Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren gras gemaaid, bonen en pruimen geplukt. Boerenkool gezet en aardappels gerooid. Carolus had behoorlijk last van doorwas. Toch ff kijken of ik me niet vergist heb en het toch een vroege is. Anders gaat tie van t lijstje. Opbrengst was wel enorm, 2 kg per poter.

• Like 3

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Gisteren met de baby naar de moestuin gewandeld. Na een half uurtje kwam vrouw haar ophalen en bleef ik nog even doorwerken.

Fruit geplukt, wat onkruid verwijderd, en restant in bloei geschoten olifanten knoflook geoogst (het restant ongedeelde bollen maar even laten zitten voor volgend jaar, tenzij ik me nog bedenk) en de uien. Ui is niet veel soeps. Winteruien afgelopen winter gepoot. Gele en rode van Van der Wal. Rode echt helemaal niks; doorgeschoten, rot of beide. Ook een pop van de uivlieg (?) gezien. Gele ging wat beter, minder doorgeschoten en toch wel misschien 20 kunnen oogsten. Helaas niet zo groot.

Later bedacht ik me dat ik de potjes (niet de kuipen, die hebben meer vermogen om water vast te houden) vergeten was water te geven. Dus eind middag nog even met de baby terug gewandeld.

En dan morgen weer even, of uiterlijk dinsdag. Kan dan een stuk of 10 vijgen oogsten.

• Like 3
Geplaatst:

De laatste irisbollen gerooid.

Komkommers en courgettes geoogst en deels geruild voor een kropje sla.

De glasplaten bij de tomaten weggehaald net als de dichtgevouwen plastic tunneltjes die er nog stonden.

Met de hand daar veel onkruid verwijderd omdat schoffelen lastig is, ze wortelen erg oppervlakkig door de natte grond.

Ongeveer de helft gedaan.

• Like 1
Geplaatst:

De eerste zomervijg gegeten met de zoon die al vroeg op was en me hielp in de tuin. We hebben al meer vijgen op, maar dat waren vijgen van vorig jaar die waren nagerijpt. Deze was lekker warm van de zon en voelde heerlijk zomers!

De tuin klaar gemaakt voor een spontane barbecue. Vegen, sproeien, maaien (grasmaaier scharen geslepen), het ingestorte stukje ren vast gemaakt (bloemen willen plukken die te hoog groeiden op het kippenhok…!).
Kas gelucht en de 2 weken absentie aanschouwd…. Niet te geloven hoe de tomaten de boel over hebben genomen. Vele slakken geraapt. De man heeft zich verbaasd over de honderden slakken bovenop het kippenhok. Ik zal vandaag een foto maken en plaatsen want geen kip die je geloofd als je dat zegt -punt intended -
Ze zijn inmiddels merendeels door slakkenkorrels aan hun einde gekomen. Al dat dode slakkenvlees lokt weer honderden vliegen aan. Eén groot feest kortom….

Een beginnetje met dieven gemaakt. Heel veel onkruid verwijderd, maar toch lijkt er geen einde aan te komen en de jungle aan druiven beetje ingedamd.

Verdrietig naar de appel gekeken. Er zaten vele vele appels in. Nu een stuk of 5 nog aangevreten appels. Schuldigen: halsbandparkieten.
Ook heeft de boom besloten meterslange takken te groeien. Laagstamboom is nu dik 3 meter dankzij deze groeispurt. Hoe kan ik deze groei inperken? Zomersnoei, is dat wat?

a23d6a4206e0ae0bd6013215c5ede7fa.jpg

De druiven beginnen een beetje te verkleuren.

16a44ca9f62509876161280bec73079b.jpg

Nog geen tomaat gegeten maar de eerste zijn eindelijk aan het kleuren.

4063620de5fc108b85c428e0dd762794.jpg
d67461b113d071c61b39684c07551dac.jpg
d132aab9a5120a60c4c5f678f26ebaaa.jpg

De jungle waarop ik werd getrakteerd en ja, dat is echt in nog geen 2 weken gebeurd…. Rechts tomaat, links pepers.
Ow en een verstekeling.

