Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2024


Gallox

Aanbevolen berichten

Hier heeft de Blended lemon van @Mellie zaadjes er echt heel veel zin in. Steekt overal boven- en onderuit en moet snel een nieuwe pot want de wortels komen de pot al uit.

 

IMG_20240406_180626_3.thumb.jpg.d4f29fd699f81b5f8a6fac8d851d76f4.jpg

 

De rest doet ook hun best. Echt mooie planten her en der. Het is de laatste maand toch redelijk bewolkt geweest en zonder extra licht schieten zelfs planten achter het zuidraam wel wat door. Maar ach, het is al April en nog even en dan mag de hele zooi verhuizen naar de kas (waar het vandaag op deze lekkere lentedag al 30’ C op de thermometer liet zien).

 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie planten @woldistel! Jeetje wat een verschil met mijn planten. Die stomme rouwvarenmuggen. Mijn zaailingen zijn niet meer dan dat. Zaailingen grootte. Ze zien er uit alsof ze een maand of 2oud zijn… ik heb overal die lelijke plakstickers en strooi nu ook overal maar kaneel… dat lijkt overigens wel te werken, want ze zijn groter dan een week geleden. Maar dat halen we nooit meer in natuurlijk.

Ik moet dit jaar kennelijk ook op 27 november alles oogsten maar dan niet wegens tijdgebrek.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-3-2024 om 01:27, Dashbro zei:

Goedenacht Ruderalis, ik heb de rode variant (als het goed is), de "chocolate" kleur moet volgens anderen zelfs nog veel heter zijn- maar bij een 500k scoville speelt mijn maag al op dus ik ga geen goede tester zijn.. Heb ooit een verse reaper zo gegeten- nooit weer.

 

Ze staan hier deels voor de sier, deels voor een non-edible-doel. De carolina reapers (als jonge plant, 3 stuks gekocht) deden het vorig jaar hier tè goed. Ze waren ook duidelijk een tijdje voorgekweekt. De primotalii "rood" begint dit jaar op gang te komen, maar het is een zichtbaar tragere soort.

 

Er staan hier 3 "batches" van de primotalii, per 3 stuks in een half gevulde 9x9cm pot gestart. De grootste begint nu net aan de eerste bloemknopjes. De jongste staat met 6 echte blaadjes piepjong te wezen..

 

De rooster spur krijgt overigens al  zin om te bloeien, en een "unidentified" Lidl peper staat zelfs al buiten (een "gold rush" tomaat idem, inclusief beginnende knoppen, onder vliesdoek.)

 

Ik geniet er van. Zelfs al een gehakkelde aurelia kunnen begroeten.

Er staat hier een hoop op de  gok groot te groeien... Vriest het net nog even, kost het me de eerste batch. Vriest het niet, dan oogst ik over een langere tijd. Ik hoef er gelukkig niet van te leven.


Het klopt idd dat de chocolate Primotalii nog heter/scherper moet zijn maar ik heb eerder de chocolate reaper gekweekt en de die had ronduit een smerige smaak terwijl de rode zoet en fruitig is dus ik ga ervan uit dat dat ook voor de Primotalii geld dus ik heb ook voor de rode gekozen, de rode is tevens de originele!

 

Het is idd een super traag peper ras zoals de meeste super hots, ben benieuwd naar je bevindingen dit seizoen.👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Lia56 zei:

pffff. hier zijn mijn zaailingen pas 5 a 6 cm, staan voor t raam, ca 20gr... Hoe doe je dat?

 

Hier precies hetzelfde! Hoe krijg je zulke prachtige planten nu al @woldistel!?!? Echt jaloersmakend 🙂.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarjaP,

 

in principe kun je peper planten beter niet toppen, het levert vooral stilstand en vertraging op, dus voor volle struikachtige peper soorten is het geen meerwaarde!

 

Mocht je een slungelige pepersoort hebben kun je het overwegen of als je peper planten vreselijk gestrekt zijn kun je het ook doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel of niet toppen?

Veel Chinense soorten (niet alle) groeien van nature bossig. Die hoef je zeker niet te toppen.

Slungel-achtige soorten (mijn Cayenne-soort): die top ik ook niet , maar plant ik per drie stuks. Bij elkaar wordt het dan wat bossiger.

