Ga naar inhoud

Teelt wedstrijd 2024 Amaranthus caudatus gibbosus 'Dreadlocks

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag in p7 potjes de Amaranthus gezaaid. Het werd langzamerhand tijd want voor je het weet is zo'n wedstrijd alweer voorbij. ;)

Amaranthus1.thumb.JPG.f04e83facac1f1013123abdf21146a12.JPG

4 potjes met 3 zaden en 8 potjes met 2 zaden

• Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

In mijn planning: a.s. zondag zaaien.

Per twee zaden in WC-rol kokertjes, omdat de plant een penwortel zou ontwikkelen. Wat verspenen lastig kan maken.

De bedoeling is om ze uit te planten in de volle grond, voor de zaadopbrengst. Daarmee hoop ik een (paar) quinoa-achtige maaltijden te bereiden.

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Oh Henk, gelukkig zijn wij niet de enigen die nog geen zaadjes in de grond hebben gestopt.  Hier wordt het waarschijnlijk ook pas in de loop van deze of volgende week. Ook voorzaaien in wc rolletjes. Ik ben van plan vier verschillende teeltwijzen te doen - 2 x voorzaaien, 2 keer direct in de grond, en dan elk van die buiten planten of in de foliekas, maakt in totaal 2x2=4 manieren. Ben benieuwd wat het beste aanslaat. 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
23 uren geleden, Lia56 zei:

Lekker bezig allemaal.... wie heeft er al zaailingen??

De eerste van 8 is boven, wel een slungel… de bak gaat naar een lichtere vensterbank morgen want ik zie verder nog geen beweging. Met 1 plantje worden mijn kansen wel heeeeel minimaal ☺️.

IMG_5741.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Vanavond eindelijk gestart met voorzaaien. Wat een ontzettende ieniemienie-zaadjes zeg! Moet daar zo’n enorme plant uit komen? Bijna onvoorstelbaar. Ik las ook ergens dat je amaranth kunt poffen. Hoe dan? Ik begin nu te twijfelen of ik wel de juiste zaadjes heb gekregen. Ze zijn zwart, als een soort mini-maanzaadjes. Ik weet niet anders dan dat Amaranth zaadjes/korrels er uitzien als een soort quinoa. Of zijn de zaadjes toch nog weer iets anders dan de korrels? 

Geplaatst: (aangepast)

Tnx. Ze zitten er in. Twee keer wet-cup, twee keer in P9 potje, twee keer in wc rol. In elk daarvan 3 á 4 zaadjes. De resterende zaadjes gaan direct de volle grond in. 

27E41439-9FBA-4153-965B-7A90A4B32737.jpeg

F506B156-B507-4E11-996E-69DC1C2726D4.jpeg

aangepast door Tanja65
  • Like 3

Geplaatst:

Ik moet aan de herstart, mijn enige zaailing ligt afgeknaagd op de grond. Blaadjes opgegeten, stengel bij de grond doorgeknaagd. Geen idee hoe dat kan. Binnen gehouden en gezaaid in nieuwe potgrond (waarvan de zak dicht was). Geen rouwvlieg of iets dergelijks in de buurt… de rest van de zaailingen (1 april gezaaid) komt niet op 😳. Tijd voor een nieuwe poging dit weekend.

• Like 1
Geplaatst:
11 uren geleden, HuubvG zei:

@Tanja65, daar zeg je wat!

Wat er ook uit voort mag vloeien, we hebben allemaal deze kleine zaden, dus straks wordt het wie de grootste papaver kweekt...🤣

😂😂😂😂

Maar mijn verwarring zat hierin, dit is de enige amaranth die ik ken en die ik ook online kan vinden als ik zoek. Hoewel dat uiteraard niets zegt. Ik ben heel benieuwd nu. Overigens ben ik gek op papavers en alle klaprozen dus no problem als dat er uit mocht komen. Al wordt de langste aar daarvan meten een uitdaging ;).

E0359FD0-086F-4D18-8C45-89F1E8211D27.jpeg

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...