Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teelt wedstrijd 2024 Amaranthus caudatus gibbosus 'Dreadlocks


Lia56

Aanbevolen berichten

Voor de statistieken, mochten die er zijn 😄, vandaag voor de tweede keer amarant gezaaid. Denk dat de eerste keer is mislukt doordat de grond te nat was. Poging 2 dus. Ik heb nog net genoeg zaadjes voor een derde poging mocht dat nodig blijken, dan wordt het wel direct buiten in de volle grond. Fingers crossed maar weer.
 

 

IMG_5760.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dahli je had er toch al eentje, is die nog goed ? hoe zaai je  ?    Normaal moet het toplaagje vochtig zijn en even zo blijven tijdens het kiemen want het is een licht kiemer (het zaad mag er eigenlijk bovenop liggen), wat je voorziet zoals op foto met de folie. Dit weekend hier toch 2 verspeend, ik vond het te zonde voor al zo'n grote plantjes, ze hingen wel direct paraplu maar lijkt toch te lukken als ze al wat groter zijn, het kan natuurlijk nefast zijn voor verdere groei.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebraik had er inderdaad eentje, maar die lag een paar dagen geleden afgeknaagd op z’n zij. Blaadjes ook verdwenen… mijn enige zaailing was dus ter ziele. Vandaar met goede moed een tweede poging! Ik heb nu minder vochtige grond en heel oppervlakkig gezaaid. Met folietje erover. Het is weer koud genoeg voor de verwarming dus ze staan ook ‘s avonds best lekker, overdag in de zonnigste vensterbank. Ik houd goede moed. Jij bent dus al toe aan verspenen, dat gaat goed dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dahli dat komt wel goed, vraat lijkt inderdaad een probleempje, het jonge plantje is blijkbaar zoals sla in trek bij belagers, daar zal ik ook voor moeten opletten. En voor het zaaien is  het ook zoals bij sla,  dus zeker niet te diep zaaien, hier op een fotootje dat ik voorheen had genomen 3 zaadjes  2 juist aan het kiemen het derde begint, ze lagen gewoon bovenop vochtige zaaigrond  met een folietje erover zoals bij jou (temperatuur was +/- 20graden, kiemduur  3 dagen)  

Volgend weekend volgt hier ook een derde zaai.

 

image.thumb.jpeg.8aca7c20a0339673fafec4cc4f5d53ae.jpeg

aangepast door redzebra
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31 maart gezaaid in een zaaibed ter plekke in mijn achtertuin.

Er waren vorige week een paar warme, zonnige dagen en volgens mij zijn ze toen ontkiemd.

Moeilijk te zien of dit de zaailingen van de amarant zijn, er kunnen allerlei andere zaden tussen zitten.

Over een poosje kan ik ze beter onderscheiden, maar nu ziet het er zo uit, op een uitvergrote foto heb ik er in Paint pijltjes bij gezet.

 

Amarant3.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist keek ik weer, zag nu twee nieuwe zaailingen die veel meer lijken op de amarant. Die hierboven (vorige foto) hebben meer ronde blaadjes, ik weet niet wat dat gaat worden. De nieuwe twee zijn ook iets frisser groen met langwerpiger, spitser blad.

 

Amarant4.jpg

 

en

 

amrant5.jpg

 

Ik hoop dit amaranten zijn. En dat er nog meer komen. Afwachten maar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...