ae81ff0dda79fe2a74b5ec45fbd.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-4-2024 om 12:40, Dashbro zei:

Lijkt me een Biquinho kwa groeiwijze en blad?

Het is een jalapeno, maar de groei hoe die erbijstaat ziet die er zeker uit als Biquinho. Maar dat komt eigenlijk omdat die wat instabiel stond, dus heb met 4touwtjes rondom via de takken hem stabiel op de desksel vast gezet. Daarom zijn de takken wat naar beneden gaan hangen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pepers groeien hard door. Had er ook een aantal in het raam opgekweekt, zelfde voeding etc. Maar de schilders hebben stijgers gebouwed, en wat netten gespannen, dus minder licht. Dus de laatste dagen de overige maar voor de doos gezet. 

Al die iele plantjes aan de voorkant komen uit het raam. De rest is gewoon ontploft. Nog een paar weekjes en mogen ze naar buiten. 

DSC_1969.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...