Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

@Petrasmoestuingoed om te weten van die appel. Al zie ik dat ze al beginnen met kleuren, dus de banaan werkt ook. 

Ik heb nog zaad over dat ik komend jaar ga gebruiken. Ik heb het zakje dis nog. Ik kan je de soort naam doorgeven. Dat zoekt wat makkelijker. 

Geplaatst:
2 uren geleden, Gitta zei:

Ik kan je de soort naam doorgeven.

Dank je wel, maar ik heb het PDF bestandje erbij genomen. Het is de Dattolime F1 en ik heb hem al gevonden, niet bij mijn eigen leverancier, wel een Duitse, dus gaat lukken! 

Geplaatst:

Niks mis met een Duitse leverancier natuurlijk, maar weer je dat je hem ook bij verschillende Nederlandse handelaars kunt kopen?

Geplaatst:

@ArjaPetra woont in Duitsland. Dus voor haar makkelijker om daar te bestellen. Scheelt een hoop extra verzendkosten vermoed ik. 

Geplaatst:

Uit de groeibak  van de moestuin De vlinderstruiken, wilgen en bessenstruiken verplaats naar hun definitieve plek de zwarte bessen naar de zwartebessen haag in aanleg.

en zo kwam er weer ruimte in de moestuin voor de eucalyptus mini boompjes, en een bak gevuld met thijm, marjolein, kervel ruiltjes van de mtf. Ook de colaplant kreeg weer een mooi plekje om goed te groeien. 

Geplaatst:

Wat doe je eigenlijk met de colaplant?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Een vuilniszak gevuld met het loof van de laatste aardappels en een deel van de wilde tomaten die nog op de tuin staan, er zat fytoftora in.

Een emmer oranje tomaten geplukt om binnen na te rijpen.

Rucola geoogst en een stukje geschoffeld en een kruiwagen mest op de composthoop gegooid voor het ging miezeren. 

Geplaatst:
  • Auteur

Geoogst, twee preien, wat kleine pastinaak en een zak N-Z spinazie.

Te nat en regenachtig om meer te doen. 

Geplaatst:

In 1 tomaten plant zat phytopthora, deze uit de bak gehaald. De overgebleven tomaten geoogst en die liggen nu op een bord met banaan na te rijpen. 

20241001_091813.jpg

Geplaatst:

Laatste meloen geoogst, was wel kleiner dan de vorige maar mag niet klagen. Totaal toch 6 meloenen van 1 plant

Geplaatst:
Op 30-9-2024 om 11:15, appelvrouw zei:

Wat doe je eigenlijk met de colaplant?

Aan zitten als je langsloopt, en van de blaadjes snoepen.smaakt dropachtig.

Geplaatst:

In de kas op jacht geweest naar slakken en rupsen. Ken je dat dat je op oorlogspad bent? Zo voelde ik me vanochtend (nog steeds eigenlijk…!)

De oogst: 1 rups, heel veel slakken en heel veel aangeknaagde danwel rotte pepers. Ze zitten op de kas of in de planten, maar nooit op de grond…
Paprika vinden ze lekkerder dan peper. Van paprika kyra en spaanse puntpap heb ik er pas een paar van kunnen oogsten. Op de foto Spaanse paprika’s. Op deze 2 paprika’s incl knaagsel plus 2 eerder na, is de rest naar de slakken gegaan…. Zucht. Moedeloos word ik er van.

63afc69319ea4c460782b4bbcb5bb6b7.jpg

Eindelijk een rups gevonden, zullen er vast meer zijn, maar ik vind ze niet…

2f99adb69af4c2bd8adb5b3ff6da7c16.jpg

Nog meer slakken…

22951155206c08a95d98ae229d3d16ca.jpg

0c7d3a10e1954edff43de7d151e18eb3.jpg

Als je maar genoeg gaatjes knaagt en het vochtig is, gaan de pepers vanzelf rotten….
Zo kan ik elke dag een lading weghalen.
Slakkenspul helpt tot op zekere hoogte. Ik vind dan bosjes dode slakken en de rest knaagt vrolijk verder. Het zijn er simpelweg te veel.

Ik heb een paar planten opgepot en binnen gezet. Ik hoop dat ze met hun lading nog willen afrijpen. fbae63c314880f52498aea3664cdd65a.jpg

Ik heb aan de voet wat sla gezet. Dan heb ik een salade [emoji14]

Geplaatst:

😨

Het is echt erg bij jou Mellie...

