Geplaatst: 10 juli 20241 j Hier viel het volgens mij ook wel mee, maar ik ben nog niet op de moestuin geweest. Net toen vrouw bij de musical van groep 8 van dochter binnen was, begon de eerste ronde. Ze was het kaartje echter vergeten, maar mocht vanwege de regen gelukkig toch naar binnen. (Ik was in de middag geweest, vanwege de baby is het lastig om samen te gaan.) Daarna kwamen er nog 2 korte, hevige buien voorbij, maar minder hevig van de eerste. Geen hagel gezien, alleen donder en bliksem. Totaal 18mm. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 12 juli 20241 j Nou hier denk ik wel wat meer. Het ene weerstation zegt 29 en het andere 37. Daar zitten wij tussenin. Ik heb geen bewijs verder facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 juli 20241 j Ik denk niet dat wij dat gaan halen, met 14,4mm vandaag tot 19:32 en nu een klein buitje volgens Buienradar. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 12 juli 20241 j Ik ging woensdag weg toen zat er 11 L /m2 in mijn regenmeter, nu 50L /m2 of die 39 in één keer gevallen is daar heb ik geen idee van. Ik was even in Brabant, tjee daar zijn de velden ook echt heel erg nat nog. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 juli 20241 j 20 minutes ago, appelvrouw said: daar zijn de velden ook echt heel erg nat nog. Hier ook, als je tussen de rijen mais kijkt zie je water staan. En vanmiddag reed ik even tussen de weilanden dichterbij de IJssel, daar stond het ook allemaal blank. De grond is zo verzadigd dat er bij stevige regen niks afgevoerd kan worden. Gelukig woon ik een paar km van de rivier, mijn tuin is niet drassig.
Geplaatst: 13 juli 20241 j Dinsdag 42 mm, vrijdag 28 mm, maakt in een paar dagen 70 mm. En dan zijn wij hier nog niet eens de natste plek in Midden Brabant. Ten zuiden van Eindhoven viel op sommige plekken afgelopen dinsdag 60 mm en gisteren 30+ mm. Alles is hier kletsnat, de grond totaal verzadigd. Ik heb de mais er nog nooit zo slecht bij zien staan als dit jaar.
Geplaatst: 13 juli 20241 j Het wordt einde van de week 2 dagen droog!!! Allemaal vrij nemen. 🤣🤣🤣 Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als dit natte weer aanhoudt en we met een volledig verzadigde bodem de winter in gaan... Wij wonen gelukkig op 't zand en een klein beetje boven NAP dus het blijft hier nooit kletsnat, maar als je in een lager gelegen gebied woont... 🥴 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 14 juli 20241 j Temperatuur en zon in teeltseizoen 2024. Koud, en weinig zon. Klopt dat wel? Tijd om even een grafiekje te maken: Tot nu toe (14 juli 2024) is seizoen 2024 (de gele lijn) inderdaad niet ideaal voor onze moestuin. Juist vanaf IIsheiligen was het koud. Ook was er duidelijk minder (zon)licht). 2021 (blauw) was ook niet ideaal, maar in dat jaar werd het vanaf begin juni lekker warm. 2022 (rood) was perfect voor de moestuin. 2024 is wel een uitstekend naaktslakkenjaar. Een grafiekje daarvan zou wel leuk zijn. Maar waar haal ik meetgegevens vandaan? Brondata: gemiddelde 24-uurs maandtemperatuur: Weerstation Rotterdam Airport, dat komt het best overeen met mijn locatie. Lichthoeveelheid is o.b.v. de productie van mijn zonnepanelen. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 14 juli 20241 j Temperatuur is maar een kant van het verhaal. In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw lagen de gemiddelde temperaturen lager dan nu. Toch werden er toen prima groentes en fruit gekweekt. Waar we nu mee van doen hebben is een combinatie van een langdurige neerslagrijke periode in combinatie relatief lage temperaturen.
Geplaatst: 14 juli 20241 j @Brabantse Tuinprinsen niet te vergeten dat we onze tuin waarschijnlijk met meer exotische gewassen vol zetten die er 50/60 jaar geleden nog niet waren. 😉 Denk niet dat er destijds veel aubergines, courgettes en basilicum geteeld werden. 😄 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 14 juli 20241 j Klopt @Brabantse Tuinprins , maar niet te vergeten langdurige bewolkte periodes, dus bijzonder lagere lichtintensiteit over al een lange periode en eigenlijk een veel te warm begin van de lente in vergelijking met het gemiddelde sinds meting. Nu het is best uitzonderlijk te noemen de huidige weersomstandigheden, KNMI - Natste 12 maanden aaneen ooit gemeten
Geplaatst: 21 juli 20241 j Oef, aardige bak regen weer hier, een uur lang. Dik 30 mm zeggen de weerstations. Het is nu wel eindelijk wat afgekoeld, het was vandaag nog best vies warm hier. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 21 juli 20241 j Idd 30 l/m2 zegt ook het station Knarrestein. De zandpaden hier waren niet te belopen na de bui alles stond vol. Maar het is wel fijn koeler, die 30 graden is ook niks voor mij We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 juli 20241 j Ja joh, waarom ook niet: nog meer regen. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 juli 20241 j Toch vrij rustig zomerweer op komst volgens de berichten. Niet te hoge temperaturen, meer zo'n, maar ook vrijdag en zaterdag wat regen. Prima hoor. ☀️ Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 1 augustus 20241 j Juli 2024 zit erop. - Neerslag hier: Eigen meting: 101,6 mm (KNMI (neerslagkaart lopende maand): ca. 100 mm) - Zon hier: Weinig te klagen: 463 kWh van mijn 3575 kWh panelen - Temperatuur hier: gemiddeld prima. Niet te warm, 's nachts niet te koud. Het zou wel aardig zijn als we het slechte voorjaar gecompenseerd krijgen. Door een oude wijven zomer / indian summer van begin september tot half oktober. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 1 augustus 20241 j Hoezo Oude wijvenzomer? Waar komt dat vandaan? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 augustus 20241 j Hier viel in juli zo'n 140 mm, en de regen voor augustus is ook alweer gearriveerd: alweer zo'n 6 mm in de pocket. Het werd ook al wel weer wat droog... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 1 augustus 20241 j @appelvrouw Lees hier. Lijkt me heerlijk om weer eens een oudewijvenzomer te hebben, @henkg Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 augustus 20241 j Man o man wat is het heet..zo kan een mens toch niet slapen. Iemand voor een potje klaverjassen? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 augustus 20241 j Buiten is het nu (dinsdag, 08:00u) alweer 22 graden. Binnen 24 graden. Bewolkt, dus alle ramen blijven nog eventjes wijd open. ^ Maar gisteren om 17:00u: buiten 34,9 graden! Inhoud bloempot of bak berekenen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.