Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@G. B. Wat er met je tomatenplanten aan de hand is weet ik zo niet maar het valt me op dat de planten met klemmetjes aan de tomatenspiraal vast zitten ipv ze door de spiraal te laten groeien. Dan heb je geen klemmetjes nodig en minder risico op beschadiging van de plant 

Geplaatst:

De eerste tuinbonen geoogst en gedopt en het stukje gelijk weer gespit.

Uien en courgette geoogst.

Een stuk onkruidvrij gemaakt en de jonge snijbiet die er uit kwam elders in de rij gezet.

De troep op de compost gegooid met een kruiwagen verse mest.

Een gaashok gemaakt van fijn gaas, touw en wat palen.

Een vogel bevrijd, deze keer eens een musje i.p.v. een jonge merel.

• Like 1
Geplaatst:

Niks gedaan, alleen een observatie. Ook niet in de (moes)tuin, maar gewoon iets wat in de koelkast lag.

Had een spitskool gekocht, en alweer enige tijd geleden de bovenste helft afgesneden en opgegeten. De onderste helft terug gelegd voor later gebruik. Dat was er tot op heden nog niet van gekomen. Vandaag wilde ik deze klaarmaken, maar ik zie nu allemaal worteltjes groeien.

Ik ga nog wel een deel eten, en de kont in de huistuin planten. Gewoon voor de sier, kolen maken mooie bloemen aan.

IMG_20240621_192557.thumb.jpg.744ac5a173300de40a23a4aaab600a7a.jpg

• Like 3
Geplaatst:
Op 20-6-2024 om 08:55, loes zei:

@G. B. Wat er met je tomatenplanten aan de hand is weet ik zo niet maar het valt me op dat de planten met klemmetjes aan de tomatenspiraal vast zitten ipv ze door de spiraal te laten groeien. Dan heb je geen klemmetjes nodig en minder risico op beschadiging van de plant 

Dankjewel, heb de klemmetjes nu eraf gehaald, en de planten (met een klein beetje hulp) door de spiralen gestoken. Ze staan wel steviger zo, dank voor je tip!

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

De aardappels nagelopen, het wordt nu spannend en op veel tuinen staan ze al slecht door de natte grond.

Tuinbonen en doperwten geoogst.

Het loof op de compost gegooid en daar gelijk gespit.

Het tunneltje van de sperziebonen opgeruimd en toen ging het te hard regenen voor het lekkere.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Aardbeien geplukt. Had de vorige keer (4 dagen geleden) al gezien dat het hoogtepunt voorbij was, maar kon er nu maar 3 vinden (eigenlijk 4, de andere was ook al geplukt maar achter gelaten wegens vraat). Vermoed dat iemand ze voor mij geplukt heeft, maar dan niet in een bakje achtergelaten.. want ik zag verder geen lege kroontjes.

Verder nog het restant buiten knoflook geoogst. Eindelijk een ras waar ik tevreden over ben. De pskem had best grote bollen, de rest allemaal ondermaats.

Nog wat bijna uitgedroogde stevia stekjes geplant, schijnbaar heeft het op de moestuin weinig geregend..

Ook enkele tomaten geplant, en toen werd ik gebeld dat ik weer naar huis moest.

Er valt nog veel te doen.

Volgende keer eerst nog wat stevia en salie stekken planten, en vooral onkruid uittrekken. Vooral de bastaardwederik heeft zich onmogelijk veel uitgezaaid. Sommige hebben al zaaddozen, dus moeten wel binnenkort verwijderd worden.

Geplaatst:

Wieden en wieden met de grastrimmer 😁

Knofloken gedeeltelijk geoogst , alsmede wat sintjans uien, olifantknof en oerprei. De knofbollen zijn klein, maar die andere drie zijn prima.

Een hoop bessen (rood, wit, zwart en kruis) gegeten tussendoor, maar niet genoeg tijd om echt te oogsten. Had ook geen bakjes meegenomen.

Ook nog maar wat mais gezaaid. Beetje laat, weliswaar, maar niet zaaien is sowieso niet oogsten. 