Geplaatst:
  • Auteur

Stukken pompoenplant opgeruimd, een flessen en twee U.K. mee terug.

Zonnebloemen en onkruid opgeruimd. Een kruiwagen mest op de compost gegooid.

Drie aardappelplanten gerooid en een emmer aardappels met twee courgettes en een bos selderij mee terug.

Nog de laatste aspergeplanten gerooid van de rij die ik al eerder deels had opgeruimd.

Geschoffeld.

Geplaatst:

Hoeveel aardappelplanten staan er nu nog @Patrijs?

Geplaatst:
1 hour ago, Patrijs said:

de laatste aspergeplanten gerooid

Zijn ze bij jou al zo bruin dat je ze rooit, Patrijs? Hier zijn ze nog helemaal groen, dus ik laat ze nog even. 

Geplaatst:

De overgebleven tomaten planten gecheckt op phytopthora. Gelukkig niks gevonden. Verder onkruid verwijderd. 

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, al snoeien ze ze in de beroepsteelt het groen al vaak vroeg weg.

Deze aspergeplanten konden opgeruimd dus de wortels doorgestoken en gerooid.

Er staan nu nog vier of vijf aardappelplanten.

Bij de gisteren gerooide aardappels zat al wat rot door de hier zeer vochtige grond.

Vandaag toch maar met de cultivator een vochtig stuk doorgewerkt, het blijft nog een paar dagen droog en dan kan het drogen en kan ik het onkruid tussen de aardbeien aanpak

Ook het lege aardappelveld geschoffeld en nog wat losse stukken.

Met de hand frambozen opschot en onkruid tussen de oude asperges weggehaald.

De composthoop weer afgetopt met een kruiwagen verse mest.

Niets mee, er was nog genoeg thuis, wel frambozen en aardbeien gegeten op de tuin

Geplaatst:

Tomaten gecontroleerd op Phytophthora, gaat nog goed. De tomaten beginnen mooi te kleuren. Verder nog een mini gevuld met knoflook, binnenkort komen er nog meer vakken vrij. Dan kan daar nog meer knoflook in. Ik heb nog voor ongeveer 1,5 vak aan knoflook tenen. En nog onkruid verwijderd.

Geplaatst:

Jouw tomaten houden het lang vol!

Geplaatst:

@Rookie Niet allemaal hoor. Er staan nog 2 planten van de 4. De andere 2 hadden wel Phytophthora de afgelopen week. De tomaten die daar nog aan zaten, liggen nu binnen na te rijpen.

Geplaatst:
  • Auteur

Veel geschoffeld en met de cultivator doorgewerkt, o.a. de paden.

Sommige stukken drogen al op, andere stukken blijven zompig.

Radicchio, rucola en bieten geoogst.

De compost op het knoflookveldje ingespit.

Geplaatst:

Ik: Olifanten tenen gepoot en een pot vol oer preitjes uitgezet. Lie: Appelboom en vijgenboom geplant. Ik: Smeerwortelstekjes geplant. Roos uitgegraven en in pot gezet. Lie: weer wat varens uitgegraven. 

IMG_3898.thumb.jpeg.8c330c25ee45ab27dd105bd5baf5c027.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vorige week zaterdag 2 uurtjes en vandaag 3 uurtjes in de moestuin gewerkt.

Had niet een voldaan gevoel toen ik huiswaarts keerde, eerder dat ik niets gedaan had.

Wilde vandaag al wat grond klaar maken om volgende maand de knoflook in te poten. Heb wel al een ideetje waar, maar het was er vandaag niet van gekomen.

Wel enkele vijgen geoogst (4 stuks), klein beetje de druiven gesnoeid (alleen wat dunne takjes), de grote moerbei voor de helft gesnoeid waar ik bij kon, sommige vijgen wat uitgedund van dunne takjes, nog wat zaad van de Thaise basilicum (horapa) geoogst want de botrytis slaat nog steeds toe, en paar wortelstokjes van de Chinese yam in een kuip gepoot. Oh, en wat onkruid getrokken.

Allemaal halve klusjes, niet bepaald iets afgemaakt.

Geplaatst:

Toch lekker bezig geweest @acpronk. Een beetje werk is ook werk. Je wilt wel meer, maar soms zit het er niet in.