28b3a33d3512a3630dbc960a80f3f176.jpg

Mijn theorie is dat een of ander ongedierte dit de kas in heeft gesmokkeld, want heb hier geen zaden van. Mega giftig! Ik ga het vandaag weghalen. De doornappel kwam op waar 3 pepers zijn opgevroren door die rotslakken. Ik had toch plek, maar hij wordt steeds groter en groter en ik las dat hij hartstikke giftig is. Dus weg ermee.
Dille heb ik dit jaar ook in de kas waar ik het nooit heb gezaaid. Tot aan de nok van de kas. Erg indrukwekkend! En de mooiste dille overigens die ik ooit heb gekweekt. Al was het dan per ongeluk. Blijkbaar vind dille die kaswarmte heerlijk. Mag volgend jaar ook weer een paar sprietjes staan in de kas. Als het net zo groeit als dit jaar, heb ik aan 2 zaden genoeg om een zomervoorraad dille te hebben.

• Like 3
Geplaatst:

Het laatste stuk tomaten zo goed als onkruidvrij gemaakt.

In ieder geval kan de grond daar nu drogen.

Tomaten aangebonden totdat het touw op was.

Een komkommer versnoept en munt en een volle fietstas aardappels mee terug.

• Like 1
Geplaatst:

Het plan was vanavond alleen naar de tuin te gaan om water te geven. Eindresultaat... beide bedden winterprei vrij gemaakt van onkruid, wortels uitgedunt (en eerste babywortel gegeten). En gezien dat er echt wortels groeien! De eerste zijn nu ca 1 cm doorsnee 🤩 zo leuk om te zien!

Courgette groeit ook goed, eerste courgette kan vandaag of morgen wel geoogst worden.

En even flink gebaald van de tomaten. Er waren er 2 die al goed de hoogte in gingen en mooie (mini)trossen maakten. Maar op de een of andere wonderbaarlijke wijze is de top van beide planten afgebroken. En niet 10 cm, maar zeker 40 cm. Deze dus verwijderd, het blad hing al helemaal slap. Jammer. Was vorige week bij 1 van de (klim)komkommers ook al zo. En daar zaten nog geen vruchten in.

Overig bonen gaan nu ook groeien, de eerste bloemen zitten er al in (overigens ook hier knakken er een paar ineens, zelfs met opgehangen cd's en wapperende tasjes ect). Geen idee welk dier ik hiervan moet verdenken 🤔.

En nog steeds oogt ik aardbeien, geen topoogst, maar steeds een handjevol. Al was dat vanavond iets meer, maar de aardbeien waren dan ook best groot. Lekker voor morgen op het strand.

• Like 2
Geplaatst:

Gisteravond de courgetteplant Green Trailing er uit gehaald.

Hij groeit heel mooi hoog op, maar produceert erg weinig.

Eruit met dat ding en Blauhilde spekbonen er voor in de plaats gelegd.

• Like 2
Geplaatst:

Snijbonen courgettes en broccoli geoogst.

Gelijk aardappel, rucola en uien mee terug.

Water gegeven, de aardbeien die lagen te drogen verplaatst en gekeerd en daar geschoffeld

Tomaten aangebonden en wat opgeruimd.

• Like 1
Geplaatst:

Vanmorgen de tuin geschoffeld zodat tegen de avond al het onkruid, ook het kleinere, dood zou zijn. Daarna tegen de avond een paar sector sproeiers geplaatst en aangesloten op de grondwaterpomp.  Niet omdat de grond momenteel zo droog is maar om te testen of alles goed functioneert als het echt nodig is en dat kan weleens sneller het geval zijn dan je denkt. 

beregening.thumb.JPG.66fe4031a994b9eccf1e0c006606816f.JPG

Dat het een raar jaar is op weergebied, vooral wat neerslag betreft, blijkt wel uit het feit dat ik andere jaren in juni de pomp al verschillende keren in gebruik had terwijl het deze keer al bijna augustus is en beregenen nog steeds niet echt nodig is.

• Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Wow wat ziet jouw tuin er toch prachtig uit @frans! Dan schaam ik me alleen maar des te meer voor de chaos van dit jaar.

Gisteren wel getracht een inhaalslag te kamen. Gesnoeid. Met de heggenschaar, dus op zijn honds minder secuur of netjes. Wel heel praktisch. 4 x de kliko aangestampt. Het paste. Kilometers chocoladeakelei weggehaald. Dat was project 1. 1 plant en dat heeft zich inmiddels overal naartoe gewerkt. Die is mooi ingeperkt weer.