Ik top alleen als een soort te hoog wordt voor binnen, vóór midden mei dus. Te hoog is bij mij > 25 cm, daarna stoten ze hun hoofd. Dan misschien wat vertraging, maar dat is eigenlijk de bedoeling. 

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het buitenverblijf al op orde gemaakt. Plantjes hebben de directe ochtend zon tot 12.00 uur. Daarna draait de zon over het hok heen. Hok heb ik bekleed met gewapende kasfolie, dus beschermd tegen de regen. 20 ltr emmers.

Lijkt me redelijk ideaal. Ben benieuwd. 

20240408_194406.jpg

20240408_194357.jpg

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met @Ruderalis en @henkg toppen zie ik geen toegevoegde waarde in.

Ik haal zelfs topjes weg als een plant te bossig groeit en laat max 4 stengels per plant doorgroeien.

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel of niet toppen, ik doe dit ook voor het eerst en heb ook geen idee of het meerwaarde heeft.

Bij sommige planten heb ik mijn eigen experiment al in de voet geschoten (van twee gelijk gezaaide soorten een pot wel en een pot niet toppen. Om vervolgens de ene helft van ene soort en de andere helft van de andere soort alvast in de koude kas te zetten. Weg vergelijking 🫢)

 

Maar de shishito staat nog steeds hier op de vensterbank. Het ene bakje wel getopt en de andere niet. De getopte lopen sterk uit in de bladoksels. De niet-getopte groeien rustig  door. Wordt vervolgt, dan maar weer.....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over toppen gesproken, bij mij is de top van een early jalapeno er af. Niet door mijzelf overigens. Ben zo verdrietig hiervan! Ruim 2 maanden met de grootste zorg aan de gang gebracht binnen: van zaadje in de deno op de router tot 2 x verpotten, onder een groeilamp (speciaal gekocht voor de peperzaailingen), met liefde iedere dag toegesproken en gevoerd. Sinds een dag of 3 in de foliekas buiten en dan krijg je dit:

 

IMG_5740.jpegEn de Mme Jeanette is ook aangevreten 😳😤😩😢. Eigenlijk ben ik woedend. Voor straf in ieder potje slakkenkorrels gelegd. Naar binnen halen doe ik niet want de rauwvliegjes hebben de kas inmiddels ook gevonden. Weer wat geleerd: geen peperzaailingen in het kasje totdat ze groot genoeg zijn om niet doorgeknaagd te worden!

aangepast door Dahli
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dahli die komt er wel weer door, alhoewel toppen door velen wordt afgeraden, zijn er weer sommige die er toch bij zweren, alles is afhankelijk van hoe je teelt en de toppers hebben ook soms een bijzonder grote oogst, zelf zie ik hier niet veel verschil tussen de 2 methodes, maar het spreidt de oogst wel als je beide doet (degene die toppen, teelt in grond of pot,  houden meestal wel rekening met de vertraging in hun zaaischema)  Kijk wel best even rond in/onder het potje en de directe omgeving, zelfs al liggen er korrels, een aanwezige slak kan evengoed eerst naar de rest gaan.

aangepast door redzebra
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dahli- het kunnen ook pissebedden zijn, die vreten bij mij ook planntjes op. Kwestie van risico spreiden. Slakkengif moet je echt mee oppassen, uiteindelijk komt het toch in de kringloop. Egels kunnen er heel ziek van worden…. (En bovendien is er minder voedselaanbod voor ze):

 

https://www.egelwerkgroep.com/post/is-slakkengif-gevaarlijk-voor-egels

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mdubbelm zei:

Slakkengif moet je echt mee oppassen,

@mdubbelm pissebedden had ik nog niet aan gedacht, goed dat je het zegt! Zag wel wat slakkenpoep op 1 van de rekjes. Wellicht beiden? De potjes staan op de 3e verdieping van een hoog folie-kasje, dus veilig voor egels qua slakkengif betreft. Dat zou ik echt niet op mijn geweten willen hebben. Ben er sowieso heel voorzichtig mee, er loopt hier ook een nieuwsgierig allesetende poes rond 😊
@redzebra goed dat je zegt dat het plantje het misschien wel redt, ik had hem eigenlijk al opgegeven. Dan blijft hij lekker in het potje staan. Fingers crossed…. Ga ze in ieder geval een volgende keer niet zo teer in het kasje zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Dahli said:

De potjes staan op de 3e verdieping van een hoog folie-kasje, dus veilig voor egels qua slakkengif betreft.