En het weer was heerlijk 😍

Geplaatst:

Wat leuk @woldistel dat jij st jansuitjes hebt! Toevallig was daar onlangs een item over bij Binnenstebuiten. Als oorspronkelijk Utrechtse had ik die al op mijn lijstje gezet 😊. Zaai je die of zijn dat pootuitjes?

Voor mijn doen (kapotte rug) veel gedaan vandaag:

2 amaranten in grotere potten gezet

alle peperplanten in veeeeel grotere potten gezet

een lelijke niet bloeiende oleander van 2 meter gerooid

tomaten gediefd en opgebonden 

enorm hard groeiende vijgenboom toch nog wat teruggesnoeid, hij is nog steeds 3,5 m +, maar werd te breed

potten-border helemaal opnieuw ingericht

pompoenen verder opgebonden en geleid

Dahliasteunen aangebracht 

en tenslotte heeft alles water met voeding gehad

moe, maar voldaan!

• Like 1
Geplaatst:

Pootuitjes, via dit forum gekregen. Je rooit ze rond deze tijd en dan plant je weer wat terug. Die vervolgens weer een klein clustertje uitjes geven. PM me je adres maar, ik stuur wel wat op 😀

Geplaatst:

@woldistelkun je een foto van de Sint jansui in het betreffende topic zetten? Ben benieuwd hoe die van jou er uit zien.

Volgens mij waren de mijne gisteren nog redelijk groen. Sommige hadden een bloemstengel, en eentje zelfs uitjes (en bloemknoppen) in de bloemstengel.

Als ik weer op de tuin ben, dan zal ik ook een foto maken. Als ik het niet vergeet.

Geplaatst:

Onkruid, onkruid, onkruid…
In de kas ook. Mijn theorie is dat de mollen en woelmuizen allerlei zaden meenemen en dat dat in de kas opkomt. Want ik heb dille in de kas en een kaapse bes. Kaapse bes sowieso nooit gezaaid en dille nog nooit in de kas noch in de buurt van de kas.

Op slakken tour geweest in de kassen. Fuzzy wuzzy tomaat is WEER opgegeten. Mijn mango stumpy ook… die is zo heerlijk fruitig. Fuzzy heb ik nog nooit geproefd. Was vorig jaar ook al opgegeten, dus daarvan weet ik niet wat ik mis. Mango stumpy wel. Zo klote.

Ik had zo’n 150 bieten geplant. Daar had ik er nog zo’n 10 van. Daar heb ik er nu nog 3 van. Ik heb erna zo’n 60 geplant. Daar zijn er nog 3 van. Ik heb er nu zo’n 120 geplant. Daar is er nog aardig wat van. Maar ik begin er wel goed de pest in te krijgen.

Ook water gegeven en eergisteren smeerwortelgier. Vooral de planten in potten reageren daar extreem goed op. Pepermunt geoogst om te drogen. Ik vind Turkse lekkerder, die geur blijft zo veel langer beter, maar ik heb bijna niets meer. Moet het hier maar mee doen tot mijn ouders terug komen. Eieren geraapt. Gemopper op een broedse kip. Kiki hapt naar je als ze broeds is. Grote tanden

• Like 2
Geplaatst:

Geschoffeld en geplukt tussen de wortels. Nog niet klaar.

morgenavond verder.

de eerste bloemen in de klimbonen😎

• Like 1
Geplaatst:

Onkruid gewied in 2 van de 3 moestuinbedden, stokken en draadjes geregeld voor de kievitsbonen, de laatste rabarber geoogst voor dit jaar (kan stiekem toch nog wel de 24e he) en 2 worteltjes om te kijken hoe groot die al waren (en natuurlijk lekker opgesnackt).

• Like 2

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

Het filter weer op de pomp gezet, en weer een slang aangesloten die een van de moestuinburen er voor de winter af had gehaald (geen idee waarom, lag niet in de weg of zo).

Kuipen en nieuwe aanplant van afgelopen week water gegeven. Was nog niet nodig, maar nu ik er toch was wilde ik het liever voor zijn. Beter dan verlepte planten.