Toen de druif. Had je bescherming voorbeding, want alle druiven spatten alle kanten op. Wat aan de kippen gegeven. Ze krijgen er diarree van dus met mate. De (klim)rozen. Hoppaaaa. Alles eraf wat verdroogd was of uitgebloeid of te hoog.

De taxusbol is weer een bol. Met snoeiafval gemulcht. De appelbomen die de halsbandparkieten hebben ontdekt, hebben nog een handje appels. Als ze die dingen nou helemaal opeten. Maar nee hoor. Knaagje hier, knaagje daar… en daarna zijn ze voor de pissebedden. Overal zitten ze.

5405f58c8f5dc82709bbd12b9f8a3a16.jpg

Er lagen zonder te hoeven zoeken, een paar honderd appels op de grond… zo verschrikkelijk zonde. Ik heb er een grote kraai tussen gezet. Wie weet is die imposant genoeg.

Zomersnoei. Ook bij de kers, de sering en de peer.
Ik had 6 jaar geleden via dit forum bomen gekocht. Op 1 boom na, geven ze nooit vrucht. Om knettergek van te worden!
Ook zijn ze geen laagstam wat ze hadden moeten zijn. Ik heb een appel van dik 4 meter, een pruim en 2 peren van over de 3 m en 1 bescheiden. abrikoos. Na 6 jaar nog nooit vrucht gedragen en ze zijn veel te hoog. Gisteren was ik er klaar mee. Peren zijn gekortwiekt, kers een beetje bijgepunt. Appel is vandaag aan de beurt. Abrikoos mag blijven.

Alle bessen op de blauwe na, zijn ook gekortwiekt. We eten amper bessen. Daar heb je er niet zo veel van nodig. Heb nog wel 3 rode bessen gevonden die de vogels over het hoofd hadden gezien, 4 witte bessen (die ik wel graag eet, maar dit jaar ook nog niet) en 3 hele kruisbessen! Toe maar. Echt een feestmaaltje zo nog.

De kruisbes was zo veel groter dan ik doorhad…. 2 uitlopers die wortel hadden geschoten opgepot voor de Turkse tuin. Mijn ouders wilden dit jaar ineens dit soort ‘exotisch’ fruit in hun tuin bessen, frambozen en kruisbessen meegegeven. Maar daar kan nog wel wat bij.

De frambozen die ik graag ongemoeid had willen laten, hebben toch een korter koppie. Iets te log met de heggenschaar gezwiept. Ach. Er zijn er nog genoeg.

Een grote gang van een of ander beest gevonden en dichtgegooid. Muizen, ratten of mollen. Het zal wel. Rotbeesten in elk geval.

Vond nog 1 zonnebloem waar slakken de bloemknop van hadden opgegeten. Allemaal slijmdraden eraan. Iewwww.

b9ae1920f53aeb79581cd2152c297352.jpg

1 mini zaailing van Hulst gevonden tijdens het onkruid verzamelen. a0d2ba594b107a92e2f23550888b57ba.jpg
Die was heel schattig. Heel veel ander onkruid weggehaald. Veel wilg zaailingen oa.

De dichte ren helemaal schoongemaakt. Dikke plakkaten eraf geschept en de tegels zijn weer zichtbaar. Was ook een poosje geleden.

Ik heb ook met de jongste een tent opgezet in de tuin en een picknick gehouden. Dat was het eerste wat we deden. Vandaag deel 2 van camping Tuin en groot onderhoud tuin.

38346c02f327e26d21b4e1aa0a666ca6.jpg

Wordt vervolgd.

• Like 7
Geplaatst: (aangepast)

Het wordt ook iets minder warm morgen.

Veel beter weer om je uit te sloven in de tuin!

Vanochtend wat bessen geplukt en een maaltje boontjes, ook nog een paar broccoli stengels.

Verder bij de komkommerplanten wat dode en beschadigde bladeren verwijderd en gelijk wat geoogst.

De knoflook uit het houthok gehaald (daar hing het te drogen)  en aan een draad geregen.

De uien liggen nu bijna allemaal plat, dus die hebben binnenkort het droogrek nodig.

aangepast door Rooky
  • Like 1
Geplaatst:

@Frans wat een droomtuin (de mijne is hierbij een jungle, met heermoes als bamboe 😅)

@Mellie, wat een drama met die parkieten hè! Zie er hier ook veel schade van... t zijn grappige beesten om te zien, maar als ze eenmaal je tuin ontdekt hebben, is het niet grappig meer.

Vandaag even naar de tuin geweest om water te geven. Vanavond laatste rijtje wortels zaaien. En straks lekkere sla eten (zie oogst topic). Lekker met een broodje hamburger erbij.

• Like 1
Geplaatst:

Gisterenavond had ik het te pakken! Heb een flink stuk waar de opzetkas staat en dit jaar niets mee is gebeurd, onkruidvrij gemaakt, aardbeienuitlopers, citroenmelisse, een dode tijm, nog meer onkruid, stuk hortensia verwijderd en toen… karton gelegd, 1 grote doos wat fungeerde als grot voor een kind was afdoende, Jeej!, tent er weer bovenop. Plokplokplokplokplokk… de slakkenregen richting sloot geknikkerd en voila. Er is een stuk tuin weer terug geeist!
De beloofde regen is nog niet gevallen, maar het is grauw. Anders vanavond maar even sproeien nog maar meer doe ik vandaag niet.

Geplaatst:

Een beetje onkruid tussen de bieten weggehaald. Water gegeven, want nog steeds geen regen. Net van de kers af gehaald en over de blauwe bessen gelegd. Ik had al 1 stuk benet, maar die kant was al sneller aan het verkleuren.
Veel verschillende soorten blauwe bessen. Vraag mee niet naar de namen.

3f118756c6a3aefbeae6e3e71c93ac9f.jpg
3d3ed554f9cbb3fd5b56ff6649c36759.jpg

Er is een groot verschil in grootte en smaak. Die grote zien er verrukkelijk uit, zo groot en sappig! En zuurrrrrrrr. Zit zo’n heftige zure nasmaak die je niet verwacht bij zo’n mooie grote vrucht. Die kleine was beduidend zoeter.

Pink lemonade is ook al goed en nog niet ten prooi gevallen aan vogel noch kind.

4aa74bc8465e88a9716bb82870dbf0d8.jpg

2 ‘komkommers’ geplukt. Tomaten gedieft in de kas. De tomatenkas staat er maar sneu bij. Die kou tot een paar weken geleden zijn ze niet echt te boven gekomen en dat zal vast niet meer gebeuren. Voor volgend jaar heb ik bedacht de zijkanten dicht te maken met bubbeltjesplastic.

• Like 1
Geplaatst:

Na 4 dagen weer even naar de moestuin. Plan was wat planten te brengen (de 2 vandaag gekochte blauwe bessen plus zak turf, en nog wat plantgoed van eerdere aankopen). De huistuin moet leeg.

En dan wat vijgen plukken.

Had ook nog wat onkruid verwijderd en blauwe bessen geoogst. En water gegeven aan de kleine potten.

Voordeel van de vijgen extra lang laten hangen is dat ze extra zoet zijn, nadeel is wel dat ze dan snel opgegeten moeten worden. Morgen 10 vijgen eten, vorig jaar waren ze zo'n 70 gram, schat nu hetzelfde.

Overdosis suiker...

• Like 2
Geplaatst:

Tomaten uitgedund. Een paar tomaten die slapjes gingen, extra begoten. De was opgehangen en weer naar binnen gehaald. Met de kippen een gesprek op hoog niveau gevoerd. De zoon betrapt toen hij tomaten snoepte. Hij vond ze heerlijk…: fijn. Dus.

Geplaatst:

Een vlier weggehaald die ongelukkig uitgezaaid is. Hangt aan de achterste wand van de ren erover heen. Die zo ver ik er bij kon, korter gemaakt. 3 takken van de vijgenboom weggehaald en de chezuan peper ingekort. Die takken waren zo lang geworden en die doorns zijn geen kattenpis… weer tomaten uitgedund. Ik heb een paar dieven buiten geplant zonder verwachtingen.

Wat vijgen, tomaten en mini aubergine geoogst. Zag toen ik een vijg plukte op de steiger een paar aardappels uit de big bag steken en wat knoflook. Die ook meegenomen. Morgen Turkse frietjes!

• Like 1
Geplaatst:

Overdag te warm dus krielaardappeltjes schillen en erwten doppen en peulen afhalen. 

'S avonds koelde het af met een windje.

De bijna rijpe compost afgegraven en op een aparte hoop gezet.

Een halve kuub.

Gelijk het lege vak weer gaan vullen met afval en paardenmest.

Andijvie plantjes geruild voor een gele en een groene courgette en een komkommer.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...