Die slakken gaan niet altijd meteen dood. Het gaat er niet om dat de egels die kortels eten, maar dat ze de vergiftigde slakken binnen krijgen. En blijft nog het feit van broodroof. Maar goed, ik wil ook niet te veel off topic gaan…

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, mdubbelm zei:

maar dat ze de vergiftigde slakken binnen krijgen. En blijft nog het feit van broodroof.

Je hebt gelijk @mdubbelm, dat had ik zelf ook kunnen bedenken. De korrels waren een te primaire reactie voortkomend uit mijn teleurstelling. Gisteravond heb ik met een lampje gekeken en twee dikke slakken aangetroffen. Normaal vang ik slakken sowieso ‘s avonds weg en zet ze aan de voorkant van ons huis in de berm bij de waterkant. In dit geval niet gedaan omdat ze vergiftigd konden zijn. Het goede nieuws, na verwijdering van de twee slakken is dat er geen verdere schade aan de peperplantjes is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, mdubbelm zei:


Die slakken gaan niet altijd meteen dood. Het gaat er niet om dat de egels die kortels eten, maar dat ze de vergiftigde slakken binnen krijgen. En blijft nog het feit van broodroof. Maar goed, ik wil ook niet te veel off topic gaan…


in mijn achtertuin gebruik ik wel degelijk slakkenkorrels. Sinds de naaktslakkenplaag van enkele jaren geleden zijn het er hier bizar veel en anders groeit er niets. In deze tuinen komen geen egels, we wonen in een rijtje en hebben aaneengesloten schuurtjes aan het eind van de tuinen. Vogels zijn er eveneens nauwelijks en zon ook niet maar dat is een ander probleem. In de moestuin deel ik mijn oogst wel liefdevol of al scheldend met alles wat daar ook leeft. En dat is helaas heel wat. Mijn peulen doen hun best om op te groeien ondanks de voortdurende vogelvraat, net als de doperwten. Van de bloemkolen is al helemaal niets over. Toch maar weer netten er overheen.

 

Back on topic. Hier zijn de peper en paprika zaailingen omgegooid door de katten. Ik heb van alles nu staan, maar geen idee wat 🫣.

aangepast door Tanja65
  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pepers staan er lekker bij dit jaar. Weinig rouwvarenmuggen te zien. Wel wst zonnebrand hier en daar omdat ik de deksels er te lang op heb gehad ivm poezenvraat (weer eens wat anders dan een slak ;)). Maar daar maak ik me niet zo druk om. 

 

Nu de deksels eraf gehaald en het grote sjouwen naar kamers met dichte deuren is begonnen… 

 

IMG_7429.thumb.jpeg.8ed577e9a3614b78f0128b77d86755cf.jpeg
 

IMG_7430.thumb.jpeg.81e262ba06860fec0b7f7cfa67c090d9.jpeg

 

IMG_7431.thumb.jpeg.b53e5e052112f04c6774de5be71c8e42.jpeg

 

IMG_7432.thumb.jpeg.9d63da2fd7d4e6ddf7c84eb6cf0746f6.jpeg

 

IMG_7433.thumb.jpeg.d7f1ec625d35292ee84055cbd9d8e267.jpeg

 

 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier beginnen de gewone pepers ook wat te groeien, we zijn er wat later mee begonnen dan met de super hots maar vanaf nu staan ze onder de lamp dus het zal vanaf nu wat harder gaan, komt wel goed.

 

de soortjes,

 

- Sugar Rush Peach

- Buena Mulata

- Black Pearl

- Peter Pepper

- Cayenne Peper

- Madame Janeatte

- Sugar Rush Stripe

 

De bovenstaande gewone pepers zullen in de openlucht gekweekt worden we hebben er weer een nieuwe grote bak voor aangeschaft ( we hebben er nu 2, de andere is voor de Paprika’s) die we hebben gevuld met een gedeelte grond uit de tunnel tent zodat in de tunnel tent weer een nieuwe mix grond bijgevuld kon worden en met verse bemeste tuin aarde!

IMG_0218.jpeg

 

De gewone peper soortjes onder de lamp,

IMG_0265.jpeg

 

😎🌶️

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...