Geplaatst:

De 2 pallet randen staan nu op zich vol....nou ja, als wat ik er heb uitgeplant nog even flink door gaat groeien dan.

In deze staan verschillende soorten sla, pak choy, snijbiet, basilicum en wat uitjes die ik over had. De pal choy heeft last gehad vd zandvlo is me verteld en een paar plantjes hebben hele lichte slakschade doordat ik nog even moet kijken hoe ik t net goed afgesloten krijg, maar verder is t sinds ik een weet terug begonnen ben met uitplanten meer dan prima gegaan.

IMG_20240625_095604.thumb.jpg.63090e12dffbe2f22818c2c1978fbab3.jpg 

En in deze staan de uien, nog meer snijbiet maar dan dichter geplant (even experimenteren wat voor mij t beste werkt gezien t voor mij een nieuw gewas is), een augurk, een courgette, een ieniemienie zoete paprika, ieniemienie bleekselderij en diverse ieniemienie kruiden :)

Er is nog wat plek, maar ik wacht even af hoe de augurk en courgette aanslaan voor ik daar wat plant.

IMG_20240625_095727.thumb.jpg.8bca92336a1873cc5890f7bb58add205.jpg

Nu nog ruim 3m vd 360x150 bak vullen......komen oa nog een courgette en een berg boontjes en bietjes in.

• Like 3
Geplaatst:

Aanstampen molshopen, beetje onkruid, opnieuw bieten zaaien (kennelijk geef ik nog niet op) en nog wat ander spul, beetje water geven, toen slang in een molshoop gedaan en laten lopen. Misschien dat ze terug naar de buren gaan. Ow en druivenbladeren geplukt. Niet voor moi, maar voor de kippen.

• Like 1

Door de moestuin geploegd die nu vooral uit heuphoogte kweekgras met zaad bestaat. Zucht. De afgedekte gedeeltes gaan wel goed. Heb gisteren de olifantenknoflook geoogst, dat viel me niet tegen. Ondanks het waardeloze weer zijn deze bollen redelijk groot. Geen echte olifant, meer een extra grote normale bol. Maar er zit een stuk meer aan dan al die kleine knoflookbolletjes van de rest. Blij. Ik heb ook een heleboel broedbolletjes. Hoe bewaar ik die? 

Verder nog enkele doperwten en aardbeitjes geoogst, die zijn gegroeid ondanks alle onkruid. De plantjes in de kas bewaterd, sommige hebben ook daar de geest gegeven (naaktslakken en heet weer). De aardappelen geïnspecteerd; de eerste phytho lijkt er al op te komen, grrr. De aardappels zijn nog heel ieniemienie. 

Ik ga nog proberen een veldje te bewerken zodat we nog een aantal courgetteplantjes kunnen planten. Helaas moet ik die kopen want mijn gezaaide zijn allemaal opgegeten. Maar dan groeit er tenminste iets. En verder ben ik van plan de afgedekte gedeeltes van compost te voorzien zodra het weer minder heet wordt, en dan een groenbemester in te zaaien. Volgend seizoen nieuwe kansen.

aangepast door Tanja65
Storende typfouten
  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Gisterenavond geoogst, courgettes, doperwten, uien en peulen.

Het eerste tomatentunneltje weggehaald samen met flink wat onkruid en de planten gediefd en ingedraaid.

Water gegeven onder glas en het glas verder opengelegd.

De eerste aardappels van het grote aardappelveld gerooid, er werden planten slecht.

Vandaag wat sperziebonen gezet en water gegeven. 

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

Het laatste beetje van de eerste lichting peulen en doperwten geoogst, het bonenstro op de composthoop met een kruiwagen verse mest.

De palen met gaas opgeruimd en het stuk gelijk gespit en heermoeswortels verwijderd.

De eerste aardbeistekken vastgezet met prikkers en er geschoffeld en de doorlopers weggehaald.

Zeer mooie en grote Anais aardappels gewone teelt geoogst om weg te geven.

Nog een kruiwagen mest om in te spitten gestort waar ik de prei wil planten

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...