Ik had een heerlijke tuindag! Wat een mazzel met het weer. Nu hoost het hier!
Ik heb was lekker buiten gehangen en heb wat dingen weggeknipt, o.a. de gladiolen. Mijn gladiolen zijn aan een tweede bloei begonnen. Kan dat überhaupt? Mijn gladiolen waren uitgebloeid en na de bloei knip ik ze weg. Alle gladiolen die in de volle grond staan, zijn opnieuw gaan bloeien en sommige hadden ook weer bloemen. Die heb ik in een vaas staan inmiddels. Ik heb nog een unicum momentje in de tuin gehad. 1 gladiolen bol had wel een miljoen nieuwe bolletjes. Normaal heb ik er een stuk of 4, 5, 6 bij een bol. Deze was helemaal los gegaan!

b50c71519120d8de4a1d746cdfaa25b6.jpg

a2c6c864975eb97ebe85f073b31b777b.jpg
Echt niet normaal!

Ik heb nog een radijs eruit getrokken waar een naaktslak zijn huis van had gemaakt… ik kreeg de focus niet op de slak… maar hij zit er dus in…

e6154638bf2f7ceff705c5d74bbe6365.jpg

De hibiscus die vorig jaar fuchsia was, was nu eindelijk in bloei en is ineens wit…

ee033b67b9bfb1ad860fa6bbc29faa88.jpg

En de vers gevulde bakken met paksoi, diverse slasoorten, paarse broccoli en groene bloemkool en dille.
6032fb090bc917414a2bfcada3db6880.jpg

Nog een paar courgettes in wording… maar denk dat de regen ze eerder te graaien neemt. Ik laat ze nog heel even staan.

1a805ba5360c289c770e45456bc99afb.jpg

En de bak vol met sla met een mooi avondzonnetje. Dat licht is zo mooi in deze tijd van het jaar. Heel veel sla dus.
Hier wil ik met een simpel lattenframe een noppenfolie overkapping maken. Dan kan het nog wat doorgroeien.

f2b886f7bb6e147897f67044ea4fe494.jpg

Ook heel veel onkruid uit de bakken getrokken. Ik heb de vijg grisette die ik sinds vorig weekend in de tuin had geparkeerd, in een grote bak geplant. Wilde hem eigenlijk bij de buren, maar ze zijn weer niet thuis en kon het niet vragen. Hun tuin heeft plek zat en een erg lelijke kale plek waar katten poepen. Leek me win win, maar heb het nu opgegeven.
Ze zit in een grote cementbak van de verbouwing. Gaten in geboord en de vijg een plek gegeven. Heb er wat bloembollen bij geplant, een andere pot met anjers erbij gedaan en aardbeienuitlopers. Een pot appelmunt gedeeld en verpot. De oude pot weggegooid en 1 aardewerken pot bewaard voor de scherven. Hij was een paar jaar terug gedeeltelijk kapot gevroren. Werd steeds brozer.

De man geholpen die de overkapping van de buiten keuken heeft hersteld. Tijdens de verbouwing zijn daar stukken boeideel op gekomen en zaten een paar gaten in. 1 was fiks geroer geworden en bleef dus niet meer droog. Nieuwe plaat gekocht en dat gemonteerd. Alles opgeruimd. Me wild geschrokken van de robotgrasmaaier die over een stukje kapotte plaat heen ragde. Toen snippers van over. Heel veel herrie ook… en vast ook botte messen.

Anyways. Ik heb ook eindelijk mijn moestuinbak weer dicht gemaakt. Het was extreem bevredigend. Echt helemaal blij ermee. Ik heb een flimsy bak die van dunne latjes is gemaakt en die herstel ik nu voor het 2e jaar met noppenfolie. Vorig jaar met noppenfolie dichtgemaakt en dat was inmiddels gedeeltelijk kapot. Nu opnieuw hersteld. Volgend jaar nog een x en dan mag hij wel weg. Daarna heb ik 3 bato bakken gevuld met mijn allerlaatste paksoi die buiten groeide. Kennelijk geen rupsen daar. Die in de moestuinbak zijn volledig door rupsen opgegeten. Buiten had ik ook nog paarse broccoli staan. Die ook in de bak overgezet met de bloemkool. Nog wat nieuwe paksoi gezaaid. Wat sprietjes dille dat weer opkomt opgepot en erbij gezet.

Ik heb nog wat sla in potjes en her en der tussen de rest geplant. Alles lichtjes begoten, want zakken potgrond waren helemaal doorweekt. Een beetje smeerwortelgier erbij gedaan. Ik heb geen flauw idee of dat handig was. Ik ga het zien.
Alles bestrooid met slakkenkorrels en ook de omgeving van de bak… deksel erop en nu maar kijken of het morgen op is of niet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic